نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

۱۰ مرحله مخفی در بازی‌های مشهور که احتمالا ندیده‌اید

نکات مخفی بازی‌های ویدیویی همواره یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های آن‌ها است که از خلاقیت و کمی هم شیطنت سازندگان بازی نشات می‌گیرد. با این حال برخی بازیسازان پا را فراتر از چند نکته مخفی ساده گذاشته و یک مرحله کامل را به شکل مخفی در دل بازی‌های خود پنهان کرده‌اند. با زومجی همراه باشید تا ۱۰ مرحله مخفی برتر تاریخ بازی‌های ویدیویی را مرور کنیم.
به هر حال حق هر بازیسازی است که هنر خود در طراحی مراحل را تماما نشان دهد. ولی در این میان برخی بازیسازان نیز هستند که لذت چشیدن حس شیرین ماجراجویی و کشف قسمت‌های منحصر به فرد و ناشناخته را به مخاطبانشان تقدیم می‌کنند. سال‌ها پیش، وقتی که هنوز با دنیای مجازی آشنا نشده بودم، وقتی یکی از دوستانم راجع به مراحل مخفی بازی‌ها صحبت می‌کرد، با چنان شوقی در بازی آن را جستجو می‌کردم که انگار گنجی گران بها نصیبم خواهد شد! ولی افسوس که بیش‌تر بازی‌های امروزی دیگر آن عمق سابق را ندارند و در پس چهره دنیای پر زرق و برق آن‌ها یک دنیای سطحی نهفته است. البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارند که جزییات زیادی ارائه می‌دهند و همین امر هم آن‌ها را به یک الماس درخشان در میان بقیه آثار تبدیل می‌کند. به هر حال در ادامه بهترین مراحل مخفی بازی‌ها را باهم مرور خواهیم کرد تا شاید خاطرات زیادی برایتان زنده شود؛ Call of Duty 4 MW

۱- Call of Duty 4: Modern Warfare - Mile High Club

قسمت چهارم از سری Call of Duty که توسط اینفینیتی وارد ساخته شد، از هر لحاظ تحولی عظیم در این سری ایجاد کرد. انتقال به دنیای مدرن برای اولین بار در سری و وجود عناصر داستانی غنی، بازی را یک سر و گردن بالاتر از آثار هم سبک خود قرار می‌داد. ولی سازندگان بازی حتی پا را فراتر از این تغییرات گذاشته و به پاس صبر و حوصله گیمر‌ها یک مرحله مخفی نیز به آن‌ها هدیه می‌دادند. معمولا نمایش سازندگان بازی در انتهای آن با استقبال خوب گیمر‌ها روبرو نمی‌شود و حتی کاربران رایانه‌های شخصی گاهی با Alt+F4 از این صفحه استقبال می‌کنند! ولی اگر کمی صبور باشید تا نمایش اسامی سازندگان بازی پس از مرحله آخر Call of Duty 4 تمام شود، وارد یک مرحله مخفی خواهید شد که در داخل یک هواپمای مسافربری جریان دارد و باید گروگان‌های حاضر در هواپیما را پس از شکست دادن تروریست‌ها، نجات دهید. در پایان هم با یک سقوط آزاد از هواپیما خارج می‌شوید در حالی که هواپیما در اثر شلیک گلوله‌های زیاد پشت سرتان منفجر می‌شود. در درجه سختی Veteran باید این مرحله را در عرض یک دقیقه تمام می‌کردید که یک چالش تمام عیار بود و به همین دلیل هم در صورت موفقیت یک Achievement به گیمر هدیه داده می‌شد.  

|

Diablo II

۲- Diablo II - Cow Level

پس از عرضه نسخه اول بازی دیابلو، شایعاتی مبنی بر حضور یک مرحله مخفی در بازی منتشر شد و دلیل آن هم حضور گاو‌های متعدد در سرزمین‌های بازی بود که گیمر‌ها اعتقاد داشتند این امر بدون دلیل نیست. ولی تلاش‌های جامعه جویندگان مرحله مخفی گاو! در دیابلو 1 ثمری نداشت، ولی این شایعات بلیزارد را تشویق کرد تا چنین مرحله مخفی را در قسمت دوم بازی خود قرار دهد. برای دسترسی به این مرحله، باید پس از تمام کردن بازی به کمپ راهزنان در بخش اول بازی بروید و از طریق پرتالی که در این منطقه حضور دارد وارد مرحله مخفی گاو شوید! پس از آن هم باید گله‌های تبرزین به دست از گاو‌ها را شکست داده و با رییس گاو‌ها مبارزه می‌کردید. این قسمت از بازی دیابلو 2 یکی از عجیب‌ترین و خنده‌دار ترین مراحل مخفی بازی‌های ویدیویی است ولی با این حال عده‌ای از محافظان حقوق حیوانات، این اقدام بلیزارد را محکوم کردند و آن را بی‌رحمی در قبال حیوانات معرفی کردند.  

|

Wolfenstein The New Order

۳- Wolfenstein: The New Order - Wolfenstein 3D

نسخه اول از سری بازی‌های ولفنشتاین در سال ۱۹۹۲ توسط تام هال و اید سافت‌ور عرضه شد و لقب اولین بازی شوتر اول شخص را یدک می‌کشد که این سبک محبوب را برای اولین بار معرفی کرد. به همین دلیل هم این بازی از اهمیت بسیار زیادی در صنعت بازیسازی برخوردار است. ولی اگر شانس تجربه این بازی را در زمان خود نداشتید، نیازی به نگرانی نیست. چرا که در نسخه The New Order می‌توانید قسمتی از آن را طی یک فلش بک تجربه کنید. در نسخه جدید، پس از چند ساعت وارد مقر نیرو‌های مقاومت می‌شوید که گردش در آن آزاد است. حال اگر به طبقه بالا بروید، یک پتو روی زمین قرار دارد که با قرار دادن نشانگر روی آن، عبارت کابوس نمایان می‌شود! پس از زدن کلید اکشن می‌توانید اولین مرحله از بازی Wolfenstein 3D را تجربه کنید که به نوعی ادای احترام بتسدا به خالق سبک شوتر اول شخص است. البته این مورد تنها مرحله مخفی در سری وولفنشتاین نیست و در خود Wolfenstein 3D هم یک مرحله مخفی وجود داشت که وارد یک هزارتو می‌شدید و ۴ روح هم شما را تعقیب می‌کردند. اگر ذهنتان به سمت Pac Man رفته، درست حدس زده‌اید! چرا که این مرحله مخفی Pac Man نام داشت و بخشی از این بازی را در محیط ۳ بعدی خود شبیه‌سازی کرده بود.  

|

Super Smash Bros

۴- Super Smash Bros - Mushroom Kingdom

محبوبیت بالای سری ماریو باعث شده تا نینتندو نسخه‌های مختلفی در سبک‌های گوناگون از این بازی ارائه دهد. البته Super Smash Bros یک نسخه مستقیم از ماریو نیست و شخصیت‌های دیگری از بازی‌های نینتندو مثل Legends of Zelda، Donkey Kong و Metroid نیز در این اثر مبارزه‌ای حضور دارند که تعداد شخصیت‌های بازی را به ۸ نفر می‌رساند. البته سبک مبارزه‌ای معرفی شده در Super Smash Bros با امثال Tekken و Mortal Kombat متفاوت است و فقط باید سعی کنید تا حریف را از میدان خارج کنید. نینتندو در این بازی یک مرحله مخفی قرار داده که دسترسی به آن بسیار دشوار است! چرا که باید ابتدا تمام مراحل را با هر ۸ شخصیت تمام کنید و پس از آن هم این اقدام را در بخش Vs. Mode تکرار کنید و در صورت موفقیت مرحله Mushroom Kingdom در دسترس خواهد بود که همان محیط نسخه اول از سری بازی‌های سوپر ماریو است و حتی موسیقی این مرحله هم همان آهنگ پخش شده در سوپر ماریو است.

Reptile

۵- Mortal Combat - Reptile Fight

Reptile از همان نسخه اول سری مورتال کامبت و در ابتدا به عنوان یک همزاد برای ساب زیرو و اسکورپیون و به شکل یک نینجای سبز رنگ ساخته شده بود. البته از بین بازیکنان قسمت اول بازی، فقط تعداد کمی موفق به مبارزه با رِپتایل شدند. چرا که وی فقط در نقش یک غول آخر مخفی در بازی وجود دارد و قابل کنترل هم نیست. اگر سری مورتال کامبت را تجربه کرده باشید، با نردبان‌های معروف این سری آشنایی دارید که با مرور زمان مبارزات آن‌ها دشوار‌تر می‌شود و در پایان هم به مبارزه با غول‌آخر بازی ختم می‌شوند. در نسخه اول، شش نردبان در بازی وجود داشتند و پس از تمام کردن هر کدام رِپتایل ظاهر می‌شد و شما را به چالش فرا می‌خواند. برای مبارزه با وی، باید در نقشه The Pit و زمانی که ماه در آسمان رویت می‌شد، بدون دریافت حتی یک ضربه در دو راند، حریف خود را با انجام دادن یک حرکت تمام کننده (Fatality) شکست می‌دادید و حتی از دفاع هم استفاده نمی‌کردید که واقعا بسیار دشوار است. پس از آن به یک مرحله مخفی وارد می‌شوید و با این نینجای سبز رنگ مبارزه می‌کنید. لازم به ذکر است که پس از قسمت چهارم، ظاهر رِپتایل دچار دگرگونی شد و وی بیش‌تر به یک سوسمار شبیه شد و از آن به بعد در اکثر نسخه‌های بازی به عنوان یک شخصیت قابل بازی حضور دارد.

Braid

۶- Braid - Epilogue

بازی Braid را که به صورت مستقل توسط جاناتان بلو ساخته شده می‌توان به عنوان یکی از بهترین، زیبا‌ترین، مفهومی‌ترین و البته سخت‌ترین بازی‌های پلتفرمر عرضه شده معرفی کرد که بیش از همه به دلیل گرافیک هنری بسیار زیبایش شهرت یافت و محیط‌های بازی همانند یک نقاشی بسیار زیبا و مفهومی بودند. البته سختی بازی و نیاز به استفاده مکرر از قابلیت بازگشت زمان به عقب، باعث شد تا بسیاری از گیمر‌ها پس از مراحل ابتدایی بی‌خیال بازی شوند. داستان در بازی Braid با استفاده از نوشتار‌ها نمایش داده می‌شود که البته چندان چفت و بست دار نیست. ولی اگر دنبال اطلاع از جزییات کامل داستان باشید، باید مرحله مخفی Epilogue را که پس از مرحله پایانی بازی قرار دارد تجربه کنید. شاید گفتن این حرف بسیار ساده باشد، ولی کشف این مرحله با توجه به سختی بازی بسیار دشوار است و باید هفت ستاره مخفی در مراحل بازی را به همراه آخرین ستاره در مرحله آخر جمع کنید و پس از آن دری منتهی به مرحله جدید نمایان می‌شود که در این مرحله تمام جزییات داستان، از جمله دلیل تیم (شخصیت اصلی بازی) برای سفر در این جهان به صورت کامل و از به شکل متنی نمایش داده می‌شود.

|

Duke_nukem_3D_

۷- Duke Nukem 3D- Launch Pad

شاید امروزه دیگر سری Duke Nukem آن ابهت قبلی را نداشته باشد، ولی گیمر‌های قدیمی به طور حتم خاطرات زیادی با این بازی و اکشن‌های دیوانه‌وارش دارند. در بازی Duke Nukem 3D و در انتهای چهارمین مرحله از بخش L.A.Meltdown یک در دقیقا کنار قسمت خروجی مرحله قرار دارد که ورود به آن کاملا اختیاری است. ولی اگر وارد این اتاق شوید، با تعدادی از موجودات فضایی روبرو خواهید شد که دور یک کامپیوتر جمع شده‌اند و باید آن‌ها را شکست دهید و پس از آن هم با نزدیک شدن به کامپیوتر عبارت «مرحله مخفی» نمایان می‌شود. پس از آن هم وارد مرحله نیروگاه خواهید شد و باید پس از کشتن موجودات فضایی، جلوی پرتاب موشک آن‌ها به سمت زمین را بگیرید.  

|

tomb_raider_anniversary_1440x900

۸- Tomb Raider: Anniversary - Style Units

استودیو کریستال داینامیکس، بازی Tomb Raider: Anniversary را به مناسبت سالگرد ۱۰ سالگی سری تومب رایدر و بر اساس یک باز‌سازی از نسخه اول بازی ساخت. علاوه بر مراحل همواره جذاب و جستجو در مقبره‌ها با شخصیت لارا کرافت، بازی یک مرحله مخفی هم دارد که البته باز کردن آن کار نسبتا دشواری است. چرا که باید تمام ۸ شی مقدس (Relic) و ۴۴ وسیله مخفی بازی را در جریان مراحل آن پیدا می‌کردید و در صورت موفقیت  پس از اتمام بازی می‌توانید از منوی اصلی مرحله Style Units را انتخاب کنید. Style Units از ۴ بخش تشکیل شده که هر کدام نماینده یکی از مناطق اصلی بازی یعنی پرو، یونان، مصر و شهر گمشده بوده و در اصل محیط پیش ساخته این مراحل هستند.به هممین دلیل هم اندی وود، طراح هنری بازی، در طی این مراحل چگونگی ساخته شدن آن‌ها را شرح می‌دهد.

|

Castlevenia Symphony of night

۹- Castlevania: Symphony of the Night - Inverted Castle

شاید کونامی امروز به یک کمپانی پول پرست تبدیل شده باشد، ولی همین کمپانی خالق یکی از بهترین بازی‌های سبک پلتفرمر است که با روایت داستان خون‌آشامان و با بهره‌گیری از محیط گاتیک مانند در کنار گیم‌پلی بسیار قوی، تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی ارائه می‌داد. سمفونی شب دومین نسخه از بازی است که برای کنسول پلی‌استیشن در سال ۱۹۹۷ عرضه شد و از آلوکارد، فرزند کُنت دراکولا به عنوان شخصیت اصلی بهره می‌برد. در این نسخه از بازی یک مرحله مخفی نیز وجود دارد که البته به اندازه خود بازی پر محتوی است و برای ۲۰۰ درصد! کردن بازی باید آن را نیز تمام کنید. برای وارد شدن به این مرحله، باید دو حلقه طلایی و نقره‌ای را بدست بیاورید و سپس باید با استفاده از این حلقه‌ها مسیر رسیدن به شخصیت ماریا را باز کنید. پس از این ملاقات آیتم Holy Glass را بدست می‌آورید و با داشتن این آیتم، هنگام مبارزه با ریچر یک کره سبز رنگ ظاهر می‌شود که ضربه زدن به آن باعث برعکس شدن محیط بازی می‌شود و تعداد زیادی اتاق مخفی و دشمنان جدید به بازی اضافه می‌کند.  

Metal Gear Solid 3

۱۰ - Metal Gear Solid 3: Snake Eater - Guy Savage

هیدئو کوجیما، یکی از خلاق‌ترین بازیسازان جهان است و سری بازی‌های متال‌گیر وی نیز در تمامی نسخه‌های خود، بازی‌های منحصر به فردی بودند. کوجیما حتی گاهی پا را فراتر از ساخت یک بازی صرفا لذت بخش گذاشته و اشاراتی به بی‌عدالتی‌های جهان داشته و مولفه‌های سیاسی مختلفی نیز در آثار خود گنجانده که نتیجه آن داستان پیچیده و در عین حال لذت بخش سری است. یک بازیساز این چنینی، به طور حتم اهمیت زیادی هم به نکات مخفی بازی‌هایش خواهد داشت و حتی در آخرین نسخه از بازی که چندی پیش با نام Phantom Pain عرضه شد، شاهد اشاراتی به نسخه لغو شده سایلنت هیل بودیم. به هر حال نسخه سوم از متال‌گیر که در سال ۲۰۰۴ عرضه شده بود نیز سرشار از نکات مخفی است و یک مرحله مخفی هم دارد. برای وارد شدن به این مرحله، کافی است تا بازی را در نقطه‌ای خاص ذخیره و دوباره از ابتدا لود کنید. هیدئو برای این مرحله مخفی یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بازی را برگزیده و باید دقیقا پس از دستگیری و زندانی شدن اسنیک، بازی را ذخیره کنید و از آن خارج شوید. پس از آن اگر فایل سیو خودتان را لود کنید، وارد یک مرحله عجیب زامبی کشی با محدودیت زمانی ۵ دقیقه‌ای می‌شوید و باید با استفاده از سلاح سرد متصل شده به دستتان زامبی‌ها را بکشید. این مرحله در اصل توسط شویا موراتا، از اعضای سابق کونامی، ساخته شده و حتی شایعاتی نیز منتشر شده بود که کوجیما قصد داشت تا بازی Gradius را که ساخته خودش است در این قسمت قرار دهد.  

|

معرفی بهترین مراحل مخفی بازی‌ها در این قسمت به پایان می‌رسد. لازم به ذکر است که سعی کردیم تا در پایان هر شماره، ویدویی نیز از مرحله معرفی شده ارایه دهیم. ولی برای برخی بازی‌ها، به دلیل قدمت آن امکان قرار دادن لینک کیفیت بالا وجود نداشت. شاید وجود مرحله مخفی ملاکی برای خوب یا بد بودن بازی نباشد، ولی پیدا کردن آن‌ها در آثار محبوبمان بسیار لذت بخش است. نظرات خود را در مورد این مقاله و مراحل معرفی شده با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده