نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۱

سونی هدست‌های واقعیت مجازی آینده را بدون کنترلرهای سنتی پیش‌بینی می‌کند

استودیو سرگرمی‌های تعاملی سونی پتنت‌های جدید و متعددی را برای ارتقاء تجربه کاربری واقعیت مجازی به ثبت رسانده که جدیدترینِ آن‌ها، سیستم کنترلی متفاوتی را برای آن پیشنهاد می‌کند.

درحال حاضر، کاربران تنها با در دست داشتن کنترلرهای مخصوص هدست‌های واقعیت مجازی (VR) قادر به برقراری ارتباط حرکتی با اپلیکیشن‌ها و محیط واقعیت مجازی هستند. این مورد، در میان تمامی برندها و محصولات مختلفی که توسط شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شوند، وجه اشتراک هدست‌های Virtual Reality را تشکیل می‌دهد. آنچه سونی با ثبت پتنت‌های جدید خود ارائه می‌کند، جایگزین کردن این کنترلرها با گجت‌های پوشیدنی و ارائه‌ی همان دستورات قبلی با عملکرد بهتر است.

براساس پتنتی که بالاتر به آن اشاره شد، یک مچ بند ویژه برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته تا با برقراری ارتباط با دوربین‌های متعددی که برای این منظور به کار گرفته شدند، حرکات و دستورات تمامی انگشتان دست را به پردازنده هدست منتقل می‌کند. در واقع هریک از این گجت‌های پوشیدنی، اطلاعات مربوط به حرکات هر دو دست را اسکن کرده و به مرکز پردازش اصلی (که در این مورد، یک کنسول پلی استیشن است) ارسال می‌کنند. سپس این داده‌ها در سیستم پردازش شده و مجدداً به هدست واقعیت مجازی ارسال می‌شوند.

Sony

در متنی که سونی به همراه پتنت جدید خود به ثبت رسانده می‌خوانیم:

این روش، شامل ثبت حرکت دست‌ها با استفاده از دوربین‌های متعددی است که بخشی از سیستم این دستگاه پوشیدنی را تشکیل می‌دهند. این گجت پوشیدنی به مچ دست کاربر متصل شده و دوربین‌ها در اطراف او قرار می‌گیرند. در این روش، ثبت تصاویر حرکات دست به صورت پی در پی تکرار شده و جریانی از داده‌های تصویری به دست می‌آید. سپس این داده‌ها به مرکز پردازش سیستم ارسال شده و نتایج محاسبات نهایی از محیط مجازی مورد نظر، در نمایشگر هدستی که به سر کاربر متصل است، به نمایش گذاشته می‌شود.

می‌توان به وضوح بهبود تجربه کاربری هدست‌های VR را با استفاده از پتنت جدید سونی متصور شد. این اقدام، می‌تواند قدم دیگری به سمت به واقعیت تبدیل کردن صحنه‌هایی که از فیلم های علمی تخیلی در ذهن داریم، در آینده‌ای نه چندان دور باشد. معمولاً در این گونه فیلم‌ها، امکان دسترسی بازیگران به منوی دستورات مختلف را بدون استفاده از یک کنترلر و تنها با انگشتان دست مشاهده کرده‌ایم. این آزادی عمل بیشتر، علاوه‌بر بهبود رابط کاربری می‌تواند امکان پیاده‌سازی ایده‌های جدید توسط توسعه‌دهندگان را نیز فراهم کند.

virtual reality

سونی در پتنت‌های دیگری که در این خصوص به ثبت رسانده، به متحول شدن نحوه برگزاری رویدادهای آنلاین یا استریم ویدیوهای مختلف اشاره دارد. در این روش، به جای این‌که شخص مورد نظر به‌صورت حضوری در رویداد حاضر شده یا مثلاً از طریق گوشی همراه، لپ‌تاپ یا کنسول خود ویدیوی استریم مراسم‌ها را مشاهده کند، عملاً به یک شرکت کننده مجازی تبدیل شده و با استفاده از هدست واقعیت مجازی خود، یک تجربه واقع‌گرایانه از حضور در محل برگزاری رویداد مورد نظر را احساس می‌کند.

آنچه که سونی در اینجا پیشنهاد می‌کند، این است که با استفاده از دوربین‌های متعددی که در مکان‌های مختلف جایگذاری می‌شوند، یک محیط واقعی را به‌صورت مجازی شبیه‌سازی کرده و تجربه حضور در آن مکان را به بینندگان مجازی خود منتقل کند. با این روش، کاربران می‌توانند به صورت مجازی در رویدادهای زنده شرکت کرده و با دیگران ارتباط برقرار کنند.


منبع segmentnext
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده