نویسنده: کیان کاظمی
// چهار شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۲

سونی برنامه ای برای جانشینی پلی استیشن ویتا ندارد

مدیر استودیوهای بخش سرگرمی سونی اعلام کرد این کمپانی برنامه‌ای برای جانشینی پلی‌استیشن ویتا ندارد.

امروز شاون لیدن، مدیر استودیوهای جهانی بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، در مصاحبه با روزنامه تایم به تشریح دقیق شرایط کنونی سخت‌افزارهای کمپانی پرداخت. با این وجود، یکی از مباحثی که به طور قابل توجهی در صحبت‌های لیدن به آن اشاره‌ای نشد دومین کنسول دستی سونی یعنی پلی‌استیشن ویتا بود. با توجه به موفقیت عظیمی که نینتندو با عرضه کنسول نینتندو سوییچ به دست آورده است، خبرنگار تایم از لیدن پرسید که آیا مشاهده موفقیت کنسول مذکور، سونی را به این فکر فرو برده که آیا ممکن است بازار کنسول‌های دستی همچنان سرمایه‌گذاری سودآوری برای کمپانی باشد. لیدن با پاسخ این سوال تقریبا هر امیدی برای جانشین پلی‌استیشن ویتا را نابود کرد. لیدن گفت:

صادقانه بگویم، ویتا نتوانست به اندازه کافی در آمریکا و کشورهای اروپایی مخاطب جذب کند که ارزش ریسک بیشتر را داشته باشد.

لیدن در ادامه گفت که با وجود اینکه کنسول‌های دستی را در مجموع دستگاه‌هایی مناسب برای رشد و ترقی می‌بیند، آمار کسب‌شده توسط ویتا، توسعه جانشین این کنسول را توجیه نمی‌کند. تا به امروز پلی‌استیشن ویتا همچنان بازی‌های جدیدی دریافت می‌کند و بازی‌های جدیدی هم برایش معرفی می‌شود؛ اما بیشتر این بازی‌ها به تولیدات کشور ژاپن خلاصه می‌شود و با سلایق مردم همان کشور سازگار است.

لیدن می‌گوید دستاوردی که نینتندو با سوییچ کسب کرده، دقیقا همان چیزی است که طرفدارانش انتظار داشتند. اما در حال حاضر این کنسول بیشتر یک دستگاه مکمل است تا یک رقیب که آمار فروش کنسول هم صحبت لیدن را تایید می‌کند؛ چرا که بیشتر خریداران سوییچ افرادی هستند که در کنار سوییچ، یک کنسول دیگر را هم در اختیار دارند.

کنسول PSP، اولین کنسول دستی سونی، در سرتاسر جهان بیش از ۸۰ میلیون واحد فروخت که امروزه آمار چشمگیری به حساب می‌آید. با این حال PSP همیشه در رقابت با کنسول نینتندو DS در رتبه دوم قرار داشت. سپس پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و ویژگی‌های سخت‌افزاری نسخه اسبق خود را بهبود داد که شامل آنالوگ دوم و نمایشگر OLED بود. اما با وجود عرضه تعدادی بازی انحصاری مانند بازی Uncharted: The Golden Abyss، بازی Tearaway یا بازی Gravity Rush، این کنسول هیچ‌گاه مخاطب فراوانی پیدا نکرد. لیدن در این رابطه می‌گوید:

نمی‌دانم به خاطر این بود که مردم مجبور بودند تکنولوژی بیشتری با خود حمل کنند یا وسایل بیشتری برای شارژ کردن داشته باشند یا اینکه نیاز آن‌ها به بازی را تلفن‌های هوشمند و تبلت فراهم می‌کرد. اما هنگامی که محتوا هم در این شرایط کاهش پیدا کند، امکان نگه داشتن پلی‌استیشن ویتا به عنوان یک دستگاه بااهمیت مشکل خواهد شد.

احتمالا سخنان امروز لیدن، پایانی بر شایعات کنسول دستی جدید سونی خواهد بود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده