نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

مروری بر کنفرانس سونی در Playstation Experience 2016

کنفرانس سونی در مراسم PlayStation Experience 2016 یک ضیافت سراسر هیجان برای گیمر‌ها بود و حال مروری بر آن خواهیم داشت.

پیش از اینکه بخواهیم سراغ کنفرانس سونی در رویداد PlayStation Experience 2016 برویم، بد نیست فلش‌بکی به یک سال گذشته و PSX 2015 بزنیم. جایی که سونی فقط به نمایش دادن چند تریلر از بازی‌های معرفی‌شده‌اش بسنده کرد و شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق آن کنفرانس را، معرفی بازی Ace Combat 7 دانست. همچنین یادمان نرفته است که شاون لیدن هم حسابی با تی‌شرت کراش بندیکوت‌اش همه ما را سر کار گذاشت! همه این مسائل باعث شده بود تا از کنفرانس امسال شرکت ژاپنی هم انتظار خیلی بالایی نداشته باشیم و پیش‌بینی می‌شد که مراسم سونی بیش‌تر از اینکه شبیه به کنفرانس آن‌ها در E3 2016 باشد، چیزی در حد و اندازه‌های PSX 2015 یا نمایش امسال‌شان در توکیو گیم شو باشد.

ولی سونی در PSX 2016 ثابت کرد که درس‌های خوبی از نمایشگاه E3 2016 و آن کنفرانس طوفانی‌اش گرفته و دیشب در آناهایم کالیفرنیا هم شاهد یکی از بهترین کنفرانس‌های چند سال اخیر بودیم. سونی همان‌طور که لیدن هم در طول مراسم اعلام کرد، به این نتیجه رسیده که هیچ‌چیز برای گیمر‌ها جذاب‌تر از بازی‌های ویدیویی نیست و آن‌ها بیش از آنکه منتظر معرفی رنگ‌های جدید کنترلر‌ها یا پلی‌استیشن ویتا و ارائه اطلاعات سخت‌افزاری مختلف باشند، دوست دارند اطلاعاتی از بازی‌ها دریافت کرده و رونمایی از آثار کاملا جدید را نظاره‌گر باشند. رسیدن سونی به چنین درکی باعث شد تا در مراسم دیشب هم شاهد صحنه‌های بسیار هیجان‌انگیزی باشیم که برخی از آن‌ها نفس را در سینه‌مان حبس کرد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر اتفاقات کنفرانس سونی در PSX 2016.

uncharted the lost legacy

سونی همان‌طور که کنفرانسش در E3 2016 را با نمایش تریلری از گیم‌پلی God of War جدید آغاز کرده بود، در PSX 2016 هم ابتدا تریلری از گیم‌پلی یک بازی پخش کرد؛ تریلری که در آن دختری را مشاهده کردیم که در شهری جنگ‌زده سعی می‌کند به منطقه‌ای خاص برسد. حاضرین در سالن و افرادی که ویدیو را تماشا می‌کردند، حدس‌های مختلفی در مورد این نمایش گیم‌پلی نسبتا طولانی داشتند؛ از معرفی نسخه جدید Tomb Raider گرفته تا بسته الحاقی داستانی Uncharted 4. ولی در نهایت و پس از اینکه لوگوی ناتی‌داگ در پایان تریلر به نمایش درآمد، اعلام شد که نام بازی Uncharted: The Lost Legacy است که یک نسخه مستقل از این سری با محوریت شخصیت‌های کلوئی و نیدین خواهد بود.

پس از این نمایش و رونمایی هیجان‌انگیز، شاهد حضور شان لیدن در مراسم بودیم و وی اعلام کرد که ۲۲ سال پیش در تاریخ ۳ دسامبر، اولین کنسول پلی‌استیشن در کشور ژاپن فروخته شد و مراسم PSX 2016 به نوعی در سالروز تولد برند پلی‌استیشن برگزار می‌شود. لیدن همچنین از تمامی طرفداران بابت حمایت‌هایشان در طول این ۲۲ سال تشکر کرد. پس از صحبت‌های نسبتا طولانی و البته جذاب لیدن، نوبت به معرفی بازی Marvel Vs Capcom: Infinite با یک تریلر جذاب رسید که در آن شاهد حضور کاراکتر‌هایی چون ریو، مگامن و آیرون من بودیم. پس از معرفی این بازی لیدن بلافاصله از یک بازی دیگر رونمایی کرد که در اصل یک کالکشن از بازی‌های کلاسیک Wipeout است و با نام Wipeout Omega Collection سال آینده برای پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد و پس از اتمام تریلر این بازی هم بدون هیچ وقفه‌ای، یک رویداد مخصوص برای بازی Destiny با نام The Dawning معرفی شد.

سپس نوبت به شلبی کاکس از سونی رسید تا روی صحنه حاضر شود. وی ابتدا اطلاعاتی از رویداد مخصوص بازی Destiny داد و پس از آن حاضرین و بینندگان را به تماشای اولین تریلر از گیم‌پلی ریمستر سه گانه کراش دعوت کرد. این بازی در E3 2016 معرفی شده بود و دیشب مشخص شد که نام آن، Crash Bandicoot N.Sane Trilogy خواهد بود. این تریلر علاوه بر اینکه دید خوبی از گیم‌پلی بازی‌ها ارائه داد، بهبود‌های گرافیکی این نسخه‌های ریمستر در مقایسه با بازی اصلی را نیز به تصویر کشید.

resident evil 7

پس از تریلر کراش اطلاعاتی در مورد رقابت‌های جهانی Call of Duty ارائه و اعلام شد که برخی از بهترین تیم‌های این بازی، در محل PSX 2016 با یکدیگر رقابت خواهند کرد. سپس کاکس اخبار بسیار خوبی برای طرفداران بازی Resident Evil 7 داشت؛ وی اعلام کرد که کاربران می‌توانند آخرین آپدیت نسخه دمو را هم‌اکنون روی پلی‌استیشن 4 دانلود کنند و آن را به صورت معمولی یا با استفاده از پلی‌استیشن VR به شکل واقعیت مجازی تجربه کنند. البته این تنهای اطلاعات در نظر گرفته شده برای بازی جدید کپکام نبود و در ادامه تریلری نیز از این اثر پخش شد که دید نسبتا خوبی از دشمنان و محیط‌های بازی به‌مان ارائه می‌کند.

کاکس که خبر‌های خوبش برای گیمر‌ها تمامی نداشت، در ادامه حاضرین را به تماشای تریلر جدید بازی Ace Combat 7 دعوت کرد. با اینکه در این تریلر چیزی از گیم‌پلی بازی نشان داده نشد، ولی حتی همین ویدیو سینمایی هم برای طرفداران این بازی جذاب خواهد. مدیر سونی همچنین اعلام کرد که افراد حاضر در محل رویداد PSX 2016، می‌توانند این بازی را در غرفه مخصوصش تجربه کنند. کاکس پیش از اینکه صحنه را ترک کند، جدید‌ترین کاراکتر بازی Street Fighter 5 را نیز معرفی کرد که آکوما، شخصیت منفی و در عین حال محبوب این مجموعه است.

اما فرد دیگری که حسابی با دست پر هم به صحنه آمد، شوهی یوشیدا بود که مشخص بود از حضور در این مراسم حسابی ذوق‌زده است. وی در اولین اقدام تریلر جدید بازی The Last Guardian را نمایش داد؛ بازی‌ای که در تاریخ ۱۶ آذر بالاخره پس از چندین سال تاخیر‌های متوالی برای پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد. تریلر جدید بازی روابط عاطفی میان شخصیت‌ها را نشان داده و همچنین بر اساس آن، انتظار می‌رود که در این ساخته Team Ico هم شاهد صحنه‌های احساسی زیادی باشیم.

شوهی یوشیدا بدون هیچ توضیح اضافه‌ای، پس از اتمام تریلر آخرین نگهبان، حاضرین را به تماشای تریلر معرفی بازی Parappa the Rapper Remastered دعوت کرد. این بازی برای پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد و پس از آن هم شاهد انتشار ریمستر بازی‌های Loco Roco و Patapon بر روی کنسول سونی خواهیم بود. تمامی این بازی‌ها علاوه بر بهره بردن از جزییات گرافیکی بهتر، به صورت 4K واقعی روی پلی‌استیشن 4 پرو اجرا خواهند شد. بازی بعدی که سونی از آن در جریان PSX 2016 برای اولین بار رونمایی کرد، Knack 2 بود که نسخه اول آن یک بازی هنگام عرضه پلی‌استیشن 4 بود که البته خیلی هم موفق ظاهر نشد و حال باید منتظر ماند و دید که نسخه دوم بازی در چه حدی خواهد بود.

معرفی بسته الحاقی جدید بازی Gravity Rush 2، انتشار تریلر جدیدی از بازی Gran Turismo Sport و همچنین نمایش تریلر جدیدی از بازی Ni No Kuni II: Revenant Kingdom که سال آینده عرضه می‌شود، آخرین مواردی بودند که یوشیدا آن‌ها را با طرفداران به اشتراک گذاشت.

Gio Corsi

پس از اینکه یوشیدا صحنه را ترک کرد، نوبت به جیو کورسی رسید تا با حضور خود، تریلر‌های بسیار زیادی از بازی‌های مختلف را به نمایش بگذارد. اولین تریلر مربوط به بازی‌های Yakuza 6 و Yakuza Kiwami بود که عرضه آن‌ها برای کشور‌های غربی را نیز تایید می‌کرد. سپس تریلر جدید بازی Danganronpa V3 پخش و تاریخ عرضه نسخه غربی آن نیز اعلام شد. تریلر بعدی مربوط به بازی Nier: Automata، ساخته جدید پلاتینیوم گیمز و اسکوئر انیکس بود. کورسی همچنین تاریخ عرضه نسخه غربی این بازی را اعلام کرد و گفت که به‌زودی یک نسخه دمو از آن در دسترس خواهد بود.

کورسی سپس از یک سری بازی دیگر نیز تریلر‌هایی به اشتراک گذاشت؛ بازی‌های مثل Dreadnought که یک اثر با محوریت مبارزه بین سفینه‌های فضایی است، Pyre، بازی جدید سازندگان Bastion که یک اثر نقش آفرینی است، Vane که توسط تعدادی از اعضای سابق استودیو Team Ico ساخته می‌شود، Absolver که در سبک مبارزه‌ای آنلاین بوده و ابتدا در سال ۲۰۱۷ با محتوای انحصاری برای پلی‌استیشن 4 عرضه می‌شود و همچنین What Remains of Edith Finch که توسط استودیو جاینت اسپارو ساخته می‌شود و اتمسفر احساسی خاصی دارد. این بازی سال آینده عرضه خواهد شد.

اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنفرانس در این دقایق، نمایش تریلر جدیدی از بازی هیجان‌انگیز و در عین حال عجیب Let It Die بود که طبق اعلام کورسی، کاربران پلی‌استیشن 4 در آمریکا و اروپا هم‌اکنون می‌توانند این بازی رایگان را دریافت کنند. البته این تنها بازی نبود که از دیروز کاربران می‌توانند آن را دانلود کنند و کورسی بازی‌های جدید دیگری مانند Mother Russia Bleeds، Garou: Mark of the Wolves، نسخه واقعیت مجازی شبیه‌ساز جراحی Sugeon Simulator و همچنین بازی پرطرفدار Lara Croft GO را نیز معرفی کرد که هم‌اکنون عرضه شده‌اند و کاربران می‌توانند برای دانلود یا خریداری آن‌ها اقدام کنند.

تایید عرضه بازی Windjammers برای پلی‌استیشن 4 و ویتا نیز آخرین اطلاعاتی بود که کورسی در حضور خود در PSX 2016، ارائه کرد.

let it die

پس از رفتن کورسی، نوبت به اسد قیزیل‌باش رسید تا در صحنه حاضر شود؛ مدیری که طبق اعلام خودش، اسمش واقعی بوده و یکی از جادو‌های دنیای هری‌پاتر نیست! اسد ابتدا کمی در مورد پلی‌استیشن VR توضیح داد و سپس از یک بازی انحصاری این محصول با نام Starblood Arena رونمایی و تاریخ عرضه آن را هم اعلام کرد. در ادامه هم شاهد انتشار ویدیویی تبلیغاتی از دیگر بازی‌های هدست واقعیت مجازی سونی بودیم.

اما در حالی که مراسم کمی خسته‌کننده می‌شد، سونی نمایش تریلر بازی‌های بزرگش را آغاز کرد تا نشان دهد که برنامه‌ریزی خاصی برای کنفرانس خود دارد. اولین تریلر که اسد آن را با حاضرین و بینندگان به اشتراک گذاشت، مربوط به بازی NiOh می‌شد که دید بسیار خوبی از گیم‌پلی و مخصوصا باس‌فایت‌های بازی ارائه می‌کرد و در مجموع تریلر بسیار جذابی بود. سپس نوبت به نمایش تریلر گیم‌پلی بازی MLB The Show 17 رسید و پس از آن هم اسد تریلری از یکی دیگر از موردانتظار‌ترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4، یعنی Horizon: Zero Dawn به نمایش گذاشت که هم اطلاعاتی از داستان بازی ارائه می‌کند و هم دنیای بسیار زیبای آن را به تصویر می‌کشد.

The Last of Us 2

اما در حالی که با حضور دوباره شاون لیدن و تشکر‌های وی از حاضرین تصور می‌شد که مراسم به پایان رسیده است، این مدیر سونی یک سورپرایز بسیار بزرگ برای طرفداران داشت؛ معرفی The Last of Us Part II به عنوان بازی جدید ناتی‌داگ و دنباله نسخه اول بازی. تریلر احساسی این بازی که الی را در حال نواختن گیتار نشان می‌داد و حضور شخصیت جوئل، یکی از بهترین صحنه‌هایی بود که در چند وقت اخیر در دنیای بازی‌های ویدیویی تماشا کرده بودیم.

باور کنید یا نه، اگر سونی هیچ یک از تریلر‌های دیگر را هم پخش نمی‌کرد و فقط The Last of Us 2 را معرفی می‌کرد، بازهم برای تبدیل شدن PSX 2016 به یک رویداد عالی کافی بود. ولی این کمپانی علاوه بر رونمایی از دنباله یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ، تریلر‌های بسیار جذابی از بازی‌های دیگر خود نیز به نمایش گذاشت تا ساعاتی بسیار لذت‌بخش را برای گیمر‌ها فراهم کرده باشد. قطعا کنفرانس سونی در PSX 2016 به عنوان یکی از بهترین کنفرانس‌های بازی در ذهن گیمر‌ها خواهد ماند.

نظر شما در مورد این کنفرانس چیست؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده