اولین نگاه به بازی Final Fantasy XV - قسمت دوم
در قسمت اول نیم نگاه Final Fantasy XV خواندیم که سری فاینال فانتزی رفته رفته در حال پژمرده شدن بود. هیچ ایده تازهای در آن دیده نمیشد، شخصیتها کم فروع شده بودند و دنیای آن دیگر جذابیت خود را از دست داده بود و نسخه Final Fantasy Versus XII در حال رقم زدن اوج شکستهای این سری بود. در سال ۲۰۱۲ شخصی جدید سکان ساخت بازی Final Fantasy XV را در دست گرفت تا آن را از غرق شدن نجات داد. هاجیمه تاباتا «Hajime Tabata» با کارگردانی این سری و همکاری همه جانبه اسکوئر انیکس «Square Enix» سعی دارند تا باز هم نام سری فاینال فانتزی را برجسته کنند. و خوشبختانه آن طور که از نمایشهای بازی پیدا است، آنها تا حد زیادی موفق شده شدهاند.
آغاز یک ماجراجویی
تا اینجای کار تیم سازنده بازی بخشهای مختلفی مانند شخصیتها و روابط بین آنها و همچنین موقعیتهای دنیای بازی را بر قرار و به ثبات رساندند. اما یکی از بخشهای مهم بازی که هنوز اطلاعات زیادی از آن ارائه نشده، Chapter Zero نام دارد. تاباتا در مورد آن میگوید:
همانند Final Fantasy II که در همان ابتدای بازی مستقیما به سمت یک باس رفتید، در این قسمت نیز با چنین چیزی رو به رو خواهید شد. این مرحله همانند یک تمرین عمل میکند و باید آن را تمام کنید. بعد از پشت سر گذاشتن این بخش، تازه وارد قسمت اول بازی خواهید شد. بخش صفر یا Chapter Zero بازی یک راز است.
بعد از پشت سرگذاشتن این مرحله سِری که سازنده بازی قصد ندارد آن را لو دهد، به بخش اول بازی میرویم و در همان ابتدای کار با دنیای بیحد و مرز بازی رو به رو میشویم. چیزی که در دنیای بازی متوجه خواهید شد، این است که بسیاری از مکانها، سازهها و کوئستها کاملا ثابت هستند. باید به خاطر داشته باشید که با این که Final Fantasy XV یک بازی نقشآفرینی جهانباز است، اما قرار نیست داستان خودتان را در آن بسازید. ماموریتهای جانبی در گوشه و کنار دنیای بازی همانند دیگر نقشآفرینیهایی نیستند که از سوی غربیها دیدهاید و همچنین قرار نیست به دنبال تصرف نقاط مختلف نقشه باشید. تاباتا در این خصوص میگوید:
در همان ابتدای ساخت بازی، قرار شد ما چیزهایی را خلق کنیم که در دنیای بازی به طور تمام و کمال آزادانه نباشند. تکنولوژی به کار رفته در ساخت این بازی مطمئنا برای یک بازی جهانباز خلق شده است، اما دوست نداشتیم در همان ابتدای کار آزادیهای زیادی را در اختیار بازیکنان قرار دهیم. چیزی که قبل از این موضوع برای ما حائز اهمیت به شمار میرود، داستان و روایت آن است. ما دوست داریم تا نسبت به محیط و دنیا، در روایت داستانی آزادی عمل بسیار زیادی داشته باشیم.
حالا باید بهتر موضوع را درک کرده باشید. حرف تاباتا به این معنا است که تکنولوژی به کار رفته برای ساخت Final Fantasy XV روی محیطهایی بزرگ و جذاب تمرکز دارد، اما تیم سازنده سعی نکرده تا از تمام قدرت سختافزاری برای ساخت دنیایی بیانتها استفاده کنند. بلکه سعی دارند تا علاوه بر ساخت دنیایی جذاب، داستانی به طرفداران ارایه دهند که همیشه انتظارش را داشتند. تاباتا با این حرکت سعی کرده تا سری بازیهای Final Fantasy را به سمتی مدرنتر سوق دهد، زیرا زمانی این سری مخصوصا Final Fantasy XIII با داستانهای کاملا خطی خود اثری نادرست و بد را روی بسیاری از بازیکنان گذاشت.
یکی از شعارهای تبلیغاتی نسخه Versus XIII این بود که این قسمت بر اساس واقعیت و طراحیهای رئالیسم ساخته شده است. با این که خیلی از چیزها بعد از دگرگونیهای ساخت بازی تغییر کرد، اما این ایده همچنان به قوت خود باقی است. اما آیا طرفداران فاینال فانتزی به چیزهایی واقعی علاقه دارند؟ باید گفت که نگران نباشید؛ Final Fantasy XV همچنان المانهای فانتزی پرطرفدار خود را حفظ کرده است. هدف از متمایل کردن فاینال فانتزی به طراحیهای واقعگرایانه این است که سازنده این قسمت دنیای بازی را به محیطی قابل اعتمادتر و قابل باور تبدیل کند. بسیاری از المانهای بازی بر این اساس ساخته شدهاند که اگر حالتی طبیعیتر داشته باشند چه حسی به مخاطب منتقل خواهد شد. این حتی شامل مخلوقات ناشناختهای که در دنیای بازی پرسه میزنند هم میشود. هرگاه وارد دنیای بازی شوید، حسی نزدیکتر به شما منتقل خواهد شد، اما از طرفی ناگهان در این دنیا با مخلوقین یا طبیعتهایی رو به رو میشوید که این حس نزدیک را دچار تحولی دوست داشتنی میکنند.
خداحافظی با مبارزات نوبتی
سری فاینال فانتزی در طول نسخههای مختلف رفته رفته از سبک سنتی نوبتی خود فاصله گرفت، اما Final Fantasy XV به شکل کامل این سنت را کنار گذاشته و مبارزات اکشن را در دستور کار خود قرار داده است. شما کنترل ناکتیس را کاملا در دنیای جهانباز این بازی در دست خواهید داشت و هوش مصنوعی، دیگر دوستان او را کنترل خواهد کرد. شاید در نگاه اول، هدف از تغییر سیستم مبارزات این باشد که خیلیها علاقهای به سیستم نوبتی ندارند، اما این حرکت و تصمیم بعد از آنالیزهای مختلف از مکانیزمهای بازی انجام شده است. هدف از این کار پیروی کردن از دیگر بازیهای نقشآفرینی نیست، بلکه از دیدگاه سازنده، مبارزات اکشن و سریع در حالت جهانباز بودن این بازی و همچنین همکاریهای چهار نفره بهتر عمل میکند. یکی از ایدههای اصلی Final Fantasy XV این است که تجربهای ماجراجویانه را خلق کند؛ تجربهای ادغام شده از واقعیت و فانتزی همراه با شخصیتهای حاضر در بازی. با دور شدن از سبک نوبتی و ایجاد اکشنهای جذاب، جریان بازی بسیار زندهتر و روانتر اجرا میشود. با سلاح جذابی که در اختیار بازیکنان قرار داده میشود و همچنین استفاده ساده از آنها به جای حرکات نوبتی، حس سرگرمی و جذابیت بسیار بیشتری را نسبت به سیستمهای قبلی در بازی حس خواهید کرد. اما به هر حال نمیتوان انکار کرد که یکی از اهداف این حرکت جذب بازیکنانی است که عاشق بازیهای اکشن هستند. حال اگر این اکشن با دنیای فاینال فانتزی ادغام شده باشد، به شخصه نمیتوانم برای تجربه آن صبر کنم.
در طول بازی ناکتیس چهار فضای خالی برای اضافه کردن اسلحهها و ابزار مختلف دارد که میتواند به شکلی سریع بین آنها سوییچ کند. البته اضافه کردن ابزار جنگی در این چهار بخش کار سختی نیست و خوشبختانه سلاح مختلفی در اختیار ناکتیس قرار داده شده است. شمشیر، خنجر، نیزه، اسلحه گرم، سپر و حتی سحرهای جادویی از جمله این ابزار هستند. هر یک از این اسلحهها مزایای خاص خود را دارند و برای استفاده از آنها محدودیتی وجود ندارد. به نوعی این اسلحههای مختلف شبیه به انتخاب کلاس در دیگر بازیها هستند و بسته به سبک خود میتوانید از آنها استفاده کنید.
یکی دیگر از جذابیتهای بازی Final Fantasy 15 چیزی نیست جز رِگالیا، ماشین عجیب و جذاب ناکتیس. صندوق عقب این ماشین همانند یک منبع ذخیرهساز عمل میکند تا ابزار و آیتمهایی را که پیدا میکنید در آن قرار دهید. حتی میتوانید مقصدی برای این ماشین انتخاب کنید تا به صورت خودکار شما را به آنجا ببرد؛ البته فراموش نکنید که باید هر چند وقت یکبار با پرداخت پول باک بنزین را پر کنید. اما به هر حال اگر خودتان به رانندگی بپردازید جذابیتهای این ماشین را درک خواهید کرد. یکی از نکات جالبی که در هنگام رانندگی با آن رو به رو میشوید، دیالوگهایی است که بین شخصیتها رد و بدل میشود. این دیالوگها باعث میشوند تا کاراکترهای دیگر بازی را هم بشناسید. مثلا گاهی اوقات شخصیت پرومپتو از ناکتیس میخواهد گوشهای پارک کند تا چند عکس از محیط بیاندازد و متوجه خواهید شد که او علاقه دارد تا از این ماجراجویی یک مستند تهیه کند. حتی جالب این است که قدرت عکاسی او در طول این مسیر بهتر و بهتر میشود! در حقیقت هر چهار شخصیت اصلی بازی دارای استعدادهای خاص خود هستند که رفته رفته در طول بازی مهارت بیشتری در زمینههای خود پیدا خواهند کرد. البته منظور از این استعدادها جنگیدن و سحر و کارهای عجیب و غریب نیست. ناکتیس در ماهیگیری مهارت دارد، ایگنیس یک آشپز خوب است، گلادیولوس غریزه ابقا دارد و پرومپتو نیز عکاس و مستندساز است. هرگاه از استعداد این چهار شخصیت استفاده کنید به قابلیتهای این شخصیتها نیز افزوده خواهد شد.
البته ارتباط میان ناکتیس و همراهانش فقط به بخشهای داستانی مربوط نمیشود و این چهار نفر در مبارزات نیز نقش همکاری تیمی خود را به خوبی ایفا خواهند کرد. همچنین ناکتیس قادر است تا به همراهان خود در هنگام مبارزات دستور دهد. برای دستور دادن به هر یک از اعضای تیم، یک نوار تعبیه شده که با هر بار شارژ شدن آن ناکتیس قادر به دستور دادن میشود. البته شارژ شدن این نوار قرار نیست آنقدر طول بکشد که زیاد در انتظار بمانید. برای مثال ناکتیس میتواند انجام حرکتی به نام توفان «Tempest» را به گلادیولوس دستور دهد. پرامپتو میتواند تکنیکی به وسیله اسلحه خود به نام Kickback Blast را انجام دهد. ایگنیس میتواند توسط قدرتهای خاص خود اسلحههای گروه را شارژ کند یا چندین و چند دشمنان را علامتگذاری کند. انواع و اقسام این همکاریها را در طول مبازره خواهید دید. حتی گاهی اوقات اگر در هنگام مبارزات به یکی از دوستان خود نزدیک شوید، علامتی برای یک ضربه چند نفره دریافت خواهید کرد. با زدن یک دکمه میتوانید این ضربه ویژه را روی دشمن پیاده کنید. مثلا اگر ناکتیس کنار شخصیت ایگنیس باشد، آنها با همکاری یکدیگر ضربهای به نام X-Strike را روی دشمن انجام خواهند داد. ناکتیس در تمام لحظات بازی، از انجام ماموریتها گرفته تا گشت و گذار و مبارزات، دوستانش را در کنارش خواهد دید.
به طور کلی ۴ نوع ماموریت در بازی وجود دارد. ابتداییترین ماموریتها جنبه سرگرمی و تفریح دارند، مانند آشپزی و ماهیگیری. ماموریتهای بعدی مربوط به مراحل اصلی و داستانی میشوند. ماموریتهای سوم که مطمئنا خیلیها آن را دوست دارند مربوط به شکار هیولاهای عجیب و غریب دنیای بازی میشود و در نهایت چهارمین مورد شامل ماموریتهای جانبی است که در هر یک از مناطق بازی با آنها رو به رو خواهید شد. به گفته سازنده بازی، بیش از ۲۰۰ ماموریت در بازی گنجانده شده که همچنان هم مقدار آنها در حال افزایش است. باید بدانید که Final Fantasy XV مطمئنا شبیه به The Witcher 3 یا Dragon Age Inquisition نیست که لیستی از وظایفی را که باید انجام دهید داشته باشید. لیست ماموریتهایی که در این بازی دریافت میکنید در اکثر اوقات لبریز از ماموریتهای ناچیز و بیارزش نیستند. شما همیشه ماموریتی برای انجام دادن خواهید داشت، اما از طرفی دیگر دنیای بازی پر از اشخاصی نیست که به ناکتیس ماموریتهای معمولی و خسته کننده محول کنند.
Final Fantasy XV با اینکه نسبت به نسخههای گذشته خود به مراتب اکشنتر شده، اما المانهای نقشآفرینی را هرگز فراموش نکرده است. یکی از مواردی که در طول بازی با آن رو به رو خواهید شد، رشد و پیشرفت قابلیتهای چهار شخصیت بازی، مخصوصا ناکتیس است. اولین چیزی که قادر به ارتقا آن هستید، جادوهایی مانند یخ یا آتش است که ناکتیس قابلیت انجام آنها را دارد. بعد از جمعآوری سحرهای مختلف از منابع دنیای بازی، با ترکیب آنها قادر هستید جادوهایی قدرتمندتر به دست آورید. جادوهایی همانند کولاک و طوفان. البته جادوهای بازی فقط مربوط به عناصر اصلی مانند آب و آتش نمیشوند. ناکتیس توسط حلقه سلطنتی که در اختیار دارد به جادوهایی فراطبیعی دست پیدا کرده که در طول بازی قابل استفاده هستند.
علاوه بر جادو، قادر هستید تا اسلحههای گرم و سرد خود را ارتقا دهید. برای انجام اینکار، قطعات و متریالهایی در سرتاسر دنیای بازی وجود دارند که با جمعآوری آنها میتوانید عملکرد بسیار بهتری را از سلاح خود شاهد باشید. اما خود شخصیت ناکتیس و دوستانش نیز توسط امتیازاتی که در مبارزات به دست میآورد قابل ارتقا است. این انتخاب با خود شما است که شخصیت ناکتیس را ارتقا دهید یا سطح کاراکترهای دیگر را افزایش دهید؛ مطمئن باشید که این افزایش سطح روی مبارزات تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. البته امتیازاتی که دریافت میکنید فقط مربوط به ارتقا سطح نیست و راههای دیگری هم برای خرج کردن آنها وجود دارد. به دست آوردن اسلحهای جدید، آموختن قابلیتی جدید، افزایش قابلیتهای دیگر شخصیتها و ایجاد دستوراتی جدید در مبارزات.
پایان یک انتظار طولانی
بعد از گذشت این همه سال و چشمانتظار بودن طرفداران سری فاینال فانتزی، پانزدهمین قسمت از این سری بالاخره امسال عرضه خواهد شد. تاباتا در مورد جدیدترین اثر خود میگوید:
برای روشنسازی، در حال حاضر ما هیچ قصدی برای خلق ادامه یا هرچیز مربوط به این سری را نداریم. چیزی که ما قطعا به آن چشم دوختهایم و در دستور کار قرار دادیم این است که مردم این بازی را خریداری کنند تا به شکل تمام و کمال از آن لذت ببرند.
آیا شما از جمله بازیکنانی هستید که سالیان سال است که انتظار نسخه جدید Final Fantasy با حضور ناکتیس را میکشید؟ یا از جمله بازیکنانی هستید که با نمایشهای این نسخه شدیدا چشم انتظار تجربه آن شدهاید؟
تهیه شده در زومجی