نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

مشکلات فیلم های دنیای سینمایی دی سی از نگاه مجله هالیوود ریپورتر

مجله‌ی معتبر هالیوود ریپوتر در شماره‌ی جدید خود در قالب یک گزارش، نگاهی اجمالی به دنیای سینمایی دی‌سی انداخته و شرکت وارنر را مقصر کاستی‌ها و مشکلات این فیلم‌ها دانسته است. همراه زومجی باشید.

تلاش‌های کمپانی برادران وارنر برای تبدیل کمیک‌های دی‌سی به فیلم‌های سینمایی همواره سر و صداهای زیادی ایجاد کرده است. از فیلم‌های اکران شده‌ی آن‌ها که بگذریم، آثار در دست ساختشان هم از حالا با واکنش‌های ضد و نقیضی مواجه شده است. بسیاری از فیلم‌های آینده‌ی آن‌ها هنوز در مراحل اولیه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی است و حتی این روند هم در آرامش انجام نمی‌شود. وارنر مجموعه‌ای از نویسندگان را استخدام کرده تا هرکدام فیلم فیلم‌نامه‌ای جدا بنویسد که در نهایت شاید یکی از آن‌ها انتخاب شود.

پنج نویسنده برای فیلم واندر وومن و گروهی دیگر برای آکوامن استخدام شده‌اند و مشغول کار هستند. حتی گاهی اوقات هنگامی که یک نویسنده فیلم‌نامه‌ای را تکمیل می‌کند، به او گفته می‌شود که فضای فیلم تغییر کرده و اثر آن‌ها دیگر قابل استفاده نیست. قبل از اینکه پنج نویسنده روی واندر وومن کار کنند، وارنر شاید فیلم‌نامه‌نویس دیگری استخدام کرده باشد تا کار همه‌ی آن‌ها را رد کند. به هر حال یک آشپزخانه نمی‌تواند بیشتر از یک سرآشپز داشته باشد.

Batman-vs-Supermanاز ابتدای امر، سخنگویان وارنر اعلام کرده‌اند که روش آن‌ها درمورد فیلم‌های ابرقهرمانی، از فرمول موفق مارول بهتر عمل خواهد کرد. آن‌ها همچنین به این نکته اشاره کردند که قصد دارند روش کاملاً متفاوتی در پیش گیرند، به طوری که فیلم‌های گروهی (مانند بتمن در برابر سوپرمن) را قبل از فیلم‌های تک شخصیتی بسازند. یکی از اعضای وارنر به هالیوود ریپوتر گفته که استراتژی آن‌ها بر اساس تصمیمات فیلمساز است. این حرکت برخلاف استراتژی دیزنی است، آنجا کِوین فِیگ تهیه‌کننده و رئیس استودیوی مارول نظارت مستقیمی روی تمام محصولات دنیای سینمایی این شرکت دارد. اما در مورد دی‌سی به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل مشکلات آن‌ها در مورد فیلم‌ها جدید، عدم وجود یک مسیر مشخص باشد. یکی از منابع هالیوود ریپورتر در این باره می‌گوید:

آن‌ها دنیای سینمایی خود را به طور کامل بررسی نکرده‌اند و نمی‌دانند هر کدام از شخصیت‌ها چطور در این دنیا جای می‌گیرند و به خاطر اینکه برای نویسنده‌ها مسیر مشخصی ترسیم نکرده‌اند، از وقتی که آن‌ها می‌گذارند استفاده‌ی لازم را نمی‌برند. مارول به وضوح در این زمینه بسیار بهتر عمل می‌کند.

وارنر می‌گوید دیدگاه فیلمساز در اولیت قرار می‌‌گیرد، اما در عین حال از نویسنده‌ها و مدیر برنامه‌های آنان گرفته تا مایکل مک‌لارنِ کارگردان را از پروژه‌ی واندر وومن کنار می‌گذارد، آن هم به دلیل «تفاوت‌ در دیدگاه‌ها». چیزی که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند این است که هیچکس درست نمی داند دقیقاً چه کسی مسئول وضع قوانین کلی بر اقتباس‌های سینمایی از دنیای دی‌سی است.bvs

زک و دِبی اسنایدر که هم‌اکنون در مراحل آخر ساخت بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت را سپری می‌کنند قطعاً جزو تصمیم‌گیرندگان هستند، اما با توجه به انحرافات داستانی فیلم مرد پولادین با آنچه که طرفداران از سوپرمن انتظار داشتند و واکنش‌های ضد و نقیض به اولین تریلر بتمن در برابر سوپرمن، به نظر می‌آید اسنایدر بهترین انتخاب وارنر برای جهت‌دهی به فیلم‌های آینده‌ی آن‌ها نیست.

بر اساس گزارش‌ها کسانی که در رأس تصمیم‌گیری‌ها هستند شامل اسنایدرها، چارلز رووِن (تهیه‌کننده)، دایان نلسون (رئیس سرگرمی‌های دی‌سی) و جف جانز (نویسنده‌ی کمیک و عضو هیئت مدیره‌ی دی‌سی) هستند. تقریباً دو یا سه نفر از این لیست هستند که به جای توجه به مسائل تجاری، دیدگاه خلاقانه نسبت به محصولات سینمایی این شرکت دارند.

برای ساخت فیلم «لیگ عدالت» یک تیم لازم است اما احتمالاً مجموعه فیلم‌های لیگ عدالت را از آن‌ها نخواهیم دید. به سختی می‌توان استراتژی وارنر را بر اساس دیدگاه‌های فیلم‌ساز دانست وقتی که تقریباً هیچ فیلمسازی در رأس کارها وجود ندارد.

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده