نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۲

واکنش منتقدان به فیلم Aladdin - علاءالدین

فیلم علاءالدین (Aladdin) با بازی ویل اسمیت مدت کمی است که به روی پرده سینماها رفته، اما آنطور که باید و شاید نتوانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم Aladdin یا در زبان فارسی «علاءالدین» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، فانتزی، کمدی، رمانتیک، خانوادگی و موزیکال کمپانی والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست گای ریچی، کارگردان فیلم King Arthur: Legend of the Sword (شاه آرتور: افسانه شمشیر)، فیلم The Man from U.N.C.L.E (مردی از یو.ان.سی.ال.ای.)، فیلم Sherlock Holmes: A Game of Shadows (شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها) و فیلم Sherlock Holmes (شرلوک هلمز) ساخته شده است. در فیلم علاءالدین، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون منا مسعود در نقش علاءالدین، ویل اسمیت در نقش جینی، نائومی اسکات در نقش شاهزاده جاسمین، مروان کنزاری در نقش جعفر، نوید نگهبان در نقش سلطان، نسیم پدراد در نقش دالیا، بیلی مگنوسن در نقش شاهزاده اندرس، نومان اکار در نقش حکیم، رابی هینز در نقش رازول، جردن ای. نش در نقش عمر، تالیا بلیر در نقش لیان، اوبری لین در نقش اومی، آلن تودیک صداپیشه شخصیت یاگو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم علاءالدین در تاریخ ۸ می سال جاری (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) در سالن مخصوص سینما گرند رکس که در شهر فرانسه قرار دارد، به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۴ را از بین ۴۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۲۴ می ۲۰۱۹ (۳ خرداد ۱۳۹۸) تنظیم شده است. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم تا به این لحظه امتیازات مختلف و متفاوتی را دریافت کرده است. تعداد زیادی از منتقدان، نحوه عملکرد و ایفای نقش منا مسعود، ویل اسمیت و نائومی اسکات را تحسین کردند. علاوه بر این، نحوه طراحی لباس‌ها و همچنین موسیقی‌های متن را از نقطه قوت‌های این اثر سینمایی دانستند. اما در مقابل به نحوه ایفای نقش مروان کنزاری در قالب جعفر و همچنین جلوه‌های ویژه CGI فیلم علاءالدین تا حد زیادی انتقاد داشتند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Aladdin در سینما گرند رکس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Aladdin از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم علاءالدین داستان یک پسر جذاب خیابانی به نام علاءالدین، یک دختر شجاع و خود مختار یعنی شاهزاده جاسمین و همچنین شخصیتی به نام جینی را حکایت می‌کند؛ جینی احتمالا شخصیتی است که می‌تواند کلید اصلی آن‌ها، برای رسیدن به آینده درخشانشان باشد.

Aladdin

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Aladdin بیندازیم:

استیو رز | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم، یک اثر بسیار زنده، پر جنب و جوش، رنگارنگ و واقعا خنده‌دار است. علاوه بر این، این اثر اصلا آن چیزی را که در نسخه اصلی وجود داشت و نیازی به درست کردن نداشت، دست نزد و دوباره به همان شکل نمایش داد.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

منا مسعود و نائومی اسکات توانستند لایو اکشن علاءالدین را با روش‌هایی بسیار متفاوت نسبت به نسخه کارتونی، به موفقیت برسانند؛ آن هم با احساس و علاقه‌ای که بینشان وجود داشت. نسخه جدید موسیقی A Whole New World از نسخه اصلی، بسیار بهتر و تکان دهنده‌تر است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۷۰ از ۱۰۰

موضوع این است که این فیلم به تنهایی لذت بخش است؛ حتی فراتر از نیت‌های خوبی که دارد. اما در کل می‌توان گفت که یک اثر غیرضروری بود. البته لازم به ذکر است که در کنار این موارد، همچنان موضوعات کلیشه‌ای و موضوعات مسخره‌ی قومیتی تا حدودی وارد اثر شد.

تای بر | بوستون گلوب

۶۳ از ۱۰۰

موضوعی که در رابطه با لایو اکشن سینمایی علاءالدین که آثار انیمیشنی و کلاسیک این دنیا را بازسازی کرده، وجود دارد این است که شاید نسخه‌های جدید بزرگ‌تر، پر سر و صداتر و حتی باشکوه‌تر باشند، اما هیچوقت نسخه اصلی نمی‌شوند. هیجان تاثیر اولیه این آثار اصلا دیگر وجود ندارد و کاملا از بین رفته است.

Aladdin

جاستین چنگ | لس آنجلس تایمز

۶۰ از ۱۰۰

هیچکس واقعا این اثر فوق‌العاده معمولی و سراسر خنده را که هیچوقت یک فیلم لذت بخش نمی‌شود، نیاز ندارد. به علاوه به نظر می‌رسد که خود این فیلم هم به طور کامل به این موضوع واقف است؛ زیرا با احتیاط مدام قصد داشت که دیالوگ‌ها، اوج‌ها، شخصیت‌ها و موسیقی‌ها را از نسخه قبلی که در سال ۱۹۹۲ اکران شده بود، بردارد.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۴۰ از ۱۰۰

خود این فیلم به تنهایی، با اینکه نمی‌توان تمام قسمت‌های آن را افتضاح دانست (زیرا در برخی بخش‌های آن هنر به وضوح دیده می‌شود)، اما به طرز به شدت افتضاحی بی‌معنی است.

مت سینگر | اسکرین کراش

۴۰ از ۱۰۰

بهترین چیزی که من می‌توانم در رابطه با نسخه سال ۲۰۱۹ فیلم علاءالدین بگویم این است که این اثر در بهترین و بالاترین لحظات خود، من را به یاد یک فیلم قدیمی می‌انداخت که در زمان بچگی فوق‌العاده آن را دوست داشتم.

جیک کول | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

اثر لایو اکشنی و بازسازی گای ریچی به گونه‌ای است که انگار شما دارید دقیقا همان روایت نسخه اصلی فیلم را تماشا می‌کنید، اما با یک بی‌میلی و بی‌تفاوتی سرسری بسیار عجیب.

لازم به ذکر است که این اثر توانسته رتبه ۲۷ را در لیست مورد بحث‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Aladdin نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد تقریبا بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن ناراضی خواهند بود؛ زیرا طرفداران و مخاطبان هم بعد از تماشای این اثر، امتیازی تقریبا برابر با منتقدان را به این فیلم داده‌اند. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Aladdin


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده