نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Waves - امواج

فیلم امواج (Waves) با بازی استرلینگ کی. براون و کلوین هریسون جونیور مدتی است که اکران شده و توانسته است نظر منتقدان را به خود جلب و امتیازات خوبی را از آن‌ها دریافت کند.

فیلم Waves یا در زبان فارسی «امواج» یکی از جدیدترین آثار درام، ورزشی و رمانتیک شرکت ای 24 فیلمز (A24 Films) است که به‌دست کارگردان نسبتا تازه‌کاری به نام تری ادوارد شالتز، کارگردان فیلم It Comes at Night (در شب می‌آید)، فیلم Krisha (کریشا)، فیلم کوتاه Two to One (دو تا یک)، و همچنین فیلم کوتاه Mother and Son (مادر و پسر) ساخته شده است. در فیلم امواج، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند کلوین هریسون جونیور در نقش تایلر ویلیامز، لوکاس هجز در نقش لوک، تیلرو راسل در نقش امیلی ویلیامز، الکسا دمی در نقش الکسیس لوپز، رنه الیس گلدزبری در نقش کاترین ویلیامز، استرلینگ کی براون در نقش رونالد ویلیامز، کلیفتون کالینز جونیور در نقش بابی لوپر، نیل هاف در نقش بیل، هارمونی کورین در نقش آقای استنلی، بیل وایز در نقش مربی وایز، دیوید گارلیک در نقش رایان و روبن ای. ای. براون در نقش والی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم امواج تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۹ (۸ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم تلیوراید، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۱ را از بین ۳۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نظرات و امتیازهای مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که بخش زیادی از آن در حد بسیار بالا و متوسط قرار دارند. خود تری ادوارد شالتز وظیفه نگارش فیلمنامه این اثر درام را برعهده داشت. علاوه‌بر این، او درکنار کارگردانی و نویسندگی فیلمنامه، به همراه کوین تورن و همچنین جیمز ویلسون وظیفه تهیه کنندگی این اثر را برعهده داشتند. از سوی دیگر هم نظراتی که منتقدان در سایت راتن تومیتوز منتشر کردند، باعث شده تا نمره فیلم امواج در این سایت محبوب به ۸۸ درصد رضایت برسد.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Waves به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Waves از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان این فیلم در چشم‌انداز و محیط پر جنب و جوش فلوریدای جنوبی اتفاق می‌افتد. این فیلم درام داستان حماسی ماجراجویی احساسی یک خانواده آفریقایی آمریکایی را حکایت می‌کند؛ خانواده‌ای که توسط یک پدر باهوش و خوش‌نیت، اما سلطه‌گر هدایت می‌شود. این خانواده قرار است بعد از پشت سر گذاشتن از دست دادن یک نفر و همچنین ماجراهای بعد از آن، درکنار یکدیگر جمع شوند و عشق و بخشش را با هم مرور کنند.

Waves

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Waves بیندازیم:

کریستوفر شوبرت | فیلم استیج

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم به‌طور قطع یک ضربه فنی عاطفی به شما وارد می‌کند؛ به طوری که حتی سرسخت‌ترین بیننده‌ها هم بعد از تماشای این اثر، در آستانه‌ی گریه کردن قرار می‌گیرند. قسمت اول فیلم روند بسیار جذابی دارد اما تغییراتی که در نیمه دوم آن اعمال می‌شود، باعث می‌شود که فیلم درنهایت به اوج خود برسد. فیلم امواج یک اثر فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ اثری که با یک صحنه فوق‌العاده زیبا و بسیار مناسب به پایان می‌رسد.

شری لیندن | هالیوود ریپورتر

۱۰۰ از ۱۰۰

شاید بتوان از لحاظ فنی، عنوان «درام نوجوانی» را روی فیلم امواج گذاشت. اما این اسم، یک عنوان کلی است و اصلا باعث نمی‌شود که ذره‌ای از حجم لطافت، زیبایی و جذابیت این فیلم فوق‌العاده احساسی کم شود.

جو چایلدز | مجله پیست

۹۳ از ۱۰۰

دیوانه‌وار، اشتیاق‌آور و همچنین از لحاظ بصری خیره کننده. فیلم‌برداری این فیلم به‌گونه‌ای است که ما را دعوت می‌کند تا در این دنیا قدم بزنیم. اما اصلا به ما اخطار نمی‌دهد که باز هم احتمال این وجود دارد که ما در آن غرق شویم.

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۹۰ از ۱۰۰

تمام خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و سبک‌هایی که شالتز در زندگی خود داشت، بالاخره در این فیلم به کار آمده است؛ فیلمی که داستانی درباره عشق بی‌ثبات و همچنین شکنندگی آن است.

Waves

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

شخصیت‌هایی که توسط شالتز خلق شده‌اند حتی در مواجه با بدبختی‌های ناگوار خود، مهربانی و ظرافتی را از خود نشان می‌دهند که اجازه می‌دهد تا این اثر درام زیبا و دردآور، از غم و اندوه خود گذر کند، اما درنهایت به‌گونه‌ای شما را ضربه فنی کند که انگار از ناحیه قلب مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اید.

مایک رایان | آپروکس

۷۰ از ۱۰۰

فیلم امواج اثری است که بخش اولیه‌ی بسیار قدرتمندی دارد. اما به طرز ناگهانی، بخش دوم آن به‌گونه‌ای سقوط می‌کند که باعث شد من از آن چیزی که تا به آن لحظه مشغول تماشا کردنش بودم، به‌طور کلی بیزار شوم. بااین‌حال، روند بسیار جذاب این فیلم در بخش سوم، وارد مسیر صعود خود می‌شود و اوج پیدا می‌کند؛ به طوری که دوباره من را به خودش علاقمند کرد.

بنجامین لی | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

بنابراین از لحاظ فنی دو فیلم در این اثر وجود دارد: یکی ترسناک و تند و دیگری هم لطیف اما جزئی.

جیک کول | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که شالتز در نیمه دوم فیلم، تغییراتی را به وجود می‌آورد و جاه‌طلبی خود را هم به آن اضافه می‌کند. همین تغییرات باعث می‌شوند تا قدرت زیادی به هسته روایتی داستان اضافه شود. همچنین فضایی کافی را در اختیار شخصیت‌ها قرار می‌دهد تا با دنیاهای درونی خودشان ارتباط برقرار کنند.

لازم به ذکر است که فیلم امواج توانسته رتبه ۵۳ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Waves نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و بسیار سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده