تحلیل تریلر گیم پلی Mass Effect: Andromeda
بعد از مدتی طولانی صبر کردن بالاخره در جریان مراسم The Game Awards 2016 نگاه کوتاه به گیمپلی مسافکت اندرومدا انداختم. جایی که جاه طلبیهای بایوور در زمینه گیمپلی بیشتر از گذشته ملموستر بود و شخصا به جواب این سوال که چرا این استودیو در طول دو سه سال گذشته هیچ نمایشی از روند بازی را نشان نداده پی بردم. آخرین قسمت از سری مس افکت در مسیرهایی نو گام برداشته که هیچ کدام از ما دوست داران سرسخت این سری تصور آن را هم نمیتوانستیم کنیم. آندرومدا همان افق خاصی هست که اکثر ما دوست داشتیم روزی مس افکت را در آن مشاهده کنیم.
چه کسی فکرش را میکرد که بتوانیم سوار بر نومد (Nomad) به مانند بازیهای جهان باز در دنیاهای جدید به گشت و گذار بپردازیم. حتی تصور این که در آندرومدا دیگر مجبور نیستیم مانند سه گانه قبلی تنها در یک کلاس پیشرفت کنیم نیز خوشحالکننده بوده چه برسد به اینکه اینبار دست شما برای پیشرفت کردن در هر کلاسی که علاقه دارید باز است یک سرباز شکستناپذیر باشید یا اگر علاقه داشتید در زمینههای مهندسی نیز شخصیت خود را ارتقا دهید و از همه مهمتر هر جور که دوست دارید شخصیت خود را شخصیسازی کنید و دستهایتان در این زمینه کاملا باز است.
|
دوقلوهای رایدر (اسکات و سارا) به همراه پدرشان (آلِک رایدر) سکانداران مسافکت آندرومدا هستند و اینبار قرار است داستان آنها را تجربه کنیم. مطمئنا اتوماتیکوار انتظار هر شخصی از داستان مس افکت بالاست خیرسرمان در مورد بازی صحبت میکنیم که سه گانه آن جزو ماندگارترین و قدرتمندترین بازیهای تاریخ به خصوص در زمینه داستان سرایی بوده است. طرفداران سری مس افکت به خوبی مک والترز را میشناسند او که پیش از این به عنوان نویسنده ارشد در سه گانه قبلی حضور و نقش به سزایی در توسعه این سری داشته این بار نیز علاوه بر حفظ این سمت نقش کارگردانی آندرومدا را نیز بر عهده گرفته تا حداقل از لحاظ داستانی خیالمان راحت باشد.
شپارد و داستان حماسی او برای نجات بشریت در نسل هفتم خاطرات فراوانی را بر ذهنمان حک کرده که هیچگاه آنها را فراموش نخواهیم کرد. از آنجایی که بالاخره تریلر گیمپلی مسافکت آندرومدا منتشر شده بهتر است نگاهی دقیق به آن داشته و نکات که لازم است را فراگیریم.
سیارات فراوان همراه با اکوسیستمهای مخصوص به خود
در مسافکت آندرومدا شما یک کاشف (Pathfinder) هستید بنابراین تعجبی ندارد که تعداد سیاراتی که بتوانید به آن سفر کنید به مراتب بیشتر از سه گانه قبلی باشد زیرا وظیفه شما یافتن بهترین مکان برای زندگی نژاد انسانها است. در همان ابتدای تریلر توانستیم نگاهی هر چند کوتاه به برخی سیارات بیاندازیم چیزی که به وضوح مشخص بود تنوع اکوسیستمی هر یک از آنها است. ممکن یک سیاره از لحاظ آب و هوایی بسیار خشک و محیطی بیابانی داشته باشد و در طرف مقابل شاهد تنوع جنگلی باشیم تا دلتان بخواهد در آندرومدا به این پارادوکسها برخورد و با ورود به هر سیارهای از دیدن محیطهای زیبا و البته پرخطر آن شگفت زده خواهید شد. همه این موارد همراه شده با تنوع جانوری مخصوص که هر یک از آنها عادتهای خود را دارند ولی در این نمایش مشخص شد که بهتر است زیاد سر به سر آنها نگذاریم!
همان نقشه قدیمی اما این بار با جزئیاتی به مراتب بیشتر
مک والترز پیش از این در طی مصاحبه خود با مجله گیماینفورمر اشاره کرده بود که نقشه معروف سری مس افکت که با نام «نقشه کهکشان» (Galaxy Map) شناخته میشود این بار دستخوش تغییرات فراوانی گشته است خوشبختانه در طول تریلر نیز توانستیم نگاهی به آن بیاندازیم باید بگویم که از لحاظ ظاهر کلی بسیار شبیه به نقشه سه گانه قبلی است اما این بار حالتی پویاتر به خود گرفته و از همه مهمتر در هنگام سفر به یک سیاره جدید دیگر با صفحه بارگذاری روبرو نیستیم و اینبار یایوور تصمیم گرفته تا مصافتی که طی میکنید تا به مقصد برسید را در طی یک میان پرده مشاهده کنید. همانند قبل در هر منظومه سیارات متعددی قرار دارد که با اسکن کردن یا در صورت ممکن سفر کردن به آنها درصد پیشرفت خود را افزایش میدهید.
تمپست، کلونی از نورماندی ولی کوچکتر و سریعتر
همه ما با نورماندی و قدم زدن در طبقه طبقه آن خاطره داشتیم. خوشبختانه بایوور سعی نکرده که سه گانه قبلی را به فراموشی بسپارد و این بار سفینه جدیدی را با نام تمپست طراحی کرده که شباهتهای فراوانی از لحاظ طراحی به نورماندی دارد ولی از لحاظ اندازه کوچکتر است و همین مورد باعث شده تا سریعتر از پدرش شود! در مسافکت آندرومدا شما به راحتی میتوانید به هر نقطه از تمپست سرک بکشید و خوشبختانه خبری نیز از صفحات بارگذاری نیست. در طول تریلر نیز مشاهده کردیم که تمپست به راحتی به روی سیاره «کادارا» فرود آمد این طور که به نظر میرسد این سفینه به خاطر زبان طراحی جدیدی که دارد به راحتی میتواند بر روی سیاراتی که محل خاصی برای فرود ندارند نیز این کار را انجام دهد.
نژادهای قدیمی همچنان در آندرومدا حضور دارند
بایوور اشاره کرده است که در مسافکت آندرومدا شاهد برخی از نژادهایی که پیش از این آنها را ملاقات کردهایم خواهیم بود در همان اوایل تریلر در کنار سارا رایدر یک تورین و کورگن را مشاهده کردیم که به نظر میرسد از خدمههای تمپست بودند و شما میتوانید از آنها در ماموریتهای متنوعی که دارید استفاده کنید. آندرومدا یک مکان جدید است که بسیاری از نقاط آن را شما باید کشف کنید و البته احساس هم نکنید که در هر جایی از شما به خوبی پذیرایی شود! هر چه که باشد شما یک نژاد جدید در این کهکشان محسوب میشود و این خود شما هستید که اتفاقات بازی را رقم میزنید از قدرت صحبتکردنتان استفاده کنید و در اکثر سیارات یک متحد و دوست قوی داشته باشید یا با قدرتنمایی بیهوده به تعداد دشمنتان اضافه کنید همچنین در آندرومدا شاهد نژادهای بومی و کاملا جدید نیز خواهیم بود که از جمله مواردی که تاکنون توسط سازندگان از آن نام برده شده است میتوان به کِتها اشاره کرد که اصلیترین دشمنان شما در آندرومدا هستند.
یک راهنمای نقشه کوچک و تغییر سیستم تصمیمات و انتخاب دیالوگها
تیم سازنده با الهام از بازیهایی همچون اسکایریم تصمیم گرفته تا یک نقشه کوچک را به رابط کاربری بازی اضافه کند که کاملا تصمیم معقولی است زیرا در سه گانه مسافکت برای گشت گذار در محیط گاهی مجبور بودید تا نقشه بازی را باز کرده و از مکان خود مطلع میشدید ولی این بار با نگاهی به آن، خیلی راحت میتوانید به نقاطی که دوست دارید بروید.
سیستم تصمیمات و انتخاب دیالوگهای سری مس افکت این بار در آندرومدا دچار تغییراتی شده و شما انتخاب بیشتری را پیش روی خود دارید از لحاظ ظاهری نیز بسیار شبیه به همین سیستم در سری دراگون ایج (Dragon Age) شده است. درهمین مکالمات کوتاهی که در طول تریلر رد و بدل میشود میتوان به شخصیت نترس و در عین حال جسور سارا پی برد چیزی که به وفور آن را میتوانستیم در شخصیت فرمانده شپارد نیز مشاهده کنیم.
(به عنوان یک نکته کوچک در انتها قابل اشاره است که سیستم دکمه زنی همچنان در بازی وجود برای مثال یکی از سربازان زمانی که سلاح خود را به سمت سارا نشانه گرفته او با زدن دکمه R1 او را خلع سلاح میکند)
از اضافه شدن سیستم اسکن تا گشت و گذار با نومد
تیم توسعه اینبار سعی در ساخت یک بازی بسیار بزرگ را داشته و همین موضوع باعث شده تا آندرومدا بیشتر حالت سندباکس به خود بگیرد برای گشت و گذار در این محیطهای بزرگ مطمئنا نیاز به یک وسیله نقلیه دارید و سازندگان در همین راستا نومد را معرفی میکنند از لحاظ طراحی بایوور باز هم نگاهی به گذشته داشته و الهامات جزئی از ماکو، وسیلهای که در قسمت اول به کنترل آن میپرداختیم، گرفته است که البته این وسیله شش چرخ به هیچ وسیله نظامی مجهز نیست و شما به وسیله آن نمیتوانید به کسی شلیک کنید همچنین برای بهبود سیستم کنترل نومد بایوور از تیم سازنده نید فور اسپید کمک گرفته که همانطور که در طول تریلر مشاهده کردیم کنترل کردن آن بسیار روان و راحت است.
اسکن کردن سیستم جدیدی است که به گیمپلی بازی اضافه شده و شما به وسیله آن میتواند به اطلاعات زیادی در خصوص عوامل موجود در محیط دست پیدا کنید در بخشی از نمایش تیم به دنبال یک قاتل است که سارا با اسکن کردن یک جنازه به اطلاعاتی خاصی در مورد او دست پیدا میکند. در ادامه مشخص میشود که اسکن کردن تنها برای پیدا کردن مدرک و پیشبرد مراحل نیست. شما میتوانید به وسیله آن آیتمهای متنوعی را به دست آورید که همین مورد باعث میشود گیمر بیشتر در محیطهای بازی به جستجو بپردازد.
گیمپلی سریع، بدون توقف و به مراتب پویاتر و سختتر
حال نوبت به بخش مبارزات بازی میرسد درمسافکت آندرومدا شما به سلاحها، تجهیزات و از همه مهمتر قدرتهای به مراتب جدیدتری دسترس دارید اولین نکتهای که به شدت جلب نظر میکرد گانپلی بسیار سریعتر بازی نسبت به سه گانه قبلی بود و خوشبختانه آندرومدا سعی کرده که خودش باشد نه یک ترکیب از Dead Space و Gears of War مانند قسمت سوم. در این قسمت شما آزادید توانایی خود را در هر کلاسی که دوست دارید ارتقا دهید و از ترکیب قدرتهای متنوعتان و کمبو زدن با آنها لذت ببرید! برایخود کاور ایجاد کرده یا با قدرت جاذبه دشمنان را به تله مرگ بکشانید.
تا دلتان بخواهد دشمنان مختلف در هر محیط ریخته است که شما را به چالش بکشند و هر کدام از آنها نیز دارای خط سلامتی متفاوتی هستند این بار امکان جاخالی دادن سریعتر از قسمت سوم شده تا در میدان نبرد بیشتر بتوانید دوام بیاورید و از همه مهمتر دیگر برای دستور دادن به همراهانتان و استفاده از قدرتهایتان نیازی نیست که در میان یک نبرد پر زد و خرد بازی را نگه داشته و دستور بدهید! همچنین آندرومدا مانند تمامی بازیهای روز برای سرعت بخشیدن به انتخاب سلاحها و قدرت از منوی چرخشی که امروزه در اکثر بازیها شاهد آن هستیم استفاده میکند. اضافه شدن جتپک ها نیز از مسائل قابل اشاره است که این بار به وسیله آن میتوانید به راحتی جا به جا شده و به روی موانع بلند بروید یا حتی ضربات نهایی هولناکی بزنید چیزی که در سه گانه قبلی حتی خواب آن را هم نمیتوانستیم ببینیم!
به جستجو در محیط بپردازید و آیتمهای مورد نیاز خود را به دست آورید ولی حواستان نیز به موجودات در آن باشد زیرا آنها به هیچ وجه با شما به خوبی رفتار نمیکنند و از طرفی کشتنشان هم کار آسانی نیست. اگر اندکی بیفکر رفتار کنید و سعیِ بر بزنبهادر بودن داشته باشید کارتان یکسره است!
به عنوان یک طرفدار قدیمی و سرسخت سری مسافکت باید بگویم که آندرومدا همان چیزی است که سالها انتظارش را داشتم و برای آن صبر کردهام. البته تغییرات به وجود آمده در گیم پلی شاید به مزاق برخی از طرفداران سینه چاک این سری خوش نیاید، همواره بازیهای پرطرفدار هر گاه که وارد مسیر جدید میشود مخالفانی را هم به گِرد خود جمع میکنند که چنین موضوعی را پیش از این درمورد آخرین نسخه از God of War نیز مشاهده کردیم ولی این دسته از افراد هم باید به شکل منطقیتر با این مسائل برخورد کنند و تغییرات مثبت به وجود آمده را به فال نیک گیرند.