نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۰

آخر هفته چی بازی کنیم: دو بازی برای عاشقان فایتینگ

در سالی که قرار است بازی‌های مبارزه‌ای جذابی داشته باشیم، سراغ معرفی دو بازی در این سبک می‌رویم.

در سال ۲۰۲۳، شاهد حضور پررنگ بازی‌های مبارزه‌ای هستیم؛ چندی پیش استریت فایتر ۶ منتشر شد و حسابی هم نمره‌های بالایی گرفت. در مراسم سامر گیم فست، شاهد نمایش بسیار جذابی از مورتال کامبت ۱ بودیم که قرار است امسال منتشر شود و بازی تکن ۸ هم در دست ساخت قرار دارد که البته مشخص نیست امسال منتشر خواهد شد یا خیر. اگر شما هم با تماشای نمایش مورتال کامبت هوس یک بازی مبارزه‌ای را کرده‌اید، در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم دو بازی در این سبک تدارک دیده‌ایم.

لوگوی بازی تکن ۷

بازی Tekken 7

مجموعه تکن برای خیلی از ما ایرانی‌ها، اثر شدیدا خاطره‌انگیزی است. گیمر‌های قدیمی به‌یاد دارند که زمانی در شهربازی‌ها و با دستگاه‌های آرکید، چقدر صف طولانی برای تجربه بازی‌های این مجموعه شکل می‌گرفت و مخاطبان نسل پلی استیشن وان هم قطعا ساعت‌های طولانی را صرف یاد گرفتن حرکات شخصیت‌های مختلف بازی در تکن ۳ کرده‌اند و از میان پرده‌های سینمایی که با تمام کردن بازی با شخصیت‌ها نمایش داده می‌شد، لذت برده‌اند. پس درحالی‌که فعلا تکن ۸ در بین بازی‌های فایتینگ معروف در دست ساخت وضعیت نامشخص‌تری دارد، بد نیست سری به نسخه قبلی آن بزنیم.

اولین نسخه از تکن، در سال ۱۹۹۴ و برای پلی استیشن منتشر شد و تا قبل از تکن ۶، بازی‌های این مجموعه روی کنسول‌ها در انحصار پلتفرم‌های پلی استیشن بودند. بازی تکن ۷ اولین‌بار در جریان مسابقات EVO سال ۲۰۱۴ معرفی شد و جالب اینکه سازندگان، اصلا برنامه‌ای برای رونمایی از بازی در آن زمان نداشتند ولی پس از لو رفتن اطلاعاتی از بازی، تصمیم گرفتند تا این کار را بیش از این به تعویق نیندازند. تکن ۷ در سال ۲۰۱۵ و برای دستگاه‌های آرکید در دسترس قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ بود که کاربران ویندوز و کنسول‌های نسل هشتمی سونی و مایکروسافت هم موفق به تجربه آن شدند.

مبارزه شخصیت‌ها در بازی تکن ۷

درست است که طرفداران جدی بازی‌های مبارزه‌ای آن‌ها را بیشتر برای تجربه با بازیکنان واقعی بازی می‌کنند و به همین دلیل هم مکانیک‌های ریز و درشتی مثل سیستم کمبو‌ها و مواردی از این دست اهمیت اصلی را در بازی برای آن‌ها دارد، ولی گیمر‌های کژوال‌تر در این سبک مثل خود من، برای تجربه حالت‌های داستانی و بخش‌های دیگر بازی هم بی‌اشتیاق نیستیم. تکن ۷ از حیث داستانی تجربه مناسبی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و شاهد روایتی با حضور شخصیت‌های مختلف هستیم و جالب اینکه حتی آکوما، کاراکتری که او را بیشتر با مجموعه استریت فایتر می‌شناسیم، نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند و تنوع جالبی به آن داده است.

درکنار حالت داستانی، حالت‌های آرکید، Treasure Battle و موارد دیگر آفلاین و آنلاین هم در دسترس هستند و حتی اگر تجربه زیادی در بازی‌های این سبک یا تکن نداشته باشید، می‌توانید از قسمت آموزشی نسبتا کامل آن برای یاد گرفتن حرکات و کمبو‌ها استفاده کنید. در مجموع تکن ۷ اثری با تنوع بالای شخصیت‌ها، مبارزه‌های جذاب که حتی بازیکنان جدید هم می‌تواند تا حد خوبی مکانیک‌های آن را به مرور زمان یاد بگیرند و جزییات بصری قابل‌قبول حتی پس از گذشت چندین سال از عرضه است و اگر هوس یک بازی مبارزه‌ای کرده باشید، می‌تواند گزینه خوبی برای تجربه باشد.

مبارزه دو سامورایی در بازی One Strike

بازی‌های One Strike و Two Strikes

خب قول‌مان این بود که دو بازی معرفی کنیم ولی در عمل سه بازی در این مقاله داریم. پس از تکن ۷، دو بازی فایتینگ بسیار سرراست، ساده و در عین حال اعتیادآور داریم که حجم کم و قیمت پایینی دارند و مخصوصا به‌عنوان آثاری که قرار نیست زمان خیلی زیادی صرف آن‌ها کنیم، حسابی سرگرم‌کننده ظاهر می‌شوند.

بازی‌های One Strike و Two Strikes هردو به وسیله استودیو رترو رآکتور ساخته شده‌اند و هر دو بازیکنان را به کشور ژاپن می‌برند تا با انتخاب شخصیت خودشان از بین کاراکتر‌های موجود، به نبرد با دشمنان بروند. با‌وجود مقیاس کلی کوچک بازی‌ها، شخصیت‌ها با جزییات مناسبی طراحی شده‌اند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند.

کشته شدن یکی از کاراکترها در بازی Two Strikes

اما نکته بسیار جالب در رابطه با بازی‌ها، سرعت بسیار بالای آن‌ها است. از اسم بازی‌ها هم می‌توان حدس زد که سرنوشت نبرد‌ها در این بازی‌ها، با یک یا نهایت دو ضربه مشخص می‌شود و بازیکنان به همین دلیل باید حسابی دقت را چاشنی کار خود کنند و فقط در موقعیت مناسب، اقدام به زدن ضربه به دشمن کنند. طراحی بازی‌ها هم زیبایی خاص خودش را دارد و One Strike حال و هوایی پیکسلی ارائه می‌دهد و Two Strikes هم یادآور نقاشی‌های هنری ژاپنی است و حسابی از حیث بصری پرجزییات‌تر از بازی قبلی ظاهر می‌شود.

در کل قرار نیست که بازی‌های One Strike و Two Strikes جایگزین بازی‌های مبارزه‌ای بزرگ و مشهور شوند یا ساعت‌های طولانی گیمر را سرگرم نگه دارند؛ این بازی‌ها تجربه‌ای به‌حساب می‌آیند که اگر بخواهید در مدت زمان کوتاه اثری سرگرم‌کننده و اعتیادآور بازی کنید، از آن‌ها لذت خواهید برد.

در پایان لطفا نظر خود را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده