نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰

فیلم جدید تارانتینو تنها در مورد چارلز منسون نیست

کوئنتین تارانتینو در سخنانی کوتاه در مورد نهمین فیلمش گفت که این فیلم تنها در مورد زندگی چارلز منسون نخواهد بود.

در چند وقت اخیر شایعات و در واقع می‌توان گفت خبرهای زیادی با محوریت این موضوع که کوئنتین تارانتینو قرار است در نهمین ساخته‌اش به زندگی چارلز منسون بپردازد منتشر شده بود، ولی طبق گفته‌های خود تارانتینو، این فیلم تنها در مورد چارلز منسون و قتل‌هایی که خانواده وی انجام داده است نخواهد بود. کوئنتین تارانتینو این روزها به دنبال پیدا کردن استودیویی است که بتواند خواسته‌های وی را برای ساخت فیلم جدیدش تأمین کند. طبق گزارشی که چندی پیش سایت ددلاین منتشر کرده بود، پس از اعلام قطع همکاری کوئنتین تارانتینو با کمپانی واینستین به دلیل مسائلی که خود بهتر می‌دانید، فیلمنامه فیلم جدید به تمامی استودیوهای بزرگ فیلمسازی به‌جز استودیو دیزنی که با فیلم‌های درجه سنی R سروکار ندارد، ارسال شده است. تارانتینو برای شخصیت‌های فیلم جدیدش به دنبال نام‌های بزرگی است و امیدوار است بتواند ستارگانی همچون لئوناردو دی کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، جنیفر لارنس و رفیق دیرینه‌اش ساموئل ال. جکسون را گرد هم آورد.

آخرین فیلمی که از کوئنتین تارانتینو به روی پرده سینما رفت، فیلم کمدی سیاه و وسترنِ خشونت‌آمیز The Hateful Eight (هشت نفرت انگیز) محصول سال ۲۰۱۵ بود که با لنز ۷۰ میلیمتری فیلمبرداری شده بود و هدف تارانتینو از استفاده از این لنز مقابله با انقلاب دیجیتالی بود که تصویر را پرزرق‌وبرق، درخشان و گاه مصنوعی نشان می‌دهد و معمولاً در فیلم‌های قهرمانانه و فانتزی کاربرد زیادی دارد. در این فیلم بازیگرانی همچون ساموئل ال. جکسون، کرت راسل، جنیفر جیسن لی، والتون گوگینس، دمیان بیچیر، تیم راث و مایکل مدسن به ایفای نقش پرداختند. فیلم The Hateful Eight نیز همچون دیگر ساخته‌های کوئنتین تارانتینو با تحسین فراوان منتقدین همراه بود و با بودجه ساخت ۵۰ میلیون دلاری، در گیشه نزدیک ۱۵۵ میلیون دلار فروش داشت.

Tarantini-II

پروژه بعدی کوئنتین تارانتینو، نهمین فیلم وی به حساب می‌آید و همان‌طور که خودش گفته است با رسیدن به عدد ۱۰ باید شاهد خداحافظی این کارگردان بزرگ از سینما باشیم. البته چندی پیش نیز در خبری خواندیم که شاید تارانتینو فیلمی از مجموعه Star Trek (پیشتازان فضا) را کارگردانی کند و در این صورت شاید تصمیم وی در مورد ۱۰ فیلم ساختن عوض شود و به کار خود با قدرت ادامه دهد. در مورد فیلم جدید نیز باید بگوییم که بسیاری از سینمادوستان و طرفداران تارانتینو از خبر ساخت فیلمی توسط وی که بر اساس شخصیت‌های حقیقی و اتفاقات واقعی است، بسیار تعجب کردند. کوئنتین تارانتینو معمولاً اقتباس‌های مخصوص به خود را داشت و گویا در نهمین فیلمش نیز همین رویه ادامه دارد و بر خلاف گفته‌های پیشین، آنچنان تکیه‌کرده بر حقایق تاریخی نخواهد بود.

کوئنتین تارانتینو در سخنان جدید خود این موضوع را شفاف ساخت که فیلم جدیدش تنها در مورد چارلز منسون نخواهد بود. تارانتینو در سخنانی کوتاه به آن تامپسون، خبرنگار سایت IndieWire چنین گفت:

فیلم جدید در مورد چارلز منسون نیست؛ در مورد سال ۱۹۶۹ است.  

Tarantini-III

به عبارتی دیگر کوئنتین تارانتینو منظورش این بوده است که فیلم جدیدش در مورد سال ۱۹۶۹ و اتفاقات آن زمان است و فرهنگ مرسوم آن دوره را به تصویر خواهد کشید و داستان چارلز منسون یک بخش از این فیلم خواهد بود. این‌طور که گفته می‌شود شخصیت چارلز منسون که رهبریت فرقه‌ای با نام منسون و با ایدئولوژی اعتقاد به خویشتن را بر عهده داشت، همچون شخصیت هیتلر در فیلم Inglourious Basterds (حرام‌زاده‌های لعنتی) به تصویر کشیده خواهد شد؛ شخصیتی که بیشتر در پس‌زمینه داستان قرار خواهد داشت و چندان در صحنه‌های فیلم ظاهر نخواهد شد.

بسیاری از سینمادوستان و طرفداران تارانتینو از خبر ساخت فیلمی توسط وی که بر اساس شخصیت‌های حقیقی و اتفاقات واقعی است، بسیار تعجب کردند. کوئنتین تارانتینو معمولاً اقتباس‌های مخصوص به خود را داشت و گویا در نهمین فیلمش نیز همین رویه ادامه دارد و گفته‌های پیشین حدسیاتی بیش نبوده است

در فیلم Inglourious Basterds، هیتلر شخصیت مضحک و خنده‌داری داشت و در انتها دیدیم که وی همچون تمامی نازی‌هایی که داخل سینما بودند، توسط الی راث و دوستانش به خاک و خون کشیده می‌شود و در آتش می‌سوزد و این فیلم انتقام شخصیت قهرمان و یهودی داستان، یعنی شوشانا (با بازی ملانی لارنت) را محوریت اصلی قرار داده بود. با وجود اینکه بسیاری از طرفداران از بلایی که تارانتینو سر هیتلر آورد خوشحال شدند و پایان فیلم را دوست داشتند، ولی برخی اعضای آکادمی اسکار و منتقدان به نادیده گرفته شدن تاریخ توسط این کارگردان انتقاد داشتند و گفتند تارانتینو در فیلم‌های خود حتی تاریخ را نیز از نو می‌نویسد. آن‌ها معتقد بودند فیلمی که کوئنتین تارانتینو ساخته است به هیچ عنوان برای مردمان کشوری که اطلاعات چندانی از تاریخ ندارند مناسب نیست.    

حال باید دید تارانتینو که جنگ جهانی دوم را آنگونه به تصویر کشید، داستان چارلز منسون، این هیولای دهه ۷۰ میلادی را چگونه روایت خواهد کرد. قتل‌هایی که چارلز منسون و خانواده‌اش انجام می‌دادند، تمام شهر لس آنجلس و کسانی را که به نحوی به صنعت فیلمسازی مرتبط بودند در بهت فرو برده و ترسانده بود. چارلز منسون شخصیتی روان‌پریش و جنایتکار بود که در اوج دوره هیپی، قتل‌های سریالی زیادی را ترتیب داده بود. در سال ۱۹۶۹ شارون تِیت، همسر رومن پولانسکی، به همراه ۹ نفر دیگر، قربانی تصمیمات وحشیانه خانواده منسون شدند. شارون تِیت در زمان قتل باردار بود. مراحل پیش‌تولید فیلم کم کم در حال شروع شدن است و انتظار می‌رود از اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی کار فیلمبرداری نهمین فیلم کوئنتین تارانتینو آغاز شود و اگر استودیوی پخش‌کننده فیلم نیز به‌زودی مشخص شود، آن زمان می‌توان سال ۲۰۱۹ را سال اکران ساخته جدید تارانتینو در نظر گرفت.

در دو مورد می‌توان مطمئن بود: فیلم در سال ۱۹۶۹ روایت خواهد شد و اینکه چه در مورد چارلز منسون باشد چه هر موضوعی دیگر، همچون تمام فیلم‌های این کارگردان، خاص و منحصربه‌فرد خواهد بود؛ فیلمی که به مذاق همه خوش نخواهد آمد، برخی عاشقش می‌شوند و برخی متنفر. این شیوه کاری کوئنتین تارانتینو است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده