واکنش پیتر مور به ادعای «بدترین کمپانی آمریکا» بودنِ الکترونیک آرتز
الکترونیک آرتز یکی از بزرگترین ناشران و بازیسازان صنعت بازیهای ویدیویی است که بازیهای بزرگی چون سری FIFA، Battlefield یا NFS را عرضه میکند. با این حال این کمپانی طی سالهای اخیر چندین بار در نظرسنجیهای مختلف، به عنوان بدترین کمپانی آمریکا از نظر مردم انتخاب شده و در این راه از کمپانیهایی چون Bank of America و oil giant BP پیشی گرفته است. با اینکه این نتیجهگیری فقط در اثر یک سری رای گیری بود، ولی به هر حال تصویری از EA در ذهن مردم ارائه میکند و به همین دلیل هم این کمپانی طی سالهای اخیر تصمیم گرفته تا ارتباط بیشتری با کاربران خود داشته و مطابق میل آنها بازی بسازد.
اخیرا پیتر مور، مدیر بخش رقابتی الکترونیک آرتز، در این مورد توضیحاتی ارائه و اعلام کرده که EA سعی میکند به یک کمپانی محبوب برای طرفداران تبدیل شده و آنها را در اولویت قرار دهد:
اینکه ما به عنوان بدترین کمپانی آمریکا معرفی شدیم، واقعا مسخره بود و این اتفاق دقیقا با همزمان شد؛ زمانی که بانکها خانههای مردم را از آنها گرفته و هزاران نفر را بیخانمان کردند. به همین دلیل هم ابتدا این مسئله که چرا در چنین وضعیتی باید ما به عنوان بدترین کمپانی آمریکا انتخاب شویم، برایمان عجیب بود. ولی بعد با خودمان گفتیم که شاید واقعا این ادعا درست بوده و زمان آن فرا رسیده باشد که در آیینه نگاه کنیم و به اشتباهاتمان پی ببریم و سپس سعی کنیم راهحلی برای جبران آنها پیدا کنیم. مسئله این است که بازخوردهای مردمی همواره درست هستند و اگر آنها از ما راضی نباشند، پس قطعا یک جای کار اشتباه است. واقعیت هم این است که ما در برخی زمینهها اشتباه کردهایم.
پیتر مور در آن زمان گروهی در الکترونیک آرتز تشکیل داد که در وحله اول باید دیدگاههای مردم در مورد EA را از سایتهایی چون نئوگف یا ردیت جمعآوری میکرد. وی سپس با کمپانیهای دیگر صحبت کرد تا بیشتر به اشتباهات EA پی ببرد و سعی کند دوباره این کمپانی را به یک شرکت محبوب در بین مردم تبدیل کند. مورد در ادامه صحبتهای خود گفت:
واقعیت این است که ما تا پیش از این تاریخ، همواره سوالهایی چون این بازی کِی باید منتشر شود؟ در این مقطع چه کاری باید انجام دهیم؟ این بازی چه تجربهای باید القا کند؟ و سوالاتی از این دست را در جلسهها و نشستهایمان مطرح میکردیم. تا اینکه یک روز یک نفر پرسید که آیا اولویت ما جلب رضایت کاربران است؟ پس از این سوال بود که به فکر فرو رفتیم و فهمیدیم که همه چیز کسب درآمد یا سودآوری نیست و از آن تاریخ به بعد سعی کردیم در هر زمینهای رضایت کاربران را اولویت اصلی خود قرار دهیم.
مسئله جالب این است که پس از آنکه EA تصمیم گرفت کارهای خود را با هدف جلب رضایت کاربران انجام دهد، میزان درآمد و سود این کمپانی هم افزایش یافت. یکی از برنامههای EA برای جلب رضایت کاربر و البته نقش دادن به گیمرها، این است که نسخههای آزمایشی متعددی از بازیهای خود را پیش از عرضه منتشر میکند و نظر کاربران را در مورد آنها جویا میشود و سپس با استفاده از این بازخوردها، بازیها را بهبود میبخشد.
نظرات