در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های مت دیمون بازیگر سرشناس آمریکایی می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید.

مت دیمون، بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی متولد ۸ اکتبر ۱۹۷۰ در شهر کمبریج ماساچوست است. عمده شهرت دیمون به‌خاطر ظاهر زیبا و استعداد فوق‌العاده بازیگری‌اش است. او جوایز زیادی برنده شده که مهم‌ترین آن‌ها جایزه اسکار برای فیلمنامه ویل هانتینگ نابغه است.

عکس تمام قد مت دیمون

مت دیمون در شهر کمبریج ماساچوست بزرگ شد و در مدرسه‌ای لاتین به نام کمبریج ریندج تحصیل کرد و در همان مدرسه کلاس‌های تئاتر گذراند. پدرش کنت دیمون مشاور املاک و مأمور مالیات و مادرش نانسی کارلسون پیج، استاد دانشگاه لزلی بود. او برادر بزرگ‌تری به نام کایل نیز دارد که اکنون مجسمه‌ساز است. او حرفه بازیگری را بادیمن در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد اما این رشته را قبل از دریافت مدرک برای ایفای نقش در فیلم Geronimo: An American Legend ترک کرد. اجرای نقش‌های کوچک و بزرگ از سن ۱۸ سالگی شروع کرد. تلاش‌های مکرر او بالاخره جواب داد و کارگردانی به نام فرانسیس فورد کاپولا توجهش به او جلب شد و نقش یک وکیل تازه‌کار در فیلم The Rainmaker به او داد. دیمون در این فیلم دربرابر دنی دویتو (Danny DeVito) بازی کرد.

ازآنجایی‌که دیمون توانست در حرفه بازیگری موفق عمل کند به سراغ فیلم‌نامه‌نویس نیز رفت. او با بن افلک، ویل هانتینگ نابغه را ساخت. این فیلم با موفقیت زیادی روبه‌رو شد و بسیار از جوایز اسکار را نصیب خودش کرد. دیمون در دهه ۲۰۱۰ به ایفای طیف گسترده‌تری از نقش‌ها پرداخت و توجه و تحسین مخاطبان را کسب کرد.

دیمون در حال حاضر از پنج نامزدی جایزه اسکار یک جایزه، و از هشت بار نامزدی گلدن گلوب دو جایزه دریافت کرده. او نامزد دو جایزه اسکار بریتانیا و شش جایزه امی نیز شده است. حال در ادامه به معرفی بهترین فیلم های مت دیمون می‌پردازیم.

فیلم ها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند


بهترین فیلم های مت دیمون

خبرچین

۲۵- فیلم The Informant

فیلم خبرچین

  • ژانر: زندگینامه، کمدی، جنایی، درام
  • بازیگران: مت دیمون، تونی هیل، پاتون اسوالت
  • میانگین امتیازات The Informant در IMDB: ۶.۴

خلاصه داستان: مارک ویتاکر مدیر عالی‌رتبه شرکتی به نام ADM متوجه مشکلات مالی در شرکتش می‌شود. او این مشکلات را به سمع پلیس FBI می‌رساند. پلیس اما حرف او را قبول نمی‌کند و از او سند و مدرک می‌خواهد. در نتیجه ویتاکر شروع به جاسوسی می‌کند. اما او شخصیتی دوگانه دارد و چیز دیگری را پنهان کرده است ...

این فیلم یک اقتباس سینمایی از رمانی با همین نام، نوشته کورت آسنوالد است. لحن فیلم بسیار سرگرم‌کننده شروع می‌شود اما متأسفانه به علت ضعف فیلم‌نامه و کارگردانی، فیلم نمی‌تواند هیجان اولیه را حفظ کند. مت دیمون در این فیلم نقشی تکراری و مشابه به نقش‌هایی که پیش‌تر داشته است بازی می‌کند. گریم نامناسبی هم دارد که اصلاً به شخصیتش نمی‌خورد. لایه‌های درونی این فیلم با بی‌سلیقگی کنار هم قرار گرفته‌اند. با وجود تلاش‌های بسیار مت دیمون در خلق شخصیتی یکتا و منحصربه‌فرد، این فیلم جزو بدترین فیلم‌های کارنامه هنری او دسته‌بندی می‌شود و در زمان پخش با نقد منفی بسیاری از سمت مخاطبان و منتقدین روبه‌رو شد.


مت دیمون در فیلم الیسیوم در حال نبرد

۲۴- فیلم Elysium

فیلم الیسیوم

  • ژانر: اکشن، درام، علمی تخیلی
  • بازیگران: مت دیمون، جودی فاستر، شارلتو کوپلی
  • میانگین امتیازات Elysium در IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: در اواخر قرن ۲۱ بشر با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. زمین به‌خاطر افزایش بی‌رویه جمعیت و آلودگی زیست‌محیطی بیش از حد تقریباً نابود شده است. طبقه ثروتمند جامعه و افراد قدرتمند مکان جدیدی برای زیستن ساخته‌اند. یک اقامتگاه فضایی به نام الیسیوم که در مدار زمین می‌چرخد و برخلاف زمین همه جور امکاناتی دارد.. طبقه فرودست جامعه اما هنوز در زمین زندگی می‌کنند و از کمترین امکانت بهداشتی و رفاهی برخوردار هستند. مکس (مت دیمون) یک کارگر است و هنگام کار آسیب جدی می‌بیند. درمان مکس تنها در الیسیوم امکان‌پذیر است و او فقط ۵ روز فرصت دارد تا خود را از زمین به اقامتگاه فضایی الیسیوم برساند.

الیسیوم در ابتدا به‌عنوان یک اثر کلاسیکال و علمی تخیلی با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد اما این درام دیستوپیایی عملکردی معیوب دارد. الیسیوم که اولین فیلم بلند کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آن، نیل بومکمپ بود به‌عنوان اثری برتر در زمینه علمی تخیلی که مهاجرت غیرقانونی و اختلاف طبقاتی را موردتوجه و انتقاد قرار می‌دهد، تحسین شد. اما جهان ترسیم شده تو از عمق و توسعه کافی برخوردار نیست.

تمرکز اصلی داستان نیز مدام از شخصیت اصلی منحرف می‌شود و با وجود مقدمه قدرتمند و نقد اجتماعی قوی که در بستر اصلی فیلم جاری است، نکات منفی بسیاری وجود دارند که الیسیوم را در این رتبه پایین قرار داده‌اند. بیشتر فضای فیلم را اکشن و تعقیب و گریزهای مکرر پرکرده است و ایده اصلی داستان تقریباً خام رها شده است. تکنیک دوربین لرزان بیش از حد استفاده می‌شود و به‌جای القای احساساتی مانند ترس و تعلیق، به یک عامل حواس‌پرتی بزرگ تبدیل می‌شود و مشکلاتی ازاین‌دست ...


راندرز

۲۳- فیلم Rounders

فیلم راندرز

  • ژانر: جنایی درام
  • بازیگران: مت دیمون، ادوارد نورتون، گرچن مول
  • میانگین امتیازات Rounders در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: مایک مک درموت (مت دیمون) دانشجوی حقوق و یک پوکر باز حرفه‌ای است. او سودای بردن مسابقات جهانی پوکر را در سر می‌پروراند. اما او در یک مسابقه زیرزمینی سرمایه ۳۰ هزاردلاری خود را می‌بازد. این شکست تأثیر عمیقی روی او می‌گذارد. او به معشوقه‌اش جو، قول می‌دهد که دیگر سمت قمار نرود و در عوض روی دانشکده حقوق و زندگی‌اش تمرکز کند. مایک چند ماهی به قولش وفادار می‌ماند اما وقتی دوست مایک، ورم، از زندان آزاد می‌شود جو نگران مایک می‌شود زیرا هرچقدر که مایک انسان صادقی است، ورم کلاهبردار و ترسناک است ...

این فیلم با اینکه درباره قمار و بازی پوکر است توجه اصلی خودش را روی جنبه‌های روان‌شناختی این بازی گذاشته است و انواع احساسات مختلف بازیکنان آن را بررسی می‌کند. ریتم این فیلم بسیار عالی است و هیجان اکشن آن هرگز کم نمی‌شود و مخاطب را هیجان‌زده و درگیر نگه می‌دارد.


مارگارت

۲۲- فیلم Margaret

فیلم مارگارت

  • ژانر: درام، حماسی، روان‌شناختی
  • بازیگران: آنا پاکوینومت دیمونومارک روفالو
  • میانگین امتیازات Margaret در IMDB: ۶.۵

خلاصه داستان: مارگارت درباره لیزا، دختر جوان اهل منهتن است که زندگی راحت و حقوق اجتماعی او با زندگی زن میان‌سالی به نام مونیکا گره می‌خورد. یک روز لیزا به‌صورت کاملاً غیرعمد، حواس یک راننده اتوبوس را پرت می‌کند. راننده نیز با زنی تصادف می‌کند و او را می‌کشد. لیزا حالا درگیر عواقب این تصادف می‌شود.

دیوانه‌کننده نیست اگر در یک دقیقه زندگی‌تان ازاین‌رو به آن رو شود؟ یک‌لحظه حواس‌پرتی می‌تواند منجر به تراژدی‌ای شود که سراسر زندگی‌تان را تحت‌تأثیر قرار دهد. مارگارت فیلم پرحاشیه‌ای است. این فیلم در مراحل پس از تولید با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. به همین دلیل با اینکه در سال ۲۰۰۵ ساخته شده بود، در سال ۲۰۱۱ پخش شد. اما آیا مارگارت ارزش این‌همه صبر کردن را داشت؟ جواب منفی است. بزرگ‌ترین مشکل مارگارت این است که به نظر می‌رسد سه فیلم در ۱۵۰ دقیقه زمان به‌زور جا داده شده است. این زمان اصلاً مناسب پوشش دادن رخدادهای فیلمنامه مارگارت نیست.

در این تراژدی شخصیت لیزا از پرداخت کمی برخوردار است. شخصیت او آشفته است و به‌اندازه‌ای که باید احساسات را درک نمی‌کند و نمی‌تواند با مشکلات رخ‌داده همراه باشد و این با فیلمی که در آن احساسات هر لحظه سوار بر موجی شده و به‌سوی جدیدی می‌روند، هماهنگ نیست. هیچ یک از موضوعات فیلم به‌اندازه کافی توسعه پیدا نمی‌کنند و توجه فیلم به‌جای موضوعات اصلی، روی جزئیات بی‌اهمیت مانده است. فیلم تمایل دارد همه چیز را تصادف جلوه دهد. انگیزه شخصیت‌ها و روابطشان از صحنه‌ای به صحنه‌ای تغییر می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که این دومین فیلم کنت لورگان، کارگردان فیلم، است و مشکلاتی ازاین‌دست برای یک کارگردان نوپا طبیعی به نظر می‌رسد.


ما باغ وحش خریدیم

۲۱- فیلم We Bought a Zoo

فیلم ما باغ‌وحش خریدیم

  • ژانر: کمدی، درام، خانوادگی
  • بازیگران: مت دیمون، اسکارلت جوهانسون، توماس هدن چرچ
  • میانگین امتیازات We Bought a Zoo در IMDB: ۷.۱

خلاصه داستان: بنجامین می (مت دیمون)، بیوه مردی است که بعد از مرگ همسرش به‌دنبال خانه جدیدی برای خود و فرزندانش می‌گردد. او در جستجوی خانه‌ای تازه، با خانه‌ای روبه‌رو می‌شود که یک باغ‌وحش بزرگ هم سرجهازی آن است. او همراه نگهبان باغ‌وحش، کلی فاستر (اسکارلت جوهانسن) و باقی کارکنان باغ‌وحش، سعی می‌کنند باغ‌وحش را به حالت اولیه خودش بازگردانند و در این راه با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. این چالش‌ها موجب می‌شوند بنجامین معنای دوباره در زندگی خود پیدا کند.

ما باغ‌وحش خریدیم که براساس کتابی با همین نام ساخته شده است، ماجرای واقعی بخشی از زندگی مردی به نام بنجامین می است. این فیلم البته فیلم خوب و خوش‌ساختی است که با ستارگانی چون مت دیمون و اسکارلت جوهانسون پر شده است اما درام بعد از شروع مثبت و قدرتمندش، تبدیل به فیلمی قابل پیش‌بینی می‌شود. این فیلم مطمئناً یک کمدی تراژیک سرگرم‌کننده است و تماشای آن به شما احساس خیلی خوبی می‌دهد اما کمی تنوع و دوری از کلیشه‌های معمولی دنیای سینما می‌توانست سطح این فیلم را ارتقا دهد و آن را به یک فیلم بهت تبدیل کند.

در کل این فیلم یک فیلم دلگرم‌کننده و انگیزه‌بخش است که ارزش‌های بسیاری را انتقال می‌دهد و احساسات بیننده را برانگیخته می‌کند اما درعین‌حال فاقد آن چیزهایی است که یک فیلم را خاص می‌کنند و جان‌مایه زیادی ندارد و بدون حاشیه خاصی جریان میابد. اگر این موضوع موجب رنجش شما نمی‌شود این فیلم برایتان کاملاً تماشایی و زیباست.

مت دیمون در حال راه رفتن در فیلم استیلواتر

۲۰- فیلم Stillwater

فیلم استیل واتر

  • ژانر: جنایی، درام، هیجان‌انگیز
  • بازیگران: مت دیمون، کامیل کاتین، ابیگیل برسلین
  • میانگین امتیازات Stillwater در IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: مدتی است که بیل بیکر (مت دیمون) یک کارگر ساختمانی است که در یک سکوی نفتی کار می‌کرده، از اوکلاهاما به مارسی، یک شهر در فرانسه، سفرکرده است. اما او در تعطیلات به سر نمی‌برد بلکه برای دیدن دخترش آلیسون (ابیگیل برسلین) به آن‌جا رفته است. دخترش اما به جرم قتل هم‌اتاقی‌اش مدتی است در زندان به سر می‌برد. بیل به دلایل بسیاری، مطمئن است دخترش بی‌گناه است اما سیستم قضایی فرانسه مدت‌ها است که پرونده آلیسون را به اتمام رسانده و او را گناهکار تشخیص داده است و قاضی شواهد جدیدی که ممکن است اثبات کنند آلیسون بی‌گناه است را نمی‌پذیرد. حالا بیل بیکر بدون آنکه زبان فرانسه بداند، مجبور است خود تحقیقات جدیدی راه بیندازد و وارد پیج و هم مسائل قضائی شود و بی‌گناهی دخترش را ثابت کند. دراین‌بین مترجمی به نام ویرجینی نیز به او کمک می‌کند.

گقته می‌شود این درام جنایی آمریکایی براساس داستان زنی آمریکایی به نام آماندا ناکس که به اتهام قتل شخصی، در ایتالیا زندانی شده بود ساخته شده است. استیل واتر با اینکه یک فیلم قضایی به نظر می‌رسد بیشتر از هر چیز درباره رابطه انسانی است که بین بیل و ویرجینی ایجاد می‌شود. لحن و سبک این فیلم بسیار مستندگونه است و همه شخصیت‌ها طبیعی و بدون اغراق پرداخت شده‌اند. بیل به‌عنوان یک شخصیت کاملاً آمریکایی، مذهبی، وطن‌پرست و بی‌باک در تضاد با ویرجینی که کاملاً فرانسوی، دوجسنگرا، مسالمت‌آمیز و غیر نژادپرست است، قرار می‌گیرد. آزادی آلیسون تنها یک جنبه از این فیلم انسان‌گرایانه و تأثیرگذار است.

این فیلم با لحن ساده و واقع‌گرایانه‌اش یک تصویر واقعی از زندگی روزمره به ما ارائه می‌کند. چیزی که امروزه کمتر در سینما به چشممان می‌خورد. استیل واتر ثابت می‌کند باور بی‌رحم بودن زندگی، واقعیت ندارد، بلکه دیدگاه و نگرش ما نسبت به زندگی موجب تمایزیافتگی آن می‌شود.


مت دیمون در فیلم شهامت واقعی

۱۹- فیلم TRUE GRIT

فیلم شهامت واقعی

  • ژانر: درام، وسترن
  • بازیگران: جف بریجز، مت دیمون، هایلی استاینفلد
  • میانگین امتیازات TRUE GRIT در IMDB: ۷.۶

خلاصه داستان: شهامت واقعی قصه متی روز ۱۴ ساله را روایت می‌کند که برای انتقام پدرش که به ضرب گلوله کشته شده است، به فورت اسمیت، آرکانزاس سفر می‌کند. همه می‌دانند که قاتل کیست اما هیچ‌کدام از مردم، من‌جمله کلانتر، نمی‌خواهند به متی کمک کنند تا قاتل پدرش را پیدا کند. در نتیجه متی به مارشال روستر کاگبرن رو می‌اندازد. اما این مارشال نیز الکلی، خشن و زن‌ستیز است. در نتیجه رنجر تگزاس (مت دیمون)، خواه‌ناخواه باید در این تعقیب و گریز به کمک متی برود.

شهامت واقعی اولین اقتباس سینمایی از رمانی با همین نام، نوشته چالز پورتیس نیست. در اوایل سال ۱۹۷۸ نیز اقتباسی با بازی جان وین ساخته شده است. در نتیجه کارگردان و نویسنده شهامت واقعی، برادران کوئن، تاکید کرده‌اند که این فیلم بازسازی نسخه ۱۹۷۸ نیست، بلکه اقتباسی جدید از رمان است. شهامت واقعی یک فیلم وسترن با بازی عالی بازیگران برجسته‌ای است. این فیلم نیز مانند دیگر فیلم‌های برادران کوئن که همیشه به‌دنبال خلاقیت و شکستن چهارچوب‌ها هستند، کمی از چهارچوب اصلی فیلم های وسترن فاصله گرفته است. برخلاف فیلم‌های وسترن که در آن همیشه یک شخصیت محوری وجود دارد و سایر شخصیت‌ها همگی جانبی هستند، شخصیت‌های فرعی این بار مهم‌تر شده و پررنگ‌تر می‌شوند. داستان اصلی بسیار ساده است. یک دختر نوجوان در غرب وحشی سعی می‌کند انتقام پدر مرحومش را بگیرد.

به‌خودی‌خود چنین فیلمی بیشتر از نیم ساعت محتوا نخواهد داشت و یک داستان انتقامی سنتی ساده است. اینجا است که برادران کوئن وارد می‌شوند و نقش محوری خود را ایفا می‌کنند. آن‌ها با به‌هم‌ریختن ساختارها و ایجاد یک نیروی بصری قوی و فیلم‌برداری تأثیرگذاری که حتی نامزد اسکار شده است، این فیلم را خاص و تماشایی می‌کنند.


دیوار بزرگ

۱۸- فیلم The Great Wall

فیلم دیوار بزرگ

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی، فانتزی، هیجان‌انگیز
  • بازیگران: مت دیمون، تیان جینگ، ویلم دفو
  • میانگین امتیازات The Great Wall در IMDB: ۵.۹

خلاصه داستان: ویلیام گارین (مت دیمون) و پرو توار تنها کسانی بودند که از گروه مزدوران اروپایی که از دل راهزنان کوهستانی گذر کردند، زنده مانند و به مقصدشان یعنی چین رسیدند. آن‌ها به‌قصد به‌دست‌آوردن سلاح عجیبی به نام «پودر سیاه» به آن‌جا فرستاده شده بودند. اما زمانی‌که به چین رسیدند به‌دست سربازان چینی اسیر شدند. خیلی زود با حمله موجودات عجیب به دیوار چین و کشته‌شدن سربازان وفادار، ویلیام به ارتش آن‌ها ملحق می‌شود تا جلوی فاجعه را بگیرد.

هالیوود به‌عنوان یک صنعت تشنه پول منافع اصلی خود را در ایجاد رابطه‌ای عمیق‌تر با چین می‌بیند. چرا که این کشور دومین بازار بزرگ فیلم در جهان است. به همین دلیل است که خاور دور و غرب بالاخره در یک مورد به تفاهم می‌رسند. بیمو ژائگ کارگردانی است که نه به‌خاطر فیلم‌هایش بلکه به‌خاطر کارگردانی مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در پکن مشهور است. به‌گفته خود او بزرگ‌ترین چالش پیش رویش ساخت فیلم ازروی فیلم‌نامه دیوار بزرگ بوده است. زیرا این فیلم توسط آمریکایی‌ها نوشته شده بود و او سعی کرد نگاه چینی را به آن تزریق کند.

اینجا است که این فیلم کاملاً فضای چینی به خود می‌گیرد بااین‌حال ماجراجویی دراماتیک آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که هم برای اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها و همچنین چینی‌ها جذاب باشد و کم‌وبیش هم موفق شد و بیشتر برد خود را مدیون حضور ستارگان چینی و چهره‌های مشهور هالیوودی بود. لباس‌های رنگارنگ عنصر متمایزکننده دیوار بزرگ است. مثلاً هر واحد نظامی دارای زره و رنگ لباس متفاوتی است و ازآنجایی‌که رنگ، بخش جداناپذیر فرهنگ چین است، تصویری به این رنگارنگی توجه بسیاری جلب می‌کند اما از آن بهتر موسیقی قوی فیلم است که از همان ابتدا بیننده را در حال و هوای اکشن فیلم فرو می‌برد.


آقای ریپلی با استعداد

۱۷- فیلم The Talented Mr. Ripley

فیلم آقای ریپلی بااستعداد

  • ژانر: جنایی، درام، هیجان‌انگیز، روانشناسی
  • بازیگران: مت دیمون، گوئینت پالترو، جود لا
  • میانگین امتیازات The Talented Mr. Ripley در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: در اویل دهه پنجاه میلادی، در اثر یک سوءتفاهم آقای گرین لیف، آمریکایی ثروتمند و متشخص، تام ریپلی را استخدام می‌کند تا در ایتالیا به‌دنبال پسرش دیکی لیف بگردد و او را از زندگی بی‌بندوباری که در پیش گرفته است نجات دهد. در طول راه تام با زنی به نام مردیت لتگ که به‌تازگی ارثیه‌ای به او رسیده است آشنا می‌شود و ...

آقای ریپلی بااستعداد که براساس رمانی با همین نام ساخته شده است، یک فیلم نسبتاً خوب است. این فیلم در ابتدا به‌سرعت پیش می‌رود و هیچ تاریخچه‌ای از زندگی کودکی ریپلی فاش نمی‌کند، اطلاعاتی که برای درک فیلم ضروری به نظر می‌رسند. باگذشت زمان، فیلم سرعت اولیه خود را به‌خاطر تمرکز و توسعه بیش از حد شخصیت‌ها و ورود به جزئیات اسرارآمیز و کم‌اهمیت، از دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد که آنتونی مینگلا کارگردان اثر سعی داشته است اثری خارق‌العاده، هیجان‌انگیز و روان‌شناسانه در حد کارهای آلفرد هیچکاک خلق کند اما موفق نشده است. مت دیمون تنها نقطه برجسته این فیلم است زیرا او موفق می‌شود هیولای وحشتناک درون شخصیت ریپلی را بامهارت فوق‌العاده‌ای به تصویر بکشد. این فیلم هم‌زمان هم بهترین‌ها و هم بدترین‌ها را به نمایش می‌گذارد و تماشای آن برای طرف‌داران مت دیمون توصیه می‌شود.


شجاعت در زیر آتش

۱۶- فیلم Courage Under Fire

فیلم شجاعت در زیر آتش

  • ژانر: اکشن، درام، معمایی، هیجان‌انگیز، جنگی
  • بازیگران: دنزل واشنگتن، مگ رایان لو، دیاموند فیلیپس، مت دیمون
  • میانگین امتیازات Courage Under Fire در IMDB: ۶.۶

خلاصه داستان: سرهنگ ناتانیل سرلینگ در طول جنگ به‌اشتباه دستور نابودسازی تانک خودی را صادر می‌کند. این اشتباه او موجب می‌شود عده از سربازان هم وطن و حتی دوست صمیمی‌اش، کشته شوند، فشار روحی این ماجرا او را رها نمی‌کند. ژنرال هشربرگ به‌عنوان فرصت دوباره به سرهنگ اجازه می‌دهد درباره یک پرونده خاص تحقیق کند.

آنچه این فیلم را خاص می‌کند کشمکش درونی سرهنگ سرلینگ در جریان تحقیقات است. مشکلات شخصی او هم‌زمان داستان پیش می‌روند و داستان را جذاب‌تر می‌کنند. این فیلم جنگی تا حد زیادی جانب‌دارانه به نفع آمریکا ساخته شده است. از نظر ساخت فیلم خوبی است و صحنه‌های تکراری ندارند و پیوستگی خوبی دارد اما از نظر تاریخی دست‌کاری شده است.


شکست‌ناپذیر

۱۵- فیلم Invictus

فیلم شکست‌ناپذیر

  • ژانر: بیوگرافی، درام، تاریخی، ورزشی
  • بازیگران: مورگان فریمن، مت دیمون، تونی کگوروگه
  • میانگین امتیازات Invictus در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: شکست‌ناپذیر داستانی واقعی درباره یک رئیس‌جمهور سیاه‌پوست است که به‌تازگی منسوب شده و در تلاش است شهروندانی که به‌دلیل نژادپرستی از یکدیگر جداافتاده‌اند را متحد کند. این رئیس‌جمهور نه اوباما بلکه نلسون ماندلا است. چالش پیشروی ماندلا یافتن راهی برای برقراری صلح با نیروهایی است که او را به مدت سه دهه به زندان انداختند.

این فیلم براساس رمان «بازی با دشمن» اثر ماندلا و کتاب «بازی که یک ملت را ساخت» از جان کارلین که به زندگی نلسون ماندلا می‌پردازد. این فیلم که درباره نلسون ماندلاست تلاش‌های او در انجام مأموریت تاریخی‌اش را به تصویر می‌کشد. مورگان فریمن سال‌ها است که با فیلم‌های زندگی‌نامه نلسون ماندلا به نحوی درگیر بوده است او به‌عنوان بازیگری سیاه‌پوست تقریباً بهترین گزینه برای بازی نقش نلسون ماندلا بوده است. دیمون پیش‌ازاین فیلم جزو بازیگران کمتر شناخته شده هالیوود به شمار می‌رفته است او در این فیلم توانسته است ثابت کند که بازیگر قابلی است و توانایی تبدیل‌شدن به ستاره هالیوود را دارد.


آخرین دوئل

۱۴- فیلم The Last Duel

فیلم آخرین دوئل

  • ژانر: اکشن، درام، تاریخی، هیجان انگیز
  • بازیگران: مت دیمون، آدام درایور، جودی کامر
  • میانگین امتیازات The Last Duel در IMDB: ۷.۴

خلاصه داستان: آخرین دوئل یک فیلم تاریخی دراماتیک است که در زمان جنگ صدساله در فرانسه رخ می‌دهد. این فیلم براساس داستان واقعی ساخته شده است و این وقایع تاریخی ثابت می‌کنند که این دوئل خاص، آخرین دوئل فرانس بوده است. داستان ازاین‌قرار است: شوالیه فرانسوی ژان دو کاروژِ (مت دیمون) بعد از بازگشت از سفر متوجه می‌شود همسرش توسط یکی از نجیب‌زادگان دربار مورد تعرض قرار گرفته است. شوالیه به دربار شکست می‌کند و این شکایت سرنوشت آن‌ها را به یک دوئل سخت و خطرناک هدایت می‌کند.

این درام قرون وسطایی و فمینیستی نشان می‌دهد چطور قدرتمندان در طول تاریخ، زنان و حقوقشان را تحقیر و پایمال کرده‌اند. این فیلم طولانی که در قالب سه‌پرده‌ای روایت شده و به قلم بن افلک و جودی کومر نوشته شده در ساختار سه‌پرده‌ای بنا شده و از دیدگاه سه شخصیت اصلی‌اش در سه بخش جدا به ماجرا می‌پردازد. این دیدگاه سه‌گانه در وهله اول ممکن است تضاد ناخوشایندی ایجاد کند اما ریدلی اسکات، کارگردان اثر، به‌خوبی می‌داند که چگونه هر قسمت و درنهایت کل سیستم را هماهنگی کامل کارگردانی کند و تضادهای ایجاد شده بین هر دیدگاه را با وضوح و ریتمی مناسب جمع‌آوری کند و از نظر بصری فیلمی دوست‌داشتنی بیافریند.


دگما

۱۳- فیلم DOGMA

فیلم دگما

  • ژانر: ماجراجویی، کمدی، درام، فانتزی
  • بازیگران: بن افلک، مت دیمون، لیندا فیورنتینو
  • میانگین امتیازات DOGMA در IMDB: ۷.۳

خلاصه داستان: داستان حول محور دو فرشته سقوط کرده است که بعد از آنکه از درگاه الهی رانده می‌شوند، تلاش می‌کنند از راهی غیرطبیعی به بهشت برگردند. اما ازآنجایی‌که خلقت جهان بر پایه خطاناپذیر بودن خداوند استوار است، اگر آن‌ها بتوانند چنین کاری کنند خدا خطاپذیر شده درنتیجه همه خلقت نابود می‌شود.

دگما محصول سال ۱۹۹۹ است و در زمان پخشش به‌خاطر محتوای متفاوتش، جنجال زیادی به پا کرد. این فیلم پربازیگر به نویسندگی و کارگردانی ویل اسمیت، یک کمدی مذهبی است که فروش متوسطی در گیشه داشت و چندان سودآور نبود. دگما اولین فیلمی بود که ویل اسمیت در آن از کمی جلوه‌های ویژه استفاده کرد. این فیلم مانند اکثر فیلم های ویل اسمیت پر از دیالوگ‌های سنگین، خنده‌دار و بیهوده، ارجاعات فرهنگی متعدد و شوخی ها و کنایه های مختلف به مواد مخدر و روابط جنسی است. باتوجه به مذهبی بودن اثر، این فیلم مخالفان و منتقدان بسیاری پیدا کرد اما طرفدارن خودش را هم داشت که جانانه از آن دفاع می‌کردند.


سیزده یار اوشن

۱۲- فیلم Ocean's Thirteen

فیلم سیزده یار اوشن

  • ژانر: جنایی، دلهره‌آور
  • بازیگران: جرج کلونی، برد پیت، مت دیمون
  • میانگین امتیازات Ocean's Thirteen در IMDB: ۶.۹

خلاصه داستان: جورج کلنی و باقی جنایتکاران خوش‌لباسِ اوشن، بعد از حمله قبلی‌شان به اروپا، حالا به لاس‌وگاس برگشته‌اند تا به دوست قدیمی‌شان روبن تیشکف کمک کنند. روبن به دلایلی از نظر مالی در شرایط بحرانی قرار گرفته است. یاران اوشن نقشه‌ای برای نابودی ویلی بانک، کسی که موجب مشکلات مالی روبن شده طراحی می‌کنند.

سیزده یار اوشن کمدی آمریکایی پرستاره و البته تستسرونی، سومین و آخرین فیلم از مجموعه فیلم‌های اوشن است. این فیلم نسبت به قسمت دوم آن، دوازده یار اوشن، از موفقیت‌های بهتری برخوردار شد. مهم‌ترین نکته هم آن بود که بیشتر فضا و فیلم‌برداری قسمت دوم، برخلاف قسمت اول که در لاس‌وگاس فیلم‌برداری شده بود، به اروپا منتقل شده بود. قسمت سوم، با بازگردانی بیش از ۹۵ درصد فضای فیلم به لاس‌وگاس، محبوبیت قسمت اول را بازیافت. حضور آل‌پاچینو نیز سطح سرگرمی فیلم را ارتقا می‌دهد. مانند باقی فیلم‌های اوشن این فیلم نیز دارای شخصیت‌های بسیاری است و برای رعایت عدالت، هیچ ستاره اصلی در فیلم وجود ندارد. این فیلم به‌عنوان قسمت نهایی مجموعه اوشن در نظر گرفته شده است و تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت قسمت بعدی این فیلم صورت نگرفته است.


دیوان محاسبات

۱۱- فیلم The Adjustment Bureau

فیلم دیوان محاسبات یا اداره تعدیل

  • ژانر: عاشقانه، علمی تخیلی، هیجان‌انگیز
  • بازیگران: مت دیمون، امیلی بلانت، لیزا ثورسون
  • میانگین امتیازات The Adjustment Bureau در IMDB: ۷

خلاصه داستان: آیا ما انسان‌ها بر سرنوشت خودمان تسلطی داریم یا نیروهای خارجی و غیبی‌اند که مار را هدایت می‌کنند؟ سیاستمداری جاه‌طلب به نام دیوید نوریس (مت دیمون)، در آستانه کسب کرسی سنای ایالات متحده با زنی بالرین به نام، الیز سالس آشنا می‌شود. او درست همان زمانی‌که متوجه می‌شود عاشق این زن شده افراد ناشناسی علیه او توطئه می‌کنند تا این دو نفر را از هم دور کنند. دیوید در میابد که عوامل سیاسی و دولتی خاصی دربرابر او هستند و از هیچ کاری برای دورکردن الیز و او دریغ نمی‌کنند. دیوید یا باید الیز را رها کند و سرنوشتش را بپذیرد یا باید همه چیزش را رها کند و سرنوشتش را به‌خاطر عشق به چالش بکشد.

The Adjustment Bureau که فیلم‌برداری آن بدون تجملات بصری زیاد گرفته شده است، فیلمی اطمینان‌بخش و خوش اجرا است که نویسنده فیلم‌های «دوازده یار اوشن» و «اولتیماتوم بورن» آن را نویسندگی و کارگردانی کرده است. سرعت و نمای فیلم هر دو بسیار بی‌عیب و سودمندند و به دیمون و بلانت اجازه می‌دهند که بدرخشند و بازی‌های به‌یادماندنی به نمایش بگذارند. این فیلم اگر اندکی جسارت بیشتر به خرج می‌داد می‌توانست به فیلمی فوق‌العاده تبدیل شود.


شیوع

۱۰- فیلم Contagion

فیلم شیوع

  • ژانر: درام، دلهره‌آور
  • بازیگران: مت دیمون، کیت وینسلت، جود لا
  • میانگین امتیازات Contagion در IMDB: ۶.۸

خلاصه داستان: یک زن تاجر جوان به نام بث با پرواز هواپیمایی از هنگ کنگ به شیکاگو مسافرت می‌کند. او قبل از اینکه سوار هواپیما شود علائم سرماخوردگی بروز می‌دهد و پیش از بازگشت به خانه بیهوش شده و بعد از انتقال به بیمارستان، میمیرد. هم‌زمان در چند جای دیگر جهان افراد دیگری علائم مشابهی بروز می‌دهند. با گذشت زمان مشخص می‌شود که بث بیمار صقر یک ویروس کشنده بوده و حالا این ویروس بدل به اپیدمی جهانی شده است. متخصصان مراقبت های بهداشتی و مقامات دولتی و مردم عادی خود را در بحبوحه درگیری با یک همهگیری کشنده میبینند و همه برای درمان تلاش می‌کنند.

این فیلم به موفقیت مالی نسبتاً خوبی دست پیدا کرد و منتقدان آن را به علت روایت و اجرای خوبش تحسین کردند. در سال ۲۰۲۰ به‌خاطر ظهور همه‌گیری کرونا این فیلم به محبوبیت جدیدی دست پیدا کرد. َشباهت‌های شیوع و ویروس کرونا غیرقابل‌انکار است. مثلاً ویروس تخیلی و ویروس کرونا هر دو از یک شیوه، انتقال پیدا می‌کنند. منشأ هر دو ویروس نیز تقریباً یکسان است. اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. مثلاً نرخ مرگ‌ومیر ویروس تخیلی بسیار بالاتر از ویروس کرونا است. این فیلم ثابت می‌کند که چگونه خرابکاری‌های بشر در طبیعت موجب می‌شود رفتار حیوانات و طبیعت به طبع آن تغییر کرده و این تغییر می‌تواند زندگی خود بشر را عمیقاً تحت‌تأثیر قرار دهد.

مت دیمون در این فیلم در نقش همسر بث ظاهر شده و یکی از رضایت‌بخش‌ترین بازی‌های خود را ارائه می‌دهد و مخاطب را راضی نگه می‌دارد. تماشای این فیلم در ژانویه ۲۰۲۰ آن‌چنان بالا رفت که توانست رتبه بالای تماشا کسب کند.


فورد در برابر فراری

۹- فیلم Ford v Ferrari

فیلم فورد دربرابر فراری

  • ژانر: اکشن، بیوگرافی، درام، ورزشی
  • بازیگران: مت دیمون، کریستین بیل، جان برنتال
  • میانگین امتیازات Ford v Ferrari در IMDB: ۸.۱

خلاصه داستان: فورد دربرابر فراری درامی آمریکایی براساس واقعیت است. در اویلا دهه ۱۹۶۰ شرکت فورد دو مرد به نام‌های کن مایلز و کرول شبلی را استخدام می‌کند تا ماشین مسابقه‌ای بسازند که با ماشین فِراری رقابت کند. کارول شلبی طراح خودرو و کن مایلز راننده ماشین مسابقه است.

بیشتر فیلم‌های مسابقه‌ای تمرکز اصلی‌شان روی رقابت و بردوباخت است اما فورد دربرابر فراری برخلاف عنوان رقابتی‌اش درواقع داستان رفاقت بین کن و کارول و شراکت آنهاست. این فیلم می‌تواند حتی برای کسانی که علاقه‌ای به ژانر مسابقه و اتومبیل‌های مسابقه‌ای ندارند، لذت‌بخش باشد. منگولد (کارگردان اثر) خیلی خوب می‌تواند احساسات سرعت و تعلیق را به تصویر بکشد. جالب‌ترین قسمت این فیلم آن است که با وجد اینکه آمریکایی‌ها قهرمانان این فیلم هستند اما شرکت‌های خودروسازی از شهرت مناسبی برخوردار نیستند. فیلم به‌ویژه در مواجه با بروکراسی بر روحیه فردی و نوآوری تاکید دارد. این فیلم همچنین رگه‌های از کمدی دارد و با وجود طولانی بودن، بیننده را خسته نمی‌کند.

فورد دربرابر فراری جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم و بهترین ویرایش صدای سال ۲۰۲۰ را برنده شده است.


چوپان خوب

۸- فیلم The Good Shepherd

فیلم چوپان خوب

  • ژانر: درام، تاریخی، دلهره‌آور
  • بازیگران: مت دیمون، آنجلینا جولی، رابرت دنیرو
  • میانگین امتیازات The Good Shepherd در IMDB: ۶.۷

خلاصه داستان: دانشجویی جوان دانشگاه «بیل» ادوارد ویلسون (مت دیمون) که شاهد خودکشی پدرش بوده، مردی است جدی، پایبند اخلاقیات، ایدئال گرا با خوش‌بینی فوق‌العاده که جذب انجمنی به نام جمجمه و استخوان می‌گردد. این انجمن نخبه‌گرا، پرورش‌دهنده فکر و روح رهبران آینده جهان بوده است. ویژگی‌های مثبت ویلسون مثل هوش بالا، خوشنامی‌اش و اعتماد و وفاداری او به ارزش‌های آمریکایی موجب می‌شود که او بهترین کاندیدا برای کارکردن به‌عنوان جاسوس در این سازمان باشد. او در زمان جنگ جهانی دوم جذب سازمانی به نام خدمات استراتژیک یا همانo.s.s می‌شود. این سازمان مادر سازمان C.I.A. محسوب می‌شود.

فیلمی جاسوسی محصول سال ۲۰۰۶ یک درام آمریکایی درباره نحوه پیدایش سازمان سیا و میهن‌پرستی آمریکایی است که با ترس و پارانویا درباره دشمنان آمریکا پر شده است. بین این فیلم و فیلم قبلی رابرت دنیرو، کارگردان اثر، سیزده سال فاصله زمانی افتاده است. دنیرو به‌وضوح سعی می‌کند اثری بسازد که با مفهوم خانواده و قدرت در مقایسه با پدرخوانده قرار بگیرد. از نظر ساخت فیلم تعلیق و شدت مناسبی دارد و مخاطب را میخکوب می‌کند. لحن فیلم باتوجه‌به حال و هوای جاسوسی آن تنظیم شده و زوایای دوربین و کارگردانی شگفت‌انگیز آن تماشایش را هیجان‌انگیز و سرگردم کننده می‌سازد.


میان ستاره ای

۷- فیلم Interstellar

فیلم میان ستاره‌ای

  • ژانر: ماجراجویی، درام، علمی تخیلی
  • بازیگران: متیو مک کانهی، آن هاتاوی، جسیکا چستین
  • میانگین امتیازات Interstellar در IMDB: ۸.۶

خلاصه داستان: جو زمین به‌خاطر پدیده‌ای به نام بادزدگی نا به سامان شده. بادزدگی اکثر محصولات کشاورزی را نابود می‌کند و هوا پر از گردوغبار و ذرات خطرناک تنفسی شده است. مردم یکی‌یکی جانشان را از دست می‌دهند و تقریباً هیچ امیدی ندارند. با رسیدن یک پیام از یک فضاپیما، یک تیم کاوشگری در تلاش برای حفظ بقای بشریت ازطریق یک کرم‌چاله در فضا سفر می‌کنند. آینده پرخطر زمین به این سفر بستگی دارد و تنها یک راه برای تضمین بقای بشریت وجود دارد، سفر میان ستاره‌ای.

اگر جزو کسانی هستید که هنوز شاهکار میان ستارهای را ندیده‌اید، آب‌دستتان است زمین بگذارید و این فیلم را تماشا کنید. اکثر فیلم‌های فضانوردی، خسته‌کننده و کند به نظر می‌رسند و کمتر بیننده‌ای می‌تواند علاقه‌مند به تماشای آن باشد. میان ستاره‌ای حتی قبل از اینکه وارد سینماهایی سراسر جهان شود گردوخاک زیادی به پا کرده بود. این فیلم سینمایی که جزئیات آن بادقت پرداخته شده نه‌تنها در میان طرف‌داران دو آتیشه سینما بلکه در میان منتقدان مشهور و تند زبان و عامه مردم نیز مشهور شده است. کریستوفر نولان به سخت‌گیری مشهور است.

اما این سخت‌گیری اول متوجه خود اوست زیرا او کارهای بی‌نقص و کمال‌طلبانه می‌سازد. همه می‌دانند که اگر قرار باشد مهر کارگردانی او بر پای فیلمی بخورد کار با وسواس زیاد پرداخته خواهد شد زیرا او از همه جوانب به موضوعی که می‌خواهد درباره آن فیلم بسازد نزدیک می‌شود و مانند اغلب پروژه‌هایش کارگردانی نویسندگی و تهیه‌کنندگی را خود به عهده می‌گیرد. قابل‌ذکر است که او میان ستاره‌ای را به کمک برادرش جاناتان نولان نوشته است.


باران ساز

۶- فیلم The Rainmaker

فیلم دلال بیمه، کارگزار بیمه یا باران ساز

  • ژانر: جنایی، درام، هیجانی
  • بازیگران: مت دیمون، دنی دویتو، کلر دینز
  • میانگین امتیازات The Rainmaker در IMDB: ۷.۲

خلاصه داستان: رودی بیلور دانشجوی ترم آخر دانشکده حقوق دانشگاه ممفیس، دارد برای آزمون وکالت آماده می‌شود. او ازطریق استادش با مشکلات حقوقی سالمندان آشنا می‌شود. استاد رودی از دانشجویانش می‌خواهد برای کلاس‌های پایانی‌شان به مشکلات حقوقی سالمندان بپردازند و تجربیات میدانی بیشتری کسب کنند. رودی برای تغییر در سیستم قضایی تلاش می‌کند در جریان این تلاش او ....

بارران ساز که براساس رمان جان گریشام و به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است فیلم قدرتمند و محبوبی محسوب می‌شود. این فیلم داستانی قدرتمند و اغلب طنزآمیز از دسیسه‌های حقوقی و ورشکستگی ناشی از اخلاق دارد. برای ساخت یک داستان جذاب در دنیای وکالت باید بتوانید شخصیت شرور قویی پیدا کنید که تضاد قدرتمندی با وکیل داشتان پیدا کند. گریشام با قراردادن شرکت بیمه در جایگاه آنتاگونیست به‌سادگی به این مهم دست پیدا کرده است.


نجات سرباز رایان

۵- فیلم Saving Private Ryan

فیلم نجات سرباز رایان

  • ژانر: درام، جنگ
  • بازیگران: تام هنکس، مت دیمون، تام سایزمور
  • میانگین امتیازات Saving Private Ryan در IMDB: ۸.۶

خلاصه داستان: در جریان جنگ جهانی دوم، سربازان آمریکایی، تحت فرماندهی کاپیتان میلر، برای کمک به فرانسوی‌ها یک ساحل نرماندی که تحت اشغال نازی‌هاست، می‌رسند. چند روز بعد از رسیدن و حمله به سپاه دشمن، کاپیتان میلر دستور جدیدی دریافت می‌کند. او موظف است سربازی به نام جیمز اف برایان (متن دیمون) را پیدا کند. سه برادر جیمز، در جریان جنگ کشته شده‌اند و خبر مرگ هر سه آن‌ها به مادرشان داده شده. حالا وزارت جنگ قصد دارد برایان را که حالا با لقب «تنها پسری که زنده ماند» شناخته می‌شود به مادرش برگرداند. بزرگ‌ترین مسئله ارتش ایالات متحده برای این عملیات آن است که کسی نمی‌داند جیمز دقیقاً کجاست و پیداکردن او بسیار پرخطر است.

فیلم نجات سرباز رایان به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (۱۹۹۸) اندکی بیشتر از دیگر فیلم‌های سبک خودش صحنه‌های خشن و خشونت‌آمیز و وحشتناک دارد. اما این صحنه‌ها تنها عنصر واقع‌گرای فیلم نیستند. این فیلم براساس داستان واقعی سربازی به نام فریتز نیلند طراحی و ساخته شده است. جنگ نه یک ماجراجویی سرگرم‌کننده، بلکه کابوسی جهنمی است که زندگی و کرامت انسانی را به بهای اندکی می‌فروشد. فیلم‌های جنگ معمولاً به‌قصد مقدس جلوه‌دادن جنگ و طرف‌داری از فکر «هدف وسیله را توجیه می‌کند» ساخته می‌شوند اما آنچه که این فیلم را کاملاً متمایز می‌کند آن است که این فیلم هیچ هدفی جز به‌تصویرکشیدن تجربه و رنج سربازان در آخرین جنگ جهانی ندارد.

نجات سرباز رایان تحسین بسیاری از منتقدان را از آن خود کرد. یازده بار نامزد جایزه اسکار شد و استیون اسپیلبرگ توانست جایزه بهترین کارگردانی را برای این فیلم به‌دست بیاورد. محبوبیت بالای این فیلم باعث شد لقب بهترین فیلم جنگی ساخته شده را از آن خود کند.


مریخی

۴- فیلم The Martian

فیلم مریخی

  • ژانر: ماجراجویی، درام، علمی تخیلی
  • بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین، کریستن ویگ
  • میانگین امتیازاتThe Martian در IMDB: ۸

خلاصه داستان: مریخی که براساس رمانی از اندی ویر ساخته شده است، داستان یک مأموریت اکتشافی را روایت می‌کند. بعد از اینکه مأموریت اکتشافی سی و یک‌روزه به مریخ با مشکل مواجه می‌شود، گروه عملیاتی مجبور می‌شوند عملیات را متوقف کنند. مارک واتنی (مت دیمون) در میان طوفان فضایی گیر می‌کند و دیگر فضانوردان که تصور می‌کنند او مرده، بدون او به زمین برمی‌گردند. حالا او روی سیاره سرخ تنها مانده و باید از نبوغ خود استفاده کند تا روی سیاره‌ای غیرمسکونی، زیستگاهی برای زیستن بنا کند. در همین حال باقی فضانوردان متوجه می‌شوند مارک زنده مانده و روی مریخ تنهاست. آن‌ها تیم بزرگی جمع می‌کنند تا برخلاف دستورالعمل‌های ناسا، یک مأموریت نجات راه بیندازند.

مریخی فیلمی تخیلی است که رنج و نجات مرگبار مارک واتنی را روایت می‌کند. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های او برای مقابله با مرگ، ضبط روزانه پروژه‌ها و احساساتش است. این کار ارتباط عمیق و معناداری بین مخاطب و این دانشمند گیاه‌شناس بااستعداد که با انعطاف‌پذیری و پشتکار بالایی بر بسیاری از موانع غلبه می‌کند، برقرار می‌کند. اجرای مهیج مت دیمون همدلی مخاطب را به‌راحتی جلب می‌کند و هنر امید را به ما یاد می‌دهد. گرچه که این فضانورد با احساسات مختلفی نظیر خشم، ناامیدی، تنهایی و افسردگی دست و نجه نرم می‌کند، اما درنهایت می‌تواند حس شوخ‌طبعی خود را حفظ کند و در خلال زندگی پر تهدیدش در سطح مریخ به چیزهای کوچکی که به امید و انگیزه داشتنش کمک می‌کنند، بچسبد. درست همان‌طور که آموزگاران معنوی بی‌شماری مانند ویکتور فرانکل به ما یاد داده‌اند که تأثیری که چیزهای کوچک در پیشرفت مسیر زندگی ما دارند بسیار بزرگ است.

مریخی بیش از بیست و پنج جایزه برده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جوایز گلدن کلوب برای بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی، جایزه هوگو برای بهترین نمایش دراماتیک اشاره کرد. این فیلم که در سبک فیلم‌های رابینسون کروزوئی ساخته شده، وضعیت به‌ظاهر غیرممکنی را خلق کرده تا شجاعت و نبوغ انسانی را محک بزند.


رفتگان

۳- فیلم The Departed

فیلم رفتگان

  • ژانر: جنایی، دراماتیک، هیجان‌انگیز
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون
  • میانگین امتیازات The Departed در IMDB: ۸.۵

خلاصه داستان: یک جاسوس پلیس به نام بیلی کاستیگان از سمت مافوق‌هایش مأمور می‌شود به یک باند گنگستری نفوذ کرده و اطلاعات مهمی از رهبر آن، فرانک کاستلو، به‌دست بیاورد. از طرفی یکی از افراد فرانک کاستلو نیز مأمور می‌شود تحت عنوان پلیسی تازه‌کار به اداره پلیس پیوسته و او نیز جاسوسی پلیس‌ها را بکند. پس از مدتی هر دو جاسوس متوجه می‌شوند که در تشکیلاتشان یک جاسوس وجود دارد اما هیچ‌کدام هویت یکدیگر را نمی‌دانند و حالا برگ برنده به‌دست کسی است که زودتر هویت دیگری را کشف کند.

وقتی نام مارتین اسکورسیزی کنار یک داستان گنگستری می‌آید، بیننده انتظار کیفیت و سطح خاصی را دارد. رفتگان که براساس فیلم اکشنِ هنگ‌کنگی به نام Internal Affairs ساخته شده است، شاید اقتباس برای اسکورسیزی کمی کسر شأن باشد اما در این اثر اقتباسی، بیشتر از حال و هوای اقتباس، می‌توان ردپاها و امضاهای اسکورسیزی را دید. اسکورسیزی استادی کامل و تقریباً بی‌عیب‌ونقص است. او تمام مهارت‌ها و ترفندهای سینمایی را درهم می‌آمیزد و تماشاگران را در پیج و خم فریب، خیانت و وفاداری فرو می‌برد. در بیشتر آثار او می‌توان انسان‌هایی را دید که در تلاش‌اند خود درونی‌شان را درک کنند.

این فیلم در زمان اکرانش، در فهرست ده فیلم برتر سال ۲۰۰۶ بسیاری از منتقدان قرار گرفت. این فیلم افتخارات بسیاری دارد و چهار جایزه اسکار برای بخش‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین فیلم را برده و همچنین در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای و مارک والبرگ نامزد شده است او این جایزه را به آلن آرکین برای بازی در فیلم میس سانشاین کوچولو باخت.


هویت بورن

۲- فیلم The Bourne Identity

فیلم هویت بورن

  • ژانر: اکشن، معمایی، هیجان‌انگیز
  • بازیگران: فرانکا پوتنته، مت دیمون، کریس کوپر
  • میانگین امتیازات The Bourne Identity در IMDB: ۷.۹

خلاصه داستان: هویت بورن که براساس رمانی نوشته شده در سال ۱۹۸۰ به‌دست رابرت لودلوم ساخته شده، داستان مردی به نام بورن (مت دیمون) را دنبال می‌کند که به دچار مشکل بزرگی شده. این مرد جوان در یک قایق ماهیگیری ایتالیایی به هوش می‌آید. او حافظه‌اش را ازدست‌داده و حتی هویت خودش را هم به یاد نمی‌آورد و جای دو گلوله روی بدنش دارد. تنها سرنخش یک شماره‌حساب بانکی سوئیسی است او برای کشف حقیقت و به‌دست‌آوردن حافظه‌اش به سمت زوریخ سفر می‌کند. او در این سفر باید کشف کند که کیست، چرا و چگونه به او شلیک شده؟

هویت بورن، یک فیلم اکشن با ساختاری استادانه و موفق است. کل داستان بر پایه هنرهای رزمی و تعقیب و گریز بنا شده و با اینکه نسبت به بخش اکشن، داستان‌پردازی کمی دارد اما بسیار خوش‌ساخت است و خوب بازی شده. تهیه‌کنندگان و کارگردان این فیلم با استفاده از قاعده‌های ادبی متعدد هویت بورن را از سطح یک فیلم معمولی به سطح فیلم هیجانی و مخاطب‌پسند ارتقا داده‌اند. هویت بورن نماد سفری برای «کشف خود» است که همه ما با آن سروکار داشته‌ایم. البته این فیلم با چاشنی اکشن مخلوط شده است تا مخاطب را درگیر خود نگه دارد.

داستان بورن اما با همین یک فیلم تمام نمی‌شود. مجموعه فیلم‌های بورن که همه در دسته جاسوسی جا می‌گیرند با نام‌های هویت بورن، برتری بورن، اولتیماتوم بورن، میراث بورن و جیسون بورن ساخته شده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز یک اسپین آف از این سریال در دست ساخت قرار گرفت که بعد از یک‌فصل کنسل شد.


نگاه غمگین مت دیمون در ویل هانتینگ نابغه

۱- فیلم Good Will Hunting

فیلم ویل هانتینگ نابغه

• ژانر: درام، رمانتیک

• بازیگران: رایبن ویلیامز، مت دیمون، بن افلک

میانگین امتیازات Good Will Hunting در IMDB: ۸.۳

خلاصه داستان: داستان این فیلم درباره ویل هانتینگ (مت دیمون) ، کارگر نابفه گمنام ۲۰ ساله اهل بوستون است. او نابغه ریاضی است اما مرتکب جرمی می‌شود که به‌واسطه آن تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد. بعداً عنوان بخشی از توافق‌نامه قضایی، مقرر می‌شود بیمار یک درمانگر به نام دکترشان مگوایر (رابین ویلیامز) شود و ریاضیات پیشرفته را نزد استادی مشهور به نام پروفسور جرالد لامبو (استلان اسکارسگارد) بیاموزد سپس ...

برترین فیلم مت دیمون مطمئناً همین فیلم است. ویل هانتینگ نابغه بعد از انتشار توانست تحسین جهانی منتقدان را به‌دست بیاورد. همچنین توانست بیش از بیست برابر بودجه اولیه‌اش سود کند و نامزد نه جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم شد و برنده دو جایزه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ویلیامز و جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اورجینال یا «غیر اقتباسی» برای افلک و دیمون شد. راجر ایبرت (منتقد) بعد از اختصاص سه ستاره از چهارستاره به فیلم درباره آن نوشت «باوجوداینکه داستان بسیار قابل پیش‌بینی است اما آنچه که فیلم با بسیار خاص می‌کند نتیجه آن نیست بلکه لحظات خاص و منحصربه‌فرد آن است.»


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم های مت دیمون کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های مت دیمون می‌توان به فیلم ویل هانتینگ نابغه ، فیلم مأموریت بورن و فیلم نجات سرباز رایان اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر مت دیمون را در سایت زومجی بخوانید.

۲- فیلمهای مت دیمون در سال ۲۰۲۱ کدام‌اند؟

از میان فیلم جدید مت دیمون ۲۰۲۱ می‌توان به فیلم The Last Duel و فیلم Stillwater اشاره کرد. فهرست کامل ۲۵ فیلم برتر مت دیمون را در سایت زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده