نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۱

روز جهانی بازی های رومیزی چیست و چگونه می توان در آن شرکت کرد؟

در روز جهانی بازی‌های رومیزی، افراد سراسر دنیا درکنار هم جمع می‌شوند و به انجام بازی رومیزی می‌پردازند. این رویداد چند سالی است که در ایران نیز برگزار می‌شود.

اوایل بهار برای عاشقان بازی‌های رومیزی زمان بسیار جذابی است. این جذابیت نه به‌خاطر برگزاری مراسم جوایز خاص یا انتشار بازی‌های مورد انتظار، بلکه به‌دلیل برگزاری روز جهانی بازی‌های رومیزی است. در این روز که معمولا در ۳۰ آوریل و در بیش از ۸۰ کشور دنیا برگزار می‌شود، علاقمندان به بازی‌های رومیزی می‌توانند با مراجعه مراکزی که از پیش آمادگی خود را اعلام کرده‌اند، به بازی بپردازند. از سال ۲۰۱۲، وب‌سایت Geek and Saundry که یک وب‌سایت در حوزه تولید محتوای مربوط‌به بازی‌های رومیزی است،‌ اقدام به راه‌اندازی روز جهانی بازی‌های رومیزی کرده است و از همان سال این مراسم با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. چه گیک‌هایی که عاشق بازی‌های رومیزی هستند و چه کسانی که تجربه آنچنانی در حوزه این سرگرمی ندارند، در این روز به بازی می‌پردازند. 

Days Gone

در روز جهانی بازی‌های رومیزی یا همان International Tabletop Day که تا پیش از امسال هر سال سی‌ام آوریل (هفته اول اردیبهشت) برگزار می‌شد، مراکز مختلف می‌توانستند در وب‌سایت گیک اند ساوندری ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام، مراجعه‌کنندگان و کسانی که قصد داشتند در این روز به انجام بازی بپردازند، می‌توانستند با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه،‌ نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را انتخاب کرده و برای رفتن به آن‌جا برنامه‌ریزی کنند. نکته بسیار جالب در رابطه با محل برگزاری این رویداد است. کافه‌های مخصوص بازی‌های رومیزی، کافه‌های معمولی، کتابخانه‌ها و حتی منازل شخصی نیز می‌توانند به‌عنوان یک مرکز برای میزبانی بازی‌های مختلف ثبت‌نام کنند و هیچ‌گونه محدودیت یا پیش‌نیازی برای تبدیل شدن به یک مرکز وجود ندارد. فقط اگر می‌خواهید که به یکی از میزبانان تبدیل شوید باید این نکته را در نظر بگیرید که کلکسیون بازی‌های رومیزی‌تان تا حد قابل‌قبولی کامل باشد و بتواند طیف وسیعی از ژانرها و بازی‌ها را پوشش دهد. 

روز جهانی بازی های رومیزی

درکنار شناساندن بازی‌های رومیزی به افرادی که آشنایی زیادی با این سبک از سرگرمی ندارند، اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین هدف وب‌سایت Geek & Saundry از برگزاری چنین روزی ارج نهانیدن به بازی کردن درکنار هم است. اینکه علاقمندان، دوستان و حتی خانواده‌ها می‌توانند در تمام دنیا یک روز را به بازی کردن درکنار هم و لذت بردن اختصاص دهند، بزرگ‌ترین دستاوردی است که رویداد ITTD موفق به کسب آن شده است. درکنار تمام موارد ذکر شده، بازیکنان در این روز می‌توانند بازی‌های جدیدی را کشف کنند، ژانرهایی را که تابحال بازی نکرده‌اند تجربه کنند و حتی می‌توانند به بازی‌های رومیزی علاقمند شوند. در این روز گروه‌های مختلف بازی می‌توانند با هم آشنا شوند و حتی دوستی‌های جدیدی را شکل بدهند و خانواده گیمرهای رومیزی را بزرگ‌تر از پیش کنند. 

در این روز همه می‌توانند بازی‌های مختلف را به رایگان (یا با صرف هزینه فوق‌العاده کم) تجربه کنند، بازی‌های مورد علاقه خود را با تخفیف بخرند و در قرعه‌کشی‌هایی که توسط مراکز برگزاری انجام می‌شود، شانس خود را بیازمایند. 

جالب است بدانید که از سال ۱۳۹۵ این مراسم به‌صورت رسمی و با کمی تفاوت در تاریخ برگزاری در ایران نیز برگزار می‌شود. همیشه روز جهانی بازی‌های رومیزی در روز شنبه (آخر هفته تقویم میلادی) برگزار می‌شود اما با مکاتبه‌های که برگزارکنندگان رویداد در ایران با وب‌سایت Geek and Saundry انجام داده‌اند، قرار شده که این مراسم یک روز زودتر و در آخر هفته خودمان یعنی جمعه‌ها برگزار شود. البته این «تاریخ یک روز زودتر» فقط تا سال گذشته رعایت می‌شد و امسال اوضاع کمی فرق می‌کند.

امسال بدون هیچ توضیحی وب‌سایت گیک اند ساوندری اعلام کرد که مراسم ITTD سال ۲۰۱۹ در تاریخ اول ژوئن و تقریبا با یک ماه تأخیر نسبت به تاریخ قبلی اعلام شده، برگزار خواهد شد. این اقدام تعجب همگان را بر انگیخت زیرا تغییر دادن ۳۰ آوریل (که تا سال گذشته به‌عنوان روز جهانی رومیزی شناخته می‌شد)‌ کار بسیار عجیبی است. به هر حال اول ژوئن مصادف با یازدهم خرداد، در اواسط ماه رمضان قرار می‌گرفت. این تداخل روز ITTD با ماه رمضان باعث می‌شد که کار برای شرکت‌کنندگان و برگزار کنندگان روزه‌دار بسیار بسیار سخت بشود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که روز جهانی بازی‌های رومیزی در ایران با چند روز تأخیر و در تاریخ جمعه، هفدهم خرداد یعنی یک روز پس از عید فطر برگزار شود. اما پیش از ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با مراسم امسال، بد نیست سری بزنیم به تاریخچه روز جهانی بازی‌های رومیزی در ایران.

روز جهانی بازی های رومیزی

اولین دوره از روز جهانی بازی‌های رومیزی در ایران در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ برگزار شد. بیش از ۳۰ داوطلب در تحقق این امر که تا پیش از این به‌صورت یک رویا بود، دست داشتند. ۶ مرکز در ۴ شهر ایران با هماهنگی وب‌سایت رومیز میزبان این روز شدند که از مراکز اصلی آن می‌توان به انستیتو ملی بازی‌سازی، کافه برد و کافه کندو در شیراز اشاره کرد. بیش از ۱۰۰۰ نفر در این مراسم شرکت کردند که حتی برای خود برگزار کنندگان رقم شگفت‌انگیزی به حساب می‌آمد. 

دوره بعدی دقیقا سال بعد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برگزار شد. این‌بار اطلاع‌رسانی گسترده‌تری صورت گرفت و تعداد مراکز از ۶ به شانزده رسید. در انتهای این روز بیش از ۲۰۰۰ نفر در مراکز مختلف حاضر شدند و به انجام بازی‌های مختلف پرداختند. حامیان مختلفی در پوشش خبری رویداد آن سال حضور داشتند که زومجی نیز یکی از وب‌سایت‌های پوشش دهنده اخبار این رویداد محسوب می‌شد. 

سال ۱۳۹۷ اوضاع اما کمی فرق کرد. با بوجود آمدن انجمن بازی‌های فکری که زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی بود، کمیته‌ای با نام بازی‌های رومیزی به‌عنوان زیرمجموعه انجمن بازی‌های فکری تشکیل شد. برگزارکنندگان سال‌های پیشین ITTD که عموما بچه‌های سایت رومیز و کافه‌های مخصوص بازی‌های رومیزی بودند، تصمیم گرفتند تا با رسمیت بخشیدن به بازی‌های رومیزی، برگزاری این مراسم را به کمیته بازی‌های رومیزی واگذار کنند.

اواخر سال ۱۳۹۷، جمعی از مدیران مراکز بازی‌های رومیزی شورایی خصوصی را با نام «شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی» با هدف استانداردسازی، گره‌گشایی و رونق کلی کسب‌و‌کار این مراکز تشکیل دادند. شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی امسال برگزاری ITTD را بر عهده گرفته است. اگر قصد دارید که در مراسم امسال جزو برگزارکنندگان باشید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی، مرکز خود را ثبت کنید. اگر هم می‌خواهید که در این روز به‌عنوان گیمر شرکت کنید، می‌توانید ازطریق وب‌سایت تیوال سانس و مرکز خود را رزرو کرده و در ساعت از پیش تعیین شده،‌ به مرکز انتخاب شده مراجعه کنید و به بازی کردن بپردازید. 

فقط یادتان نرود اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید و عکس، فیلم یا استوری‌ای از این روز تهیه می‌کنید با استفاده از هشتگ‌های زیر،‌ با گیمرهای مختلف آشنا شوید و حتی دیگران را به این سرگرمی علاقمند کنید:

  • #بردگیم
  • #روز_جهانی_بازی_رومیزی
  • #ITTD2019
  • #TabletopDay


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده