// چهار شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

نگاهی به اطلاعات ارائه‌شده از بازی Star Citizen در رویداد CitizenCon

Star Citizen هنوز هم بلندپروازانه‌ترین بازی در حال توسعه است و تریلرهای جدید گیم‌پلی آن نشان می‌دهند که ایده‌های سازندگان، دقیقا به همان شکلی که وعده داده بودند، عملی شده است.

بازی استار سیتیزن، بزرگ‌ترین پروژه تاریخ که با سرمایه‌گذاری عمومی و مردمی اجرایی می‌شود، هنوز نفس می‌کشد و رویداد سیتیزن‌کان ۲۹۴۸ نیز مطابق هر سال برگزار شد تا نشان دهد که همه چیز بر اساس برنامه‌ریزی دقیق تیم سازنده پیش می‌رود. رویدادی که باز هم اطلاعات تازه‌ای را از Star Citizen به نمایش گذاشت و وسعت بالای آن را دوباره به رخ کشید که البته از طرفی هم باعث شد تا به این زودی‌ها منتظر اعلام تاریخ انتشار مشخصی از سوی Cloud Imperium Games نباشیم. گل سرسبد کنفرانس امسال سیتیزن‌کان، گیم‌پلی تقریبا ۹۰ دقیقه‌ای بازی بود که با توضیحات کریس رابرتز همراه شد و بسیاری از ویژگی‌های جدیدی را که در نسخه ۳.۳ بازی قرار خواهند گرفت، به تصویر کشید. در اینجا باید اشاره کنم که به دلیل حجم بالای ویدیو امکان آپلود آن میسر نشد و به همین دلیل برای تماشای آن می‌توانید به صفحه یوتیوب استار سیتیزن مراجعه کنید. پس از نمایش گیم‌پلی، اعضای مختلف استودیو در قالب چند پنل مختلف به صحبت درباره بخش‌های مختلف بازی مثل طراحی سیاره جدید هورستون، حالت پرواز واقع‌گرایانه، نحوه قرار گرفتن کاراکترهای مختلف در بازی و در نهایت فاکتورهای مهم استار سیتیزن از لحاظ گرافیکی پرداختند که در ادامه جزئیات منتشر شده در طول این کنفرانس چند ساعته را برای‌تان بازگو خواهیم کرد. البته باید اشاره کنیم که در این بین تریلر جدیدی هم از بخش داستانی بازی یعنی Squadron 42 منتشر شد و در کنار پیشرفت قابل توجه گرافیک بازی، اضافه شدن برخی کاراکترهای جدید که بازیگران معروف هالیوودی وظیفه موشن کپچر آن‌ها را برعهده گرفته‌اند هم از جمله مهم‌ترین اطلاعات موجود در این ویدیو بود.

Star Citizen

سیاره جدید بازی وسعتی به اندازه یک ششم کره زمین دارد و شهر لورویل اصلی‌ترین منطقه آن به شمار می‌رود

تریلر نشان داده شده از گیم‌پلی بازی، در حقیقت یکی از مراحل استار سیتیزن است که شما برای کسب درآمد، از سوی شخصی در شهر لورویل دریافت می‌کنید و در جریان همین مرحله، بسیاری از بخش‌های جدید بازی هم به نمایش در می‌آید. نکته جالب این است که تماشای این تریلر به احتمال زیاد شما را به یاد ویدیو گیم‌پلی مفصل بازی Cyberpunk 2077 خواهند انداخت و البته مشابهت‌های جالبی هم بین دو بازی حداقل از لحاظ بصری دیده می‌شود که در نوع خود جالب است. اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم، سیاره هورستون و شهر لورویل است که از نسخه ۳.۳ در اختیار تمام بازیکنان قرار خواهد گرفت و این برای اولین بار است که گیمرها قرار است وسعت شهرها و پدیده‌های مختلف را در جهان استار سیتیزن به شکلی کامل‌تر و دقیق‌تر تجربه کنند. سیاره هورستون از لحاظ وسعت چیزی در حدود یک ششم کره زمین است و شهر لورویل نیز که در حال حاضر تنها شهر این سیاره محسوب می‌شود، مساحتی بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر را به خودش اختصاص می‌دهد و جزئیات دیوانه‌واری در آن پیاده شده است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اول از همه بگذارید به محل فرود فضاپیماها اشاره کنیم که بزرگ‌ترین فرودگاه فضایی استار سیتیزن تا به امروز محسوب می‌شود و هر نوع کشتی‌فضایی با هر ابعادی قابلیت فرود در آن را خواهد داشت. نکته جالب این است که در آپدیت‌های آینده قرار است هوش مصنوعی بازی و دیگر بازیکنان نیز از فرودگاه‌ها استفاده کنند که جهان بازی را زنده‌تر و پویاتر نشان خواهد داد.

سیستم‌های حمل و نقل نظیر مترو سریع‌ترین راه برای جابجایی در داخل شهر هستند و به دقیق‌ترین و واقعی‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند

اما مهم‌تر از فرودگاه‌های وسیع، سیستم حمل و نقل واقع‌گرایانه متروها در لورویل است که چیزی کم از متروهای دنیای واقعی ندارد. با توجه به گستره بالای شهر، برای جابجایی در نقاط مختلف آن در مدت زمان کم، استفاده از متروها ضروری خواهد بود. اول از همه بگذارید این مسئله را برای‌تان روشن کنم که در کل جهان استار سیتیزن، هیچ‌گاه قرار نیست شاهد Fast Travel یا چیزی مشابه آن باشید. چرا که اساس دنیای بازی بر پایه تعاملات فیزیکی بنا شده است و از آن‌جا که هیچگاه قرار نیست با صفحه‌ای به نام لودینگ در این اثر روبرو شوید، بنابراین فست‌ترول و موارد مشابه آن در چنین جهانی بی‌معنی خواهند بود. همین موضوع هم باعث شده است تا سازندگان تمرکز بالایی روی سیستم‌های حمل نقل داخل شهری مثل متروها داشته باشند و البته چنین مکانیزم‌های مشابهی هم برای جابجایی‌های بین‌سیاره‌ای طراحی کنند که هنوز شاهد رونمایی‌اش نبوده‌ایم. به هر حال، متروها در بازی، درست مثل دنیای واقعی زمان ورود و خروج دارند و دارای خطوط مختلفی هم هستند و به همین دلیل گاهی اوقات برای رفتن به مکانی مشخص، باید در میانه راه پیاده شوید و به خط دیگر مترو بروید. برای شهر لورویل چهار خط مترو در نظر گرفته شده است که دو مورد از آن در آپدیت ۳.۳ در دسترس خواهد بود و خطوط دیگر در آپدیت ۳.۴ اضافه خواهند شد. این فقط یک نمونه از توجه به جزئیات در بازی است و به قدری می‌توان از این دست مثال‌ها در همین تریلر پیدا کرد که نوشتن همه آن‌ها می‌تواند کل این مقاله را به خودش اختصاص دهد.

Star Citizen

امکان تعامل با محیط و ان‌پی‌سی‌ها جزو دیگر پیشرفت‌هایی بازی است که از آپدیت ۳.۳ قابل دسترسی خواهد بود. البته این مورد هنوز تکمیل نشده و بخش کوچکی از آن فعلا وارد نسخه ۳.۳ می‌شود، اما با این حال به شما اجازه خواهد داد تا بسیاری از آیتم‌های موجود در محیط را بردارید و نگاهی به آن‌ها بیندازید یا با هوش مصنوعی موجود در محیط بازی ارتباط برقرار کنید. در آینده و با اضافه شدن قوانین و مجازات به جهان بازی، این تعامل‌ها جدی‌تر و واقعی‌تر از حالت فعلی خواهد بود. در واقع سازندگان تلاش می‌کنند تا رفتار هوش مصنوعی در بازی را طوری طراحی کنند که مواجهه با آن‌ها حس روبرو شدن با یک بازیکن واقعی را داشته باشد. در حال حاضر جمعیت شهر چندان زیاد نیست، اما در آینده تعداد NPC‌های بیشتری افزوده خواهد شد تا شهر زنده‌تر به نظر برسد. یکی از موارد دیگری که کریس رابرتز در حین نمایش گیم‌پلی به آن اشاره کرد، اضافه شدن یک سیستم سلامتی گسترده‌تر به بازی در آینده است که طی آن بازیکنان باید با خورد و خوراک‌های به موقع روی سلامتی کاراکتر خود مدیریت داشته باشند.

۶ منطقه با آب و هوا و پوشش‌های گیاهی مختلف در سیاره هورستون وجود دارند و وسعت آن‌ها به گونه‌ای است که شما حضور در یک دنیای کاملا واقعی را احساس کنید

هدف سازندگان از ساخت لورویل، ایجاد یک شهر کاملا صنعتی بوده است و به همین دلیل هم ساختمان‌های بلند و آب و هوای آلوده یکی از ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شود. ساختمان‌های بازی، محیط‌های تو در تو و وسیعی را شامل می‌شود و در هر کدام از آن‌ها چیزی در حدود ۱۰۰ خانه برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین نیت‌های تیم CIG در خلق چنین جهانی این است که شما را وارد محیطی با ابعادی مشابه واقعیت کند و به همین علت هم عظمت بسیاری از ساختمان‌های کوتاه بازی هم به خوبی در حین قدم زدن در لورویل قابل درک است، چه برسد به برج ۴ کیلومتری شهر که بزرگ‌ترین نماد لورویل هم محسوب می‌شود. به جز بخش شهری لورویل، سیاره هورستون ۶ نوع منطقه مختلف با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هم خواهد داشت که به گفته رابرتز عبارت است از مناطق بیابانی، دشت‌های سرسبز، معادن وسیع، بخش‌های آلوده به زباله‌های انبوه، سواحل آلوده و مناطق اسیدی که هر کدام ویژگی‌های سرزمینی و آب و هوایی به خصوصی دارند. در کنار این‌ها، مناطق زاغه نشین در خارج از شهر و پایگاه‌های زیرزمینی و غیرقانونی در بخش‌های مختلف سیاره هم به چشم می‌خورند. البته در ادامه، مناطق جدید و سیستم جاده‌ای هم به این سیاره اضافه خواهد شد که فعلا شامل آپدیت ۳.۳ بازی نمی‌شود.

Star Citizen

در نسخه ۳.۳ برای اولین بار بازیکنان قادر هستند تا از طریق پول‌های درون بازی برای خود کشتی‌فضایی بخرند

برای انجام ماموریت‌ها، لازم است که لباس‌های مناسبی همراه خود داشته باشید و با تجهیزات کاملی از شهر خارج شوید. با توجه به اینکه فعلا سیستم حمل نقلی برای سفرهای خارج از شهر طراحی نشده است، به همین دلیل هم استفاده از سفینه‌های فضایی برای انجام مراحل لازم است و در نسخه ۳.۳ نیز قرار است ۳ کشتی فضایی جدید به بازی اضافه شود که هر کدام امکانات به خصوصی خواهند داشت. کشتی فضایی Kraken که از نظر ابعادی چهارمین سفینه بزرگ استار سیتیزن محسوب می‌شود، یکی از آن‌ها خواهد بود و در کنار آن، دو سفینه کوچک‌تر هم اضافه می‌شود که همگی در تریلر بازی نمایش داده شد. همچنین ویژگی مهم دیگری که در نسخه ۳.۳ برای اولین بار در دسترس قرار می‌گیرد، امکان خرید سفینه‌های فضایی با پول‌های درون بازی است که پیش از این دست‌یابی به آن‌ها فقط از طریق پول واقعی در سایت RSI ممکن بود.

با اینکه در آپدیت ۳.۳ پرواز با سفینه‌ها حس بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت، اما به گفته رابرتز و بر اساس پنلی که به طور اختصاصی با محوریت این موضوع برگزار شد، حالت پیشرفته و دقیق‌تر پرواز با کشتی‌های فضایی در آپدیت ۳.۴ به بازی اضافه می‌شود که جزئیات بسیار زیادی به این سیستم می‌افزاید. جدا از ارائه یک حس واقعی در حین کنترل فضاپیماها، یکی از چالش‌های تیم کلاود ایمپریوم این است که بین کنترل کشتی‌های فضایی مختلف تفاوت‌های محسوسی را ایجاد کند و بر همین اساس هم بسته به سفینه‌ای که در اختیار دارید، به تنظیمات متفاوتی دسترسی خواهید داشت. برای مثال بازی به شما اجازه خواهد داد تا میزان شتاب را تغییر دهید و به این ترتیب کنترل بیشتری روی سرعت سفینه خود داشته باشید. همچنان تنظیمات جزئی‌تری هم وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا روی مدیریت سوخت و منابع خود کاملا مسلط شوید. البته سازندگان اعتراف کردند که عادت کردن به این سیستم جدید ممکن است کمی برای بازیکنان زمان‌بر باشد، اما قطعا گستردگی بالای آن برای همه گیمرها رضایت‌بخش خواهد بود.

Star Citizen

مراحل بازی حالتی خطی ندارند و ممکن است بر اساس شرایط مختلفی که پیش می‌آید، تغییر کنند و چندشاخه شوند

شاید پس از گرافیک دیوانه‌وار و جهان بی سروته بازی، سیستم ماموریت‌های آن بزرگ‌ترین نکته جذاب این تریلر تقریبا ۹۰ دقیقه‌ای باشد. با اینکه کلیت مرحله خیلی پیچیده نیست و طی آن فقط باید یک تراشه را از سفینه‌ای سقوط کرده خارج کنید، اما چیزی که همین مسئله را هیجان‌انگیز می‌کند، غیرخطی بودن این مراحل است. در واقع ماموریت شما ممکن است براساس شرایط موجود تغییر کند و به اصطلاح چندشاخه شود. برای مثال، ممکن است شما خیلی راحت به سمت محل موردنظر پرواز کنید، تراشه را بردارید و آن را به لورویل بازگردانید، اما در این بین ممکن است گروه دیگری نیز به دنبال این تراشه باشند و زودتر از شما به محل موردنظر برسند و تراشه را بربایند. دقیقا همان مسئله‌ای که در حین تماشای تریلر هم اتفاق افتاد و باعث شد روند مرحله طولانی‌تر شده و شما را به مکان‌های جدیدتری بفرستد که همان تاسیسات زیرزمینی و غیرقانونی دشمنان محسوب می‌شود. نکته جالب‌تر اما طی کردن مرحله به‌صورت کوآپ همراه با بازیکنان دیگر بود که جذابیت دوچندانی را به آن می‌بخشد. به گفته رابرتز، بازیکنان هرگاه در یک تیم باشند، امکان گفتگوی صوتی برای آن‌ها فراهم خواهد شد تا به شکلی تاکتیکی‌تر به مبارزه با دشمنان بپردازند. البته که یکی از ضعف‌های مشاهده شده در این تریلر به هوش مصنوعی ضعیف دشمنان مربوط می‌شد که کشتن‌شان چالش چندان سختی به نظر نمی‌رسید و هنوز باید منتظر پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم. با این حال، هوش مصنوعی نیروهای دشمن یک نقطه قوت جالب هم داشت. اگر به تریلر توجه کنید، قبل از اینکه نیروهای دشمن به سمت بازیکن شلیک کنند و اصلا قبل از اینکه او را ببیند، سفینه فضایی‌اش را منفجر می‌کنند که در نوع خود جالب است. چرا که در بسیاری از بازی‌هایی که این روزها تجربه‌اش می‌کنیم، هوش مصنوعی بازی اگر در صدد از بین بردن شما باشد، فقط سراغ خودتان می‌آید نه چیزهایی که به شما تعلق دارد. اگر شما سوار یک ماشین یا هر وسیله دیگری باشید، طبیعی است که آن ماشین هم به هدفی برای دشمنان تبدیل می‌شود، اما کمتر اثری را می‌توانید پیدا کنید که در آن هوش مصنوعی بدون حضور شما، متعلقات شما را شناسایی کرده و به آن‌ها نیز صدمه وارد کند. بازی سعی می‌کند تا در طی کردن مراحل دست شما را کاملا باز بگذارد و اجازه دهد از هر روشی یا هر وسیله‌ای که برای پشت سرگذاشتن مراحل به آن نیاز دارید، استفاده کنید.

Star Citizen

فناوری OCS به سازندگان اجازه می‌دهد تا فقط اشیایی که در مکان حضور بازیکن و در گستره دید او هستند، بارگذاری شوند تا میزان استفاده از حافظه رم در حین تجربه بازی کاهش پیدا کند

با وجود اینکه تمام چیزهایی که در این تریلر مشاهده می‌کنیم مربوط به یک نسخه آزمایشی است، اما گرافیک بازی از لحاظ کیفیت بافت‌ها و نورپردازی شما را انگشت به دهان خواهد گذاشت. طراحی نقطه به نقطه اجزای ساختمان‌ها، سفینه‌ها و محیط‌های مختلف به شکلی دقیق و خیرکننده کار شده است که شاید نظیرش را در هیچ اثری تاکنون مشاهده نکرده باشیم. از طرفی هم پیاده‌سازی بسیاری از پدیده‌ها در ابعاد بزرگ و واقعی، به خوبی در طول تماشای تریلر شما را در خودش غرق خواهد. نکته جالب دیگر توجه به فیزیک دقیق اشیا مختلف از جمله مایعات است که در این تریلر نیز به خوبی به نمایش درآمد. از طرفی موسیقی زیبای این مرحله و صداگذاری آن هم به‌شدت گوش‌نواز کار شده است. حتی صداگذاری جزئیاتی مثل باز شدن درب مترو نیز در همین نسخه آزمایشی درنظر گرفته شده است. با وجود همه این‌ها، خارق‌العاده‌ترین دستاورد بازی را از لحاظ فنی می‌توان رهایی آن از شر صفحه‌های لودینگ دانست. در جهان استار سیتیزن هیچ‌گاه با چیزی به نام لودینگ روبرو نخواهید شد، اما واقعا چطور ممکن است جهانی در این ابعاد را خلق کرد و پردازش آن‌ها را بدون لحظه‌ای وقفه انجام داد؟ پاسخ این سوال، فناوری جدیدی به نام OCS است که تیم سازنده بازی موفق شد پس از بیش از سه سال کار مداوم روی این پروژه سنگین، سرانجام آن را عملی کند و در آپدیت ۳.۳ به کار بگیرد. جالب است بدانید که اگر ساخت این تکنولوژی به سرانجام نمی‌رسید، استفاده سیستم‌ها از حافظه رم به قدری زیاد می‌شد که عملا ساخت و انتشار بازی استار سیتیزن را با توجه به تعداد بسیار بالای آبجکت‌هایی که در آن قرار دارند، غیرممکن می‌کرد. کاری که OCS انجام می‌دهد این است که تمام اشیاها را به نوعی دسته‌بندی کرده و متناسب با مسیری که شما در پیش دارید و جایی که حرکت می‌کنید، اشیا را برای‌تان لود می‌کند و مواردی که در گستره دید شما نیستند، دیگر لود نمی‌شوند. برای مثال فرض کنید شما در حال سفر از یک سیاره به سیاره دیگر هستید. در چنین حالتی، با نزدیک شدن به سیاره مقابل، بازی فقط سیاره روبرویی و اجزای آن را برای شما بالا می‌آورد و اجزایی که از آن‌ها دور هستید و نمی‌توانید مشاهده کنید، بارگذاری نمی‌شوند. البته این کار زمانی سخت‌تر می‌شود که با اثری خطی روبرو نباشیم. چرا که در یک بازی خطی کاملا معلوم است بازیکن چه مسیری را طی خواهد کرد، اما در یک بازی آنلاین و جهان‌باز، سازنده هیچ ایده‌ای ندارد که بازیکن به چه سمتی حرکت خواهد کرد و چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و همین موضوع هم یکی از چالش‌های اصلی تیم CIG در حین ساخت OCS بوده است. استفاده از این فناوری، تا حد زیادی مصرف حافظه رم در سیستم را پایین می‌آورد. در کنار این، با انتشار نسخه ۳.۳ بازیکنان شاهد رشد دوبرابری نرخ فریم در بازی خواهند بود و همچنین فناوری پشتیبانی از حالت چهره بازیکن نیز برای اولین بار در دسترس قرار می‌گیرد که طی آن شما می‌توانید به کمک یک وب‌کم، حالت چهره خود را به چهره شخصیت‌تان در بازی انتقال دهید. البته تست اولیه برخی از بازیکنان از این ویژگی که به سرورهای PTU دسترسی دارند، چندان جالب از کار درنیامده و به نظر می‌رسد هنوز کمی جای کار داشته باشد.

در ادامه باید به تریلر جدید منتشر شده از بخش تک‌نفره بازی، Squadron 42، هم اشاره کنم که پیشرفت گرافیکی قابل‌توجه بازی را نسبت به سال‌های گذشته به خوبی در معرض نمایش گذاشت. علاوه بر این، حضور کاراکترهای جدیدی در بخش داستانی که بازیگران معروفی چون هنری کویل و جیلین اندرسون موشن‌کپچر آن‌ها را برعهده گرفته‌اند، از جمله اطلاعات جدیدی بود که این تریلر به نمایش گذاشت. با این حال، هر چند که بخشی از نیروهای دشمن هم این بار نمایش داده شدند، اما باز هم از آنتاگونیست اصلی بازی که اندی سرکیس نقشش را ایفا می‌کند خبری نبود و گویا باید منتظر تریلر‌های بعدی باشیم. به گفته جاش هرمن، بخش داستانی بازی بیش از ۲۵۰ کاراکتر دارای دیالوگ به همراه خواهد داشت.

Star Citizen

همانند همه کنفرانس‌های مربوط به Star Citizen این بار هم خبری از اعلام تاریخ عرضه بازی نبود و البته کسی هم انتظار چنین چیزی را نداشت، اما در عوض تیم سازنده نقشه راه خود را آپدیت کرد و اطلاعات جدیدی را در مورد آینده این بازی و آپدیت‌های بعدی آن به اشتراک گذاشت که از این پس هر آپدیت بازی، تغییرات بزرگ و تاثیرگذاری را به همراه خواهد داشت و نسخه ۳.۴ المان‌های جدیدی برای حالت مبارزه مخفی‌کارانه اضافه می‌کند و همچنین سیاره جدیدی به نام آرک‌کورپ هم وارد جمع سیارات بازی خواهد شد. در کنار این، ۱۰ کشتی‌فضایی جدید نیز افزوده می‌شود و شهر لورویل نیز با پیشرفت‌ها و ارتقاهای بیشتری روبرو خواهد شد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده