نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۱

بررسی بازی Final Fantasy XV از دید سایت‌های معتبر دنیا

یک روز مانده به عرضه بازی Final Fantasy XV، نمرات این بازی منتشر شده است که مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

فردا، ۹ آذر، بالاخره انتظار ۱۰ ساله طرفداران فاینال فانتزی برای تجربه نسخه پانزدهم این سری یعنی Final Fantasy XV به پایان خواهد رسید و این بازی برای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد. بازی‌ای که در طول روند ساخت تقریبا ۱۰ ساله خود فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و چندین بار تاخیر خورده است.

داستان بازی در مورد شخصیت نوکتیس است و از جایی شروع می‌شود که سرزمین لوشیس و نفیلهیم قصد دارند با یکدیگر وارد صلح شوند و نوکتیس برای برقرار این صلح، باید با لونافری ازدواج کند. ولی همه چیز مطابق انتظار پیش نمی‌رود و جنگی عظیم رخ می‌دهد که نتیجه آن، تصرف لوشیس به دست نفیلهیم است. حال نوکتیس همراه با دوستانش باید برای آزاد کردن سرزمین‌اش از دست نفیلهیم تلاش کند.  این نسخه از فاینال فانتزی تغییرات زیادی در مقایسه با قسمت‌های قبلی داشته که شاید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را تغییر سبک مبارزات بازی از نوبتی و نیمه نوبتی به همزمان دانست که باعث می‌شود بازی از حیث مبارزات بیش‌تر شبیه به نقش‌آفرینی‌های غربی شود.

حال در فاصله یک روز مانده به انتشار رسمی بازی، نمره‌های آن توسط سایت‌های معتبر دنیا منتشر شده است که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

Final Fantasy XV

  • سازنده: اسکوئر انیکس
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4
  • تاریخ عرضه: ۹ آذر (۲۹ نوامبر)
  • سبک: نقش‌آفرینی/جهان‌باز

Final Fantasy XV

گیمزبیت: ۹۰ از ۱۰۰

فاینال فانتزی ۱۵ مشکلات خاص خودش را دارد، ولی این بازی آنقدر لحظات منحصر‌به‌فردی دارد که می‌توان از این مشکلات چشم‌پوشی کرد. نبرد‌های بازی بسیار عمیق، روان و سینمایی هستند و جهان باز بازی هم مملو از فعالیت‌های ریز و درشتی است که می‌توانید آن‌ها را انجام داده و سرگرم شوید. اگر از Final Fantasy XIII به دلیل خطی‌بودن بیش از حد و نداشتن فعالیت‌های جانبی متنفر بودید، نسخه جدید تمامی این مشکلات را رفع کرده است.

پالیگان: ۹۰ از ۱۰۰

در فاینال فانتزی ۱۵ مواردی را مشاهده خواهید کرد که ممکن است برای‌تان آزاردهنده باشد و برخی تصمیمات سازندگان در مورد بازی برای‌تان عجیب خواهند بود. با این حال زمانی که به صورت کلی به بازی نگاه کنید، موارد مثبت آن بیش‌تر به چشم می‌آید. در این بازی به مفاهیمی چون دوستی اشاره می‌شود و ماجراجویی‌های آن بسیار سرگرم‌کننده هستند و همین عوامل هم باعث شده‌اند تا عاشق این بازی باشم. به‌علاوه نسخه پانزدهم یک سری ویژگی جدید معرفی می‌کند که امیدوارم در نسخه‌های بعدی نیز شاهد آن‌ها باشیم.

گیم‌اینفورمر: ۸۵ از ۱۰۰

فاینال فانتزی ۱۵ با تمامی بازی‌های نقش‌آفرینی و جهان‌بازی که تا به امروز تجربه کرده‌ام متفاوت است. شاید در بازی یک سری مشکلات وجود داشته باشد، ولی در کل با یک ماجراجویی عظیم روبرو هستیم. پس از اینکه چند روز بازی را تجربه کردم، واقعا از آن لذت بردم و یک سری صحنه‌های بسیار به‌یادماندنی در طول این ماجراجویی برایم خلق شدند. به شخصه زمانی که اسکوئر انیکس تصمیم گرفت برای Final Fantasy XIII دنباله‌های متعددی بسازد خیلی با آن‌ها موافق نبودم. با این حال الان دوست دارم که آن‌ها این تصمیم را برای نسخه جدید هم اعمال کرده و اقدام به ساخت دنباله‌هایی با کیفیت بازی اصلی برای این اثر کنند.

آی‌جی‌ان: ۸۲ از ۱۰۰

این بازی ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی دارد و شاهد روابط عاطفی عمیقی بین نوکتیس و همراهانش هستیم که به شخصه از آن‌ها لذت بردم. اما واقعیت این است که بازی برای من که یک طرفدار بسیار قدیمی سری هستم، تغییراتی داشته که ارتباط برقرار کردن با آن‌ها برایم کمی دشوار بود.

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

به نظر من هم طرفداران جدید و هم قدیمی از برخی جنبه‌های بازی ناراحت خواهند شد؛ جنبه‌هایی مثل داستان نه چندان عمیق. با این حال نمی‌توان این واقعیت را که فاینال فانتزی ۱۵ یک بازی بزرگ و جذاب است، انکار کرد. با اینکه گاهی کاراکتر‌های بازی ناامید‌تان می‌کنند، با این حال دنیای زیبای آن و چالش‌های جذابش این نقص را به بهترین شکل جبران می‌کنند.

نمره متا Final Fantasy XV


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده