نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۲

فیل اسپنسر در مورد ایکس باکس بعدی هیجان‌زده است

رییس ایکس باکس در صحبت‌های اخیر خود به موضوعات مختلفی مثل آینده سرویس‌های استریم اشاره کرده است.

مدتی قبل خبری پخش شد مبنی بر اینکه مایکروسافت در حال کار روی مدل‌های مختلفی از ایکس باکس برای نسل بعد است و هرچند هنوز اطلاعات زیادی از این مدل‌ها نداریم، ولی فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس در گفتگو با LevelUp از هیجان خود در مورد برنامه‌های مایکروسافت برای تولید کنسول‌های جدید گفته و تأکید کرده است که برخلاف بعضی پیش‌بینی‌ها، قرار نیست به این زودی‌ها با کنسول‌های سنتی خداحافظی کنیم.

دلیلی که باعث می‌شود کنسول‌ها را دوست داشته باشم این است که ما آن‌ها را با ویژگی‌هایی مخصوص و منحصربه‌فرد تولید می‌کنیم. مثلاً به Xbox One X نگاه کنید؛ کنسولی که بازی‌ها را خیلی عالی اجرا می‌کند و وسیله‌ای فوق‌العاده برای بازی کردن است. وقتی به آینده نگاه می‌کنم هم از تصور اینکه در دنیای کنسول‌ها به کجا خواهیم رسید، هیجان‌زده می‌شوم.

با اینکه نینتندو و سونی در این سال‌ها در کنار کنسول‌های خانگی، کنسول‌های دستی هم تولید کرده‌اند ولی مایکروسافت همچنان کاری با این بخش از بازار ندارد و اسپنسر معتقد است که مردم برای تجربه این دست از بازی‌ها، وسایل همراه خود مثل موبایل و تبلت را انتخاب می‌کنند که با سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS همراه هستند. او می‌گوید در حال حاضر خبری از کار روی یک وسیله همراه با برند ایکس باکس نیست، ولی تیم تحقیق و توسعه مایکروسافت همیشه در حال فکر روی ایده‌های مختلف است و شاید روزی هم نوبت به چنین وسیله‌ای برسد.

رییس ایکس باکس همچنین در مورد اهمیت حق انتخاب بازیکن‌ها از دید مایکروسافت می‌گوید و در این مورد به بازی‌هایی مثل ماینکرفت (Minecraft، که حق امتیاز آن در اختیار مایکروسافت است)، پابجی (PUBG) و فورتنایت (Fortnite) اشاره می‌کند که می‌توان آن‌ها را روی پلتفرم‌های مختلفی تجربه کرد. اسپنسر دوست دارد چنین روندی را بیش از این در صنعت بازی مشاهده کند:

من دوست دارم به حق انتخاب بازیکن‌ها فکر کنم؛ اینکه آن‌ها بتوانند هر جایی که دوست دارند به سراغ تجربه بازی‌های خود بروند. بازیکن‌ها باید همیشه و در هر جایی توانایی برقراری ارتباط و متصل بودن به دوستان خود را داشته باشند و آرشیو بازی‌های آن‌ها هم باید همیشه همراه آن‌ها باشد.

چیزی که همیشه به آن فکر می‌کنم و از دیدن آن تأسف می‌خورم، وجود محتویات انحصاری برای یک وسیله خاص بوده است. من ترجیح می‌دهم بازیکن‌ها بتوانند بازی مورد علاقه خود را در صورت نیاز روی تلویزیون انجام دهند یا اگر تمایل به بازی کردن با کامپیوتر دارند، همان بازی را روی سیستم خود تجربه کنند و حتی بتوانند بازی مورد نظر را روی گوشی خود هم ادامه دهند. در حال حاضر هم بازی‌هایی داریم که با این هدف ساخته شده‌اند و می‌توانند باعث نزدیک‌تر شدن مردم به یکدیگر شوند؛ موضوعی که دوست دارم بیشتر از قبل شاهد آن باشیم و بازی‌های بیشتری را ببینیم که بتوان آن‌ها را روی هر وسیله‌ای تجربه کرد.

اسپنسر در بخشی از مصاحبه به سرویس‌های استریم بازی اشاره می‌کند که این روزها به مبحثی داغ در دنیای بازی تبدیل شده‌اند و مایکروسافت هم با پروژه جدید خود تحت عنوان Project xCloud به دنبال آن است که بازیکن‌ها بتوانند حتی هیلو (Halo) را هم روی تلفن هوشمند خود بازی کنند. البته اسپنسر می‌گوید این‌گونه سرویس‌ها اجباری نیستند و تنها یکی از گزینه‌ها برای تجربه بازی‌ها خواهند بود؛ نه یک جایگزین برای شیوه فعلی اجرای بازی‌ها. او اعتقاد دارد هنوز سال‌ها زمان باقی مانده تا سرویس استریم بازی‌ها به کمال برسد و به بهترین انتخاب تبدیل شود.

در مورد سرویس‌های استریم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بتسدا به عنوان کمپانی سازنده‌ی بازی‌های The Elder Scrolls و Fallout این سرویس‌ها را خیلی جدی گرفته‌ و استودیوهای خود را هم برای کار روی آن‌ها آماده می‌کند. کمپانی تیک-تو به عنوان کمپانی مادر راک استار، تولیدکننده Grand Theft Auto و Red Dead Redemption هم عقیده دارد که این سرویس‌ها با قدرت در حال از راه رسیدن هستند. همچنین الکترونیک آرتز هم تیمی متشکل از ۱۰۰۰ نفر را مشغول کار روی پلتفرم ابری خود به نام Project Atlas کرده است.

در جریان E3 2018 بود که اسپنسر ابراز امیدواری کرد که ایکس باکس بعدی بازی‌ها را با فریم ریت بالاتری اجرا کند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ترکیب CPU و GPU کنسول‌ها و تعادل بین این دو بخش در مقایسه با کامپیوترها وضعیت مناسبی ندارد و این موضوعی است که در طراحی کنسول نسل بعد مایکروسافت باید توجه بیشتری به آن شود.

مایکروسافت تنها کمپانی‌ای نیست که این روزها مشغول کار روی نسل بعدی کنسول خود است و سونی هم در حال طراحی پلی استیشن 5 است و به نوعی این قضیه را تأیید کرده است. همچنین گفته می‌شود مدل جدید کنسول سوییچ با شکل و شمایلی متفاوت هم سال آینده از طرف نینتندو عرضه خواهد شد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده