نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

نکاتی که بهتر است پیش از تجربه بازی Dead Cells بدانید

Dead Cells در کنار کیفیت بسیار بالایش یک بازی سخت هم به حساب می‌آید و به همین دلیل بهتر است پیش از تجربه آن یک سری نکات را بدانید. 

بازی Dead Cells چندی پیش پس از مدت‌ها بودن در حالت Early Access به صورت رسمی منتشر شد و کاربران پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ می‌توانند این بازی مستقل را تجربه کنند. Dead Cells یک بازی دو‌بعدی اکشن و پلتفرمر است که رگه‌هایی از سبک مترویدونیا هم در آن دیده می‌شود. این بازی پس از انتشار تحسین‌های منتقدین را در پی داشت و نمره‌های خیلی خوبی دریافت کرد. 

در Dead Cells، با شخصیتی همراه می‌شویم که در یک محیط زندان‌مانند بیدار می‌شود و حال باید به محیط‌های دیگر بازی برود و در این راه با دشمنان و باس‌های مختلفی مبارزه کند. با این حال در Dead Cells خبری از چک پوینت یا ذخیره بازی نیست و پس از هر بار مرگ، صرفا دوباره کارتان را از اول شروع خواهید کرد و جالب اینکه در هر بار آغاز بازی، ساختار دنیا‌های بازی هم دچار تغییر می‌شود و مثلا شاهد تفاوت‌هایی در زمینه‌هایی چون محل قرار گرفتن آیتم‌ها یا دشمنان خواهید بود. اما جدا از این‌ها، Dead Cells یک بازی سخت هم به شمار می‌رود؛ سخت از این نظر که مثلا مبارزات بازی به مراتب فراتر از صرفا یک سری کلید‌زنی هستند و در آن‌ها، باید مثل سری بازی‌هایی چون Dark Souls برای هر نبرد برنامه داشته باشید و کاملا نقاط ضعف و قوت دشمنان‌تان را بدانید. به دلیل همین درجه سختی بالا، Dead Cells در مجموع تجربه‌ای است که در آن بار‌ها و بارها کشته خواهید شد و باید با کسب تجربه و البته استفاده از Cell‌هایتان برای باز کردن یک سری پیشرفت‌ها، قوی‌تر از قبل برگردید و دوباره برای تمام کردن بازی تلاش کنید. 

حال در زومجی و به سبب همین درجه سختی بالای بازی Dead Cells، تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مقاله آموزشی، نکاتی را در اختیارتان قرار بدهیم که دانستن آن‌ها پیش از تجربه بازی، می‌تواند کمک زیادی به شما در بازی کند. اما پیش از اینکه به سراغ این نکات برویم، پیشنهاد می‌کنیم بررسی بازی Dead Cells را در زومجی بخوانید؛ بررسی‌ای که در آن نمره ۹.۵ را به بازی دادیم و خلاصه‌ای از آن هم به شرح زیر است:

فاصله بین Dead Cells تا یک شاهکار بی‌نقص به باریکی یک تار مو است. استودیو تویین موشن پس از شنیدن بازخورد‌های بازیکنان در زمانی که بازی در حالت Early Access بود در نهایت اثری خلق کرده که به جرات می‌توان آن را یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ دانست و خیلی فرقی نمی‌کند که طرفدار بازی‌های اکشن/پلتفرمر دو‌بعدی باشید یا خیر؛ Dead Cells تجربه‌ای است که شاید تا چند سال دیگر مشابه آن را پیدا نکنیم و به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنم حتما آن را تجربه کنید. 

Dead Cells بازی

محیط‌های بازی را با دقت بگردید

یکی از ویژگی‌های جالب Dead Cells، این است که هم سریع رد کردن محیط‌های آن پاداش خاص خودش را دارد و هم با دقت گشتن هر محیط! ابتدا اجازه بدهید به مزایای دقیق گشتن هر محیط اشاره کنیم که حداقل در اوایل، پیشنهاد می‌کنیم تا بازی را به این شکل پیش ببرید. روند Dead Cells به این شکل است که شما پس از آغاز کارتان در محیط اولیه بازی، در ادامه از طریق در‌هایی که در هر محیط وجود دارند، به محیط‌های بعدی می‌روید که از حیث ظاهری و همچنین دشمنان با محیط قبلی متفاوت است. شما این امکان را دارید که مثلا با رد کردن سریع محیط‌ها هم به منطقه بعدی برسید، اما پیشنهاد می‌کنیم حداقل در اوایل چنین کاری را انجام ندهید و به جای آن، هر محیط را به دقت بگردید. این کار مزایای زیادی برای شما خواهد داشت؛ برای مثال با گشتن دقیق محیط‌ها، می‌توانید اسکرول‌های پیشرفت را پیدا کنید که از طریق آن‌ها می‌توانید تاثیرگذاری سلاح یا سطح کلی سلامت‌تان را افزایش بدهید. علاوه بر آن معمولا در هر یک از محیط‌های بازی، قسمت‌های مخفی هم وجود دارند که در آن‌ها آیتم‌های احتمالا ارزشمندی انتظارتان را می‌کشند. همچنین گشتن با دقت محیط‌ها و در نتیجه مبارزه کردن با دشمنان معمولی یا مینی باس‌های حاضر در هرکدام، باعث جمع‌آوری Cell بیش‌تر یا باز شدن قابلیت‌های جدید می‌شود و در نتیجه اگر شما برای هرکدام از محیط‌های بازی وقت بگذارید، راحت‌تر قادر خواهید بود تا شخصیت خودتان را قوی‌تر کنید و در نتیجه در محیط‌های بعدی هم شانس بیش‌تری برای موفقیت دارید. 

بررسی بازی dead cells

سلاح‌های زیادی را باز نکنید

روند باز کردن سلاح‌ها در بازی Dead Cells به این صورت است که شما با گشت و گذار در محیط‌ها و کشتن دشمنان، یک سری بلوپرینت مربوط به هر اسلحه را به‌دست می‌آورید و سپس با دادن این بلوپرینت‌ها به شخصی که در بین مراحل بازی ملاقات می‌کنید، می‌توانید با مصرف کردن Cell آن اسلحه یا وسیله را باز کنید. اما با اینکه این کار جذاب به‌نظر می‌رسد، ولی خیلی هم در نهایت به نفع شما نیست! چرا؟ چون روند به‌دست آوردن سلاح‌ها در جریان گیم‌پلی بازی Dead Cells، حالتی تصادفی دارد؛ بدین شکل که پس از آنکه شما با مصرف Cell اسلحه را باز کردید، این اسلحه وارد چرخه سلاح بازی می‌شود و در نتیجه این شانس را خواهید داشت تا پس از کشتن دشمنان یا مثلا باز کردن صندوق‌ها آن را به دست بیاورید. اما این روند کاملا حالتی تصادفی دارد و فرضا شما قادر نخواهید بود تا به صورت دلخواه در ابتدای شروع بازی اسلحه‌ای را که واقعا می‌خواهید و دوست دارید انتخاب کنید و حتی فروشگاه‌های موجود در محیط‌های بازی هم صرفا چند آیتم تصادفی را برای فروش قرار می‌دهند. در نتیجه هرچه تعداد سلاح‌هایی که باز کرده‌اید بیش‌تر باشد، تنوع سلاح‌هایی که به صورت تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرند هم بالا می‌رود و اگر این وسط شما سلاح‌های ضعیف را هم باز کرده باشید، ممکن است حتی پس از کشتن یک باس یا فرضا باز کردن یک صندوق که انتظار دارید در آن آیتمی ارزشمند یا سلاح دلخواه‌تان را به‌دست بیاورید، همان سلاح ضعیف نصیب‌تان شود. پس منطقی‌تر این است که سعی کنید Cell‌هایتان را بیش‌تر برای سلاح‌های خیلی قوی خرج کنید تا آن‌ها وارد چرخه تصادفی سلاح‌های بازی شوند و در جهان بازی هم بتوانید آن‌ها را به‌دست بیاورید. اگر هم احیانا Cell زیادی دارید ولی بلوپرینت سلاحی قوی را به‌دست نیاورده‌اید، بهتر است روی باز کردن آیتم‌های دیگر مثل Health Flask یا آیتمی که باعث حفظ شدن پول‌تان پس از مرگ می‌شود تمرکز کنید. 

Dead Cells آموزش

خرج کردن همه Cell‌ها اجباری نیست

پس از آنکه هر کدام از محیط‌های بازی Dead Cells را پشت سر گذاشتید، وارد قسمتی می‌شوید که در آن اول باید تمامی Cell‌هایتان را خرج کنید تا در اول باز شود و پس از آن هم Mutation خود را انتخاب کنید تا در دوم باز شود و بتوانید به محیط بعدی بروید. اما علی‌رغم اعلام و تاکید بازی، شما هیچ الزامی برای خرج کردن همه Cell‌هایتان در این محیط ندارید و در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید. برای این کار کافی است دو بار به در اول ضربه بزنید تا آن را بشکنید و بدون خرج کردن Cell بتوانید به مسیرتان ادامه بدهید. این کار شاید خیلی منطقی به‌نظر نرسد؛ چرا که اگر در محیط بعدی کشته شوید، همه Cell‌هایتان را از دست خواهید داد، ولی خب حفظ Cell یک مزیت هم دارد و آن اینکه پس از شکست دادن اولین باس بازی، یک شخص دیگر را ملاقات خواهید کرد که امکان خریدن پیشرفت‌هایی دائمی از طریق Cell را برای‌تان فراهم می‌کند و با خرج Cell‌هایتان در این قسمت، می‌توانید شانس خودتان برای پیدا کردن آیتم‌های قوی‌تر و با‌ارزش‌تر را افزایش بدهید. اما در مجموع این کار هم مثل خیلی از ویژگی‌های دیگر بازی Dead Cells ریسک خاص خودش را دارد و در نهایت باید خودتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید Cell‌هایتان را تا پس از کشتن اولین باس حفظ کنید یا اینکه نه، آن‌ها را در همان بین مراحل خرج کنید. 

بررسی بازی dead cells

جاخالی دادن را اصلا فراموش نکنید

هریک از دشمنان شما در بازی Dead Cells، الگوریتم مبارزه‌ای و حرکتی خاص خودش را دارد. برای مثال زامبی‌‌ها پیش از حمله چند ثانیه فریاد می‌زنند یا کماندار‌ها تیرِ کمان‌شان را آماده می‌کنند. شما با درک درست این الگوریتم‌ها، می‌توانید نحوه ضربه زدن دشمن‌تان را کاملا بشناسید و در نتیجه با جاخالی دادن به‌موقع از طریق غلت زدن خودتان را از آسیب در امان نگه دارید. البته که روش‌های دیگری هم برای مبارزه در Dead Cells وجود دارند و مثلا داشتن یک سپر با قابلیت Parry و استفاده از آن دقیقا در لحظه برخورد ضربه یا تیر دشمن به شما می‌تواند ضمن حفظ جان‌تان، به دشمن هم ضربه بزند یا تیرش را به سمت خودش برگرداند یا حتی اگر کلا اعتقادی به سپر و غلت زدن ندارید، صرفا می‌توانید با پرش‌های متوالی از ضربات دشمن فرار کنید و در مواقع مناسب هم به وی ضربه بزنید. اما با در نظر داشتن همه این‌ها، یکی از بهترین مکانیزم‌های دفاعی بازی همین غلت زدن است که شناختن و استفاده درست از آن می‌تواند خیلی مواقع جان شما را نجات بدهد. 

بازی dead cells

به جای باز کردن در‌ها آن‌ها را بشکنید

شاید با خواندن روتیتر این بند بگویید که چگونگی باز کردن یک در چه تاثیری می‌تواند در روند بازی داشته باشد که بخواهیم آن را یک نکته آموزشی بدانیم؟ اما خب چه دوست داشته باشیم و چه نه، در Dead Cells چگونگی باز کردن در‌ها هم مهم است؛ به این صورت که اگر شما یک در را به شکل معمولی باز کنید و پشت آن هم دشمنی حضور داشته باشد، وی بلافاصله به شما حمله خواهد کرد. اما اگر به جای این کار به در ضربه بزنید و آن را بشکنید، این امر باعث می‌شود تا دشمنی که پشت در قرار دارد، برای چند ثانیه گیج شود و این بهترین فرصت برای شما است تا خیلی سریع به سراغش بروید و با چند ضربه متوالی حسابش را برسید. جدا از این، ضربه زدن به زمین در حین پرش هم چنین شرایطی را برای شما رقم می‌زند. برای این کار زمانی که از یک قسمت مرتفع به سمت پایین می‌پرید، یک بار دیگر هم کلید پرش را بزنید تا شخصیت اصلی با سرعت بیش‌تری به سمت پایین بیاید و در هنگام فرود هم یک ضربه محکم به زمین بزند. اگر بتوانید به این شکل روی سر دشمنان فرود بیایید، هم آسیب زیادی به آن‌ها وارد خواهید کرد و هم آن‌ها را چند ثانیه گیج می‌کنید. جدا از این چنین روش فرودی یک مزیت دیگر هم دارد و آن اینکه اگر شما از ارتفاع خیلی بلند به شکل معمولی فرود بیایید، خودتان برای چند ثانیه گیج خواهید شد و این بهترین فرصت برای دشمنان است تا حساب‌تان را برسند، اما اگر به این روش فرود بیایید، دیگر خبری از گیج شدن نیست. پس در مجموع، در Dead Cells گاهی بهتر است با روش‌های خشنی پیش‌روی کنید و با شکستن در‌ها یا ضربه زدن به زمین در حین پرش‌ها باعث گیج شدن دشمنان شوید. 

Dead Cells آموزش

با سریع تمام کردن مراحل، جوایز ارزشمندی به‌دست بیاورید

پیش‌تر از اینکه گشتن مراحل با صبر و حوصله چه فوایدی دارد صحبت و پیشنهاد کردیم که حداقل در دفعات اولی که Dead Cell را تجربه می‌کنید به این روش آن را انجام بدهید. اما پس از آنکه در بازی حرفه‌ای شدید و اصول و قواعد آن را یاد گرفتید، می‌توانید نیم نگاهی هم به سریع تمام کردن مراحل داشته باشید که این امر هم جوایز ارزشمندی را نصیب‌تان می‌کند. به جز محیط اول، در بقیه محیط‌ها یک سری در وجود دارند که ظاهر آن‌ها شبیه به ساعت شنی است. اما برای اینکه این در‌ها باز شوند، باید در مدت زمان خاصی به آن‌ها برسید. به عنوان مثال برای اینکه در اول باز شود، باید در کم‌تر از دو دقیقه به آن برسید و در غیر این‌صورت، مشاهده خواهید کرد که در قفل شده است. اگر پیش از قفل شدن این در‌ها به آن‌ها برسید، به محیطی راه پیدا خواهید کرد که در آن جوایز و آیتم‌های بسیار با‌ارزشی انتظار‌تان را می‌کشند و می‌توانید تعداد زیادی Cell یا یک سری آیتم خیلی خوب مثل سلاح و موارد دیگر پیدا کنید. 

آموزش Dead Cells

با کشتن برخی دشمنان Elite قابلیت‌های جدیدی به‌دست بیاورید

در Dead Cells، دشمنان به چند دسته تقسیم می‌شوند. اول دشمنان معمولی را داریم که در هر محیطی دیده می‌شوند و البته ظاهر و خصوصیات‌شان با هم متفاوت است. دسته دوم، باس‌ها هستند که هر از گاهی با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شوید و خب قدرت بسیار بالایی هم دارند. اما دسته سوم، دشمنان الیت هستند که خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک سری از الیت‌ها را در همان محیط‌های معمولی مشاهده خواهید کرد که معمولا هم در بین چند دشمن معمولی هستند و از لحاظ جثه بزرگ‌تر از دشمنان معمولی ظاهر می‌شوند. این الیت‌ها پس از از دست دادن قسمتی از سطح سلامتی‌شان وارد فاز دیگری می‌شوند که در آن هرکجا که بروید امکان تلپورت به کنار شما را به دست می‌آورند و معمولا هم کشتن آن‌ها، یک گردنبند و چند آیتم دیگر برای‌تان به ارمغان می‌آورد. اما گروه دوم الیت‌ها که صحبت ما هم بیش‌تر در مورد آن‌ها است، در قسمت‌هایی خاص از محیط حضور دارند و در صورتی که بتوانید مکان آن‌ها را پیدا کنید، با یک سری افکت خاص ظاهر می‌شوند و شما هم دیگر امکان فرار نخواهید داشت و یا باید این دشمن را شکست دهید یا اینکه کشته شوید. پیشنهاد ما این است که در محیط‌ها به‌دنبال این الیت‌ها بگردید؛ چرا که کشتن آن‌ها، یک سری قابلیت حرکتی جدید در اختیار شما قرار خواهد داد که به لطف آن‌ها می‌توانید به قسمت‌های جدیدی در محیط‌های مختلف دسترسی داشته باشید. برای مثال کشتن یکی از این الیت‌ها باعث می‌شود تا با زدن کلید مربوطه روی یک سری گیاه‌های خاص، شاهد رویش آن باشید و بتوانید از آن بالا بروید تا به نقاط جدیدی که پیش‌تر در دسترس نبودند، دسترسی پیدا کنید. 

بررسی بازی dead cells

چینش سلاح‌هایتان را با دقت انتخاب کنید

زمانی که Dead Cells را برای اولین بار شروع می‌کنید، یک شمشیر خواهید داشت و می‌توانید از بین سپر و تیرکمان هم یکی را انتخاب کنید. این چینش شاید این حس را به مخاطب بدهد که شمشیر، سلاح اصلی بازی است و همیشه باید یک شمشیر داشته باشید. نه اینکه شمشیر سلاح خوبی نباشد و از قضا یک سری از بهترین سلاح‌های بازی هم در فرم شمشیر هستند، اما این را در نظر داشته باشید که هیچ اجباری نیست که حتما خودتان را فقط به شمشیر محدود کنید و شاید اصلا سبک بازی شما به شکلی باشد که بتوانید با سلاح و قابلیت‌های دیگر بهتر هم نتیجه بگیرید. به عنوان مثال شخصا یک بار با یک کفش که باعث می‌شد یکی از ضربه‌ها به شکل لگد باشد و در کنار آن یک تیرکمان یخی توانستم پیشروی خیلی خوبی در بازی داشته باشم! در مجموع Dead Cells اثری است که داشتن برنامه و تاکتیک نقش مهمی در مبارزات آن ایفا می‌کند و لازمه داشتن یک تاکتیک هم انتخاب سلاح‌هایی مناسب برای آن تاکتیک است. مثلا یکی از بهترین چینش‌ها، این است که شما از یک فراست (سلاحی که باعث یخ زدن دشمنان می‌شود) یا تیرکمان یخی استفاده کنید و برای دو قابلیت ویژه شخصیت هم به‌سراغ مواردی مثل Sinew Slicer بروید که پس از قرار گرفتن روی زمین، به صورت خودکار به سمت دشمنان شلیک می‌کنند. حال کافی است ابتدا دشمنان یا حتی باس را منجمد کنید و اجازه بدهید این Slicer هم با سرعت بالا به سمت وی شلیک کند و در عین حال خودتان هم با سلاح دیگرتان که می‌تواند یک شمشیر یا هرچیز دیگری باشد به دشمن ضربه بزنید. در مجموع باید سعی کنید یک جور شیمی خوب بین سلاح‌هایتان وجود داشته باشد و آن‌ها، مکمل یکدیگر باشند. 

بازی Dead Cells

سپر‌ها را دست کم نگیرید

به‌تان حق می‌دهم که پس از شروع بازی در همان ابتدا به جای سپر، تیر و کمان را انتخاب کنید؛ چرا که استفاده از تیر و کمان به مراتب جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. اما خب بد نیست تا حداقل پس از چند بار بازی کردن با تیر و کمان، نیم‌نگاهی هم به سپر داشته باشید که از قضا می‌تواند شدیدا مفید باشد. اولا که استفاده از سپر و بالا نگه داشتن آن، باعث می‌شود تا ضربات دشمنان میزان کم‌تری از سطح سلامتی شما کم کنند. علاوه بر این برخی سپر‌ها حتی این قابلیت را دارند که اگر ضربه‌ای به شما وارد شد، برای چند ثانیه کوتاه شما را در برابر هر ضربه دیگری مقاوم کنند و این فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کند تا از درگیری فاصله بگیرید و در شرایط سخت جان سالم به در ببرید. اما مهم‌ترین ویژگی سپر‌ها (که برخی از آن‌ها فاقد آن هستند و این مورد در خصوصیات‌شان ذکر می‌شود) دفع حمله دشمن یا Parry کردن است. دفع حمله یک قابلیت ذاتی در سپر نیست که به‌صورت خودکار بتواند آن را انجام بدهد و برای این کار، باید دقیقا در لحظه‌ای که ضربه، تیر یا بمب دشمن در حال برخورد به شما است، سپر را بالا بگیرید تا آن را به صورت کامل دفع کنید. برای مثال اگر در لحظه برخورد بمب به خودتان از سپر استفاده کنید، این بمب به سپر شما برخورد می‌کند و به سمت دشمن برمی‌گردد و آسیب زیادی هم به وی وارد می‌‌کند! با این که دفع حملات با سپر کار ساده‌ای نیست، اما اگر بتوانید در آن حرفه‌ای شوید این وسیله می‌تواند حسابی برای‌تان کارامد باشد. 

بازی Dead Cells

از قابلیت Reforge استفاده کنید

پس از اینکه اولین باس بازی را شکست دادید، یک شخص دیگر در بین محیط‌های بازی ظاهر می‌شود که امکان Reforge را در اختیار شما می‌گذارد. این امکان بدین صورت عمل می‌کند که با پرداخت مقداری پول، می‌توانید قدرت و ویژگی‌های اسلحه‌تان را تغییر بدهید. البته Reforge حالتی شانسی دارد و گاهی ممکن است در قبال پولی که پرداخت کردید، قابلیتی را که دوست داشتید به‌دست نیاورید یا فرضا قدرت اسلحه‌تان بیش‌تر نشود و صرفا نوع قابلیت‌های آن عوض شوند. اما در مجموع، این امکان بسیار کاربردی و مفید است و مثلا ممکن است شما سلاح قدرتمندی پیدا کنید که از قابلیت‌هایش راضی نیستید و مثلا ترجیح می‌دهید تا چنین سلاح قدرتمندی قابلیت آتش زدن دشمنان را هم به‌دست بیاورد. حال می‌توانید چند بار در Reforge شانس خودتان را امتحان کنید تا بتوانید در نهایت قابلیت آتش زدن را به سلاح اضافه کنید. 

در مجموع Dead Cells با وجود اینکه شاید در ظاهر یک بازی دو‌بعدی به‌نظر برسد، اما از آن دست بازی‌هایی است که می‌توانند حسابی شما را درگیر کنند و به مرور زمان هم ویژگی‌ها و چالش‌های جدیدی پیش رویتان قرار بدهند. قطعا با بازی کردن این اثر، بیش‌تر و بیش‌تر به عمق آن پی خواهید برد و خودتان هم نحوه بازی کردن بازی را به بهترین شکل یاد خواهید گرفت. اما نکاتی هم که به آن‌ها اشاره داشتیم، می‌توانند مخصوصا در اوایل بازی کمک زیادی به‌تان بکنند و باعث شوند تا لذت بیش‌تری از آن ببرید. 

در نهایت اگر سوال دیگری در مورد این بازی دارید یا نکته دیگری به ذهن‌تان می‌رسد، آن را در بخش نظرات با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده