نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱

بررسی اولیه بازی God of War از دید سایت‌های معتبر دنیا

در فاصله تقریبا یک ماه مانده به انتشار بازی God of War، منتقدین مطرح شانس تجربه بخش‌هایی از بازی را داشته‌اند که در این مطلب نگاهی به نظرات آن‌ها داریم.

God of War بدون شک یکی از موردانتظار‌ترین بازی‌های امسال است و طرفداران کریتوس مدت‌ها است که منتظر تجربه این بازی و ماجراجویی‌های این کاراکتر و پسرش در جهان نورس هستند. بازی God of War قرار است در تاریخ ۳۱ فروردین به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر شود و در حالی که هنوز یک ماهی به انتشار بازی مانده، سایت‌های معتبر دنیا این شانس را داشته‌اند تا جدید‌ترین ساخته سانتا مونیکا را برای مدتی تجربه و بررسی اولیه God of War را منتشر کنند. در این مطلب نگاهی به واکنش این سایت‌ها به بازی God of War خواهیم داشت:

بازی God of War

یوروگیمر:

به اعتقاد دیجیتال فاندری، بازی گرافیک بسیار زیبایی دارد که کم‌تر مشابه آن را روی پلی‌استیشن 4 دیده‌ایم

سایت یوروگیمر و بخش فنی آن یعنی دیجیتال فاندری، هرکدام به صورت جداگانه نگاهی به بازی God of War داشته‌اند. از حیث ویژگی‌های خود بازی، منتقد یوروگیمر اعلام کرده که ساخته سانتا مونیکا تغییرات متعددی در مقایسه با نسخه‌های پیشین داشته است، اما در حالی که خیلی‌ها نگران مهربان‌تر شدن کریتوس در این بازی بودند، منتقد این سایت گفته که کریتوس، هنوز هم همان شخصیت عصبانی و خشن گذشته است که با سبک مبارزه‌ای خاص خودش دشمنان را تکه پاره می‌کند و از بین می‌برد. مارتین رابینسون، منتقد این سایت همچنین به تغییرات دوربین بازی اشاره داشته و آن را به تغییرات دوربینی که در نسخه چهارم رزیدنت ایول رخ داد تشبیه کرده است. البته طبق گفته رابینسون، این تغییر همیشه هم مثبت نیست و مثلا در مبارزه با یک باس غول‌پیکر باعث شده تا نتوانید دید خیلی خوبی به تمام حرکات وی داشته باشید یا در هنگام نبرد با تعداد زیادی دشمن، گاهی نمی‌توانید همه آن‌ها را ببینید و باید به نشانگر خطر ظاهر‌شده روی صفحه برای اطلاع از مکان دشمنان اکتفا کنید. 

به عقیده رابینسون، با وجود این مشکلات در بازی، God of War تعداد خیلی زیادی ویژگی مثبت هم دارد؛ برای مثال مبارزات بازی هیجان بالایی دارند و اضافه شدن آترئوس، فرزند کریتوس به بازی، عمق بیش‌تری به مبارزات و کلا گیم‌پلی بخشیده است. همچنین وی از تبر جدید کریتوس هم تعریف و تمجید کرده و آن را سلاحی جذاب برای مبارزه‌های بازی دانسته است. در مجموع وی اعتقاد دارد که God of War پیشرفت زیادی در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته و البته، رابینسون این پیشرفت را یک اتفاق مثبت قلمداد می‌کند؛ چرا که به عقیده وی، این بازی هم دقیقا مثل مخاطبینش در این سال‌ها بزرگ‌تر و غنی‌تر شده و این اتفاق خوبی است. 

God of War بازی

در طرف مقابل، جان لینمن، نویسنده بخش دیجیتال فاندری این سایت هم نگاهی به جلوه‌های فنی بازی داشته و از این نظر، God of War را اثری معرفی کرده که قدرت کنسول پلی‌استیشن 4 را به رخ می‌کشد و یکی از بهترین تجربه‌های گرافیکی روی این کنسول را ارائه می‌دهد. طبق اعلام وی، نسخه پلی‌استیشن 4 پرو از تکتیک Checkerboard برای رسیدن به رزولوشن 2160p استفاده می‌کند که مشابه آن را در بازی Horizon Zero Dawn هم مشاهده کرده بودیم. با این حال تصاویر این بازی به مراتب از هورایزن شفاف‌تر هستند و God of War به اعتقاد لینمن، یکی از بهترین بازی‌های 4K روی کنسول میان‌نسلی سونی است. 

جان لینمن همچنین در کنار رزولوشن، به مواردی مثل کیفیت بالای بافت‌های بازی و جزییات زیاد این اثر هم اشاره داشته است. طبق اعلام وی، جزییات استفاده‌شده در طراحی شخصیت‌ها و مخصوصا کریتوس واقعا عالی است و جهان بازی هم به زیبایی هرچه تمام‌تر خلق شده است و شاهد عناصر بسیار باکیفیتی در آن هستیم. به‌علاوه بازی از فیزیک خوبی هم برخوردار است و در جریان تجربه آن، شاهد شکستن اشیا مختلفی خواهید بود. همچنین سازندگان برای خلق اتمسفری مناسب در بازی، از نورپردازی به شکلی عالی استفاده کرده‌اند و از این نظر هم شاهد اثر باکیفیتی هستیم. در مجموع، به اعتقاد دیجیتال فاندری God of War از نظر فنی و بصری یکی از بازی‌های زیبایی است که تا به امروز روی PS4 منتشر شده و مخصوصا نسخه پلی استیشن 4 پرو آن کیفیت بسیار بالایی دارد. 

God of War

آی‌جی‌ان

یوروگیمر تغییرات دوربین بازی را خیلی مناسب نمی‌داند و اعلام کرده که این مساله، باعث می‌شود تا گاهی دید کمی داشته باشید

مارتی سیلوا به عنوان نویسنده سایت IGN که شانس تجربه God of War را داشته، ضمن اشاره به تغییرات بازی نسبت به گذشته، آن‌ها را اتفاقی مثبت می‌داند. به اعتقاد وی، با وجود تغییراتی که در گیم‌پلی بازی حاصل شده‌اند، تغییر اصلی پیرامون خود شخصیت کریتوس رخ داده است؛ جایی که شخصیت خشن و بداخلاق نسخه‌های قبلی، اکنون به یک پدر تبدیل شده و همیشه این ترس را دارد که خشونتش را به فرزندش هم منتقل کند. همین مسائل یک عمق عاطفی و احساسی به بازی داده‌اند که پیش از این در نسخه‌های قبلی شاهد آن نبودیم. اما در کنار این مسائل، بازی از نظر سیستم مبارزات و حتی گشت و گذار در محیط هم پیشرفت زیادی نسبت به قبل داشته و به اعتقاد سیلوا، در این اثر شاهد الهام‌گیری از بازی‌هایی مثل Uncharted ،The Last of Us و حتی سری Dark Souls هستیم. ولی این الهام گرفتن از بازی‌های دیگر، باعث نشده تا سانتا مونیکا آن حس و حال اصلی سری God of War را فراموش کند و با اینکه بازی ویژگی‌های جدید زیادی دارد، اما هنوز هم یک گاد آف وار اصیل است. 

آی‌جی‌ان همچنین به تغییراتی در خود شخصیت کریتوس هم اشاره داشته و گفته که وی به مراتب بالغ‌تر از قبل شده و با وجود اینکه خشم همیشگی در درونش زبانه می‌کشد، اما سعی دارد تا برخی مسائل را هم با منطق حل کند و بخشی از این تغییرات هم به دلیل حضور آترئوس در بازی است که کریتوس، خودش را یک الگو برای فرزندش می‌بیند و به همین دلیل در نشان دادن خشم درونی‌اش محافظه‌کارانه رفتار می‌کند. البته هنوز هم در مبارزه با دشمنان بازی شاهد این خشم کریتوس هستیم و مواردی مثل تکه پاره کردن یا دو نیم کردن دشمنان کماکان به قوت خود باقی هستند. از طرف دیگر، طبق نظر سیلوا، در بازی God of War جدید مکانیسم‌های گیم‌پلی هم بسیار مدرن‌تر شده‌اند و شاهد یک HUD مینیمال در بازی هستیم. همچنین مبارزه‌های بازی از آن حالت کلید‌زنی سریع صرف خارج شده و این بار، باید استراتژی خاصی برای حمله کردن، دفاع کردن و جاخالی دادن داشته باشید تا بتوانید از مبارزات جان سالم به در ببرید. 

در پایان این سایت به جهان بسیار زیبای بازی هم اشاره داشته و گفته که کوه‌ها و محیط‌های برفی در سراسر جهان بازی دیده می‌شوند و در این بین، بازی پاداش‌های خوبی برای افرادی در نظر گرفته که ترجیح می‌دهند محیط‌ها را با دقت بگردند و به بررسی گوشه و کنار آن‌ها بپردازند. همچنین در دنیای بازی شاهد دشمنان مختلف، پازل‌های متنوع و موارد مشابه زیادی هستیم که جهان God of War را به چیزی پویا و عالی تبدیل می‌کنند. صحنه‌های سینمایی مشهور سری God of War در این نسخه هم وجود دارند و ترکیب آن‌ها با جهانی و بازی‌ای به این عظمت، باعث شده تا ساخته سانتا مونیکا از دید IGN بازی بزرگ و باارزشی باشد. 

بازی God of War

کوتاکو:

تیم راجرز، نویسنده سایت کوتاکو، هم شانس تجربه بازی God of War را داشته و حتی طی یک پرسش و پاسخ در توییتر، به سوالات طرفداران در مورد بازی جواب داده است. یکی از مواردی که طبق اعلام راجرز در مورد آن سوالات زیادی پرسیده می‌شد، آترئوس و این مساله است که آیا وی شخصیتی آزاردهنده و مزاحم در بازی است یا خیر. به نظر راجرز، آترئوس نه‌تنها مزاحم نیست، که به مرور در بازی به وی علاقه هم پیدا خواهید کرد. راجرز در ادامه به مبارزه‌های بازی هم اشاره‌ای داشته و گفته که مبارزات در این نسخه، تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی بازی دارند و به مراتب عمیق‌تر، سخت‌تر و طبیعتا واقعی‌تر شده‌اند. همچنین تبر جدید کریتوس هم کاملا مناسب سبک مبارزه‌ای وی است و سانتا مونیکا کاری کرده که حرکت دادن ساده این تبر هم بسیار لذت‌بخش باشد. این تبر همچنین امکان پرتاب شدن و شخصی‌سازی هم دارد که این موارد هم ویژگی‌های مثبتی برای بازی به شمار می‌روند.

تیم راجرز همچنین از تغییر زاویه دوربین بازی هم راضی است؛ وی اعتقاد دارد که این تغییر باعث شده تا مخاطب حس نزدیک‌تری به کاراکتر بازی داشته باشد و از طرف دیگر، مواردی مثل دفاع با سپر، ضربه زدن به دشمن و دیگر مکانیسم‌های گیم‌پلی و مبارزات هم طبیعی‌تر باشند. در مجموع نویسنده کوتاکو اعتقاد دارد که هرچقدر هم از God of War جدید تعریف کنیم کم است! پس بهترین کار این است که منتظر انتشار بازی در ۲۰ آوریل بمانیم. همچنین وی پیشنهاد می‌کند که بازی را روی پلی‌استیشن 4 پرو و در یک اتاق تاریک تجربه کنید تا بهترین لذت بصری را از بازی که واقعا هم گرافیک زیبایی دارد، ببرید!

god of war

گیم اسپات:

به اعتقاد گیم‌اسپات God of War جدید یک بازی کاملا متفاوت و تغییر یافته است که المان‌هایی از بازی‌های شرقی و مخصوصا دارک سولز هم در آن دیده می‌شوند

گیم اسپات به عنوان یکی از معتبر‌ترین سایت‌ها در حوزه بازی‌های ویدیویی، شانس تجربه بازی God of War را داشته و در قالب ویدیویی، دو تن از نویسندگان مطرح این سایت به بررسی تجربه‌شان از بازی کردن این اثر پرداخته‌اند. بر این اساس، موردی که گیم‌اسپات تاکید زیادی روی آن داشته، تغییرات زیاد بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی است؛ تغییراتی که تقریبا در بخش بخش این اثر دیده می‌شوند و حتی شروع بازی هم سبک و سیاقی مثل نسخه‌های قبلی این اثر ندارد و شاهد اتفاقی بسیار حماسی یا دراماتیک در ابتدای بازی نیستیم. این تغییرات به نوعی نشات‌گرفته از تغییرات خود کریتوس هم هستند که درست است گیم‌اسپات خیلی اشاره دقیقی به آن‌ها نداشته و قصد لو دادن داستان بازی را ندارد، اما ذکر کرده که کریتوس خصوصیات شخصیتی جدیدی را در این نسخه به نمایش می‌گذارد. 

از طرف دیگر، سیستم مبارزه‌های بازی هم نسبت به قبل تغییرات زیادی داشته است. دیگر خبری از آن سلاح‌های معروف کریتوس در نسخه قبلی که اجازه می‌دادند دشمنان را در فواصل دوردست هم تکه‌پاره کنید نیست و این بار، شاهد تبری هستیم که وجودش به کلی مکانیسم‌های بازی را دست‌خوش تغییر کرده است. نویسنده گیم‌اسپات به مصاحبه‌ای که با کوری بارلوگ، کارگردان بازی داشته اشاره کرد و گفت که بارلوگ در این مصاحبه، ذکر کرده که پس از صحبت با یکی از بازیسازان ژاپنی مشهور، وی به بارلوگ گفته که بازیسازان غربی قادر نیستند مکانیسم‌های مبارزه را به درستی در بازی‌شان پیاده کنند و سپس هم ایده‌هایی برای مبارزات بازی God of War مطرح کرده است. به همین دلیل هم نویسنده گیم‌اسپات اعتقاد دارد که در بازی God of War شاهد مکانیسم‌های مبارزه‌ای هستیم که پیش‌تر اکثرا در بازی‌های ژاپنی مثل سری سولز آن‌ها را دیده بودیم و این مساله، عمق بیش‌تری به نبرد‌های بازی بخشیده و باعث شده تا مخاطب بتواند آن سنگینی مبارزه با یک سلاح را به شکلی نزدیک به واقعیت در بازی حس کند.

God of War بازی

گیم‌اسپات حتی در صحنه‌های مبارزه با یک مینی باس که در تریلر E3 بازی هم وی را دیده بودیم، به شباهت زیاد بازی به سری دارک سولز اشاره و اعلام می‌کند که در مبارزه‌های بازی، باید دقت به مراتب بیش‌تری در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته باشید و حواس‌تان به دفاع کردن و جاخالی دادن به‌موقع هم باشد. نویسندگان این سایت همچنین به جایگاه مهم آترئوس در بازی هم اشاره داشتند که به نظر آن‌ها، وی نه‌تنها موجودی اضافی در بازی نیست، که برعکس نقش مهمی در مبارزات ایفا می‌کند و تنوع خوبی به آن‌ها می‌بخشد. همچنین هوش مصنوعی آترئوس هم خوب توصیف شده و به نظر می‌رسد که وی، واکنش خوبی به دستورات پدرش دارد و به خودی خود هم تصمیمات درستی می‌گیرد. آترئوس همچنین فقط در مبارزات مفید نیست و برای مثال در حین حل کردن یک پازل یا گشت و گذار در محیط هم نظراتی دارد که می‌توانند برای پیشروی بهتر شما در بازی مفید باشند. 

در کل گیم اسپات با اینکه به تغییرات زیاد بازی نسبت به نسخه‌های قبلی اشاره داشته و God of War را اثری کاملا مدرن و امروزی می‌داند، اما باور دارد که با اثر با‌کیفیتی رو‌به‌رو هستیم که می‌تواند در حد نام این مجموعه ظاهر شود. 

God of War

پالی‌گان:

در نهایت نگاهی هم به نظر سایت معتبر پالی‌گان نسبت به بازی God of War خواهیم داشت. این سایت در یک جمع‌بندی کلی، اعتقاد دارد که God of War جدید ضمن حفظ آن عصاره اصلی و ویژگی‌های معرف مجموعه، باعث شده تا این سری قدم در مسیر جدیدی بگذارد و تغییراتی را چه از بعد داستان، چه از بعد شخصیت خود کریتوس و چه از نظر گیم‌پلی بازی شاهد هستیم. البته مساله بسیار مهم این است که با وجود این تغییرات، به اعتقاد پالی گان بازی هنوز هم چیزی به غیر از یک God of War نیست که این، مساله‌ای بسیار مهم و یک نقطه قوت بسیار حیاتی برای بازی به شمار می‌رود. پالی‌گان همچنین به یک سری شباهت‌ها بین نسخه جدید و نسخه‌های قبلی God of War اشاره داشته است. بر این اساس، همان‌طور که در نسخه‌های قبلی هم برخی مناطق در ابتدا غیرقابل دسترسی بودند و باید پس از به دست آوردن قابلیت‌های بیش‌تر مجددا به آن‌ها سر می‌زدید، در این نسخه هم شاهد چنین قسمت‌هایی هستیم؛ قسمت‌هایی که در ابتدا توانایی لازم برای عبور از آن‌ها را ندارید، اما به نظر می‌رسد که در طول بازی، قابلیت‌هایی به دست خواهید آورد که به‌تان اجازه می‌دهند دوباره به این مناطق سرک بکشید و این بار از آن‌ها عبور کنید. 

به‌علاوه به اعتقاد سمیت سرکار، نویسنده پالی‌گان، در حالی که نسخه‌های قبلی بازی حالتی خطی داشتند، این نسخه با وجود روایت یک داستان منسجم، آزادی‌عمل به مراتب بیش‌تری به مخاطبش می‌دهد. البته که با یک بازی تماما جهان‌باز هم طرف نیستیم و اصلا سازندگان هم قصد خلق چنین چیزی را نداشتند، اما این آزادی‌عمل را در بازی خواهید داشت که مثلا در محیط‌ها بیش‌تر پرسه بزنید و به گوشه کنار آن‌ها برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف سرک بکشید. خوشبختانه بازی برای این کنجکاوی مخاطبش ارزش قائل می‌شود و با گشت و گذار در محیط‌های آن، می‌توانید موارد باارزشی به دست بیاورید که اگر صرفا خط مستقیم برای پی بردن به ادامه داستان را طی می‌کردید، از آن‌ها بی‌نصیب می‌ماندید. 

God of War بازی

به اعتقاد پالی‌گان، در این بازی داستان جایگاه ویژه و مهمی دارد؛ به طوری که روایت یک داستان مناسب می‌تواند کلید بازی برای موفقیت باشد

پالی‌گان همچنین به مبارزه‌های بازی هم اشاره داشته است؛ مبارزاتی که چه زمان استفاده از تبر جدید کریتوس و چه حتی زمانی که با دست خالی و مشت‌های سنگین این شخصیت به مصاف دشمنان می‌روید، حس و حال خوبی دارند. البته پالی‌گان اعتقاد دارد که به مرور زمان باید شاهد سلاح‌های دیگری هم در بازی باشیم که بتوانند تنوع بیش‌تری به گیم‌پلی تقریبا ۲۵ تا ۳۵ ساعته بازی بدهند. نویسنده پالی‌گان هم مثل اکثر منتقدین دیگر، حضور آترئوس در بازی را اتفاقی مثبت دانسته و باور دارد که وی، یک ویژگی جدید مفید در ساخته سانتا مونیکا به شمار می‌رود. سرکار همچنین برخلاف نظر برخی منتقدین، تغییر زاویه دوربین را هم تصمیم درستی می‌داند که هم‌سو با دیگر تغییرات بازی و مخصوصا مکانیسم‌های گیم‌پلی آن است. اما مهم‌ترین چیزی که سرکار به آن اشاره داشته و شاید دیگر منتقدین خیلی به آن نپرداخته‌اند، این است که در نسخه جدید God of War، داستان اهمیت به مراتب بیش‌تری نسبت به نسخه‌های قبل پیدا کرده است. سرکار تا جایی پیش رفته که باور دارد آنچه که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت این بازی باشد، این است که آیا God of War قادر خواهد بود آن داستانی را که تیم سازنده در نظر دارد، به شکلی درست روایت کند یا خیر؛ داستانی که در یک جهان جدید جریان دارد و محوریت اصلی یا حداقل یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، رابطه پدر و فرزندی کریتوس و آترئوس است. 

در مجموع، منتقدین سایت‌های معتبر بازی دنیا، واکنش‌های مثبتی به چند ساعت اولیه بازی God of War داشته‌اند. اما هنوز هم نمی‌توان با قاطعیت در مورد موفقیت یا شکست این اثر سخن گفت و باید این ۳۰ روز سخت را هم برای تجربه بازی و نظر نهایی منتقدین منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا سانتا مونیکا موفق شده تا یک بار دیگر اثری لایق نام سری God of War خلق کند یا خیر. 

نظر شما در مورد واکنش‌های منتقدین به این بازی چیست؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده