// یکشنبه, ۶ بهمن ۹۸ ساعت ۲۱:۳۲

براساس گزارش مت پيسكاتلا، تحليلگر وبسايت NPD، فروشگاه آنلاين اپيک گيمز استور در كاهش مجموع فروش ديجيتالی بازی‌های پی‌سی در تمامی بسترها از جمله استيم، نقش داشته است.

به‌نظر می‌رسدكه رقابت، الزاماً موجب ايجاد يک بازار فروش سالم نمی‌شود. براساس گزارش مت پيسكاتلا (Mat Piscatella)، متخصص تحليل و بررسی آمار فروش بازی‌های ويديویی، معرفی فروشگاه آنلاين اپيک گيمز استور در بازار فروش بازی‌ها پی‌سی، موجب كاهش مجموع مبالغ پرداختی كاربران برای خريد محتوای اين پلتفرم در ميان تمامی بسترهای عرضه و فروش آنلاين بازي‌های ويديويی شده است. درحالی‌كه هدف از راه‌اندازی پلتفرم‌های توزيع و فروش متعددی مانند استيم و اپيك گيمز، افزايش نوآوری و رقابت بين اين فروشگاه‌ها بیان شده، گزارشات جديد نشان می‌دهند كه اين اقدام تنها موجب دور شدن بخشی از مصرف‌كنندگان از اين بازار شده است.

اين ادعا از سوی مت پيسكاتلا در گروه آناليز و بررسی NPD مطرح شده است. پيسكاتلا، در اكانت توييتر خود به نقل از شركت NPD and the Electronic Software Association گزارش می‌كند كه با وجود افزايش ۲ درصدی درآمد حاصل از فروش نرام‌افزار در سال ۲۰۱۹، مجموع فروش محتوای ديجيتالی پلتفرم پی‌سی در سال ۲۰۱۹ در مقايسه با موعد مشابه سال گذشته كاهش يافته است.

پيسكاتلا در پست توييتری خود مي‌نويسد:

جنگ بزرگی كه ميان پلتفرم‌های توزيع و فروش محتوای پی‌سی در سال ۲۰۱۹ جريان داشت، موجب افزايش تمايل مصرف‌كنندگان براي صرف هزينه‌ی بيشتر در اين حوزه نشده است. اولویت‌هایی مانند افزایش حق انتخاب و ارتباط و تعامل با مصرف‌کنندگان و به حداقل رساندن سردرگمی آن‌ها که در سال ۲۰۱۹ کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، نهایتاً منجر به افت درآمد بازار فروش پلتفرم پی‌سی شده است.

Lenovo PC Gaming

اما چرا اين موضوع اهميت دارد؟ جامعه‌ی اختصاصی كاربران پی‌سی، نسبت به حضور فروشگاه اپيک گيمز در بازار فروش بازی‌های کامپیوتری به‌طور محسوسی واكنش نشان داده است. این مجموعه، در مدت زمانی كه از آغاز نسل كنونی بازي‌های ويديويی مي‌گذرد، بيشتر به‌دليل سادگی و يكپارچگی پلتفرم استيم رشد چشمگيری را به خود دیده است. با اين‌كه ساير بسترهای فعال در بازار فروش پی‌سی، ازجمله GreenManGaming يا GOG Galaxy نيز طبیعتاً در اين بين حاضر بودند، اما اين حضور همه جانبه و نزديک به تجربه‌ی كنسولی فروشگاه استيم بود كه اطمينان بيشتری به قابليت فروش بازی‌های كامپيوتری بخشيده بود.

فروشگاه اپيک گيمز، با توسعه‌دهندگان و ناشرانی كه متمايل به عرضه‌ی انحصاری بازی‌های خود در اين بستر بودند، ورود نسبتاً موفقيت‌آميزی به اين حوزه داشت. در شرايطی كه اكثر سود حاصل شده به توسعه دهندگان و ناشران بازی‌ها تعلق می‌گرفت، بنيانگذار اپيک گيمز ادعا می‌كرد كه متنوع سازی بازار فروش و ايجاد رقابت با قوانين و سياست‌های (اغلب سخت‌گيرانه‌) Valve می‌تواند منجر به افزايش مجموع مبالغ پرداختی مصرف‌كنندگان و همچنين موجب ايجاد بسترهای توزيع بهتر شود.

اين گزارش NPD برای اولین‌بار نشان می‌دهد که سياست‌های کلی همواره جواب‌گو نبوده و واكنش جامعه‌ی گيمينگ نیز نسبت به آن، چندان مثبت نیست. در واقع به‌نظر می‌رسد كه تقسيم جايگاه تثبيت شده‌ی استيم، به‌جای ايجاد رقابت، صرفاً موجب عقب كشيدن بخشی از مخاطبان از اين حوزه شده و برخی از خريداران به جای خريد از اين بسترها، تصميم به خريد بازی روی كنسول‌ها گرفته يا به‌طور کلی از خرید آن صرف‌نظر کرده‌اند.

پيسكاتلا نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند كه در سال ۲۰۱۹ علاوه‌‌بر آثار منفی وارد شده به دو عامل حق انتخاب و ارتباط با مصرف‌كنندگان، ايجاد سردرگمی و سراسيمگی در بازار فروش نیز مشكلات جديدی را برای كل اكوسيستم ايجاد كرده است. البته جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که این اتفاق، می‌تواند لزوماً به دلیل اضافه شدن یک پلتفرم جدید به کنسول‌های بازی باشد. هرچند جالب است بدانيد كه ميزان فروش ديجيتالی محتوای كامپيوتری در كنار نسخه‌ی فيزيكی بازی‌های كنسولی، تنها مواردی بودند كه در سال ۲۰۱۹ نسبت به قبل پسرفت داشتند.

با اين‌كه اين اكوسيستم به‌طور كلی دچار آسیب شده است، خود فروشگاه اپيک گيمز استور در سال گذشته عملكرد موفقيت آميزی را از خود به جا گذاشته است. براساس گزارش جديدی كه از سوی اين شركت منتشر شده، اپيک گيمز استور در اولين سال حضور خود ۱۰۸ ميليون خريدار محتوای پی‌سی داشته كه از ميزان، ۶۹۰ ميليون دلار سود خالص عايد آن‌ها شده است. شرکت ولو و فروشگاه استيم نیز با فعاليت روی نرم‌افزار‌های جديد، ويژگی‌ها و بازی‌های تازه‌ای را به پلتفرم خود اضافه می‌كنند. از جمله‌ی اين موارد، می‌توان به دنباله‌ی VR و بسیار مورد انتظار بازی Half-Life اشاره كرد.

منبع dualshockers
کاراکتر باقی مانده