// چهار شنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۵

گیم استاپ می‌خواهد به زودی مجددا فروشگاه های خود را باز کند

اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای گیم‌استاپ، شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌ی فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌های ویدیویی و کنسول‌ها دوباره کار خود را یک ماه پس از تعطیلی به خاطر کرونا از سر بگیرند، اتفاقات خوبی در انتظار گیمرها هستند.

همان‌گونه که سینماروها و افراد علاقه‌مند به دنیای هنر هفتم برای بازگشایی امن و بدون مشکل سالن‌های پخش فیلم روزشماری می‌کنند، گیمرها هم به دلایل گوناگون منتظر بازگشایی تمامی فروشگاه‌هایی هستند که می‌توان قدم به آن‌ها گذاشت و نسخه‌های فیزیکی بازی‌های ویدیویی مد نظر را به‌صورت حضوری یا حداقل سفارش ارسالی تهیه کرد. یک ماه قبل معروف‌ترین زنجیره‌ی فروشگاهی دنیای بازی‌های ویدیویی یعنی گیم استاپ (GameStop) به خاطر شیوع ویروس کرونا/کووید 19 به ترتیب تعداد قابل توجهی از شعبه‌های خود را تعطیل کرد. این مسئله انقدر فشار سنگینی به افراد کنترل‌کننده‌ی این برند آورد که مثل بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سالن‌های پخش فیلم سینمایی در دنیا یعنی AMC Theatres که به‌خاطر این تعطیلی‌ها در خطر ورشکستگی کامل قرار گرفت، برخی از مدیرهای گیم‌استاپ از این گفتند که شاید هرگز با این وضعیت مالی موفق به بازگشایی شعبه‌های گوناگون خود نشوند.

ماجرا هم از جایی جالب‌تر شد که دقیقا مثل کمک‌های شرکت‌های مختلف از جمله استودیوهای فیلم‌سازی بزرگ به AMC Theatres برای جلوگیری از ورشکستگی آن، مطابق صحبت‌های برخی افرادِ شناخته‌شده، شرکت‌های گوناگون جهان هنر هشتم هم تا جایی که می‌توانند به گیم‌استاپ کمک می‌کنند. حتی به‌تازگی یکی از افراد مطلع از پشت صحنه‌ی فعالیت‌های شرکت‌های حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی گفت که یکی از عوامل تأثیرگذار روی عقب افتادن زمان عرضه‌ی بازی The Last of Us Part II جدیت درخواست گیم‌استاپ از سونی بوده است؛ مبنی‌بر اینکه آن‌ها برای دوام آوردن در این شرایط مالی اسف‌بار به سودی که از فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌های پرفروشی مثل TLoU Part II می‌برند، نیاز شدید دارند.

می‌پرسید چرا استودیوهای فیلم‌سازی و شرکت‌های بازی‌سازی به ترتیب انقدر می‌خواهند تا جای ممکن به کسب‌وکارهایی مثل AMC Theatres و GameStop کمک کنند؟ چون در صورتی که پنج هزار سالن سینما ناگهان در سرتاسر جهان به خاطر ورشکستگی تعطیل شوند و صدها فروشگاه عرضه‌ی نسخه‌های فیزیکی بازی‌های ویدیویی دیگر رنگ فعالیت را به خود نبینند، فروش فیلم‌ها و بازی‌ها قطعا کاهش می‌یابد و همین درنهایت طی چند ماه آسیب سنگینی را در جهان سینما به استودیوها و در جهان ویدیوگیم به شرکت‌های ناشر بازی‌های ویدیویی وارد می‌سازد.

گیم استاپ

بازگشایی کامل فروشگاه‌هایی همچون شعبه‌های گیم‌استاپ می‌تواند باعث تأخیر نخوردن زمان عرضه‌ی بازی‌های AAA گوناگون شود

ولی اخبار بازی مهم تازه از راه رسیده می‌گویند که گیم‌استاپ باتوجه‌به کمک‌های دریافت‌کرده در شرایطی قرار دارد که اکنون مهیای بازگشایی بسیاری از فروشگاه‌های بسته‌شده‌ی خود با رعایت قوانینی مطابق با وضعیت جامعه در دوران مواجهه با ویروس کرونا/کووید 19 است. به‌نظر می‌رسد مدیرهای شرکت توانسته‌اند راهکارهایی برای انعطاف مالی بیشتر و پیش‌گیری از هدررفت پول بیابند تا در شرایط خاص جدید هم گیم‌استاپ زنده بماند. چرا افرادی مثل من که در کشوری زندگی می‌کنند که هیچ شعبه‌ای از گیم‌استاپ در آن وجود ندارد، باید به این خبر اهمیت بدهند؟ زیرا در صورت بازگشایی فروشگاه‌های بیشتر بازی‌های ویدیویی، شرایط لازم برای انتشار بازی‌های بزرگ بیش‌ازپیش فراهم می‌شود و احتمالا بازی‌های تاخیرخورده به‌دلیل مشکل عرضه می‌توانند سریع‌تر تاریخ قطعی جدید خود را اعلام کنند. همچنین از تاخیرهای بیشتر و گسترده‌تر هم تا حدی پیش‌گیری خواهد شد؛ چون شرکت‌هایی چون مایکروسافت و سی‌دی پراجکت می‌فهمند اگر بتوانند به هر شکلی کارخانه‌های تولید نسخه‌های فیزیکی را حتی با نیمی از قدرت همیشگی به فعالیت بیاندازند، به‌زودی فضای عرضه‌ی نسخه‌های فیزیکی به مخاطب بهتر از هفته‌های پیش می‌شود و قرار نیست کسی با تأخیر نزدن تاریخ انتشار آثار مورد انتظار ضرر عظیمی را بر خود و استودیوهای خالق بازی‌های AAA مورد انتظار مانند ناتی داگ تحمیل کند.

گیم استاپ

البته برای محقق شدن این اهداف شرکت گیم‌استاپ حتی حقوق تیم ریاست را کاهش می‌دهد؛ تا حدی که اجراکنندگان اصلی برنامه‌های شرکت با ۳۰ درصد کاهش حقوق و مدیر اجرایی شماره‌یک یعنی جرج شرمن با ۵۰ درصد کاهش حقوق مواجه می‌شوند. کارکنان شعبه‌ها و دیگر عوامل هم هرکدام با دریافت مبالغ ماهانه‌ی کمتر سهمی در زنده نگه داشتن گیم‌استاپ و کمک به بازگشایی خواهند داشت. چرا که گیم‌استاپ هم معتقد است جهان ویدیوگیم بیش از این نمی‌تواند عدم دسترسی کافی به خرید بازی‌ها، کنسول‌ها و لوازم جانبی را تاب بیاورد.

ایالت‌های کارولینای جنوبی و جرجیا نخستین نقاط آمریکا هستند که شعبه‌های گیم‌استاپ در آن‌ها مجددا به فعالیت می‌پردازند و این اتفاق به‌زودی درون کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش هم رخ می‌دهد. در صورت امکان شعبه‌های بازشده به ارائه‌ی خدمات کامل خواهند پرداخت و در صورت وجود موانع گسترده در این مسیر، آن‌ها مشغول پذیرش سفارش و ارسال آن برای مخاطب‌ها می‌شوند. همه‌ی این‌ها نیز یکدیگر کاری می‌کنند که در عین همچنان ناواضح ماندن شرایط و در جریان قرار داشتن انواع‌واقسام تصمیم‌ها، سونی و مایکروسافت هم بتوانند اکنون کمی بیش‌ازپیش به عرضه‌ی گسترده‌تر و بهتر پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس بیاندیشند.

PS5-vs-Xbox-Spec-and-Design

جرج شرمن، مدیر اجرایی شرکت گیم‌استاپ: هر چه که باشد، ما اکنون وارد دوره‌ای شده‌ایم که می‌توانیم بگوییم طی آن تعادل مالی لازم را داریم. گیم‌استاپ باور دارد که از نقدینگی ضروری برای به وجود آوردن آینده‌ای مناسب طی شرایط پیش‌رو بهره می‌برد و به همین خاطر به برداشتن گام‌های ضروری ادامه می‌دهد. ما سعی می‌کنیم که وقتی دوران رویارویی شدید با کووید 19 به پایان رسید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای گیم‌استاپ از فعالیت خود طی چند ماه راضی باشند و خود را در مقام اعضای کسب‌وکاری قدرتمند و پر جنب‌وجوش ببینند.

حالا باید صبر کرد و دید که طی چند هفته‌ی آتی چه تعداد از فروشگاه‌های گیم‌استاپ مجددا مشغول فعالیت می‌شوند و این چه تغییری در روند و جنس عرضه‌ی بازی‌ها و کنسول‌های مورد انتظار ایجاد می‌کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده