نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Suburbicon - سابربیکن

فیلم Suburbicon یا همان سابربیکن با بازی مت دیمون تنها چند روزی است که اکران شده و نقدهای مختلط و منفی زیادی دریافت کرده است. با زومجی و مروری بر نمره‌های این فیلم همراه باشید.

بالاخره انتظارها برای طرفداران فیلم‌های جرج کلونی به پایان رسید و جدیدترین اثر او روی پرده‌های سینما اکران شد. فیلم سابربیکن (Suburbicon) جدیدترین اثر کمدی، جنایی و پر بازیگر استودیو پارامونت پیکچرز به کارگردانی جرج کلونی محبوب است. در این فیلم ستارگانی چون مت دیمون، جولیان مور، نوآ یوپ، مگان فرگوسن، گلن فلشلر، جک کانلی، گری باسارابا، مایکل کوهن و اسکار آیزاک حضور داشته‌اند. این فیلم از تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان) سال جاری در سینماهای مختلف جهان اکران شده و امتیاز ۴۳ را از بین ۴۰ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز می‌توان سابربیکن را فیلمی متوسط دانست که پایین‌تر از انتظار منتقدین سینمادوست ظاهر شده است. فیلمنامه اصلی فیلم Suburbicon توسط جرج کلونی، گرانت هسلاو و برادران کوئن به رشته تحریر درآمده است.  

جرج کلونی پیش از این فیلم، کارگردانی فیلم‌هایی چون Good Night, and Good Luck (شب بخیر و موفق باشید - ۲۰۰۵)، The Ides of March (نیمه ماه مارس - ۲۰۰۸)، Leatherheads (کلاه چرمی‌ها - ۲۰۰۸) و The Monuments Men (مردان آثار یادبود - ۲۰۱۴) را بر عهده داشته است. آخرین نقش‌آفرینی این هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس هالیوودی نیز فیلم Money Monster (هیولای پول - ۲۰۱۶) بود. جولیا رابرتس دیگر بازیگر این درام هیجان‌انگیز به کارگردانی جودی فاستر بود.

پیش از خواندن نظرات منتقدان برجسته درباره‌ی فیلم Suburbicon، بد نیست ابتدا کمی با داستان این فیلم آشنا شویم:

داستان این فیلم در محیطی آرام و دلپذیر در حومه شهر و در منطقه‌ای با خانه‌هایی زیبا که چمن‌های حیاط آن‌ها همواره مرتب است روایت می‌شود. مکانی فوق‌العاده برای گذران زندگی یک خانواده در تابستان سال ۱۹۵۹؛ دقیقاً همان کاری که خانواده لاج می‌کند. اما این آرامش ظاهری همچون پرده‌ای است که واقعیتی آزاردهنده و وضعیتی نابسامان را می‌پوشاند. پدر خانواده، گارنر لاج (با بازی مت دیمون)، مجبور است راهی برای خلاصی از دنیای تاریک این شهر کوچک که خیانت، تزویر و خشونت در آن موج می‌زند، پیدا کند. داستان این فیلم در مورد مردمانی ضعیف است که انتخاب‌های بسیار بدی دارند. اینجا سابربیکن است. 

SUBURBICON

روری اوکانر | فیلم استیج

۸۳ از ۱۰۰

به طور کلی نمره A به این فیلم تعلق می‌گیرد و بدنه اصلی فیلم امتیاز بالایی را کسب می‌کند، اما هزینه آنچنانی و زیادی صرف ظاهر فیلم، المان‌های دخیل در آن و بازیگران نشده است. حتی بازیگران مکمل هم دقیقا همان شکل و شمایل همیشگی خود را که همیشه در ذهن بینندگان می‌مانند دارند و تغییر خاصی نکرده‌اند.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

فیلم Suburbicon از آن دسته آثاری است که بیننده را دنبال خود می‌کشاند و با سورپرایز‌های کوچک و هوشمندانه‌ای که در خود به کار برده، طرفداران و بینندگان را تا انتها در چنگ خود نگه می‌دارد.

کالوین ویلسون | سینت لوئیس پست دیسپچ

۷۵ از ۱۰۰

درست است که فیلم Suburbicon یک کمدی تاریک است و کمی در این راه نقص‌هایی هم داشته، اما باور اینکه اینگونه منتقدین درباره افتضاح بودن این اثر صحبت می‌کنند و قصد دارند که این موضوع را به شما هم بقبولانند، کمی سخت است.

بیل زوئه‌کر | شیکاگو سان تایمز 

۵۰ از ۱۰۰

گرفتن یک فیلمنامه با حال‌وهوای اواسط دهه ۸۰ میلادی از برادران کوئن و پیوند آن با یک داستان و فیلمنامه کاملا متفاوت که توسط جرج کلونی و گرانت هسلو نوشته شده بود اصلا ایده درست و خوبی نبود و آن نتیجه‌ای را که تیم سازنده انتظارش را داشت به دنبال نداشت. اگر هر کدام از این داستان‌ها تبدیل به اسکریپت و فیلمنامه دو فیلم متفاوت می‌شد شاید ما می‌توانستیم دو اثر کاملا خوب با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مستقل داشته باشیم. در عوض حالا فیلمی داریم که داستان آن به طرز کاملا ناراحت‌کننده‌ای مخلوطی از ایده‌هایی است که اصلا در کنار یکدیگر خوب نیستند و خود را به‌خوبی نشان نمی‌دهند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۵۰ از ۱۰۰

فیلم سابربیکن ترکیبی از دو ایده تقریبا متفاوت است. البته تقریبا می‌توان گفت ترکیبی از دو فیلم است و اصلا مشخص نیست که هر کدام از این دو اثر، به طور جداگانه چه عملکردی را می‌توانستند روی پرده سینما از خود به نمایش بگذارند. چیزی که در حال حاضر کاملا واضح و مشخص است، این موضوع است که این دو پروژه آنطور که باید و شاید به‌خوبی نمی‌توانند با هم کار خود را انجام دهند.

برایان بیشاپ | ورج

۵۰ از ۱۰۰

فیلم سابربیکن، اثر خیلی پراکنده‌ای است و در یک زمان مشخص به طور ناگهانی نقاط حیاتی زیادی در داستان ایجاد می‌شود. به جای ترکیب این نقاط حساس و حیاتی و به کار بردن آنها در یک داستان واحد و منحصربه‌فرد، جرج کلونی بخش زیادی از آنها را نادیده گرفته است.

SUBURBICON

منوهلا دارگس | نیویورک تایمز

۴۰ از ۱۰۰

جرج کلونی در جدیدترین اثر خود بسیاری از کارها را خیلی خوب انجام داده است؛ به‌عنوان مثال در ارتباط با مسائل بصری و به کار بردن دو بازیگر کودک زیبا و جذاب که در کنار هم نقطه قوت و به عبارتی ضربان قلب خاصی به فیلم دادند. اما او در نمایش زندگی درونی شخصیت‌های بزرگسال فیلم کمی مضایقه و کم‌کاری به خرج داده است و زمانی که روایت داستانی به زندگی خانواده لاج (خانواده مت دیمون) می‌رسد، به نظر می‌رسد که او آن تعادل و بالانسی را که در آن لحظه می‌طلبد در داستان‌سرایی از دست داده و آنطور که باید و شاید نتوانسته این تعادل مورد نیاز در داستان را برقرار کند.

زان بروکس | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

داستان فیلم Suburbicon خیلی سبک است و کاملا حالت تصنعی دارد. در داستان این فیلم هیچ خشم واقعی دیده یا حتی حس نمی‌شود. دیدن این اثر همان حسی را به شما می‌دهد که به طور مثال در حال نگاه کردن به سگ کوچولوی پر انرژی هستید که در حال پاره کردن پاچه شلوار شما است.

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۳۸ از ۱۰۰

هیجانی نبودن فیلم Suburbicon به دلیل عدم وجود گفتگوهای جذاب و سرگرم‌کننده، شخصیت‌های جالب و حتی جلوه‌های بصری خیلی خوب است. این فیلم به طرز عجیبی یکنواخت است و حس زمین صاف و یکدستی را به بیننده می‌دهد که روی آن اسمی نهاده باشند.

تای بر | بوستون گلوب

۲۵ از ۱۰۰

فیلم Suburbicon ششمین اثر در رزومه حرفه‌ای و کاری جرج کلونی به‌عنوان یک کارگردان است و می‌توان گفت که در این لیست توانسته رتبه آخر از لحاظ کیفیت را از آن خود کند.

بری هرتز | گلوب اند میل (تورنتو)

۲۵ از ۱۰۰

جرج کلونی تا هرجا که دوست داشته باشد می‌تواند استعداد کارگردانی خود را پیش ببرد و بر سر هر پروژه‌ای می‌تواند به‌عنوان کارگردان فعالیت کند و کسی جلودار او نخواهد بود. به طور مثال فیلم Good Night, and Good Luck فیلم بدی محسوب نمی‌شود. اما قطعا باید قانونی وجود داشته باشد تا از هدر رفتن وقت و انرژی ستارگان بااستعدادی مانند مت دیمون، جولیان مور و اسکار آیزاک بیچاره بر سر چنین پروژه‌هایی جلوگیری کند.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۱۰ از ۱۰۰

فیلم Suburbicon نه‌تنها سرگرم‌کننده نیست، بلکه می‌توان آن را یک نشانه بد برای سبک کمدی سیاه دانست. همچنین می‌توان گفت که اثری کاملا نامناسب و غیرقابل دوست داشتن است.

Suburbicon Review Roundup


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده