مرتضی کارگر

مرتضی کارگر

اصفهان، اصفهان
درباره من:
عاشق دنیای گیمم. از هواپیمای آتاری شروع کردم و با سگای مشکی رنگ خودم به اوج رسیدم. کال آف 2 منو وارد دنیای پی سی کرد و از اون موقع تا حالا بالا و پایین زیاد داشتم ولی همیشه عاشق بازی موندم. ما از اون نسل ها بودیم که بهمون می گفتن کنسول(سگا رو میگم) رو به تلویزیون وصل نکن می سوزه! به هر حال الان دارم سعی می کنم خودم بازی بسازم و به این راه خیلی امید دارم. به امید روزی که اولین بازیم بیرون بیاد. البته تا همین الانشم تونستم تو رویداد لول‌آپ ۹۷ رتبه سوم رو به دست بیارم، مورد تقدیر هیئت داورن تو لول‌آپ ۹۸ قرار بگیریم و البته رتبه اول رویداد گیم‌جم پاییزه انستیتو ملی بازی‌سازی رو به دست بیارم ................................... آدرس وبلاگ شخصی: manual.blog.ir
عضویت: پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    • نظر

      سلام احسان جان
      اگه نظر من رو می‌خوای پیشنهاد می‌دم اطلاعات و مهارت‌های خودت رو طبق موضوعات زیر ارتقا بدی و بری جلو:
      اولین موضوع بیشتر یه نکته‌اس که خیلی کمک میکنه جلوی اتلاف وقتت گرفته بشه. هیچ وقت قبل از نیاز پیدا کردن به چیزی سراغ یادگیریش نرو! مثلا وقتی هنوز ابعاد بازی و گیم‌پلی اون معلوم نیست چرا باید رفت همینجوری یه موتور بازی سازی رو یاد گرفت؟ اگه اینطوری جلو بری بعدا میبینی برای خیلی چیزا وقت گذاشتی که به کارت هم نمیان.
      دومین موضوع چرخه‌ی توسعه بازی که ما هم تا الان خیلی مختصر(دقت کن خیلی مختصر) در موردش مطلب نوشتیم. کمترین خوبی این موضوع اینه که راحت میفهمی که یه ایده اولیه چه مراحلی رو طی می‌کنه تا به یک محصول برسه. حتی تا حدودی میتونی بفهمی چه مهارت‌هایی برای چه مرحله‌ای نیازه. با اینکه مثل کلاس درسای مدرسه ممکنه خسته کننده باشه ولی یه جورایی آدم رو از گیجی در میاره که خب الان نوبت انجام چه کاری هست.
      سومین موضوع یادگیری نحوه‌ی پیاده‌سازی ایده‌های بازی‌سازی ذهنی خودمونه و اینکه یاد بگیریم چطوری اونا رو بیاریم روی کاغذ. به طور حداقلی این موضوع در نوشتن سند طراحی بازی یا اصطلاحا GDD(Game Design Document) خلاصه میشه.
      بعد از این سه مورد بعدش راحت میتونی بر اساس سندی که نوشتی و نوع بازیت نرم‌افزارها و موتور بازی‌سازیت رو انتخاب کنی سعی کنی اونجاهایی از اونا رو یاد بگیری که کارت رو راه میندازه...اضافه‌تر از این فعلا وقت تلف کردنه. شاید بعد این مراحل فهمیدی که بازیت رو میتونی حتی با یه موتور ساده‌تر از یونیتی مثل Game Maker هم بسازی و حداقل برنامه‌نویسی هم داشته باشی چرا که بیشتر کارا بدون برنامه نویسی هست تو این موتورهای کوچولو.

    • پست
      دوشنبه, ۹ مرداد ۹۶, ۲۰:۲۹
    • نظر

      به نظرم اگه بازیشون از گیم‌پلی ضربه نخوره پتانسیل موفقیت حداقلی رو داره. البته ای کاش همانطوری که داستان بازی از یه داستان قدیمی ایرانی الهام گرفته شده و طراحی شخصیت‌ها هم اینطورین، موسیقی‌ّای بازی هم این‌طوری باشه. شاید برای ما اهمیت نداشته باشه ولی مخاطبای غیرایرانی دنبال تجربه چیزی‌های جدیدند.
      آرزوی موفقیت براشون دارم

    • نظر

      @JA303 ~
      دوست عزیز منظورتون منبع برای کدوم بخش از بازی سازی هست؟
      چرا که معمولا ما به نرم افزارهای جداگانه‌ای برای متحرک سازی و طراحی داریم که کاملا جدای از خود موتور بازی‌سازی هستند
      البته با تاکیدی که روی ویدئو بودن آموزشا دارید احتمالا منظورتون همین نرم‌افزارها و موتورهای بازی سازی هست که طبق گفته‌ی دوستمون می‌تونید آموزش‌های اونا رو از کانال های رسمیشون تو یوتیوب مشاهده کنید.
      اما پیشنهادم به شما اینه که اول کاملا مشخص کنید چی میخوایید بسازید بعد سراغ یادگیری این موارد برید. چرا که در بیشتر موارد به راحتی میشه بسیاری از ایده‌های تو ذهنمون رو بخصوص ایده‌های دو بعدی رو با موتورهای ساده‌تری نسبت به یونیتی و آنریل پیاده سازی کرد که پیچیدگی‌های اونا رو هم ندارند. مثلا برای متحرک سازی هم چنین موردی صادقه.

    • پست
      دوشنبه, ۲ مرداد ۹۶, ۱۶:۵۹
    • نظر

      @ KhashayarJan
      دوست عزیز این مقاله اصلا ترجمه نیست و همه‌ی اون زحمت تحریریه زومجی هست

    • نظر

      @Lord of Metal
      ممنون دوست عزیز
      حتما به این موضوع به صورت مفصل پرداخته میشه

    • پست
      جمعه, ۳۰ تیر ۹۶, ۱۱:۰۱
    • نظر

      با اینکه تمامی بازی‌هایی که دوستان میگن جذابیت خودش رو داره ولی باید یه بار مارو پله رو در ابعاد بزرگ با دوستان بازی کنید! خودتون میشین مهره بازی و وقتی به یکی از دوستا میریسین دیگه اوج کاره!‌ همچنین لگدی حواله بخت و اقبالش میکنید که اگه شیشم اورد خودش تا یکی دو دور نیاد تو بازی!
      توصیه میکنم رحم نکنید که کسی به شما رحم نخواهد کرد ;)

    • نظر

      @افشین رستمی
      :/
      اگه سبک سریال رو پسند نمی‌کنیم با چسبودند برچسبایی مثل جهان سومی الکی اون رو تخریب نکنیم. سریال که حتما نباید تخیلی یا اکشن باشه...
      الان فصل‌های آخر سریال‌های معروفی مثل مردگان متحرک و فرار از زندان چه چیز شاخصی تو خودشون دارن که شهرزاد نداره؟ صرف اینکه بعضی از ما از تم شهرزاد خوشمون میاد و بعضی‌هامون هم از تم اونها...به سلیقه هم احترام بزاریم لطفا
      الان اگه قرار باشه تمامی سریال‌ها فعلی داخلی و خارجی رو از لحاظ کیفیت رتبه بندی کنیم شهرزاد متوسط رو به بالا میشه در حالی که بسیاری از این اکشن محورها و تخیلی ها دسته‌ي ضعیف رو به پایین میشن