نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶

اینتل به مشکلات تراشه‌های جدید Core i9 واکنش نشان داد

اینتل بالاخره به مشکل پایداری عملکرد پردازنده‌های سری Core i9 نسل سیزدهم و چهاردهمی خود واکنش نشان داد تا درنهایت سازندگان مادربردها را مقصر اعلام کند.

تنها وجه تمایز عملکرد سیستم در استفاده از مادربردهای مختلف، ویژگی‌های خاصی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به تنظیم توان، ولتاژ یا فرکانس قطعات سیستم بپردازد. طبیعی است که شرکت‌های تولید کننده رفته رفته به سمت ارائه‌ی قابلیت‌های بهتر و قوی‌تری حرکت کنند تا علاوه‌بر جلب توجه مشتریان، در مقایسه با دیگر برندها در بررسی‌های فنی نیز برتر به‌نظر برسند. اما زمانی‌که مادربردها این ویژگی‌ها را به‌صورت خودکار روی عملکرد سیستم اعمال می‌کنند، گاها مشکلاتی گریبانگیر آن‌ها می‌شود.

همان‌طور که احتمالا در جریان هستید، طی ماه‌های گذشته تعداد قابل توجهی از کاربران تراشه‌های Core i9 نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل با مشکلاتی در زمینه پایداری عملکرد سیستم مواجه شدند. اینتل تاکنون نسبت به این اتفاقات سکوت کرده بود تا اینکه بالاخره امروز نخستین بیانیه خود را در اینباره منتشر کرد. اینتل در اظهارات خود تولیدکنندگان مادربردها را مقصر امر معرفی می‌کند که اجازه دادند تا تراشه‌های اینتل خارج از مشخصات پیشنهادی عمل کنند. البته اینتل همچنان تأیید می‌کند که ریشه‌ی این اتفاقات به کارگیری تراشه‌های خود در خارج از رنج عملکرد تعیین شده است، اما از سوی دیگر اعلام می‌کند که اکثر گزارش‌های به‌دست آمده توسط کاربران مادربردهای آنلاک شده اظهار شده است.

پردازنده Core i9 اینتل

اینتل اعلام کرد که بعد از عیب یابی کامل بیانیه دیگری را صادر خواهد کرد. همچنین در صورتی که شرکت‌های پشتیبانی کننده از این مادربردها در انتشار آپدیت‌های تنظیم مجدد تنظیمات سیستم تعلل کرده یا کند عمل کنند، یک سری راهکار برای برگرداندن تنظیمات عملکرد CPU به پروفایل پایه اینتل پیشنهاد شده است که برای هریک از مدل‌های تراشه در وبسایت اختصاصی اینتل قابل مشاهده است.

همان‌طور که اشاره شد، بیشتر مدل Core i9 پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل تحت تأثیر این مشلات قرار گرفتند. جای سؤال است که چرا واکنش اینتل برای رفع این مشکل اینقدر زمان برده است، اما به نظر می‌رسد که افزایش نگرانی‌ها از عملکرد ناپایدار سیستم، به‌خصوص در سری Core i9-14900K، این شرکت را وادار به اقدام در قبال آن کرده است. البته که اظهارات اینتل درخصوص اقدام نادرست تولیدکنندگان مادربردها در ارائه‌ی یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌ها به‌صورت پیشفرض و نه به‌صورت انتخابی، کاملا درست است.

از نظر فنی به کارگیری هر پردازنده‌ای در خارج از رنج عملکرد تعیین شده توسط سازنده‌ی آن، می‌تواند در فرایند اورکلاکینگ اختلال ایجاد کند. حتی چنین اقداماتی می‌تواند محصول را از گارانتی هم خارج کند. همان‌طور که گفته شد، نکته‌ی قابل تأمل این است که چرا اینتل برای اعمال این تنظیمات اینقدر صبر کرده است. ویژگی‌های «بهینه‌سازی» عملکرد تراشه‌ها سال‌ها است که در مادبردهای رده بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده