نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۲

آخر هفته چی بازی کنیم: از Civilization تا سایکوناتس

در قسمتی دیگر از سری مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، چهار بازی داریم که هم آثار مشهور و هم تجربه‌های مستقل در بین آن‌ها دیده می‌شوند. همراه زومجی باشید.

مثل چهارشنبه‌های گذشته، این هفته هم در مقاله آخر هفته چی بازی کنیم به‌سراغ معرفی چهار بازی مختلف خواهیم رفت. در این قسمت از مقاله هم سعی کردیم تا تعادل بین بازی‌های بزرگ نسبتا قدیمی و آثار مستقل ارزشمند حفظ شود. پس بدون توضیحات بیش‌تر، به‌سراغ بازی‌ها برویم:

اطلس در کنار کره زمین در بازی Civilization V

بازی Civilization VI

در ماه میلادی جاری، شاهد عرضه بازی Humankind خواهیم بود که خیلی‌ها آن را با مجموعه Civilization مقایسه می‌کنند. به همین مناسبت یکی از بازی‌های این هفته را به آخرین نسخه منتشر‌شده از این سری اختصاص دادیم که اگر قبلا آن را تجربه نکرده باشید، می‌تواند برای یک مدت بسیار طولانی حسابی شما را سرگرم کند. Civilization VI در سال ۲۰۱۶ منتشر شده و البته که پس از آن محتویات بسیار زیادی هم دریافت کرده است. 

Civilization VI یک تجربه استراتژی نوبتی است. بازیکنان کارشان را با انتخاب یکی از تمدن‌های بازی که از قضا تنوع بسیار بالایی هم داشته و هرکدام یک سری خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارائه می‌دهند، انتخاب می‌کند و پس از آن با بنا کردن اولین شهرشان، وارد یک تجربه پر از ماجراهای مختلف می‌شوند. Civilization VI به‌شکلی عالی گیمر را در نقش رهبر یک تمدن قرار می‌دهد که کارش را از دوره‌ای قدیمی از تاریخ بشریت آغاز می‌کند و به مرور زمان باید هر آنچه در توان دارد، برای رساندن تمدنش به موفقیت انجام بدهد. 

بازی‌های Civilization همیشه آثار پرجزییات و شدیدا اعتیادآوری بودند و این نسخه هم از این قاعده مستثنی نیست. تنوع زیادی در راه‌های رسیدن به موفقیت وجود دارد و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام راه را انتخاب کنید؛ برای مثال می‌توانید روی جنبه‌هایی چون اقتصاد و تکنولوژی کار کنید یا اگر علاقه زیادی به مبارزه دارید، یک رهبر بی‌رحم باشید که تمرکز اصلی‌اش روی پیشرفت‌های نظامی و داشتن نیرو‌های زیاد است تا از طریق جنگ قدرتش را نشان دهد. همین گستردگی و جزییات، شاید البته برای آن‌هایی که تا امروز بازی‌های اینچنینی را تجربه نکرده‌اند کمی بیش از حد پیچیده به‌نظر برسد، ولی مطمئن باشید که اگر کمی به بازی وقت بدهید و مکانیک‌های اولیه آن را یاد بگیرید، شما هم خیلی زود می‌توانید درگیر یک تجربه طولانی و شدیدا سرگرم‌کننده شوید که به این زودی‌ها از آن خسته نخواهید شد!

Unto the End

بازی Unto The End

برای دومین بازی این هفته، سراغ یک بازی مستقل با نام Unto The End برویم که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و هرچند آنطور که باید دیده نشد و اثر ناشناخته‌ای است، ولی یک تجربه ۲ بعدی بسیار ارزشمند است که قطعا از بازی کردنش پشیمان نخواهید شد. 

Unto The End داستان ساده و سرراستی دارد؛ شخصیت اصلی بازی برای رسیدن به خانه تلاش می‌کند و در این راه، باید با دشمنان مختلفی مبارزه کند و محیط‌های خطرناکی را پشت سر بگذارد. تا اینجا همه‌چیز خبر از یک تجربه رایج و معمولی می‌دهد اما ویژگی مهم اصلی Unto The End که آن را به تجربه‌ای خاص تبدیل می‌کند، سیستم مبارزات بسیار غنی و جذابش است که مخصوصا در قالب یک تجربه ۲ بعدی، شدیدا قابل تحسین است. مبارزات Unto The End که برخی رسانه‌ها و منتقدین آن را با سری سولز هم مقایسه کرده‌اند، جزییات بسیار زیادی دارد؛ به طوریکه بسته به دشمن‌تان باید تصمیم درستی بگیرید و مثلا به‌موقع حمله کنید یا به دفاع از خودتان بپردازید و کارهایی مثل جاخالی دادن را انجام دهید. 

سیستم مبارزات بازی به معنی واقعی کلمه پویا است و مثلا ممکن است در حین نبرد با دشمن و در اثر دفاع، شمشیر از دست‌تان بیفتد که در این حالت باید خودتان را به یک سلاح برسانید و آن را بردارید. اتفاقات غیرمنتظره اینچنینی که در مبارزات بازی رخ می‌دهند، باعث شده‌اند تا Unto The End هرگز تکراری و قابل پیش‌بینی نباشد و با یک چالش شیرین، هر لحظه قدرت سورپرایز کردن گیمر را داشته باشد. به این سیستم مبارزه غنی، باید طراحی‌های چشم‌نواز بازی را هم اضافه کنیم که با دست کشیده شده‌اند و همینطور در نظر داشته باشید که تنها تهدید پیش‌ِروی شما دشمنان نیستند و محیط‌های بازی هم می‌توانند حسابی خطرناک باشند. 

به‌طور کلی اگر دنبال تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال جذاب هستید، Unto The End اثر مستقل ارزشمندی است که می‌توان از آن لذت برد. 

آرشیو: Psychonauts

بازی Psychonauts

یکی دیگر از بازی‌های مهمی که آگوست منتشر خواهد شد، Psychonauts 2، جدید‌ترین ساخته تیم شیفر است و خب چه مناسبتی بهتر از اینکه قبل از انتشار بازی، سراغ نسخه قبلی آن برویم و حسابی آماده بازی شویم. به همین دلیل برای سومین بازی این هفته Psychonauts را در نظر گرفتیم که سال ۲۰۰۵ منتشر شد و مطمئن باشید که هنوز هم پس از این همه سال ارزش تجربه بالایی دارد. 

Psychonauts یک تجربه پلتفرمر سه‌بعدی است که ما را با شخصیت Raz همراه می‌کند و به کمپ آموزشی سایکونات‌ها می‌برد. در ابتدای بازی، Raz قابلیت‌های محدود و ساده‌ای مثل دویدن یا پریدن را در اختیار دارد اما به مرور زمان، توانایی‌های خاصی به‌دست می‌آورد که گیم پلی بازی هم با این پیشرفت‌ها، رفته رفته پرجزییات‌تر می‌شود و برای رد کردن مراحل یا مقابله با دشمنان، باید حسابی از مهارت‌های Raz استفاده کنید. بازی هم در همین کمپ تمرینی که اشاره کردیم و هم در ذهن یک سری از کاراکتر‌ها جریان دارد که در این مراحل، طراحی‌های متفاوت و سورئال بازی هنوز هم حسابی چشم‌نواز و خاص به‌نظر می‌رسند. 

Psychonauts توسط تیم شیفر ساخته شده و اگر با او و آثارش آشنا باشید، قطعا از طنز خاص آن‌ها هم خیر دارید که خب سایکوناتس هم این طنز را به شکل خوبی ارائه می‌دهد که یکی دیگر از نکات مثبت آن به‌حساب می‌آید. اگر در برنامه‌هایتان دارید که در ماه میلادی جاری سراغ Psychonauts 2 بروید، قطعا بازی کردن نسخه اول پیش از آن خالی از لطف نخواهد بود. 

بسته الحاقی Echoes of the Eye بازی Outer Wilds

بازی Outer Wilds

آخرین بازی این هفته هم یک اثر مستقل دیگر با نام Outer Wilds است که سال ۲۰۱۹ منتشر شد و از آن بازی‌هایی است که اصلا نباید از دست داد‍. این بازی توسط استودیو  Mobius Digital ساخته شده و وظیفه انتشارش را هم آناپورنا اینتراکتیو برعهده داشته است. 

Outer Wilds از حیث ژانر یک تجربه اکشن ماجراجویی به‌حساب می‌آید اما برای توصیف بهتر و دقیق‌تر حس و حالش، می‌توان گفت که هدف اصلی بازیکن در این بازی، گشت و گذار در جهان بزرگ بازی و تلاش برای پی بردن به رمز و راز‌های آن است. این وسط البته یک ویژگی خاص هم داریم و آن اینکه شما همواره در یک لوپ ۲۲ دقیقه‌ای گرفتار هستید و پس از تمام شدن این زمان، همه‌چیز به‌نوعی ریست می‌شود و البته که با اطلاعاتی که از نوبت قبلی به‌دست آورده‌اید، می‌توانید در نوبت جدید کارهایتان را سریع‌تر پیش ببرید یا در قسمتی دیگر از این جهان وسیع به ماجراجویی بپردازید؛ البته در جریان این ریست شدن، یک سری چیز‌ها هم در دنیای بازی دچار تغییر می‌شوند. 

Outer Wilds از حیث گیم پلی تجربه بسیار سرگرم‌کننده‌ای است؛ لذت سوار شدن به یک سفینه، گشت و گذار در محیط‌های مختلف بازی، ارتباط برقرار کردن با شخصیت‌های آن و همینطور کشف راز‌هایی که مرتبط با همین لوپ ۲۲ دقیقه‌ای هستند، تجربه‌ای خاص به‌ارمغان می‌آورد که سبک خاص طراحی‌ها و اتمسفر جالب بازی هم به لذت‌بخش‌تر شدن این تجربه کمک زیادی می‌کنند. اگر هنوز به تجربه بازی تشویق نشده‌اید، باید بگویم که Outer Wilds جدا از نمره‌های خوب، جوایز مختلفی هم به‌دست آورده که یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها، انتخاب شدن به عنوان بهترین بازی سال در شانزدهمین جوایز بفتای بازی‌های ویدیویی بود. 

در پایان لطفا نظرات خودتان را در مورد بازی‌های این هفته با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده