عضو تحریریه
مرتضی کارگر

مرتضی کارگر

اصفهان، اصفهان
درباره من:
عاشق دنیای گیمم. از هواپیمای آتاری شروع کردم و با سگای مشکی رنگ خودم به اوج رسیدم. کال آف 2 منو وارد دنیای پی سی کرد و از اون موقع تا حالا بالا و پایین زیاد داشتم ولی همیشه عاشق بازی موندم. ما از اون نسل ها بودیم که بهمون می گفتن کنسول(سگا رو میگم) رو به تلویزیون وصل نکن می سوزه! به هر حال الان دارم سعی می کنم خودم بازی بسازم و به این راه خیلی امید دارم. به امید روزی که اولین بازیم بیرون بیاد :)
    • نظر

      @Mohammadps4
      دوستمون gow@ توضیحات خوبی دادن اما اگه بخواییم شکل قابل فهم این مسئله رو بگیم میشه این که مهم نیست بازی چقدر بزرگ باشه و چقدر جک و جونور توش در حال چرخیدنه. می‌تونه یه دنیا باشه ۱۰۰ برابر ویچر....مهم اینه که در لحظه شما دارید چی رو می‌بینید
      تو بازی‌ها صرفا اشیا و موجوداتی که نزدیک شما هستن با تمام جزییات به تصویر کشیده میشن و حتی اونایی تو دید هستن ولی فاصله دارن هم دستکاری شده رو تصویر هستن. مثلا شما از این فاصله دور نمی‌تونید دماغ یه نفر رو بببینید یا حتی خیلی چیزای دیگه اون رو...برا همین اینا رو یا حذف می‌کنن یا ساده‌ترش میکنن که میشه همون تکنیک سطح جزییاتی که دوستمون گفت. از یه فاصله بیشتر هم اصلا چیز دیگه پردازش نمیشه
      نمونه‌‌ی بارز این مسئله فورتنایت و پابجی که وقتی میپری پایین، هر چی به یه نقظه نزدیک‌تر میشی یه سری درخت و اینا ظاهر میشن و مدام جزییاتشون بیشتر میشه. تو بازیای دیگه به ترفندی این چیزا رو پنهون میکنن ولی تو این دو تا بازی و تو اون وضعیت عملا شما رو همه جا دید دارید و نمی‌تونن پنهونش کنن
      .
      .
      از همه‌ی دوستان هم معذرت می‌خوام چون واقعا جاش نبود زیر پست PES این حرفا زده بشه :)

    • نظر

      @Abolfazl 200017
      برا سری جدید که کاربردی‌تر هم باشه در حال برنامه‌ریزی هستیم و در نظر داریم که اگه مقدور بود آموزش ویدیویی هم اضافه کنیم...با این حال باید بگم که هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و به دلیل مشغله‌های فعلی کاری هم نمی‌تونم زمان دقیق شروع آموزش‌های جدید رو براتون مشخص کنم که از این جهت شرمنده شماییم

    • نظر

      این بازی‌ها یا حتی بازی‌های تو سبک استراتژي چون محاسبات پشت پرده خیلی سنگینی دارن و عملا نمی‌تونن اون گرافیک بالای بازی‌های دیگه رو نشون بدن
      تو یه نگاه ساده اینطوری در نظر بگیرید که حداقل ۲۲ بازیکن درون زمین باید حداقل ۶۰ بار تو ثانیه اطلاعاتشون بروز بشه و حرکتاشون هم عملا رو هم تاثیر میزاره. خود این مسئله حجم بالایی از شبیه‌سازی‌های بصری و فنی و در بر می‌گیره که عملا فضایی برای اختصاص منابع بیشتر به مباحث گرافیکی نمی‌مونه
      فشار این بازی‌ها بیشتر رو پردازنده هست و این رو بدونید که وقتی پردازنده مرکزی سرش شلوغ‌ میشه عملا نمی‌تونید از تموم توانایی کارت گرافیک هم استفاده کنید چون تو یه شکل ساده کارت‌گرافیک اجرا کننده دستوراتی که از پردازنده براش میاد. ولی تو بازی‌های دیگه که پردازنده سرش خلوته راحت می‌تونه حجم بالایی از دستورات گرافیکی رو آماده کنه و برا کارت‌گرافیک بفرسته و نتیجه‌اش میشه همین بازی‌های خوش رنگ و لعابی مثل AC
      البته اینم بدونید تو اون بازی‌ها هم صرفا جاهایی از دنیا به شما نشون داده میشه که تو دید شماست. به محض این که سرتون رو بچرخونید اون قسمتایی که تو تصویر نیستند دوباره از بین می‌رن تا الکی جا اشغال نکنن :)

    • نظر

      تو این سبک از رکوردزنی‌ها لودینگ‌ها حساب نمیشه
      یعنی هر وقت میره لودینگ زمان رو نگه می‌دارن و بعدش دوباره راه میندازن
      با این حال با تموم لودینگاش این بازی رو تو یک ساعت و ۴۵ دقیقه تموم کرد :))
      و جالب‌تر این که حین بازی کردن با کاربرا هم حسابی گپ و گفت داشت و اینطوری نبود که صرفا یک ویدیو ضبط شده بزاره بگه من رکورد زدم
      البته بگم من بعدا ویدیوش رو دیدم و موقع پخش زنده‌اش نبودم

    • نظر

      اگه حتی نزدیک همین حرفای هم که زده شده باشه خیلی عالی میشه ولی یه چند جاش آدم رو نگران میکنه
      مثلا حدس میزنم اول کار یه عدم تعادل عجیبی تو حرفه‌های بازی بوجود بیاد....مثلا بیشتر افراد دوست دارن اون اساسینه خودشون باشن و یهو میبینی که سفارش گیرنده‌ها از سفارش‌دهنده‌ها خیلی بیشتر شده
      از اون طرف هم بعضی از مشاغل درون بازی از همین جاش هم معلومه خسته‌کننده میشن یا حداقل اینطوری نشون میدن. آخه چند نفر دوست دارن نگهبان سیاه چاله باشن؟ :/
      تازه فکر کن طرف تو رو نگهبان سیاه‌چاله می‌کنه، حتما باید مکانیزمی تعبیه بشه طرف زیر آبی نره و خودش برا دزدین گنج او اقدام نکنه...جدی میگم تو این بازی فقط می‌تونی به دوستات دنیای واقعیت اعتماد کنی و بس که البته اونا هم بعضی وقتا سر شوخی رو جدی وا می‌کنن :)
      به هر حال ایده‌های جالبی پشتشه ولی حدس می‌زنم مثل خیلی از آرمان‌شهر‌های توی بازی‌های ویدیوی، این آرمان‌شهر جدید هم بعد یه مدت کوتاهی به یه دنیای آخرالزمانی تبدیل بشه که هیچ قاعده قانونی نداره مگر این که اینطوری عمل بشه:
      به نظرم تنها چیزی که می‌تونه این دنیا رو سر پای خودش نگهداره یه هوش مصنوعی خیلی قویه‌ای که سعی می‌کنه عدم تعادل‌ها رو از بین ببره
      مثلا اگه طرف کاری رو قبول کرد ولی انجام نداد، بتونی شکایت کنی از دستش و هوش مصنوعی در قالب یک سیستم قدرتمند شکست‌ناپذیر (مثل حکومت مرکزی)، اون فرد رو تحت تعقیب قرار بده و عکساش رو همه جا پخش کنه
      اینطوری هر فرد هر چقدر قوانین درون بازی رو زیر پا گذاشت، بیشتر تحت فشار قرار میگیره
      اما با توجه به این سیستم‌های عظیمی که برای بازی درنظر گرفتن، پیاده‌سازی این هوش مصنوعی می‌تونه خیلی سخت‌ و پیچیده باشه، چون قرار طبیعی هم رفتار کنه

    • نظر

      واقعا اثر خیره‌کننده‌ای بود
      فقط یه سوال برام پیش اومده...بعد دیدن این اثر کنجکاو شدم و یه مقداری در موردش جستجو کردم. خود ورنکویست تو سایتش به این اثر گفته فیلم کوتاه(erikwernquist.com/wanderers). به نظر خودمم بیشتر به یه فیلم کوتاه CGI محور شبیه می‌مونه تا این که بخواییم تو دسته انیمیشن‌های کوتاه بیاریمش
      با این حال زیبایی این اثر ورای این صحبتاس و بابت معرفیش ممنونم

    • نظر

      - نه 3D Max و نه 3D Coat در حالت پایه هیچ کدوم برای طراحی استفاده نمیشن
      روشی که تو این مطلب توضیح داده شده اینه که شما به جای درگیر شدن با روش ترسیم قدیمی، می‌توانید راحت مدل منظره خودتون رو سریع با جزییات زیادی تو این نرم‌افزارها مدل‌سازی کنید (نه طراحی کنید!) و سپس بخش عمده‌ای از نورپردازی و ... رو هم همین جا و به راحتی انجام بدید. بعد از اون از نمای مورد نظر خودتون خروجی می‌گیرد (همون رندر کردن) که میشه یه عکس و سپس تو فتوشاپ کارهای نهایی رو می‌کنید و بخش‌هایی که نمیشد مدل‌سازی کرد رو یا ترسیم می‌کنید و یا این که با تصاویر اماده اونا رو وارد منظره می‌کنید
      - اما این که کدوم بهتره باید بگیم که این دو تا در اصل زمین تا آسمون با هم فرق دارن. تردی‌مکس یک پکیج کامل برای مدل‌سازی، انیمیشن‌سازی، شبیه‌سازی و ... است و این در حالی که 3D Coat از ابتدا یک نرم‌افزار رنگ‌آمیزی سه‌بعدی بود که بعدها قابلیت‌های مدل‌سازی و تکسچرینگ اون ارتقا پیدا کرد
      شخصا تجربه کار با 3d coat رو ندارم ولی این که تو کنفرانس مورد نظر که خودم حضور داشتم ، باید بگم آقای دباغی بر حسب تجربه خودشون و چیزی که یک طراح نیاز داره این نرم‌افزار رو پیشنهاد دادن و حدس منم اینه که به دلیل سادگی خیلی بیشتر این نرم‌افزاره که ایشون هم از این گزینه برای کارشون استفاده کردن

    • نظر

      سلام آقا محمد
      ما در توضیح میان‌افزارها گفتیم:
      «معمولا این نرم‌افزارها (DAWs) تعامل مستقیمی با موتورهای بازی‌سازی ندارند و به همین خاطر پای میان‌افزارها به مسئله باز می‌شود. همان گونه که از اسم دسته‌ی این نرم‌افزارها مشخص است، آنان در میان دو نرم‌افزار قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند با ایجاد ارتباطی بین این دو، فرآیند مورد نظر را سرعت ببخشند»
      برای همین این نرم‌افزارها برای تولید صدا به خصوص اون چیزایی که اشاره کردید نیستند. صداهایی مثل باز شدن در و یا شکستن شیشه رو دقیقا از روی حالت واقعیش ضبط می‌کنند و سپس با اعمال فیلترها و اصلاحاتی درون بازی به کار می‌گیرن. دقت کنید که این اعمال فیلترها و ویرایش‌های بعد از ضبط که تو این نرم‌افزارها انجام می‌گیره

    • پست
    • نظر

      مشخص کنید که دقیقا میخوایید تو دنیای بازی‌سازی چیکاره بشید. یه نگاه به حدود ۶۰ الی ۶۵ مقاله ما انداخته باشید راحت میفهمید که یادگیری کل ابعاد بازی‌سازی کار عاقلانه‌ای نیست . بهتره روی یه سری موارد مشخص تمرکز بشه
      به همین خاطر این که می‌خواهید از الان یه زبان برنامه‌نویسی رو یاد بگیرید به همین بستگی داره که دقیقا میخوایید چه شغلی تو دنیای بازی‌سازی داشته باشید....اینم بگم که جدای از برنامه‌نویسا که برنامه‌نویسی رو باید کامل بلد باشن، کسی هم که می‌خواد طراح بازی بشه هم باید تا سطح مشخصی چنین مهارتی رو داشته باشه که بتونه موارد ابتدایی رو برای ایده‌هاش پیاده‌سازی کنه و یا حتی بتونه طراحی‌های گیم‌پلی خودش رو بهتر به یک برنامه‌نویس گیم‌پلی منتقل کنه
      اینم بگم که اصلا گول واژه‌ها رو نخورید و فکر نکنید که حتما سمت طراحی بازی خیلی جذاب‌تر از برنامه‌نویسی یا بالعکس...خوب تحقیق کنید و حتی تونستید کمی تجربه کنید ببینید از کدوم بیشتر خوشتون میاد...بعدش طبق چیزایی که گفتیم عمل کنید
      امیدوارم این صحبتا بتونه کمکی بهتون بکنه
      فقط یه نکته رو هم بگم که چون این مقاله ۲ ماه پیش منتشر شده، این که نظرات زیرش مرتب بررسی بشه خیلی بعید و الانم کاملا اتفاقی نظرتون رو دیدم :))
      برا همین اگه بازم سوال داشتید و دیدید جواب ندادیم، کمی صبور باشید یا از طریق دیگه‌ای سعی کنید سوالتون رو مطرح کنید

صفحه ۱ از ۶۱