نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰

ترکیب تکنولوژی ساخت فریم انویدیا و AMD نتیجه چشم‌گیری در بازی‌ها دارد

به‌کارگیری همزمان تکنولوژی ساخت فریم Nvidia DLSS 3 و AMD FMF به جهش ۳ برابری نرخ فریم Cyberpunk 2077 منجر می‌شود.

تکنولوژی Frame Generation شرکت انویدیا در DLSS 3 و Fluid Motion Frames شرکت AMD هر دو وظیفه ایجاد فریم‌های مصنوعی و در نتیجه بهبود اجرای روان‌تر بازی‌های ویدیویی را برعهده دارند. درحالی‌که این تکنیک چند سالی است که در بهبود کیفیت و ارتقاء نرخ فریم محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌کارگیری آن در بازی‌های ویدیویی به‌دلیل ماهیت پویا و تولید محتوای Real-Time پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

فریم جنریشن بخشی از تکنولوژی DLSS 3 است که فقط روی کارت‌های گرافیک Nvidia RT 40 پشتیبانی می‌شود. در مقابل فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD که بخشی از تکنولوژی FSR 3 و HYPR-RX محسوب می‌شود، در قالب درایورهای کارت گرافیک این شرکت فعال می‌شود و برای بازی‌های تحت پشتیبانی قابل استفاده است.

برخی آزمون‌ها نشان می‌دهند که ترکیب این دو تکنولوژی باعث بهبود بیشتر عملکرد بازی‌ها می‌شود

حالا به‌نظر می‌رسد که ‌وب‌سایت کره‌ای QuasarZone ایده جالبی در ترکیب این دو فناوری با یکدیگر و بررسی عملکرد آن‌ها داشته است. از نظر فنی عملکرد این دو فناوری در کارت گرافیک مورد استفاده باعث بهبود بیشتر عملکرد بازی‌ها می‌شود. درواقع در برخی آزمون‌ها همین اتفاق هم می‌افتد، اما یک‌سری مسائل وجود دارد که ممکن است جلوی عملی‌شدن این ایده را بگیرد.

تکنولوژی Frame Generation (FG) شرکت انویدیا در DLSS 3 و Fluid Motion Frames (FMF) شرکت AMD هردو وظیفه ایجاد فریم‌های مصنوعی و در نتیجه بهبود اجرای روان‌تر بازی‌های ویدیویی را برعهده دارند. درحالی که این تکنیک چند سالی است که در بهبود کیفیت و ارتقاء نرخ فریم محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار گرفته، به کارگیری آن در بازی‌های ویدیویی به دلیل ماهیت پویا و تولید محتوای Real-Time آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همانطور که اشاره شد، فریم جنریشن بخشی از تکنولوژی DLSS 3 است که فقط روی کارت‌های گرافیک Nvidia RT 40 پشتیبانی می‌شود. در مقابل فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD که بخشی از تکنولوژی FSR 3 و HYPR-RX محسوب می‌شود، در قالب درایورهای کارت گرافیک این شرکت فعال شده و برای بازی‌های تحت پشتیبانی آن‌ها قابل استفاده است. حالا به نظر می‌رسد که QuasarZone ایده‌ی جالبی داشته تا این دو فناوری را با هم ترکیب کرده و عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. از نظر فنی عملکرد این دو فناوری در کارت گرافیک مورد استفاده تجدید شده و منجر به بهبود بیشتر عملکرد بازی‌ها می‌شود. در واقع در برخی تست‌ها همینطور هم شده اما یک سری مسائلی هم وجود دارد که ممکن است از عملی شدن این ایده جلوگیری کند. برای فعالسازی فناوری FG روی هر دو پردازنده گرافیکی که در این تست مورد بررسی قرار گرفتند، باید از دو کارت گرافیک در یک سیستم استفاده کرد. مثلاً در این تست، کاربر باید به صورت جداگانه انتخاب کند که بازی روی کارت گرافیک RX 6600 یا RTX 4090 اجرا شود. هنگام اجرای بازی روی کارت گرافیک RTX 4090 که از فناوری DLSS 3 استفاده می‌کند، خروجی تصویر مجدداً توسط تکنولوژی AFMF مورد پردازش قرار گرفته و نرخ فریم میانگین آن را تا ۲۹۰ درصد در مقایسه با حالت نیتیو افزایش می‌دهد. اما بدون استفاده از AFMF و صرفا با استفاده از FG این مقدار روی بازی‌هایی مانند سایبرپانک 2077 در حدود ۲۰۰ درصد قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره شد این مجموعه بدون ایراد هم نیست و همیشه بهترین عملکرد ممکن را به همراه ندارد. در واقع میانگین نرخ فریم افزایش پیدا می‌کند اما تعداد کندترین فریم‌ها (یا همان فاکتور ۱ درصد) ممکن است کندتر شوند. معمولا از این عامل به عنوان یکی از شاخصه‌های اجرای روان گیم پلی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر باوجود افزایش میانگین نرخ فریم بازی همچنان ممکن است تجربه کاربری بازی بدتر شود. علاوه بر این استفاده از دو کارت گرافیک به معنی افزایش توان مصرفی و یک سیستم قدرتمند رندرینگ فول اسکرین است که دلیل عدم عملکرد AFMF در دیگر حالت‌ها به کاربر تحمیل می‌شود. در واقع باید حداقل از یک کارت گرافیک میان رده Radeon برای این منظور استفاده کرد. چراکه AFMF در حدود ۹۰ درصد از توان پردازشی کارت گرافیک RX 6600 را مورد استفاده قرار داده و کارت‌های گرافیکی مانند RX 6500 XT ممکن است برای این امر کافی نباشند. باید دید که در آینده ماد سازها و گیمرها چطور می‌خواهند از این دو فناوری استفاده کنند. این احتمال بسیار پایین است که روزی انویدیا و AMD تصمیم بگیرند تا چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی تکنولوژی‌های خود را با هم ترکیب کنند اما این ایده به هر طریقی که انجام شود خیلی جالب به نظر می‌رسد. در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

تکنولوژی Frame Generation (FG) شرکت انویدیا در DLSS 3 و Fluid Motion Frames (FMF) شرکت AMD هردو وظیفه ایجاد فریم‌های مصنوعی و در نتیجه بهبود اجرای روان‌تر بازی‌های ویدیویی را برعهده دارند. درحالی که این تکنیک چند سالی است که در بهبود کیفیت و ارتقاء نرخ فریم محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار گرفته، به کارگیری آن در بازی‌های ویدیویی به دلیل ماهیت پویا و تولید محتوای Real-Time آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همانطور که اشاره شد، فریم جنریشن بخشی از تکنولوژی DLSS 3 است که فقط روی کارت‌های گرافیک Nvidia RT 40 پشتیبانی می‌شود. در مقابل فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD که بخشی از تکنولوژی FSR 3 و HYPR-RX محسوب می‌شود، در قالب درایورهای کارت گرافیک این شرکت فعال شده و برای بازی‌های تحت پشتیبانی آن‌ها قابل استفاده است. حالا به نظر می‌رسد که QuasarZone ایده‌ی جالبی داشته تا این دو فناوری را با هم ترکیب کرده و عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. از نظر فنی عملکرد این دو فناوری در کارت گرافیک مورد استفاده تجدید شده و منجر به بهبود بیشتر عملکرد بازی‌ها می‌شود. در واقع در برخی تست‌ها همینطور هم شده اما یک سری مسائلی هم وجود دارد که ممکن است از عملی شدن این ایده جلوگیری کند. برای فعالسازی فناوری FG روی هر دو پردازنده گرافیکی که در این تست مورد بررسی قرار گرفتند، باید از دو کارت گرافیک در یک سیستم استفاده کرد. مثلاً در این تست، کاربر باید به صورت جداگانه انتخاب کند که بازی روی کارت گرافیک RX 6600 یا RTX 4090 اجرا شود. هنگام اجرای بازی روی کارت گرافیک RTX 4090 که از فناوری DLSS 3 استفاده می‌کند، خروجی تصویر مجدداً توسط تکنولوژی AFMF مورد پردازش قرار گرفته و نرخ فریم میانگین آن را تا ۲۹۰ درصد در مقایسه با حالت نیتیو افزایش می‌دهد. اما بدون استفاده از AFMF و صرفا با استفاده از FG این مقدار روی بازی‌هایی مانند سایبرپانک 2077 در حدود ۲۰۰ درصد قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره شد این مجموعه بدون ایراد هم نیست و همیشه بهترین عملکرد ممکن را به همراه ندارد. در واقع میانگین نرخ فریم افزایش پیدا می‌کند اما تعداد کندترین فریم‌ها (یا همان فاکتور ۱ درصد) ممکن است کندتر شوند. معمولا از این عامل به عنوان یکی از شاخصه‌های اجرای روان گیم پلی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر باوجود افزایش میانگین نرخ فریم بازی همچنان ممکن است تجربه کاربری بازی بدتر شود. علاوه بر این استفاده از دو کارت گرافیک به معنی افزایش توان مصرفی و یک سیستم قدرتمند رندرینگ فول اسکرین است که دلیل عدم عملکرد AFMF در دیگر حالت‌ها به کاربر تحمیل می‌شود. در واقع باید حداقل از یک کارت گرافیک میان رده Radeon برای این منظور استفاده کرد. چراکه AFMF در حدود ۹۰ درصد از توان پردازشی کارت گرافیک RX 6600 را مورد استفاده قرار داده و کارت‌های گرافیکی مانند RX 6500 XT ممکن است برای این امر کافی نباشند. باید دید که در آینده ماد سازها و گیمرها چطور می‌خواهند از این دو فناوری استفاده کنند. این احتمال بسیار پایین است که روزی انویدیا و AMD تصمیم بگیرند تا چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی تکنولوژی‌های خود را با هم ترکیب کنند اما این ایده به هر طریقی که انجام شود خیلی جالب به نظر می‌رسد. در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

استفاده همزمان این دو فناوری به جهش ۳ برابری نرخ فریم Cyberpunk 2077 منجر می‌شود

برای فعال‌سازی فناوری FG روی هر دو پردازنده گرافیکی مورد استفاده در این آزمون باید از دو کارت گرافیک در یک سیستم استفاده کرد. مثلا در این آزمون، کاربر باید به‌صورت جداگانه انتخاب کند که بازی روی کارت گرافیک RX 6600 یا RTX 4090 اجرا شود.

هنگام اجرای بازی روی کارت گرافیک RTX 4090 که از فناوری DLSS 3 استفاده می‌کند، خروجی تصویر مجددا توسط تکنولوژی AFMF مورد پردازش قرار می‌گیرد و نرخ فریم میانگین آن را تا ۲۹۰ درصد در مقایسه با حالت نیتیو افزایش می‌دهد،. اما بدون استفاده از AFMF و صرفا با استفاده از FG این مقدار روی بازی‌هایی مانند سایبرپانک 2077 در حدود ۲۰۰ درصد قرار می‌گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، این کار بدون ایراد هم نیست و همیشه بهترین عملکرد ممکن را به‌همراه ندارد. درواقع میانگین نرخ فریم افزایش پیدا می‌کند، اما تعداد کندترین فریم‌ها (یا همان فاکتور ۱ درصد) ممکن است کندتر شوند. معمولا از این عامل به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اجرای روان گیم‌پلی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، با وجود افزایش میانگین نرخ فریم بازی همچنان امکان دارد تجربه کاربری بازی بدتر شود.

علاوه‌بر‌این استفاده از دو کارت گرافیک به‌معنی افزایش توان مصرفی و یک سیستم قدرتمند رندرینگ فول اسکرین است که دلیل عدم عملکرد AFMF در دیگر حالت‌ها به کاربر تحمیل می‌شود. درواقع باید حداقل از یک کارت گرافیک میان‌رده Radeon برای این منظور استفاده کرد؛ چراکه AFMF در حدود ۹۰ درصد از توان پردازشی کارت گرافیک RX 6600 را مورد استفاده قرار می‌دهد و شاید کارت‌های گرافیکی مانند RX 6500 XT  برای این امر کافی نباشند.

باید دید که در آینده مادسازها و گیمرها چطور می‌خواهند از این دو فناوری استفاده کنند. این احتمال بسیار پایین است که روزی انویدیا و AMD تصمیم بگیرند تا چه به‌صورت رسمی و چه به‌صورت غیررسمی تکنولوژی‌های خود را با هم ترکیب کنند، اما به‌هرشکل این ایده خیلی جالب به نظر می‌رسد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده