نویسنده: مهرداد داودی
// چهار شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱

دستور العمل جدید رده بندی سنی فیلم‌های ایرانی مشخص شد

ملاک‌های جدید رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمای ایران در چهار دسته‌بندی اعلام شد.

رده‌بندی سنی در بسیاری از کشورهای جهان یکی از مولفه‌های انتخاب فیلم برای افراد است. سینمای ایران نیز دستورالعمل خاصی برای رده‌بندی سنی فیلم‌ها دارد. به تازگی و بنابر جدیدترین اخبار سینمای ایران؛ دستور العمل رده‌بندی سنی جدید فیلم‌های ایرانی ابلاغ شده است. این دستورالعمل شامل چهار دسته‌بندی است. این چهار دسته‌بندی سنین «۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۸» سال را پوشش می‌دهند. شورای پروانه نمایش باید براساس یکی از این چهار مولفه، فیلم‌ها را رده‌بندی کند. سینماداران نیز موظفند برای فیلم‌های +۱۸ سال، جلوی ورود افراد زیر ۱۸ سال را به سالن‌های سینما بگیرند. ملاک‌های رده‌بندی سنی برای هرکدام از این دسته‌ها به شرح زیر است:

گروه ۹+

این فیلم دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۲+

این فیلم دارای صحنه‌های نسبتا خشونت‌آمیز یا دلهره‌آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۵+

این فیلم دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۸+

این فیلم دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌هایی تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

نظر شما کاربران زومجی درباره رده‌بندی سنی فیلم‌ها چیست؟


منبع 7Cinema
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده