// چهار شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

جیم جارموش: Twin Peaks: The Return بهترین سینمای دهه‌ گذشته است

جیم جارموش به تازگی در خلال تبلیغات فیلم Dead Don't Die، درباره‌ی بهترین فیلم آمریکایی دهه‌ی گذشته صحبت کرده است.

از آنجایی که در حال نزدیک شدن به سال ۲۰۲۰ هستیم، پس باید منتظر باشیم تا در ادامه‌ی سال، فهرست‌ها و منتقدان مختلف، بهترین‌های خودشان را در حوزه‌ی سینما و تلویزیون دهه‌ی گذشته اعلام کنند. اما حداقل یک صاحب‌نظر وجود دارد که چند ماه دیگر صبر نکرده و از همین حالا انتخابش را کرده است. جیم جارموش به تازگی در مصاحبه‌ای که به منظور تبلیغاتِ فیلم جدیدش، کمدی زامبی‌محور «مُرده‌ها نمی‌میرند» (Dead Don't Die) با سایت والچر انجام داده است، حسابی از سریالِ «تویین پیکس: بازگشت» (Twin Peaks: The Return) به کارگردانی دیوید لینچ تعریف کرده و از آن به عنوان بزرگ‌ترین سینمای آمریکا در جریان ۱۰ سال گذشته یاد کرده است. بحث‌های فراوانی سر اینکه آیا «تویین پیکس: بازگشت» یک فیلم طولانی یا یک سریالِ تلویزیونی حساب می‌شود وجود داشته است؛ بالاخره این پروژه در حالی در قالب ۱۸ اپیزود روی آنتنِ شبکه‌ی شوتایم رفت که خودِ لینچ آن را در قالب یک فیلمنامه‌ی سینمایی واحد به نگارش در آورده بود. ولی خود جارموش اعتقاد دارد که اولی درست است. وقتی مصاحبه‌کننده‌ی والچر از جارموش می‌پرسد که این روزها چه فیلم‌هایی تماشا کرده است، او جواب می‌دهد:

اوه پسر، من خیلی فیلم می‌بینیم. فیلم‌های بسیار زیبایی مثل «روما» و «سوگلی» را پارسال دیدم که همزمان تقریبا جریان اصلی هم بودند. «بر دروازه‌ی ابدیت» جولیان اشنابل با حضور ویلیام دفو را به جز موزیکش دوست داشتم. High Life، فیلم بسیار عجیب کلر دنیس را دوست داشتم. «دزدان فروشگاه»، «بلک‌کلنزمن»، «مرگ استالین»، «مراقب فاصله بودن» را دوست داشتم. اما شاید بهترین سینمای آمریکا در دهه‌ی گذشته برای من «تویین پیکس: بازگشت» بود. یک فیلم ۱۸ ساعته‌ که به زیباترین و ماجراجویانه‌ترین شکل ممکن، رویا مانند و غیرقابل‌فهم بود. شاهکار بود. نمی‌دانم چرا به دیوید لینچ هرچقدر پولی که لازم دارد نمی‌دهند تا برود هر چیزی که دوست دارد بسازد؟ چرا به تری گیلیام هرچقدر پولی که لازم دارد نمی‌دهند؟ او برای اینکه چیزی بسازد، به پول نیاز دارد؛ پول رو بهش بدید و قال قضیه رو بکنید. واقعا نمی‌فهمم!

باورِ جارموش درباره‌ی فیلم‌بودنِ «تویین پیکس: بازگشت» در راستای خط فکری مجله‌ی فیلمِ اسطوره‌ای فرانسوی کایه دو سینما قرار می‌گیرد که «تویین پیکس» را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۷ خود اعلام کرده بود. اما از آنجایی که «بازگشت» فقط از شبکه‌ی شوتایم پخش شد، پس فقط شرایط لازم برای حضور در مراسم جوایز اِمی را داشت، نه اسکار. «بازگشت» به ۹ نامزدی در مراسم اِمی دست پیدا کرد که شامل نامزدی دیوید لینچ برای بهترین کارگردانی یک مینی‌سریال یا فیلم کوتاه درام نیز بود. همچنین وبسایت World of Reel اخیرا با کمک ۲۵۰ منتقد، فیلمساز، برنامه‌ساز و دانشگاهیان، فهرستی از بهترین فیلم‌های دهه‌ی گذشته تهیه کرده بود؛ در فهرستی که «مد مکس: جاده‌ی خشم» رده‌ی اول آن را به دست آورده بود، «تویین پیکس: بازگشت» در جایگاه هفدهمش به چشم می‌خورد.

دیوید لینچ هنوز پروژه‌ای را که برای بعد از «تویین پیکس: بازگشت» در نظر دارد اعلام نکرده است. فصل سوم «تویین پیکس» در سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید. از آن موقع تاکنون، لینچ مشغول کار روی پروژه‌های مختلف هنری و موسیقیایی بوده است. همچنین این کارگردان با پلتفرم آنلاینِ آموزشی «مسترکلس» نیز برای آموزش فنون فیلمسازی همکاری کرد که اوایل امسال منتشر شد.


منبع indiewire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده