ترکیب تکنولوژی ساخت فریم انویدیا و AMD نتیجه چشمگیری در بازیها دارد
تکنولوژی Frame Generation شرکت انویدیا در DLSS 3 و Fluid Motion Frames شرکت AMD هر دو وظیفه ایجاد فریمهای مصنوعی و در نتیجه بهبود اجرای روانتر بازیهای ویدیویی را برعهده دارند. درحالیکه این تکنیک چند سالی است که در بهبود کیفیت و ارتقاء نرخ فریم محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار میگیرد، بهکارگیری آن در بازیهای ویدیویی بهدلیل ماهیت پویا و تولید محتوای Real-Time پیچیدگیهای خاص خود را دارد.
فریم جنریشن بخشی از تکنولوژی DLSS 3 است که فقط روی کارتهای گرافیک Nvidia RT 40 پشتیبانی میشود. در مقابل فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD که بخشی از تکنولوژی FSR 3 و HYPR-RX محسوب میشود، در قالب درایورهای کارت گرافیک این شرکت فعال میشود و برای بازیهای تحت پشتیبانی قابل استفاده است.
برخی آزمونها نشان میدهند که ترکیب این دو تکنولوژی باعث بهبود بیشتر عملکرد بازیها میشود
حالا بهنظر میرسد که وبسایت کرهای QuasarZone ایده جالبی در ترکیب این دو فناوری با یکدیگر و بررسی عملکرد آنها داشته است. از نظر فنی عملکرد این دو فناوری در کارت گرافیک مورد استفاده باعث بهبود بیشتر عملکرد بازیها میشود. درواقع در برخی آزمونها همین اتفاق هم میافتد، اما یکسری مسائل وجود دارد که ممکن است جلوی عملیشدن این ایده را بگیرد.
استفاده همزمان این دو فناوری به جهش ۳ برابری نرخ فریم Cyberpunk 2077 منجر میشود
برای فعالسازی فناوری FG روی هر دو پردازنده گرافیکی مورد استفاده در این آزمون باید از دو کارت گرافیک در یک سیستم استفاده کرد. مثلا در این آزمون، کاربر باید بهصورت جداگانه انتخاب کند که بازی روی کارت گرافیک RX 6600 یا RTX 4090 اجرا شود.
هنگام اجرای بازی روی کارت گرافیک RTX 4090 که از فناوری DLSS 3 استفاده میکند، خروجی تصویر مجددا توسط تکنولوژی AFMF مورد پردازش قرار میگیرد و نرخ فریم میانگین آن را تا ۲۹۰ درصد در مقایسه با حالت نیتیو افزایش میدهد،. اما بدون استفاده از AFMF و صرفا با استفاده از FG این مقدار روی بازیهایی مانند سایبرپانک 2077 در حدود ۲۰۰ درصد قرار میگیرد.
همانطور که اشاره شد، این کار بدون ایراد هم نیست و همیشه بهترین عملکرد ممکن را بههمراه ندارد. درواقع میانگین نرخ فریم افزایش پیدا میکند، اما تعداد کندترین فریمها (یا همان فاکتور ۱ درصد) ممکن است کندتر شوند. معمولا از این عامل بهعنوان یکی از شاخصههای اجرای روان گیمپلی بازی مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارت دیگر، با وجود افزایش میانگین نرخ فریم بازی همچنان امکان دارد تجربه کاربری بازی بدتر شود.
علاوهبراین استفاده از دو کارت گرافیک بهمعنی افزایش توان مصرفی و یک سیستم قدرتمند رندرینگ فول اسکرین است که دلیل عدم عملکرد AFMF در دیگر حالتها به کاربر تحمیل میشود. درواقع باید حداقل از یک کارت گرافیک میانرده Radeon برای این منظور استفاده کرد؛ چراکه AFMF در حدود ۹۰ درصد از توان پردازشی کارت گرافیک RX 6600 را مورد استفاده قرار میدهد و شاید کارتهای گرافیکی مانند RX 6500 XT برای این امر کافی نباشند.
باید دید که در آینده مادسازها و گیمرها چطور میخواهند از این دو فناوری استفاده کنند. این احتمال بسیار پایین است که روزی انویدیا و AMD تصمیم بگیرند تا چه بهصورت رسمی و چه بهصورت غیررسمی تکنولوژیهای خود را با هم ترکیب کنند، اما بههرشکل این ایده خیلی جالب به نظر میرسد.