نویسنده: عارف حسین پور
// سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۲

مایکروسافت جزییات سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس و سری اس را اعلام کرد

شاید کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس در خیلی از ویژگی‌های سخت‌افزاری پیشرفته باشند، اما در برخی زمینه‌ها از تکنولوژی روز عقب‌ترند.

شرکت مایکروسافت به‌طور رسمی جزییات سخت‌افزاری دو کنسول نسل بعدی خود یعنی ایکس ‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) و ایکس ‌باکس سری اس (Xbox Series S) را اعلام کرد. به این ترتیب، برخی از ویژگی‌های این دو کنسول که در تریلرها به آن‌ها اشاره‌ای نشده بود، حالا مشخص شده‌اند.

طبق اطلاعات منتشر شده در XBOX، هر دو کنسول از یک آنتن Wi-Fi دو بانده 802.11ac استفاده می‌کنند که این یعنی، کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت از تکنولوژی Wi-Fi 5 بهره می‌برند. این در حالی است که اکنون تکنولوژی Wi-Fi 6 در اکثر دستگاه‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد که سرعت انتقال اطلاعات در آن بالاتر است. از Wi-Fi 5 در کنسول‌های قبلی مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس وان ایکس و اس نیز استفاده شده بود. همچنین شرکت سونی برای کنسول پلی‌استیشن 4 پرو از همین فناوری استفاده کرده است.

به بیان دیگر باید گفت که کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت از تکنولوژی Wi-Fi نسل فعلی استفاده می‌کنند و از جدیدترین استانداردها در این حوزه بی‌بهره هستند. باتوجه‌به سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری پیشرفته که در ایکس‌باکس سری ایکس و نسخه کوچک‌تر آن مورد استفاده قرار گرفته، این موضوع می‌تواند تا حدی ناامیدکننده باشد.

کنسول ها و بازی های نسل نهمی مایکروسافت

از دیگر اطلاعات جدید سخت‌افزاری کنسول‌های مایکروسافت می‌تواند به درگاه‌های USB این دستگاه‌ها اشاره کرد. هر دو کنسول دارای سه درگاه USB 3.1 Gen 1 هستند و روی بدنه آن‌ها خبری از درگاه USB-C که خیلی‌ها منتظرش بودند، نیست. حداقل در این زمینه می‌توانیم بگوییم که کنسول‌های جدید نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت داشته‌اند، چون در کنسول ایکس‌باکس وان ایکس از درگاه USB 3.0 استفاده شده بود.

البته شاید با وجود درگاه اختصاصی برای متصل کردن SSD خارجی، اهمیت درگاه‌های USB چندان مورد توجه نباشد. مایکروسافت حتی یک حافظه SSD خارجی هم برای کنسول خود ساخته است که افراد می‌توانند آن را تهیه کنند و به‌راحتی ظرفیت ذخیره‌سازی کنسول‌شان را بالا ببرند. سرعت این حافظه خارجی برابر با حافظه SSD داخلی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس خواهد بود. جالب است بدانید که از درگاه‌های USB می‌توانید برای اجرای بازی‌های نسل فعلی استفاده کنید، اما بازی‌های نسل بعدی ازطریق این درگاه‌ها قابل اجرا نیستند؛ مگر اینکه فقط بخواهید برای انتقال فایل‌های بازی‌ به حافظه داخلی کنسول از درگاه USB استفاده کنید. بنابراین بازی‌های نسل بعدی فقط در حالتی روی کنسول اجرا می‌شوند که روی SSD داخلی یا خارجی وجود داشته باشند.

مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که کنسول‌های نسل بعدی خود را در تاریخ ۲۰ آبان ماه (۱۰ نوامبر) عرضه می‌کند. ایکس‌باکس سری ایکس ۴۹۹ دلار و ایکس‌باکس سری اس ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده