نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۳

گزارش فروش سینمای ایران؛ از صدرنشینی و رکوردشکنی «متری شیش و نیم» تا توقیف «رحمان ۱۴۰۰»

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در این هفته صدرنشین شد و البته با عبور از «فروشنده» به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

سینمای ایران هفته متفاوتی را تجربه کرد؛ پرفروش‌ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران عوض شد و فیلمی که قرار بود به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شود، نه تنها توقیف شد که جایگزینش در اکران نیز مشخص شد. در هفته گذشته فیلم سینمایی «متری شیش و نیم»، ساخته سعید روستایی در صدر جدول ایستاد. این فیلم سینمایی در چهارمین هفته اکرانش در ۱۷۳ سینما، ۳ میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان فروخت. این فیلم ایرانی با رسیدن به فروش ۱۶ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان از لحاظ فروش از فیلم سینمایی «فروشنده»، ساخته اصغر فرهادی عبور کرد. «فروشنده» پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران بود و «متری شیش و نیم» حالا به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران تبدیل شده است. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» اما هنوز از نظر مخاطب از «فروشنده» عقب است. فیلم سینمایی «فروشنده» توانست ۲ میلیون نفر را به سالن‌های سینما بکشد. این در حالی است که «متری شیش و نیم» تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشته است و هفتمین فیلم پرمخاطب و غیرکمدی سینمای ایران محسوب می‌شود. با توجه به استقبال مخاطبان، بعید نیست که «متری شیش و نیم» در آینده‌ای نزدیک از لحاظ بیننده نیز «فروشنده» را پشت سر بگذارد. سعید روستایی، کارگردان «متری شیش و نیم» پیش از این یک فیلم سینمایی، آن هم «ابد و یک روز» را ساخته بود. بدیهی است که «متری شیش و نیم» حالا پرفروش‌ترین فیلم کارنامه این کارگردان است.

متری شیش و نیم

رتبه دوم در اختیار فیلم توقیف شده‌ی «رحمان ۱۴۰۰»، ساخته منوچهر هادی است. این فیلم سینمایی در این هفته آخرین هفته اکرانش را تجربه کرد. «رحمان ۱۴۰۰» در این هفته ۱۴۵ سینما در اختیار داشت. «رحمان ۱۴۰۰» به فروش هفتگی ۳ میلیارد و ۶۷ میلیون تومان دست پیدا کرد و به فروش کلی ۲۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون رسید. این فیلم سینمایی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. ساخته جدید منوچهر هادی یکی از شانس‌های تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود، اما آنطور که پیدا است، «رحمان ۱۴۰۰» دیگر اکران نخواهد شد. فیلم سینمایی «تگزاس ۲» به عنوان جایگزین این فیلم در اکران معرفی شده است. رتبه سوم این هفته در اختیار فیلم سینمایی «چهار انگشت»، ساخته حامد محمدی است. این فیلم سینمایی در چهارمین هفته فروشش در ۱۵۵ سینما به نمایش درآمد. «چهار انگشت» در این هفته یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون تومان فروخت. این فیلم سینمایی در مجموع ۶ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان فروخته است. با توجه به توقیف و توقف نمایش «رحمان ۱۴۰۰»، این هفته بهترین شانس «چهار انگشت» برای فروش بیشتر بود؛ این فیلم سینمایی اما باز هم کم فروغ ظاهر شد.

رحمان ۱۴۰۰

رتبه چهارم این هفته به فیلم سینمایی «ژن خوک»، ساخته سعید سهیلی تعلق دارد. این فیلم سینمایی در چهارمین هفته اکرانش در ۹۲ سینما به نمایش درآمد. «ژن خوک» در این هفته ۴۲۹ میلیون تومان فروخت. «ژن خوک» تاکنون به فروش کلی یک میلیارد و ۸۷۴ میلیون تومان رسیده است. سعید سهیلی پیش از این فیلم‌های پرفروشی مانند «گشت ارشاد» و «گشت ۲» را ساخته است. شاید بتوان دلیل تفاوت فروش «ژن خوک» با دو فیلم پرفروش سعید سهیلی را در مواردی مانند عدم استفاده از ستاره‌های پول‌ساز در «ژن خوک» کاوش کرد. رتبه پنجم گیشه سینمای ایران در هفته آخر فروردین در اختیار فیلم سینمایی «زندانی‌ها»، ساخته مسعود ده نمکی است. این فیلم سینمایی در این هفته ۱۲۲ سینما در اختیار داشت و ۴۰۰ میلیون تومان فروخت. جدیدترین ساخته مسعود ده نمکی با استقبال کم مخاطبان مواجه شده است؛ چرا که این فیلم سینمایی حتی از فیلم رتبه چهارم جدول نیز سینماهای بیشتری در اختیار دارد اما در جذب مخاطب کم فروغ بوده است. «زندانی‌ها» تاکنون ۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان فروخته است. شما در ادامه می‌توانید فهرست دَه فیلم پرفروش هفته گذشته را مطالعه کنید.

ده فیلم پرفروش هفته گذشته

ردیفنام فیلمهفتهفروش هفتگی
۱متری شیش و نیم۴۳,۲۰۵,۵۰۷,۰۰۰
۲رحمان 1400۴۳,۰۶۷,۷۴۰,۰۰۰
۳چهار انگشت۴۱,۲۴۴,۸۰۵,۰۰۰
۴ژن خوک۴۴۲۹,۰۶۴,۰۰۰
۵زندانی‌ها۴۴۰۰,۴۳۱,۰۰۰
۶پیشونی سفید ۳۴۲۹۷,۲۷۷,۰۰۰
۷غلامرضا تختی۴۲۳۳,۹۱۰,۰۰۰
۸آشغال‌های دوست داشتنی۹۵۴,۰۲۱,۰۰۰
۹آستیگمات۲۱۲۷,۵۲۴,۰۰۰
۱۰پارادایس۱۲۱۳,۴۲۳,۰۰۰


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده