نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۱

پیش‌بینی قیمت ایکس باکس سری ایکس؛ کنسول مایکروسافت چند می‌ارزد؟

چندی پیش مایکروسافت از کنسول نسل جدیدش رونمایی کرد، اما هنوز اطلاعات زیادی درباره آن منتشر نشده‌اند. در این مقاله قصد داریم قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را پیش‌بینی کنیم.

در آستانه شروع نسل نهم بازی‌های ویدیویی اطلاعات مختلفی درباره کنسول جدید مایکروسافت منتشر شده‌اند. برای مثال گفته شده که این کنسول نسبت به ایکس‌باکس وان حدود هشت برابر قوی‌تر خواهد بود. مایکروسافت ظاهر کنسولش را نیز به مخاطبان نشان داده، اما هنوز درباره قیمت آن هیچ چیزی اعلام نشده است.

مایکروسافت می‌گوید برای تعیین قیمت ایکس‌باکس سری ایکس از اتفاقاتی که در نسل هشتم رخ دادند درس گرفته است و این یعنی کنسول بعدی این شرکت از نظر قیمت با پلی‌استیشن 5 رقابت تنگاتنگی خواهد داشت. باتوجه‌به سخت‌افزار اعلام شده برای Xbox Series X، قیمت این کنسول می‌تواند تا حدود ۶۰۰ دلار هم باشد، اما شروع ناامیدکننده ایکس‌باکس وان در نسل هشتم احتمالاً باعث خواهد شد تا مایکروسافت در مورد قیمت کنسول جدید خود تجدید نظر کرده و آن را بدون سود یا حتی با ضرر عرضه کند؛ این اتفاقی است که امیدواریم رخ بدهد.

به هر حال در این مقاله قصد داریم باتوجه‌به همه موضوعات، به پیش‌بینی قیمت Xbox Series X بپردازیم. اما قبل از هر چیز بیایید ببینیم که مایکروسافت از چه سخت‌افزاری داخل کنسول‌اش استفاده کرده و قیمت هر کدام از این قطعات چقدر است.

Xbox Series X / مشخصات ایکس باکس سری ایکس

قیمت قطعات داخلی ایکس‌باکس سری ایکس چقدر است؟

درست مانند کنسول قبلی مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس وان ایکس که از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند، ایکس‌باکس سری ایکس هم سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های ساخت این کنسول نیز بالا باشد. بهره‌مندی از پردازنده AMD ZEN 2 و همچنین استفاده از تراشه گرافیکی با معماری Navi که حدوداً ۱۰ درصد قوی‌تر از کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 2070 است، باعث می‌شود تا کنسول بعدی مایکروسافت قدرت پردازشی برابر با یک کامپیوتر شخصی رده بالا داشته باشد. این کنسول همچنین از رم GDDR6 استفاده می‌کند تا برای اجرای بازی‌ها با رزولوشن 8K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه هیچ مشکلی نداشته باشد. حافظه ذخیره‌سازی SSD این کنسول هم باعث می‌شود تا عملکرد آن در اجرای بازی‌ها به مراتب بهتر از کنسول‌های نسل فعلی باشد؛ حتی اعلام شده که در نسل بعدی باید با صفحات لودینگ در بازی‌های ویدیویی خداحافظی کنیم. چنین سخت‌افزار قدرتمندی امکان پشتیبانی از قابلیت ری-تریسینگ به‌صورت همزمان را نیز فراهم می‌کند که منجر به ارتقای گرافیکی شگفت‌انگیز بازی‌ها در کنسول‌های نسل بعد خواهد شد.

ردموندی‌ها نمی‌خواهند مانند نسل هشتم، کنسول‌شان را با قیمتی بالاتر از رقیب به بازار عرضه کنند و مجددا بازنده جدول فروش باشند

مایکروسافت وعده داده بود که برای کنسول جدیدش از یک حافظه SSD قدرتمند استفاده کند که حتی از نمونه‌هایی که روی کامپیوترهای شخصی می‌بینیم هم عملکرد بهتری داشته باشد. به همین خاطر SSD استفاده شده در ایکس‌باکس سری ایکس از تکنولوژی NVMe پشتیبانی می‌کند؛ یعنی چیزی شبیه حافظه SSD سامسونگ مدل 970 Pro که نسخه یک ترابایتی آن ۳۵۰ دلار قیمت دارد.

در بخش گرافیکی، ایکس‌باکس سری ایکس یک پردازنده ۱.۸۲۵ گیگاهرتزی با ۵۲ واحد محاسباتی (CU) دارد که از معماری RDNA 2 بهره می‌برد و توان پردازشی ۱۲ ترافلاپس را ارائه می‌کند. این پردازنده که از نوع AMD Navi است، به خوبی می‌تواند از قابلیت ری-تریسینگ پشتیبانی کند. هنوز شرکت AMD جدیدترین پردازنده‌های سری Navi و Ryzen 3000 خود را به بازار عرضه نکرده است، اما به نظر می‌رسد که باید قدرت پردازشی آن‌ها را با کارت‌های گرافیکی مانند RTX 2080 یا Radeon VII مقایسه کنیم. با این حساب، اگر کنسول بعدی مایکروسافت بخواهد همه بازی‌ها را با حداقل رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند (البته همان‌طور که گفتیم این کنسول از رزولوشن 8K هم پشتیبانی خواهد کرد)، باید کارت گرافیکی داشته باشد که حداقل قیمت آن روی پی‌سی حدود ۸۰۰ دلار است. درباره قیمت پردازنده‌های AMD Ryzen Zen 2 هم بهتر است چیزی نگوییم!

Xbox Series X / کنسول ایکس باکس سری ایکس

با تمام این اوصاف آیا قیمت ایکس‌باکس سری ایکس به بیش از ۱۰۰۰ دلار می‌رسد؟ البته که نه؛ شاید قیمت هر کدام از قطعات نام برده شده به‌تنهایی خیلی زیاد باشد، اما دو نکته در این رابطه حائز اهمیت است؛ اول اینکه مایکروسافت در طراحی کنسول جدیدش مثل ایکس‌باکس وان از «سیستم روی یک تراشه» (System on a Chip) که اصطلاحا به آن SoC گفته می‌شود استفاده می‌کند. بدین معنی که اجزای مختلف سیستم را به‌صورت یکپارچه روی یک مدار مجتمع قرار می‌دهد. به زبان ساده‌تر یعنی CPU و GPU را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این شرکت در همکاری خود با AMD به‌دنبال راه‌هایی خواهد بود که تا حد ممکن هزینه‌های تولید را کاهش دهد. این مورد برای سایر قطعات سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری ایکس نیز اتفاق می‌افتد؛ به طوری که قیمت آن‌ها برای مایکروسافت قطعاً کمتر از نمونه‌های ارائه شده در بازار خواهد بود.

اما نکته دوم آن است که مایکروسافت برای تعیین قیمت ایکس‌باکس سری ایکس نمی‌تواند تنها به بهای تمام شده این دستگاه توجه داشته باشد. قطعاً مایکروسافت سیاست‌های شرکت سونی را زیر نظر دارد تا ببینند چه قیمتی را برای PS5 تعیین می‌کند. ردموندی‌ها نمی‌خواهند مانند نسل هشتم، کنسول‌شان را با قیمتی بالاتر از رقیب به بازار عرضه کنند و مجددا بازنده جدول فروش باشند. میزان فروش کنسول پلی‌استیشن 4 تا الان حدود ۱۰۹ میلیون دستگاه بوده، اما مایکروسافت تنها حدود ۴۷ میلیون دستگاه ایکس‌باکس وان فروخته است. این موضوع باعث می‌شود تا مایکروسافت برای نسل نهم سیاست‌های دیگری را در پیش بگیرد؛ ضمن اینکه مسئولان این شرکت هم به همین موضوع اشاره کرده‌اند. این شرکت می‌تواند قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را پایین‌تر از بهای تولید آن در نظر بگیرد و روی کسب سود بالاتر ازطریق فروش بازی‌ها تمرکز کند. این استراتژی را احتمالاً شرکت سونی نیز در پیش خواهد گرفت.

Xbox Series X / قدرت ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت و درس بزرگی که از نسل هشتم گرفت

اجازه بدهید یک فرضیه را با هم بررسی کنیم؛ اینکه قیمت کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ۵۰۰ دلار خواهد بود. اگرچه سخت‌افزار داخلی این کنسول نشان می‌دهد که قیمت آن حداقل باید ۶۰۰ دلار باشد، اما اگر مایکروسافت بخواهد در زمینه فروش با سونی رقابت داشته باشد، نباید به چنین قیمتی فکر کند. از طرفی فیل اسپنسر، رئیس پلتفرم ایکس‌باکس نیز گفته که درس‌های بزرگی از نسل هشتم گرفته و دیگر حاضر نیست به بهای داشتن لقب «قدرتمندترین کنسول بازار»، آمار فروش را از دست بدهد. اگر قیمت ۶۰۰ دلاری برای شما آشنا به نظر می‌رسد به این خاطر است که سونی کنسول پلی‌استیشن 3 را در سال ۲۰۰۶ با همین قیمت عرضه کرده بود که اگر تورم را هم در نظر بگیریم، می‌توان قیمت خرید پلی‌استیشن 3 را ۷۸۰ دلار اعلام کرد. همین موضوع باعث شد تا سونی در نسل هفتم سهم بزرگی از بازار را از دست بدهد و آن را به مایکروسافتی واگذار کند که با کنسول ایکس‌باکس 360 قلب گیمرها را تسخیر کرده بود.

اگر مایکروسافت قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را بیشتر از ۵۰۰ دلار تعیین کند، دست به ریسک بزرگی زده است

سونی  در سال ۲۰۱۳ کنسول نسل هشتمی خود یعنی پلی‌استیشن 4 را با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه کرد که در آن زمان ایکس‌باکس وان ۵۰۰ دلار فروخته می‌شد. به نظر می‌رسد که عملکرد ضعیف مایکروسافت در این نسل هم تا حدی به همین تفاوت قیمت مرتبط باشد. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم قیمتی که شرکت‌ها برای کنسول‌شان در ابتدای نسل در نظر می‌گیرند، می‌تواند تعیین کننده موفقیت تجاری آن کنسول در کل آن نسل باشد. به همین خاطر کمی دور از ذهن است که مایکروسافت بخواهد قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را بالاتر از ۵۰۰ دلار تعیین کند. از سوی دیگر قیمتی پایین‌تر از این هم منطقی به نظر نمی‌رسد، چون مایکروسافت قبلاً ایکس‌باکس وان ایکس را با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه کرده و حالا بعید است که کنسول جدید خود را به قیمتی کمتر مثلاً ۴۰۰ دلار بفروشد.

قیمت Xbox Series X / قیمت ایکس باکس سریز ایکس

یکی از ویژگی‌های کنسول ایکس‌باکس سری ایکس که باعث می‌شود قیمت بالای آن برای گیمرها قابل هضم‌تر باشد، قابلیت پشتیبانی  معکوس (Backward Compatibility) آن است. به این ترتیب شما می‌توانید با پرداخت قیمت احتمالی ۵۰۰ دلار، نه‌تنها به مجموعه‌ای از بازی‌ها که همزمان با ایکس‌باکس سری ایکس منتشر می‌شوند (مهم‌تر از همه Halo Infinite) دسترسی داشته باشید، بلکه تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان هم روی این کنسول قابل اجرا خواهند بود. البته هنوز درباره جزئیات این ویژگی توضیح زیادی داده نشده، اما احتمالاً این بازی‌ها هم به‌صورت فیزیکی (ازطریق دیسک) و هم دیجیتالی روی کنسول جدید مایکروسافت اجرا می‌شوند. علاوه‌بر این، مایکروسافت اعلام کرده که حتی لوازم جانبی ایکس‌باکس وان هم با ایکس‌باکس سری ایکس سازگاری کامل دارند. شما می‌توانید دسته ایکس‌باکس وان را به کنسول جدید وصل کرده و تمام سرویس‌های خریداری شده یا اچیومنت‌ها را به آن منتقل کنید.

البته ما قیمت ۵۰۰ دلار را به‌عنوان یک فرضیه در نظر گرفتیم که فکر می‌کنیم احتمال وقوع آن زیاد باشد. اگر مایکروسافت قیمت ایکس‌باکس سری ایکس را بیشتر از این تعیین کند، دست به ریسک بزرگی زده است. اگر هم قیمتی پایین‌تر از ۵۰۰ دلار را در نظر بگیرد، به‌عنوان یک گیمر مراتب سپاسگزاری خودمان را به این شرکت اعلام می‌کنیم. در هر حال باید کمی بیشتر صبر کنیم تا مشخص شود جنگ کنسول‌ها در نسل نهم به چه شکلی پیش خواهد رفت.

نظر شما درباره قیمت ایکس‌باکس سری ایکس چیست؟ فکر می‌کنید قیمت کنسول جدید مایکروسافت بیشتر از پلی‌استیشن 5 خواهد بود یا کمتر؟ لطفاً نظرات خود را ازطریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


منبع Forbes GamesRadar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده