نویسنده: میلاد فاطمی
// سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۵

بازی فوتبال UFL | جدیدترین رقیب FIFA و PES

آیا بازی فوتبال UFL پتانسیل برهم زدن دوقطبی Fifa و فوتبال کونامی را خواهد داشت؟ مدیر استودیوی سازنده آن طی مصاحبه‌ای نقشه راه بازی و تقاوت‌های آن با آثار موجود را توضیح داده است.

احتمالا شما هم به این موضوع اعتقاد دارید که انحصارطلبی و عدم وجود رقیبی جدی و سرسخت در هر صنعت و مقوله‌ای باعث ایجاد یکناختی و تکرار می‌شود. این مسئله چه برای سازندگان و چه برای مصرف‌کننده یک معامله باخت باخت به‌حساب می‌آید؛ چراکه نه‌تنها خلاقیت را از سازندگان می‌گیرد، بلکه شور و اشتیاق مردم برای تجربه یک محصول را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این موضوع به اعتقاد بسیاری سال‌ها است که برای ژانر فوتبال در صنعت بازی‌های ویدیویی رخ داده است. همان‌طور که قطعا در جریان هستید، علاقه‌مندان برای خرید و تجربه یک شبیه‌ساز فوتبال تنها دو گزینه روی میز خود می‌بینند؛ یا باید سراغ بازی فیفا محصول استودیوی الکترونیک آرتز بروند یا شرکت ژاپنی کونامی و بازی PES (با تغییر نام eFootball) را انتحاب کنند. از آنجاییکه فوتبال در اکثر نقاط جهان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها محسوب می‌شود، دوقطبی ایجاد شده شاید در نگاه اول برای سازندگان خود سودآور باشد، اما همان‌طور که اشاره شد رفته‌رفته طی سال‌های اخیر بارها شاهد آن بوده‌ایم که منتقدین و گیمرها از نبود نوآوری در نسخه‌های جدید این دو مجموعه انتقادهای فراوانی داشته‌اند.

بازی فوتبال UFL توسط موتور بازی‌سازی آنریل در حال توسعه است

به‌تازگی اما در جریان رویداد گیمزکام که چندی پیش برگزار شد درکنار معرفی و نمایش بازی‌های متنوع و پرزرق‌وبرق، اثری که توجهات زیادی را به خود جلب کرده، ساخته استودیوی نوپای Strikerz Inc با موتور بازی‌سازی آنریل یعنی بازی فوتبال UFL بود. دلیل توجه مخاطبان به معرفی این بازی ارتباط چندانی به گیم‌پلی کوتاه نمایش داده شده یا اطلاعات آن ندارد؛ بلکه معرفی اثری که قرار است دو استودیوی الکترونیک آرتز و کونامی را به چالش بکشد، UFL را به کانون توجهات تبدیل کرده است.

بازی فوتبال UFL

Strikerz Inc استودیوی تازه تأسیس‌شده‌ای است که در سراسر اروپا دفاتری دارد. حال سران این استودیو امیدوار هستند تا بازی UFL مورد توجه گیمرها و دوست‌‌داران ورزش فوتبال در اقصی نقاط جهان قرار گیرد. باتوجه به بازار موجود و قدرت مالی EA و جامعه کاربری که در اختیار دارد، رسیدن به این هدف به‌نظر سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود. حال در این شرایط تیم سازنده چه برنامه‌ریزی کرده است؟ یوجین نشیلوف، مدیر استودیوی Strikerz Inc طی مصاحبه‌ای برخی از المان‌ها و فاکتورهای منحصربه‌فرد بازی UFL را توضیح داده است. بنابراین چنانچه شما هم برای این بازی هیجان‌زده هستید، در ادامه با زومجی همراه باشید تا به اطلاعات و جزییات بیشتری از بازی UFL دست پیدا کنیم.

بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال مدتی است که نوآوری خاصی ارایه نمی‌دهند

روند تولید و عرضه یک بازی فوتبال نتیجه تصمیم یک‌شبه نیست، بلکه برای شروع باید تحقیقات زیادی انجام گیرد. این موضوع باتوجه به اینکه روند توسعه بازی حدود پنج سال به طول انجامیده، کاملا برای UFL صدق می‌کند. نشیلوف در همین رابطه تاکید می‌کند که «پیش از شروع مراحل ساخت UFL، مطالعات عمیقی درمورد بازار، آنالیز گیمرها، تقاضا و نیاز، نکات مثبت و منفی بازی‌های موجود و بسیاری موارد دیگر صورت گرفته است. بازخوردها و اطلاعاتی که جمع‌آوری کردیم، این اشتیاق را در ما به‌وجود آورد تا یک بازی جدید که دید گیمرها را نسبت‌به یک اثر فوتبالی تغییر دهد را توسعه دهیم.»
«بازی‌های فوتبالی برای بیش‌از ۲۵ سال است که در دردسترس علاقه‌مندان قرار دارند. بااین‌حال اگرچه شبیه‌سازهای فوتبال به‌منظور عقب نماندن از ترند روز و مکانیزم‌ها، خود را به‌روزرسانی می‌کنند، اما هیچ نوآوری خاصی را ارایه نمی‌دهند. جامعه کاربری سال‌ها است که به این موضوع شکایت دارند.باتوجه به گرفتار شدن بازی FIFA به چرخه تکرار، به‌نظر می‌رسد UFL فرصت مناسبی برای حضور پیدا کرده است. چه دلایلی مبنی‌بر اینکه بازی UFL قادر خواهد بود تا دو قطبی کونامی و الکترونیک آرتز را برهم بزند، وجود دارند؟

شاید بازی‌های فوتبال موجود در بازار به‌خاطر میراث قدرتمند خود، به‌راحتی نتوانند انقلابی ایجاد کرده و ویژگی‌های جدیدی را ارایه دهند؛ بازی UFL اما یک اثر کاملا جدیدی است که بازتاب‌دهنده نیازها و انتظارات گیمرها خواهد بود.»

نمایی از ورزشگاه در بازی فوتبال UFL

فراتر از هرچیزی به‌نظر می‌رسد ناامیدی از مسیری که دو استودیوی کونامی و الکترونیک آرتز پیش گرفته‌اند، دلیل اصلی توسعه بازی UFL بوده است. استودیوی Strikerz Inc اعضای تیم خود را به‌عنوان طرفدار فوتبال و بازی‌های ویدیویی معرفی کرده است. چه چیزی UFL را نسبت به سایر آثار متمایز می‌کند؟

یکی از موضوعات اصلی به لایسنس باشگاه‌ها و لیگ‌ها مرتبط است؛ مسئله‌ای که فیفا در طول تاریخ به آن اهمیت زیادی داده است. در وبسایت Strikerz Inc آمده است که «در UFL بازیکنان این امکان را دارند تا از میان بیش‌از پنج هزار بازیکن لایسنس شده تیمی ساخته و به رقابت با سایر باشگاه‌های جهان بپردازند.» از این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالا گیمرها از میان بازیکنان دنیای واقعی، تیم مجازی خود را خواهند ساخت. البته به احتمال زیاد به روشی متفاوت‌تر از آنچه تا به حال تجربه کرده‌ایم.

درحالیکه تا این لحظه هنوز هیچ گیم‌پلیی از بازی UFL نمایش داده نشده اما شواهد حاکی از آن است که اساس بازی، ترکیبی از دو بازی FIFA و Football Manager خواهد بود. نشیلوف در همین رابطه اذعان دارد که «شما مدیریت تیمتان، پرورش تاکتیک‌های متنوع و رقابت با سایر گیمرها در یک فصل به‌منظور اثبات توانایی‌های خود و صعود به رتبه‌های بهتر را برعهده خواهید داشت. اساس گیم‌پلی بازی UFL رقابت و بازی منصفانه است؛ رقابتی که در آن پیروزی شما تنها به توانایی‌ها و انتخاب‌هایی که خواهید کرد، بستگی دارد.

ورزشگاه پر شده از تماشاگر در بازی فوتبال UFL

Fair to Play زیربنای بازی UFL است. تمام تلاش تیم سازنده برای رسیدن به همین ایده معطوف شده است. همان سلاحی که قرار است به جنگ با فیفا برود. همه ما از وجود لوت باکس و مکانیزم Pay-to-Win بخش آلتیمیت بازی Fifa مطلع هستیم؛ موضوعی که طی سال‌های اخیر به کرار با هجمه و اتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است. چنانچه شما هم این بخش از بازی فیفا را تجربه کرده باشید، پس از گذشت مدتی متوجه این موضوع شده‌اید که بازیکنان زیادی هستند که با پرداخت میلیون‌ها دلار به‌راحتی در این بخش پیشرفت می‌کنند؛ واقعیتی که باعث شده توانایی فردی گیمر ملاک اصلی در رسیدن به موفقیت قلمداد نشود. این دقیقا همان مسئله‌ای است که استودیوی Strikerz Inc از آن دوری کرده و اعتقاد دارد نقش کلیدی در موفقیت بازیکنان را باید تنها و تنها توانایی آن‌ها تعیین کند.

«این یکی از اصول اساسی ما است. ما اعتقاد داریم که موفقیت بازیکنان به‌جای میزان و ارزش خریدهای درون‌ برنامه‌ای، به مهارت، تجربه و توانایی آن‌ها باید بستگی داشته باشد. شما در بازی UFL در مسیر رسیدن به موفقیت به‌هیچ عنوان نیازی به هزینه اضافی نخواهید داشت.

ایده Fair to Play به این معنی است که ما بدون هیچ هزینه اجباری یا مبلغ سالانه، ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های جدیدی را به بازی اضافه می‌کنیم. Free to Play نیز یک مدل مرسوم در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و ما به‌دنبال آن هستیم که این روش را به شبیه‌ساز‌های فوتبال وارد کنیم.

در بازی UFL پرداخت هزینه صفر درصد و توانایی فردی تاثیر صد درصدی در پیشرفت گیمر خواهد داشت

در UFL گیمرها کنترل تمام جنبه‌های بازی ازجمله ترکیب تیم، تاکتیک‌ها و آرایش بازیکنان را در دست دارند. مسیر شما تا موفقیت و رسیدن به هدف با مهارت و تواناییتان رابطه مستقیم دارد. به‌عبارت دیگر ساخته ما یک تجربه Fair-to-Play محسوب می‌شود که براساس آن پرداخت هزینه صفر درصد و توانایی فردی تاثیر صد درصدی خواهد داشت.»

 چنانچه اخبار صنعت بازی‌های ویدیویی را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که به‌تازگی کونامی به‌صورت رسمی از تغییر نام سری PES به eFootball خبر داده است. اقدامی که درکنار تغییر اسم، سیاست‌های سران این استودیوی درخصوص شبیه‌ساز فوتبال نیز دچار تحول شده است. براین اساس قرار است کونامی امسال ساخته خود را به‌صورت رایگان و Free-to-Play در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. درحالیکه هم بازی UFL و هم eFootball این رویه را در پیش گرفته‌اند، اما تفاوت‌هایی در نحوه پیاده‌سازی آن وجود دارد. با اعلام رسمی اعضای استودیوی کونامی، در ابتدا بازی eFootball با تعداد محدود تیم‌ها، لیگ‌ها و بخش‌ها عرضه می‌شود ولی در ادامه با انتشار بسته‌های الحاقی و به‌روزرسای‌های پولی این خلا تکمیل خواهد شد؛ در طرف مقابل اما نشیلوف تاکید کرده است که پرداخت هزینه در UFL صرفا به آیتم‌ها تزیینی محدود خواهد بود و تجربه کلی کاربران هیچ ارتباطی به میزان این هزینه‌ها نخواهد داشت.

آماده شدن بازیکن در بازی فوتبال UFL

اگرچه در جریان مراسم گیمزکام، استودیوی Strikerz Inc با نمایش یک تیزر کوتاه از ساخته خود رونمایی کرد، اما با استناد به صحبت‌های نشیلوف به‌نظر فعلا نباید منتظر نمایش گیم‌پلی رسمی بازی UFL باشیم. «در این لحظه با اطمینان نمی‌توان از بازه زمانی عرضه بازی و وجود یا عدم وجود یک نسخه بتا و آزمایشی برای عموم صحبت خاصی کرد.»

برخلاف سایر ژانرهای بازی‌های ویدیویی ازجمله شوتر، مبارزه‌ای و ریسینگ که سالانه شاهد عرضه بازی‌های جدیدی هستیم، دررابطه با فوتبال که طرفداران بسیار زیادی دارد این مقوله صدق نمی‌کند. حال Strikerz Inc درنظر دارد با توسعه و انتشار یک شبیه‌ساز فوتبالی هدفی متفاوت‌تر از دو بازی Fifa و eFootball را در پیش بگیرد.

به قول نشیلوف هدف‌گذاری UFL فراتر از تنها یک بازی ویدیویی است و چنانچه تمام برنامه‌ریزی‌ها درست پیش بروند، این اثر به یک فرهنگ ورزشی طی سال‌های آینده تبدیل خواهد شد. «لیگ برتر انگلیس، بسکتبال NBA و هاکی NHL نه‌تنها صرفا یک مسابقه و رقابت، بلکه پدیده‌هایی هستند که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کنند. با UFL ما اثری فراتر از یک بازی ویدیویی خواهیم ساخت. هدف و برنامه‌ریزی ما توسعه یک برند ورزشی قدرتمند و اکوسیستمی است که تمام جوانب بخش‌های آنلاین و آفلاین مثل موسیقی، مد و فشن، تولید محتوا، اشخاص مشهور، شرکا و موارد دیگر را پوشش دهد.»

ادعاهای مطرح شده از جانب سازندگان بازی UFL نشان از بلندپروازی آن‌ها است. تنها زمان می‌تواند ثابت کند که آیا یک رقیب جدی و مصمم برای الکترونیک آرتز و کونامی درحال ظهور است یا صحبت‌های Strikerz Inc تنها جنبه کلامی پیدا خواهند کرد؟ اگر شما هم از طرفداران آثار ورزشی به‌خصوص فوتبال هستید، لطفا نظرات و پیش‌بینی‌های خود در این زمینه را با ما و سایر مخاطبان زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده