نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

آیا بخش Career Mode در فیفا به پایان راه رسیده است؟

الکترونیک آرتز چند روز پیش تیر آخر را به قلب طرفداران Career Mode سری فیفا شلیک و اعلام کرد این بخش در فیفا 19 بدون تغییر است. اما آیا این بخش به پایان راه رسیده است؟ با زومجی همراه باشید.

فیفا یا PES، برای خیلی از گیمر‌ها حکم چیزی فراتر از یک بازی ویدیویی را دارند. خیلی‌ها نسخه جدید این مجموعه‌ها را با این چشم نگاه می‌کنند که قرار است یک سال و تا انتشار نسخه بعدی، با آن سرگرم شوند. به همین دلیل هم سازندگان، تلاش می‌کنند تا آنقدر محتویات جدید و جذابی را در بازی قرار بدهند که بتواند پاسخگوی خواسته‌های طرفداران باشد. با این حال این وسط، گاهی تمرکز بیش از حد روی یک بخش باعث می‌شود تا سازندگان برخی از بخش‌های بازی را که شاید خیلی هم مهم باشند، فراموش کنند و همین مساله هم کافی است تا موجبات نارضایتی طرفداران فراهم شود. بدون مقدمه بیش‌تر، اجازه بدهید بگویم که اصلا چرا فکر نوشتن این مقاله به سرم زد. الکترونیک آرتز در حالی که تقریبا یک ماه تا انتشار فیفا 19 باقی مانده است، چند روز پیش اعلام کرد که بخش‌های Career Mode و Pro Clubs در این نسخه تقریبا بدون تغییر خواهند بود. اما آیا این اتفاق چیز جدیدی است؟ نظر من را بخواهید می‌گویم نه! در واقع مخصوصا بخش Career Mode، چند سالی است که به یک تکه فراموش‌شده از فیفا تبدیل شده است و خبری که EA چند روز پیش اعلام کرد، صرفا علنی کردن بی‌توجهی چند ساله این شرکت به این بخش بود. در ادامه نگاهی به دلایل این موضوع خواهیم داشت. 

نمی‌دانم شما از کدام دسته طرفداران فیفا هستید. اما اگر بازگشتی به چند سال پیش داشته باشیم، قطعا با من هم‌عقیده هستید که Career Mode بخش مهمی در سری فیفا بوده است. حس مربیگری و حتی تا بخشی مدیریت یک باشگاه، خرید و فروش بازیکنان جدید، کشف استعداد‌های جوان و از همه این‌ها مهم‌تر تبدیل کردن تیم محبوب‌تان به یک تیم قدرتمند و قهرمانی در مسابقات و رقابت‌های مختلف، مواردی هستند که Career Mode را تشکیل می‌دهند. همچنین برخلاف رقیب دیرینه، فیفا از نسخه‌های قدیمی‌تر (PES هم چند سالی است که این امکان را فراهم کرده است) این امکان را به بازیکنان این بخش می‌داد تا باشگاه‌شان را عوض کنند و از این طریق از یکنواخت شدن Career Mode جلوگیری می‌کرد و البته که قبلا، هر سال یک سری ویژگی جدید به این بخش اضافه می‌کرد تا تجربه‌ای کاملا متفاوت‌تر از آن ارائه بدهد. اما اگر نگاهی به نسخه‌های جدید‌تر فیفا داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که EA چند سالی است که این بخش را به‌نوعی فراموش کرده است. برای مثال کافی است نگاهی به بخش Career از فیفا 16 به بعد داشته باشیم تا متوجه شویم که این بخش هر ساله صرفا فقط با یک سری تغییرات جزئی در دسترس قرار می‌گیرد؛ تغییراتی که بیش‌تر از اینکه بتوانند نقشی در کیفیت آن داشته باشند، صرفا یک تغییر اجباری و حتی می‌توان گفت ظاهری به‌حساب می‌آیند که EA انجام می‌دهد تا از گزند طرفداران این بخش در امان بماند اما در شکل کلی، این تغییرات تاثیر چندانی روی کیفیت این بخش نداشته‌اند و هسته کلی آن یک مورد تکراری بوده است. 

فیفا

از این مهم‌تر، الکترونیک آرتز در سال‌های اخیر پشتیبانی درستی هم از حالت Career نداشته است. برای اثبات این موضوع، کافی است نگاهی به این بخش در فیفا 18 داشته باشیم. Career Mode در فیفا 18 با وعده‌هایی چون تغییرات اساسی در زمینه نقل و انتقلات در دسترس قرار گرفت و خب راستش را بخواهید، با اینکه مثلا یک سری میان‌پرده سینمایی به لطف موتور فراست‌بایت به قسمت نقل و انتقالات این بخش اضافه شده‌اند و البته جالب هم هستند، اما کلیت این بخش در مقایسه با مثلا فیفا 17 تغییر چندانی نداشته است. از آن مهم‌تر، این بود که پس از گذشت چند روز از انتشار فیفا 18، اعتراض‌ها به مشکلات بخش Career Mode بازی شروع شدند. اصلی‌ترین مشکل، این بود که اگر شما بازیکنی را در نیم فصل یا پایان فصل از طریق نقل و انتقالات خریداری می‌کردید و به صورت ثابت در ترکیب قرار می‌دادید، در برخی اوقات این موضوع باعث کرش کردن بازی می‌شد. این بدین معنی بود که شما عملا فرصت استفاده از بازیکنانی را که خریداری کرده بودید از دست می‌دادید و این یعنی یک مشکل جدی!

الکترونیک آرتز در سال‌های اخیر پشتیبانی ضعیفی از Career Mode داشته و آپدیت‌های چندانی هم برای آن منتشر نمی‌کند

اما جالب است بدانید که طرفداران Career Mode، خیلی زود اعتراضات به این مشکل را در سایت پشتیبانی بازی آغاز کردند و تازه پس از زیاد شدن اعتراضات بود که الکترونیک آرتز، صرفا با یک جواب ساده که از این مشکلات آگاه است از کنار ماجرا گذشت و تازه پس از انتشار چند آپدیت با محوریت بخش‌های دیگر بازی بود که تصمیم گرفت فکری هم به حال این مشکل بکند که این کار از نظر من، نهایت بی‌احترامی به گیمر‌هایی است که ۶۰ دلار بابت خرید بازی پول پرداخت کرده‌اند و بنا به هر دلیلی، قادر به تجربه Career Mode که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین حالت‌های آفلاین بازی دانست، نیستند! خب حال صورت مساله را کاملا متوجه شدیم؛ الکترونیک آرتز به بخش Career Mode بی‌توجه است و با اینکه این موضوع چیز جدیدی نیست، اما این شرکت امسال هم رسما آن را علنی و اعلام کرده است. اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا EA به چنین نقطه‌ای رسیده است که بخواهد Career Mode را صرفا از روی اجبار در بازی خودش قرار بدهد؟ جواب ظاهری این مساله توجه این شرکت به بخش‌های دیگر و مخصوصا حالت آلتیمیت تیم است و جواب عمیق‌تر آن هم می‌شود علاقه الکترونیک آرتز به کسب درآمد بیش‌تر از بازی‌هایش. 

فیفا

قبل از اینکه سراغ بررسی بیش‌تر این موضوع برویم، بد نیست بدانید که در سال ۲۰۱۷، الکترونیک آرتز اعلام کرد که ارزش سالیانه بخش آلتیمیت تیم بازی‌های این شرکت به چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است و قطعا این رقم در سال جاری افزایش هم داشته است. همچنین چندی پیش مسابقات جام جهانی آلتیمیت تیم فیفا 18 به پایان رسید که جایزه کلی آن، ۴۰۰ هزار دلار بود. وقتی همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که آلتیمیت تیم، به چیزی فراتر از یک حالت بازی ساده در سری فیفا تبدیل شده است و این شرکت به چشم یک منبع درآمد عالی به آن نگاه می‌کند. در سال‌های اخیر، بازی‌های زیادی کم کم آن حالت‌های دوست‌داشتنی آفلاین و تک‌نفره را کنار گذاشتند و کم کم به سراغ ارائه یک تجربه اجتماعی‌تر و چندنفره رفته‌اند. از قضا الکترونیک آرتز، یکی از شرکت‌هایی است که در راس این جنبش قرار دارد و برای مثال لغو کردن بازی Star Wars استودیو ویسرال گیمز به این دلیل بود که سازندگان آن می‌خواستند یک تجربه تک‌نفره عالی ارائه بدهند. خب طبیعی است که چنین شرکتی در سری فیفا هم کم کم بخش‌های تک‌نفره را فراموش کند و به سراغ قسمت‌هایی برود که هم طرفداران بیش‌تری دارند و هم پول‌سازتر هستند. 

برای اثبات توجه بیش‌تر EA به تجربه چندنفره در فیفا 19، کافی است نگاهی به تغییرات این بازی داشته باشیم. بدون شک مهم‌ترین تغییرات و توجهات در این نسخه، مربوط به قسمت آلتیمیت تیم هستند؛ جایی که الکترونیک آرتز از چند وقت پیش مانور دادن روی آن را آغاز کرده است. در آلتیمیت تیم امسال شاهد حالت‌های جدیدی مثل Division Rivals هستیم که وارد شدن به مسابقات ویکند لیگ را راحت‌تر می‌کند. این اتفاق در ظاهر مورد مثبتی است و باعث می‌شود تا افراد بیش‌تری شانس تجربه فیفا به شکل رقابتی را داشته باشند اما اگر نظر من را بخواهید، این هم یک ترفند دیگر از جانب EA برای کسب درآمد بیش‌تر است. چرا؟ چون اگر آلتیمیت تیم بازی کرده باشید، می‌دانید که مسابقات ویکند لیگ و آنلاین آن تا چه اندازه رقابتی هستند و همه بازیکنان نهایت سعی‌شان را می‌کنند تا بهترین تیم ممکن را برای ورود به این مسابقات آماده کنند و شانس خودشان برای پیروزی را افزایش دهند. حال اگر افراد بیش‌تری بتوانند وارد این مسابقات شوند، این یعنی افراد بیش‌تری تلاش خواهند کرد تا تیم قوی‌تری داشته باشند و طبیعتا این وسط خیلی‌ها هم برای این کار، مشتاق خواهند بود تا با پول واقعی به سراغ خرید پک‌ها بروند و شانس خودشان را برای پیدا کردن بازیکنان با‌کیفیت افزایش دهند. 

فیفا 19 / FIFA 19

این‌ها را گفتم تا به این نکته برسم که آلتیمیت تیم، بدون شک مهم‌ترین بخش در سری فیفا برای الکترونیک آرتز است چرا که درآمد زیادی را نصیب این شرکت می‌کند و مخصوصا در یکی دو سال اخیر، رقابتی‌تر از قبل هم شده است و در نتیجه EA هم اهمیت به مراتب بیش‌تری به آن می‌دهد. پس یکی از عواملی که باعث شده تا Career Mode در دید EA به بخش کم اهمیت‌تری تبدیل شود، همین آلتیمیت تیم است. چون هرچه که باشد، Career Mode درآمدی مضاف بر هزینه خرید خود بازی عاید EA نمی‌کند اما آلتیمیت تیم یک بخش کاملا پول‌ساز است. اما بخش‌های دیگری هم در این موضوع دخیل هستند که یکی از آن‌ها The Journey است؛ بخش داستانی سری فیفا که از فیفا 17 وارد این مجموعه شد و خب به‌نوعی از همین نسخه هم بود که Career Mode کم کم فراموش شد؛ چرا که The Journey به مهم‌ترین حالت تک‌نفره بازی برای EA تبدیل شده بود. 

آلتیمیت تیم، بخش داستانی و امسال هم لیگ قهرمانان اروپا سه ضلع مثلثی هستند که باعث شده‌اند Career اهمیتش را برای EA از دست بدهد

اما امسال، یکی دیگر از مواردی که به‌نوعی ضربه آخر را به Career Mode وارد کرده، مسابقات لیگ قهرمانان اروپا است. نماینده الکترونیک آرتز در مصاحبه اخیرش دلیل بدون تغییر بودن حالت‌های Career Mode و Pro Club را توجه EA به شبیه‌سازی هرچه دقیق‌تر حالت لیگ قهرمانان اروپا عنوان کرده و گفته که چون این شرکت قصد داشت تا این مسابقات را که لایسنس آن را امسال دریافت کرده است در نزدیک‌ترین حالت به واقعیت به‌تصویر بکشد، نتوانسته تغییرات زیادی در حالت‌هایی چون Career Mode به‌وجود بیاورد. البته این توضیحات برای طرفداران فیفا خیلی قانع‌کننده نبودند و کافی است سری به بحث‌های کاربران این بازی در سایت‌هایی مثل ردیت بزنید تا متوجه شوید که این گفته‌های EA، چه بازخورد بدی را از طرف علاقه‌مندان در پی داشته است. 

فیفا

الکترونیک آرتز همچنین امسال توجه ویژه‌ای هم به حالت بازی دوستانه (Kick Off) در فیفا 19 داشته است و حالت‌های جدیدی مثل Survival در آن قرار داده است یا این امکان را فراهم کرده که با یک سری قوانین شخصی‌سازی شده مثل حالت بدون داور به سراغ آن بروید. این نغییرات هم اکثرا در این راستا هستند که بتوانند تجربه مفرح‌تری از بازی را زمانی که مثلا با دوست‌تان آن را تجربه می‌کنید ارائه بدهند. همه این‌ها، باعث می‌شوند تا به این نتیجه برسیم که الکترونیک آرتز امسال تقریبا به همه بخش‌های بازی توجه کرده است و این وسط، فقط Career Mode است که بدون تغییر مانده است. البته شاید استفاده از لفظ بدون تغییر هم درست نباشد چرا که سازندگان اعلام کرده‌اند که یک سری بخش‌های مرتبط با لیگ قهرمانان قرار است در Career Mode هم وجود داشته باشد که احتمالا در قالب یک سری میان‌پرده سینمایی خواهند بود و مسابقات اروپایی که در گذشته هم تیم‌تان شانس صعود به آن‌ها را داشت، به شکلی لایسنس‌شده نمایش داده می‌شوند. 

اما خب به عنوان یک جمع‌بندی، مشکل اصلی از کجا است؟ اگر نظر من را بخواهید، مشکل در دو چیز است. یک اینکه بازی‌ها در کل به سمت ارائه یک تجربه چندنفره و اجتماعی می‌روند و مثلا همین Call of Duty هم که خیلی از ما را با بخش داستانی عاشق خودش کرده بود، امسال به کل این بخش را کنار گذاشته است تا یک تجربه چندنفره کامل ارائه بدهد. فیفا هم از این قضیه مستثنی نیست و به همین دلیل بیش‌تر روی بخش‌هایی توجه داشته است که حالتی رقابتی‌تر یا تجربه‌ای چندنفره ارائه می‌دهند و در زمینه حالت‌های تک‌نفره هم صرفا به تمرکز روی بخش The Journey بسنده کرده است. اما مشکل دوم و مهم‌تر، بحث درآمد و پول‌سازی است. فیفا برای الکترونیک آرتز، بیش از هر چیزی در آلتیمیت تیم خلاصه شده است و به همین دلیل هم این شرکت تمرکز اصلی خودش را روی این بخش خلاصه کرده که می‌تواند درآمد بسیار زیادی را نصیبش بکند و همین هم عاملی است که باعث شده تا بخش‌هایی مثل Career Mode به‌نوعی فراموش شوند. ولی خب نهایتا هرچه هم که دلیل بیاوریم که چرا EA این بخش را فراموش کرده، اقدام این شرکت قابل توجیه نیست. به هر حال سازندگان یا می‌توانند بخشی را به کل از بازی حذف کنند و عواقب آن را هم بپذیرند یا اینکه اگر تصمیم گرفته‌اند تا آن را در بازی قرار بدهند، باید آن اهمتی را که باید به آن بدهند. 

فیفا 19 / FIFA 19

اما وسط همه این مواردی که ذکر کردیم و البته با تمام دلخوری‌هایی که طرفداران Career Mode از الکترونیک آرتز دارند، این شرکت اعلام کرده که از ناراحتی طرفداران آگاه است و به تمام خواسته‌های آن‌ها که در رابطه با این بخش است، گوش خواهد داد و در آینده، سعی خواهد کرد تا از این حیث هم تجربه بهتری ارائه بدهد. شاید این اظهارات در حال حاضر، صرفا مثل یک توجیه به نظر برسند اما این شرکت در یک سری از بازی‌هایش با اقداماتی مثل رایگان کردن محتویات پس از انتشار و کار‌هایی از این قبیل نشان داده است که به طرفدارانش هم اهمیت می‌دهد. در مجموع هرچه که باشد، فیفا 19 به احتمال خیلی زیاد یک ناامیدی برای طرفداران Career Mode خواهد بود و علاقه‌مندان این بخش باید امیدوار باشند که مثلا در فیفا 20 الکترونیک آرتز بخواهد دستی به سر این بخش بکشد. به هر حال طرفداران فیفا، علاقه خاصی به بخش Career Mode دارند و با اینکه با اضافه شدن بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم طرفداران این حالت کمی افت داشته است، اما هنوز هم هستند افرادی که دوست دارند در این بخش آفلاین رویای مربیگری در تیم محبوب‌شان را عملی کنند یا با قرار گرفتن در نقش یک بازیکن تازه‌کار، حس تبدیل شدن به یک ستاره فوتبال را تجربه کنند. پس با اینکه Career Mode در حال حاضر یک بخش فراموش‌شده در فیفا است، اما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد احیای آن باشیم. 

نظر شما در این مورد چیست؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده