// چهار شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۱

گزارش باکس آفیس: Deadpool 2 به صدرنشینی Avengers: Infinity War پایان داد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره عملکرد فیلم Deadpool 2 و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با «ددپول ۲» (Deadpool 2)، دومین فیلم مهم تابستان امسال شروع می‌کنیم که اکرانش را در سه روز اول نمایشش (جمعه تا یکشنبه) با کسب ۱۲۵ میلیون دلار شروع کرد. رقمی که این فیلم را یک پله بالاتر از فیلم ترسناک «آن» (It) با ۱۲۳ میلیون دلار افتتاحیه و قسمت اول «ددپول» (Deadpool) با ۱۳۲ میلیون دلار افتتاحیه در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌دهد. اگرچه این رقم کماکان کمتر از درآمد واقعی ۱۴۱ میلیون دلاری «ددپول» است و به معنی ۵ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی فیلم اول است، اما حقیقت این است از آنجایی که فیلم اول با افتتاحیه‌ی غول‌پیکرش فراتر از تمام تصورات و استانداردهای افتتاحیه‌ در بین فیلم‌های بزرگسالانه ظاهر شده بود، انتظار نمی‌رفت که دنباله‌اش بتواند بهترین تصورات‌مان که قبلا شکسته شده بود را دوباره بشکند. مخصوصا با توجه به اینکه «ددپول ۲» از شرایط به خصوص فیلم اول هم بهره نمی‌برد. ناگفته نماند که اگر به افتتاحیه‌ی «ددپول ۲» به جای دنباله‌های فیلم‌های ابرقهرمانی، در مقایسه با دنباله‌های فیلم‌های کمدی نگاه کنیم، با نتیجه‌ای روبه‌رو می‌شویم که به‌طرز بی‌حرف و حدیثی موفقیت‌آمیز است. بالاخره اگر به کمپین تبلیغاتی «ددپول ۲» نگاه کنید به وضوح می‌بینید که به جز چند تریلر آخر، تمرکز اصلی استودیو روی فروختن این فیلم به عنوان یک کمدی بود. این تکنیک اگر جواب می‌داد باعث می‌شد که «ددپول ۲» به جای یک فیلم ابرقهرمانی، به عنوان یک فیلم کمدی معرفی شود که طیف گسترده‌‌تری از سینماروها را به خود جذب می‌کند. اگرچه دنباله‌های کمدی متعددی مثل «خماری ۲» (The Hangover 2) و «شماره‌ی ۲۲ خیابان جامپ» (22 Jump Street) وجود دارند که افتتاحیه‌ی خیلی بهتری نسبت به قسمت‌های اورجینالشان که خودشان هم افتتاحیه‌های خیلی خوبی را تجربه کرده‌اند داشتند، اما همزمان دنباله‌های کمدی بی‌شماری مثل «گرملین‌ها ۲» (Gremlins 2)، «ارزش‌های خانواده آدام» (Addams Family Values) و «همسایه‌ها ۲» (The Neighbors 2) هم هستند که افتتاحیه‌های خیلی بدتری نسبت به قسمت‌های اورجینالشان داشته‌اند. اینکه «ددپول ۲» به جای «تد ۲» (۳۳ میلیون دلار در مقایسه با افتتاحیه‌ی ۵۳ میلیون دلاری قسمت اول)، عملکردی نزدیک به «دوازده یار اوشن» (با افتتاحیه‌ای تقریبا برابر «یازده یار اوشن») داشته است خودش به تنهایی به معنی پیروزی است. «ددپول ۲» با این شروع نه تنها در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌گیرد، بلکه دومین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ کمپانی فاکس قرن بیستم هم به شمار می‌رود و البته پشت سر «مرد عنکبوتی ۳» (۱۵۱ میلیون دلار)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه در بین اقتباس‌های کامیک‌های مارول که جزیی از دنیای سینمایی مارول نیستند هم قرار می‌گیرد.

همچنین این افتتاحیه حتی با احتساب نرخ تورم، بالاتر از افتتاحیه‌ی «ساعت شلوغی ۲» (۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ / ۱۰۹ میلیون دلار به امروز)، بهترین افتتاحیه در بین دنباله‌های کمدی محسوب می‌شود. این در حالی است که فیلم با این رقم، بودجه‌ی ۵۸ میلیون دلاری قسمت اول را تقریبا دو برابر کرده است. اگرچه بودجه‌ی «ددپول ۲» به ۱۱۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است، اما چنین بودجه‌ای در مقایسه با بودجه‌ی دیگر بلاک‌باسترهای کامیک‌بوکی خیلی کم است و فاکس و رفقایش می‌دانستند که خیلی زودتر از موعد پولی را که سرمایه‌گذاری کرده بودند پس خواهند گرفت. موفقیت «ددپول ۲» اما به اینجا خلاصه نمی‌شود. این فیلم ۱۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد که بیشتر از درآمد ۱۷۴ میلیون دلاری «افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (X-Men: Days of Future Past)، رکورددار قبلی است که تازه برخلاف «ددپول ۲»، از بازار چین هم بهره می‌بُرد. این در حالی بود که «لوگان» (Logan)‌ با ۱۶۰ میلیون دلار افتتاحیه‌ی خارجی، تا قبل از «ددپول ۲» رکورددار بهترین افتتاحیه‌ی خارجی در بین فیلم‌های بزرگسالانه‌ی فاکس بود. مجموع افتتاحیه‌ی جهانی فیلم ۳۰۱ میلیون دلار است که آن را پشت سر افتتاحیه‌ی جهانی «دیو و دلبر» (۳۵۴ میلیون دلار)، در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه در بین فیلم‌هایی که در رده‌بندی سنی PG 13 قرار نمی‌گیرند جای می‌دهد. اگر به «ددپول ۲» به عنوان یک دنباله‌ی ابرقهرمانی نگاه کنیم، دو دنباله‌ی سه‌گانه‌ی «شوالیه‌ی تاریکی» بهترین نمونه‌هایی هستند که برای مقایسه با آن داریم. «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» اکرانش را با ۱۶۰ میلیون دلار شروع کرد که کمی بالاتر از افتتاحیه‌ی ۱۵۸ میلیون دلاری «شوالیه‌ی تاریکی» از چهار سال قبل بود. اما حماسه‌ی درگیری بتمن و بیـن در گیشه‌ی آمریکای شمالی (۴۴۸ میلیون دلار)، ۱۶ درصد کمتر از فیلم کلاسیک درگیری بتمن و جوکر (۵۳۴ میلیون دلار) فروخت. اگر چنین اتفاقی هم برای «ددپول ۲» بیافتد، آن وقت ۳۶۳ میلیون دلار فروش خانگی قسمت اول «ددپول» منهای ۱۶ درصد، به معنی ۳۰۵ میلیون دلار فروش خانگی از ۱۱۰ میلیون دلار بودجه خواهد بود که عدد کمی نیست.

با توجه به افتتاحیه‌ی جهانی غول‌پیکر «ددپول ۲» که در بین فیلم‌های بزرگسالانه برای خودش رکورد حساب می‌شود، صحبت درباره‌ی عالی بودن یا نبودنِ افتتاحیه‌ی این فیلم خنده‌دار است. نباید فراموش کنیم که قسمت اول «ددپول» به کارگردانی تیم میلر به یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های سال ۲۰۱۶ تبدیل شد. آن فیلم که در تضاد با فیلم‌های دنیای سینمایی مارول و لحن جدی و عبوس فیلم‌های دی‌سی قرار می‌گرفت، به هیولای خاص خودش تبدیل شد که نمونه‌اش در فضای حال حاضر سینما که هیچ، در تاریخ سینمای ابرقهرمانی هم به زور یافت می‌شد. با اکشنِ کمدی‌ای با کمی چاشنی جذابیت و معصومیتِ کمدی رومانتیک‌ها سروکار داشتیم که بدون هرگونه خودسانسوری، عصاره‌ی درجه‌ سنی بزرگسالانه‌اش را کشیده بود. آن فیلم بعد از افتتاحیه‌ی جمعه تا دوشنبه‌ی ۱۵۲ میلیون دلاری‌اش، به ۳۶۳ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرد و به عنوان فیلم موردعلاقه‌ی خوره‌های سینمای ابرقهرمانی و عموم سینماروها باقی ماند. بنابراین تنها کاری که دیوید لیچ با این دنباله باید می‌کرد این بود که موفقیت فیلم اول را حفظ کند. برجی را که به سختی ساخته شده بود سر پا نگاه دارد. با توجه به نقدهای عالی فیلم که اکثرشان باور داشتند که این دنباله بهتر از قسمت اول است، افتتاحیه‌ی بزرگ فیلم دور از انتظار نبود. این موضوع به‌علاوه‌ی آغاز اکران «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (Avengers: Infinity War) یک هفته زودتر از زمان اعلام شده‌ی قبلی در کنار عدم وجود رقبای جدی بعد از «جنگ اینفینیتی»، «ددپول ۲» را در موقعیت منحصربه‌فردی قرار داد. البته نباید از حضور کاراکترهایی مثل کیبل و دامینو و معرفی این فیلم به عنوان قسمتی که مقدمه‌چینی فیلم «ایکس فورس» را برعهده دارد هم گذشت. تمام اینها در کنار تاکید روی روحیه و لحن غیرمعمول و دیوانه‌وار فیلم و دیوار چهارم‌شکنی‌های ددپول که دفعه‌ی اول مورد استقبال قرار گرفته بود منجر به فیلمی شد که کسانی که از قسمت اول خوششان آمده بود، نمی‌توانستند آن را نادیده بگیرند.

Meet Cable in Deadpool 2

اما برای اینکه چرا «ددپول ۲» موفق به شکستن رکورد افتتاحیه‌ی قسمت اول نشد، دلایل قانع‌کننده‌ی مختلفی وجود دارد. طبیعتا اولین دلیل، رقیب سرسختی است که «ددپول ۲» با آن روبه‌رو شده است. وقتی قسمت اول در فوریه ۲۰۱۶ روی پرده رفت، منهای «ازگوربرخاسته» (The Revenant) که از سال ۲۰۱۵ باقی مانده بود، حکم اولین فیلم بزرگ جدید ۲۰۱۶ را داشت و از زمان «انت‌من» (Ant-Man) در اوایل جولای ۲۰۱۵ و «فنتستیک فور» (Fantastic Four) در اوایل آگوست ۲۰۱۵، اولین فیلم ابرقهرمانی بزرگ سینما هم محسوب می‌شد. از آنجایی که بعد از اکران ناامیدکننده‌ی «اونجرز: دوران اولتران» صحبت‌های زیادی حول و حوش اشباع‌شدن سینمای ابرقهرمانی پیش کشیده بود و درست در اوجِ دورانی که به نظر می‌رسید که این حوزه دیگر چیز تازه‌ای برای شگفت‌زده کردن طرفدارانش در چنته ندارد، «ددپول» به عنوان یک نمونه‌ی کاملا متضاد از فیلم‌های این حوزه راه رسید. فیلمی که نه تنها در مقابل فضای الکی جدی و تیره و تاریک «فنتستیک فور» قرار می‌گرفت، بلکه ساختار داستانگویی محدود و جثه‌ی جمع‌و‌جورش هم در مقابل گستردگی غول‌آسای «دوران اولتران» قرار داشت. در مقایسه، «ددپول۲» سومین فیلم کامیک‌بوکی‌ای است که در سه ماه گذشته روی پرده می‌رود و این در حالی است که هر دوی «بلک پنتر» (Black Panther) و «جنگ اینفینیتی» نه تنها عموم مردم را از فیلم‌های کامیک‌بوکی زده نکرده‌اند، بلکه تا حالا به دوتا از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ این حوزه تبدیل شده‌اند. «بلک پنتر» در حالی هنوز در هفته‌ی چهاردهم اکرانش پول در می‌آورد که «جنگ اینفینیتی» به فراتر از ۶۰۰ میلیون دلار فروش خانگی رسیده است. پس «ددپول ۲» در حالی روی پرده رفت که این فیلم برخلاف قسمت اول، بیشتر از اینکه حکم تنها بطری آب مورد نیاز برای تشنگان گرفتار در کویر را داشته باشد، حکم یکی از سه بطری آب را دارد و تشنه‌ها قبلا با دوتای اولی به اندازه‌ی کافی سیراب شده‌اند. مسئله این نیست که «ددپول ۲» فیلم مهمی نیست، اما خب، طبیعتا به اندازه‌ی قسمت اول نقش یک رویداد سرنوشت‌ساز را هم بازی نمی‌کند. این‌بار همه دقیقا می‌دانستند با چه چیزی سروکار دارند و البته به «ددپول ۲» نیاز نداشتند تا آنها را از وضعیت اسفناک فیلم‌های کامیک‌بوکی نجات بدهد.

دلیل بعدی خیلی ساده است: تمام کسانی که «ددپول» را دیده‌اند، از آن خوششان نیامد. حدود ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سینماروهای آمریکای شمالی این فیلم را دو سال پیش در سینماها دیدند و تعداد بیشتری هم آن را در طول دو سال گذشته از طریق دی‌وی‌دی و پخش‌های تلویزیونی کشف کردند. اما اینکه انتظار داشته باشیم تا «ددپول ۲» به اندازه‌ی قسمت اول مورد استقبال قرار بگیرد، به این معنی است که تصور کنیم تک‌تک کسانی که فیلم اول را دیدند، آن‌قدر از آن خوششان آمده باشد که به دنبال مقدار بیشتری از آن بگردند. اگرچه منظورمان از کسانی که از فیلم اول خوششان نیامده به معنی درصد بزرگی نیست، اما «ددپول ۲» حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بلیت کمتر از قسمت اول فروخته است و همیشه این احتمال وجود دارد که این دو میلیون نفر همان کسانی هستند که علاقه‌ای به تماشای دنباله‌ی «ددپول» نداشته‌اند یا حداقل این کار در سه روز اول افتتاحیه، در اولویتشان نبوده است. دلیل سوم این است که فاکس تصمیم گرفت تا افتتاحیه‌ی بزرگ‌تر را به دوام طولانی‌تر نفروشد. یعنی چه؟ خب، اگر فاکس طبق چیزی که در ابتدا اعلام شده بود «ددپول ۲» را در تاریخ اول ژوئن مصادف با تعطیلی روز یادبود (هفته‌ی آینده) اکران می‌کرد، احتمالا الان به افتتاحیه‌ی بزرگ‌تری دست پیدا می‌کرد. اما تاریخ ثابت کرده است که فیلم‌هایی که در آخرهفته‌ی روز یادبود اکرانشان را آغاز می‌کنند، در آخرهفته‌ی دوم با سقوط بزرگ‌تری در مقایسه با استاندارد مواجه می‌شوند. اگرچه فاکس با یک هفته عقب انداختن اکران «ددپول ۲» باعث شد که آخرهفته‌ی دوم اکران فیلمش با آخرهفته‌ی افتتاحیه‌ی «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story) مصادف شود، اما همزمان تاریخ دوباره نشان داده است که بلاک‌باسترهای پرطرفداری که یک هفته قبل از آخرهفته‌ی روز یادبود اکرانشان را آغاز می‌کنند، حتی با وجود ترکاندنِ تازه‌اکران‌ها، باز می‌توانند پیشرفت کنند. درست همان‌طور که «پیشتازان فضا: به درون تاریکی» در مقابل «سریع و خشن ۶» ایستادگی کرد و درست همان‌طور که فیلم‌های «شرک» در برابر تازه‌اکران‌های آخرهفته‌ی روزهای یادبود به اکران قوی‌شان ادامه دادند. اگر «ددپول ۲» با مخاطبان ارتباط برقرار کرده باشد که با توجه به میانگین امتیاز A تماشاگران به فیلم این‌طور به نظر می‌رسد، پس می‌توان فروش ۱۱ روزه‌ی قدرتمندی را برای این فیلم پیش‌بینی کرد. اگر هم این اتفاق نیافتد، مشکل اصلی خود فیلم خواهد بود که در جلب نظر مردم شکست خورده است، نه تاریخ اکرانش.

deadpool

ناگفته نماند که آخرهفته‌ی اکران «ددپول ۲» مصادف با پخش زنده‌ی مراسم ازدواج سلطنتی شاهزاده هری و مگان مارکل بود که روی هم حدود ۲۹ میلیون بیننده در آمریکای شمالی داشت. اگرچه این حرف دقیقا به این معنی نیست که مراسم ازدواج سلطنتی، افتتاحیه‌ی «ددپول ۲» را خراب کرده است. اما وقتی داریم درباره‌ی یک رویداد زنده‌ی تلویزیونی حرف می‌زنیم که ۲۹ میلیون نفر تصمیم می‌گیرند تا برای تماشای آن صبح زود از خواب بیدار شوند، پُر بیراه نیست اگر بگویم چند میلیون نفر از آنها تصمیم گرفته‌اند تا تماشای مهم‌ترین فیلم این آخرهفته را به وقت دیگری موکول کنند. خبر خوب این است که این موضوع به این معنی نیست کسانی که تماشای «ددپول ۲» را عقب انداخته‌اند دیگر هرگز به تماشای آن نخواهد رفت و احتمال اینکه پول‌های عقب‌افتاده سر موقع به حساب «ددپول ۲» واریز شوند وجود دارد. دلیل آخر که چرا «ددپول ۲» افتتاحیه‌ی ضعیف‌تری نسبت به قسمت اول داشته به خاطر این است که فاکس این‌دفعه در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌ از یک تعطیلی اضافه بهره نمی‌بُرد. قسمت اول «ددپول» در سال ۲۰۱۶، اکرانش را در آخرهفته‌ی روز ریاست‌جمهوری آغاز کرد که به معنی تعطیل‌بودن روز دوشنبه بود. یکی از ویژگی‌های اکران فیلم در آخرهفته‌هایی که شامل تعطیلی روز دوشنبه می‌شوند، افزایش درآمد فیلم در روز یکشنبه است. از آنجایی که مردم قرار نیست در شروع هفته به مدرسه و دانشگاه و سر کار بروند، یکشنبه‌ها از استقبال بزرگ‌تری در مقایسه با استانداردهای معمول مواجه می‌شوند. برای مثال «دنیای گم‌شده: پارک ژوراسیک» که اکرانش را در آخرهفته‌ی روز یادبود شروع کرد، با کسب ۲۶ میلیون دلار در روز یکشنبه، به رکورد جدیدی در بین فروش‌های یک‌روزه دست پیدا کرد.

این در حالی است که درآمد اولین یکشنبه‌ی قسمت اول «ددپول» (۴۲ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار)، بیشتر از درآمد اولین شنبه (۴۲ و نیم میلیون دلار) و درآمد خالص جمعه‌اش (۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) بود. در عوض «ددپول ۲» عملکردی شبیه به فیلم «آن» از سپتامبر سال گذشته دارد. آن فیلم در روز جمعه (۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و شنبه (۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) ترکاند و بعد در روز یکشنبه با کمی افت فروش مواجه شد (۲۸ میلیون دلار). در مقایسه «ددپول ۲» بعد از درآمد جمعه (۵۳ میلیون دلار) و شنبه‌اش (۴۰ میلیون دلار)، به ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمد روز یکشنبه دست پیدا کرد. از یک طرف این احتمال وجود دارد که «ددپول ۲» به سبک «بیگانه: کاوننت» (Alien: Covenant) و «گودزیلا» (Godzilla) در آخرهفته‌ی دومش با کله سقوط کند، اما کماکان در حال صحبت کردن درباره‌ی یک فیلم بزرگسالانه‌ی ۱۱۰ میلیون دلاری هستیم که بدون بهره بردن از بازار چین، تا حالا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در دنیا فروخته است. پس در بدترین حالت کافی است فاکس فقط ۱۱۰ میلیون دلار خرج ساخت «ددپول ۳» کند و عین خیالش هم نباشد. «ددپول ۲» احتمالا به درآمد خانگی ۳۶۳ میلیون دلاری قسمت اول مجموعه دست پیدا نخواهد کرد، اما دنباله‌های زیادی هستند که اگرچه در آمریکای شمالی کمتر فروخته‌اند، اما آن‌قدر در کشورهای خارجی بیشتر فروخته‌اند که مجموع درآمد جهانی‌شان را به فیلم اول نزدیک کنند. «ددپول ۲» شاید رکورد خودش را نشکسته باشد، اما در مقایسه با دیگر دنباله‌های کمدی و فیلم‌های ابرقهرمانی مارول که جزیی از دنیای سینمایی مارول نیستند، خیلی خوب ظاهر شده است.

thank you for your service

اما از «ددپول ۲» که بگذریم، دومین تازه‌اکران این هفته «باشگاه کتاب» (Book Club) است که در رده‌ی سوم جدول قرار گرفته است. این کمدی بزرگسالانه که پارامونت آن را فقط با ۱۰ میلیون دلار خریده است، کارش را با رقم قابل‌قبول ۱۲ و نیم میلیون دلار شروع کرد. از آنجایی که مخاطبان هدف این فیلم را سینماروهای مسن تشکیل می‌دهند و آنها هم معمولا برخلاف نِردها در همان هفته‌ی اول به سینما هجوم نمی‌برند، امید می‌رود که این فیلم در هفته‌‌های آینده تماشاگرانش را پیدا کند. سومین تازه‌اکران هفته اما کمدی «سگ‌های نمایشی» (Show Dogs) با حضور ویل آرنت است که با کسب ۶ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه، در رده‌ی ششم جدول جای گرفت. رقمی که سقوط بزرگی نسبت به افتتاحیه‌های ۵۲ میلیون دلاری «اسکوبی دو» (Scooby Doo) و ۲۹ میلیون دلاری «بورلی هیلز چی‌واوا» (Beverly Hills Chihuahua)، فیلم‌های قبلی راجا گاسنل به عنوان کارگردان این فیلم قرار می‌گیرد. راستی این هفته نسخه‌ی ۷۰ میلی‌متری «۲۰۰۱: یک ادیسه‌ی فضایی» استنلی کوبریک، به مناسبت ۵۰ سالگی این فیلم توسط برادران وارنر در چهار سینما روی پرده رفت. فیلم به درآمد فوق‌العاده‌ی ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد که به معنی میانگین سینما به سینمای ۵۰ هزار دلار است. همچنین درام «اولین اصلاح‌شده» (First Reformed) به کارگردانی پاول شریدر که ایتن هاوک و آماندا سیفراید را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد این هفته توسط کمپانی A24 در چهار سینما روی پرده رفت. فیلم ۱۰۰ هزار و ۲۷۰ دلار فروخت که به معنی میانگین سینما به سینمای قابل‌قبول ۲۵ هزار دلار است. استودیوی بلیکر استریت هم درام عاشقانه‌ی «در ساحل چسیل» (On Chesil Beach) با بازی سیرشا رونان را روانه‌ی چهار سینما کرد. اما فیلم برخلاف نقدهای خوبی که دریافت کرده، فقط ۳۶ و نیم هزار دلار کسب کرد که به معنی میانگین سینما به سینمای ۹ هزار و ۱۴ دلار است.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، بگذارید از «اونجرز: جنگ اینفینیتی» شروع کنیم که در چهارمین هفته‌ی اکرانش با ۵۳ درصد افت فروش مواجه شد و ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به ۵۹۵ میلیون دلار رساند. جدیدترین فیلم دنیای سینمایی مارول تا روز بیست و هفتم اکرانش از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور خواهد کرد که آن را بین «نیرو برمی‌خیزد» (۱۲ روز) و «بلک پنتر» (۳۱ روز) در جایگاه دوم سریع‌ترین فیلمی که به ۶۰۰ میلیون دلار فروش خانگی رسیده است قرار می‌دهد. حالا که حرف از «بلک پنتر» شد بگذارید به این نکته هم اشاره کنم که فروش ههفته‌ی چهارم «جنگ اینفینیتی» فقط کمی بیشتر از فروش ۲۶ میلیون دلاری هفته‌ی پنجم «بلک پنتر» است. این یعنی فروش خانگی «جنگ اینفینیتی» در نهایت قبل از عبور از درآمد نهایی «بلک پنتر» از حرکت خواهد ایستاد. در حال حاضر تحلیلگران فروشی دور و اطراف ۶۵۵ میلیون دلار را برای «جنگ اینفینیتی» در گیشه‌ی خانگی پیش‌بینی می‌کنند. اگر این اتفاق بیافتد، احتمال اینکه دیزنی سعی کند درآمدِ «جنگ اینفینیتی» را به فراتر از «تایتانیک» (۶۵۹ میلیون دلار) برساند و جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه‌ی خانگی را تصاحب کند وجود دارد. «جنگ اینفینیتی» اما در حال حاضر شرایط فوق‌العاده‌ای را در کشورهای خارجی سپری می‌کند. این فیلم ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دیگر از کشورهای خارجی به دست آورد که شامل ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از دومین آخرهفته‌ی اکرانش در چین می‌شود. این فیلم تاکنون ۳۰۲ میلیون دلار در چین فروخته است که آن را پشت سر «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (۳۲۰ میلیون دلار) و دو فیلم آخر «سریع و خشن» (۳۹۱ میلیون دلار و ۳۹۲ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های هالیوودی گیشه‌ی چین قرار می‌دهد.

thank you for your service

همچنین «جنگ اینفینیتی» بعد از «خشن ۷»، دومین فیلمی است که در دو منطقه‌ی متفاوت، ۳۰۰ میلیون دلار به‌طور جداگانه به دست آورده است. «اونجرز ۳» تاکنون یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار در کشورهای خارجی فروخته که آن را جلوتر از «خشن ۷» (یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار)، پشت سر «تایتانیک» (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد دلار)، در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌ها در گیشه‌های خارجی قرار می‌دهد. این در حالی است که «اونجرز ۳» با یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلاری که از سرتاسر دنیا به دست آورده است، پشت سر «نیرو برمی‌خیزد» (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار)، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا قرار می‌گیرد. بله، «اونجرز ۳» تقریبا بدون‌شک تا پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۲ میلیارد دلار فروش جهانی عبور خواهد کرد، اما پشت سر گذاشتن درآمد «تایتانیک» در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد. اگرچه «اونجرز ۳» در گیشه‌ی خانگی به لطف «ددپول ۲» ضربه خورد،‌ اما در حد هشدار و اگرچه فیلم همان‌طور که انتظار می‌رفت در هفته‌ی دومش در چین با ۷۵ درصد افت فروش مواجه شد، اما باز نه در حد هشدار. امتحان اصلی «جنگ اینفینیتی»، این هفته با آغاز اکران «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» شروع خواهد شد. فیلمی که نه تنها جامعه‌ی مخاطبان «جنگ اینفینیتی» را هدف قرار داده است، بلکه خودش یکی دیگر از فیلم‌های دیزنی است.

کمدی «پایه مهمانی» با بازی ملیسا مک‌کارتی در هفته‌ی دومش با ۵۷ درصد افت فروش مواجه شد و ۷ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار کسب کرد. این فیلم که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده تا حالا به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۳۱ میلیون دلاری دست پیدا کرده است. افت فروشِ ۵۷ درصدی این فیلم در هفته‌ی دومش برابر با افت فروش «رییس» (The Boss)، یکی دیگر از فیلم‌های مک‌کارتی در هفته‌ی دوم نمایشش است که به این معنی است که این فیلم احتمالا به جای «جاسوس» (Spy) یا «ربوده‌شدگان» (Snatched)، عملکردی نزدیک به «رییس» خواهد داشت. پس می‌توان فروش خانگی نهایی ۴۲ میلیون دلاری‌اش را پیش‌بینی کرد. تریلر «به زور داخل شدن» (Breaking In) در هفته‌ی دومش با سقوط شدیدی مواجه شد. این فیلم ۶ میلیون دلاری، ۶ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار در آخرهفته‌ی دومش کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی قابل‌قبول ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم اگرچه چیزی بیشتر از یک شگفتی یک هفته‌ای نبود، اما افتتاحیه‌‌ی ۱۷ و نیم میلیون دلاری‌اش آن‌قدر بزرگ بود که آن را به یک موفقیت جمع و جور تبدیل کند. این فیلم کماکان شانس رسیدن به چیزی دور و اطراف ۴۰ میلیون دلار را دارد. «آنسوی عرشه» (Overboard) در سومین آخرهفته‌ی نمایشش، ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار دیگر کسب کرد تا به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۳۶ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار برسد. این یعنی این فیلم رسما فروش ۳۲ میلیون دلاری «چگونه یک عاشق لاتین باشیم» (How to be a Latin Lover)، فیلم قبلی ایگنیو دربز را پشت سر گذاشته است و احتمال اکرانش را با عبور از درآمد ۴۴ میلیون دلاری «فاقد دستورالعمل» (Instructions Not Included)، پرفروش‌ترین فیلم دربز به اتمام خواهد رساند.

فیلم ترسناک «یک مکان ساکت» (A Quiet Place)، چهار میلیون دلار دیگر در هفتمین آخرهفته‌ی نمایشش به دست آورد و به رقم باورنکردنی ۱۷۶ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار از ۱۷ میلیون دلار بودجه رسید تا از مجموع درآمد ۱۷۵ میلیون دلاری «برو بیرون» (Get Out) عبور کرده و به پرفروش‌ترین فیلم لایو اکشن اورجینالی که از زمان «بین‌ستاره‌ای» (۱۸۸ میلیون دلار) عرضه شده است تبدیل شود. این فیلم این هفته ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هم از بازار چین به دست آورد که مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۲۹۶ میلیون دلار رساند. تمام اینها در حالی است که بقیه‌ی فیلم‌های باقی‌مانده در جدول ۱۰ برتر موفق به کسب چیزی بیشتر از یک و نیم میلیون دلار نشدند. «رمپیج» (Rampage) مجموع فروش جهانی‌اش را به ۴۰۷ میلیون دلار از ۱۲۰ میلیون دلار بودجه رساند. «سوپر تروپرها ۲» (Super Trooper 2) تا اینجا ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخته است و «من احساس زیبایی می‌کنم» (I Feel Pretty) به ۴۶ و نیم میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کرده است. «حقیقت یا شجاعت» (Truth or Dare) با ۵ میلیون دلار بودجه، ۴۰ میلیون دلار در خانه و ۷۶ و نیم میلیون دلار از سرتاسر دنیا فروخته است. انیمیشن «جزیره‌ی سگ‌ها» (Isle of Dogs) به ۳۰ میلیون دلار فروش خانگی و ۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش جانی دست پیدا کرده است و «مخالفان» (Blockers) به ۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروش جهانی از ۲۲ میلیون دلار بودجه رسیده است. یکی از نکات جالب این هفته این است که بالاخره «بلک پنتر» برای اولین‌بار بعد از ۹۴ روزی که از آغاز اکرانش می‌گذرد، در بین ۱۰ فیلم برتر هفته قرار نگرفت و نکته‌ی جالبش این است که نه «جنگ اینفینیتی»، بلکه این «ددپول ۲» بود که بالاخره منجر به بیرون کردن تی‌چالا از جدول ۱۰ برتر شد. «بلک پنتر» ۴۳۵‌تا از سینماهایش را از دست داد، ۸۲۳ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۶۹۷ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار رساند. اگرچه فیلم در حال حاضر با سرعتی لاک‌پشتی جلو می‌رود، اما هنوز ۷۰۰ میلیونی شدنش ردخور نخواهد داشت.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفته
۱Deadpool 2۱۲۵ میلیون دلار
۲Avengers: Infinity War۲۸/۶ میلیون دلار
۳Book Club۱۲/۵ میلیون دلار
۴Life of the Party۷/۷ میلیون دلار
۵Breaking In۶/۴ میلیون دلار
۶Show Dogs۶ میلیون دلار
۷Overboard۴/۷ میلیون دلار
۸A Quiet Place۴ میلیون دلار
۹Rampage۱/۵ میلیون دلار
۱۰RBG۱/۲ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده