نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۹

آبسیدین پیشنهاد ساخت بازی Game of Thrones از سوی الکترونیک آرتز را رد کرده بود

فرگوس آرکت، مدیر عامل استودیو آبسیدین در مصاحبه اخیر خود در مورد پیشنهاد ساخت بازی Game of Thrones از سوی الکترونیک آرتز در سال ۲۰۰۵ گفت.

به جرات می‌توان گفت امروزه هر سازنده‌ای که پیشنهاد کار روی اقتباس ویدیو گیمی جهان غنی و محبوب جرج آر. آر. مارتین یعنی ترانه یخ و آتش (یا بازی تاج و تخت، به لطف سریال محبوب شبکه HBO) را دریافت کند، بدون لحظه‌ای تفکر آن را خواهد پذیرفت. با این حال به نظر می‌رسد شرایط برای استودیو آبسیدین متفاوت بوده است؛ چرا که در جدیدترین اخبار بازی مطلع شدیم که آ‌ن‌ها پیشنهاد ساخت بازی در سال ۲۰۰۵ را رد کرده بودند.

استودیوی انگلیسی آبسیدین که در کارنامه‌اش بازی‌های محبوب و موفقی مانند بازی Fallout: New Vegas، بازی South Park: The Stick of Truth، بازی Pillars of Eternity، بازی Star Wars: Knights of the Old Republic 2 و غیره به چشم می‌خورد، در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد ساخت بازی بر مبنای بازی تاج و تخت را از سوی الکترونیک آرتز دریافت کرده، اما به آن «نه» گفته است.

در نظر داشته باشید که پیشنهاد مذکور ۶ سال پیش از آغاز پخش سریال Game of Thrones و تبدیل شدن آن به مجموعه فوق محبوب کنونی مطرح شده است. به عبارت دیگر، پاسخ رد دادن به ساخت بازی Game of Thrones در سال ۲۰۰۵ اصلا قابل مقایسه با رد کردن این پیشنهاد در سال ۲۰۱۷ نیست، اما در همان زمان هم مجموعه از محبوبیت فراوانی برخوردار بود و معدن طلایی محسوب می‌شد که امکان استخراج آن در قالب رسانه‌های مختلف وجود داشت.

و اما فرگوس آرکت، مدیر عامل استودیو آبسیدین، هم این موضوع را می‌دانست؛ چرا که آرکت یکی از خوانندگان مجموعه از زمان شروعش در سال ۱۹۹۶ محسوب می‌شود. اما وی دلایل خود را برای رد کردن این پیشنهاد دارد و در مصاحبه اخیر خود با یوروگیمر در مورد آ‌ن‌ها سخن گفته است:

در آن زمان احساس و درک من از مجموعه این بود که کتاب‌ها در مورد دسیسه‌های سیاسی است و ارتباط مردم با مجموعه از طریق همه شخصیت‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین روش نگارش کتاب‌ها به این شکل بود که هر فصل شامل یک شخصیت و اتفاقاتی که برایش رخ می‌داد بود. به جز موارد عجیبی که آن سوی دیوار بودند و اژدهایان و اشاراتی به جادو، هیچ جادوگر، هیچ کشیش و هیچ دزدی [اشاره به کلاس‌های کلاسیک بازی‌های نقش‌آفرینی] در مجموعه وجود نداشت. در واقع فقط شاهد افرادی با شمشیر و زره و یک سری جادوی محدود بودیم، اما داخل سرزمین اصلی (وستروس) هیچ گابلین و کوبولدزی وجود ندارد.

با مطالعه صحبت‌های بالا متوجه می‌شویم که آرکت دلیلی منطقی دارد. به جز سربازی که شاید بازیکنان به عنوان یک بازی نقش‌آفرینی سنتی بخواهند بازی را با آن تجربه کنند، بازی تاج و تخت در آن زمان از نظر گیم‌پلی پتانسیل فراوانی برای ساخت یک اقتباس ویدیو گیمی نداشت و در ضمن، اطلاعات فراوانی هم در مورد آن سوی دیوار وجود نداشت و تمرکز مجموعه روی ارتباط میان شخصیت‌ها و روابط سیاسی بود. آرکت در ادامه می‌گوید:

و شما نمی‌توانید به بازیکن شخصیتی قابل بازی را بدهید که در این جهان مهم باشد. تمامی شخصیت‌ها به وضوح در مناطق مختلف پخش شده بودند و شما نمی‌توانستید به‌راحتی با آن‌ها ارتباط داشته باشید.

در آن زمان، تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم کاری بود که بایوور با بازی Knights of the Old Republic انجام داد. آن‌ها گفته بوند که امکان دستکاری قسمت های ۱ تا ۶ جنگ ستارگان وجود ندارد، بنابراین وقایع بازی را خیلی قبل‌تر از مجموعه اصلی قرار می‌دهیم. اما حتی آن موقع هم موارد مختلفی در مورد گذشته جهان جنگ ستارگان نوشته شده بود و آن‌ها منابعی در اختیار داشتند. اما در مورد جرج آر. آر. مارتین چنین امکانی وجود نداشت. آن‌ها مقدار کمی در مورد تاریخ صحبت کرده بودند و فقط می‌توانستیم با این اطلاعات کار کنیم.

آرکت افزود:

پس شاید در آن زمان می‌توانستیم کاری با آن اطلاعات انجام دهیم، اما به ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی جهان‌باز فکر می‌کردیم و قصد داشتیم بازیکنانمان در جهان بازی از اهمیت فراوانی برخوردار باشند.

در آن زمان ساخت بازی استراتژی هم‌زمان برای اقتباس بازی Game of Thrones مناسب‌تر بود و من گفتم که نمی‌دانم چگونه باید چنین بازی‌ای بسازیم. این مجموعه بیشتر شبیه به یک بازی استراتژی هم‌زمان است. شما جناحین مختلفی داشتید و می‌توانستید دسیسه‌های سیاسی مختلفی پیاده‌سازی کنید.

از سال ۲۰۰۵ محتوای چندان قابل توجهی از این مجموعه محبوب در بازی‌های ویدیویی به چشم نمی‌خورد. استودیوی فرانسوی سیانید سال ۲۰۱۲ یک بازی نقش‌آفرینی بر اساس این مجموعه عرضه کرد که متاسفانه به هیچ عنوان در سطح و اندازه این مجموعه ظاهر نشد. استودیو تل تیل هم یک اقتباس دیگر با سبک و سیاق بازی های مدرن خود برای Game of Thrones منتشر کرد که با وجود کیفیت قابل قبولی که داشت، در مقیاس دلخواه طرفداران ساخته نشده بود. اخیرا شایعاتی در مورد ساخت یک بازی Game of Thrones توسط بتسدا در سبک نقش‌آفرینی و با کیفیت و بودجه بالا مطرح شده که هنوز هیچ‌گونه اطلاعات و حتی تایید رسمی از آن به گوش نرسیده است.

و اما آرکت در مصاحبه مذکور گفت که استودیو آبسیدین علاوه بر ساخت بازی Pillars of Eternity 2 روی یک بازی رونمایی‌نشده دیگر هم کار می‌کند که بسیار بزرگ‌تر از بازی مذکور است. به نظر شما این بازی جدید چیست؟ شاید نسخه جدید Fallout باشد؟ نکته دیگر اینکه چرا آبسیدین الان به ساخت بازی Game of Thrones در سال ۲۰۰۵ اشاره می‌کند؟ شاید آبسیدین دوباره مسئولیت ساخت این بازی را بر عهده گرفته است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده