نویسنده: نیما احمدی
// دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۴

رئیس نینتندو: تمرکز مطلق روی کنسول‌های اختصاصی کار بیهوده‌ای است

طبق گفته‌های شانتارو فوروکاوا، رئیس نینتندو، آینده کنسول‌های این شرکت پس از نینتندو سوییچ احتمالاً به سمت سرویس‌های ابری خواهد رفت.

حال که کنسول دستی نینتندو سوییچ محبوبیت خوبی بین طرفداران خود پیدا کرده، بسیاری از آن‌ها درباره قدم بعدی نینتندو سوال می‌کنند. شانتارو فوروکاوا، رئیس نینتندو در پاسخ به این سوال درباره صنعت بازی‌های ابری و فناوری آینده‌ای که نینتندو امیدوار است به پلتفرم‌های این شرکت اضافه شود، صحبت کرد.

در مصاحبه‌ای با مجله ژاپنی Nikkei، از آقای فوروکاوا درباره سرویس‌های ابری و چگونگی تأثیر آن‌ها روی آینده کنسول‌‌های اختصاصی سوالاتی پرسیده شد. به‌نظر می‌رسد که فوروکاوا در پاسخ به این سوال گفته که در دهه آینده سخت‌افزارهای اختصاصی تولیدکنندگان First Party به کار خود ادامه می‌دهند و قرار نیست کنار گذشته شوند. بااین‌حال، این دیدگاه همراه با چند نکته است که کمی با احتیاط بیان شده است. طبق مصاحبه منتشر شده، رئیس نینتندو اعلام کرد که تمرکز محض روی کنسول‌های اختصاصی (و امتناع از توجه به بازی‌های ابری)، ممکن است یک شرکت را به‌سمت نابودی هدایت کند. او گفت:

روش‌هایی از بازی کردن که تنها از طریق سخت‌افزار انجام می‌شود، بیهوده خواهد بود. زمانی که مخاطبان شما شروع کنند و بگویند که می‌توانند روی کنسول‌های دیگر یا گوشی‌های هوشمند به انجام بازی بپردازند، کار شما تمام است.

Nintendo Switch

این یک دیدگاه کاملاً جدید برای نینتندو نیست. اخیراً رجی فیس ام، رئیس سابق شعبه نینتندو آمریکا در صحبتی با هالیوودریپورتر درباره آینده بازی‌ها بحث و گفتگو کردند. طبق گفته‌های فیس ام، به احتمال زیاد در آینده صنعت بازی، مهم‌ترین چیز برای توسعه، تغییر جهت از فضای فیزیکی و حرکت به‌سمت فضای ابری خواهد بود. رجی فیس ام گفت:

از آن‌جایی که فناوری درحال تبدیل شدن به فضای ابری است، و در عین‌حال نیز سرعت دانلود درحال افزایش است، باید نتیجه بگیریم که شما در آینده، هر بازی را در هر دستگاه و زمانی که می‌خواهید، می‌توانید تجربه کنید. این اتفاق در دهه آینده رخ خواهد داد و موضوعی است که برای بازیکنان ارزش به‌خصوصی دارد.

با این‌که شوخی‌های زیادی با صنعت بازی‌های ابری در طول این نسل شده بود، اما به‌نظر می‌رسد که این فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است. با نزدیک شدن به نسل بعدی کنسول‌هایی مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، جای هیچ تردیدی نیست که فضایی شکل گرفته که شرکت‌ها در آن به دنبال رشد هستند.

مایکروسافت اکنون در حال کار روی پروژه ایکس‌کلاد (Project xCloud) است، علاوه‌بر این باید یادآور شویم که سرویس استریم مبتنی بر فضای ابری ایکس‌باکس نیز در سال ۲۰۲۰ برای پی‌سی و گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی خواهد شد. از آن‌جایی که تیم ایکس‌باکس درحال مذاکره اولیه با توسعه‌دهندگان است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که برنامه‌های انحصاری برای این پلتفرم استریمی منتشر شود.

پلی‌استیشن تاکنون موفقیت‌های خوبی در پلتفرم ابری خود کسب کرده است. این پلتفرم که PlayStation Now نام دارد، یکی از اولین پلتفرم‌های ابری است که توانست نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر به خود جذب کند. با وجود ورود پلتفرم‌های جدیدی همچون گوگل استیدیا به فضای بازی‌های ابری، پلی‌استیشن ناو با قیمت پایین‌تر و بازی‌های بهتر (حتی باوجود عدم بازی‌های بزرگ First Party)، موضع رقابتی بهتری را در اختیار دارد.

با نزدیک شدن به عرضه کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم در طی یک دهه آینده، نسل کنسول‌ها چگونه تغییر خواهند کرد. اما باتوجه به گفته‌های فوروکاوا، در آینده‌ ممکن است شاهد بازی کردن بازی ماریو روی یک سرویس ابری باشیم.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده