// چهار شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

جایزه یک عمر دستاورد هنری برای مورگان فریمن

مورگان فریمن، هنرمند برجسته‌ی آمریکایی، جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری انجمن بازیگران فیلم آمریکا (SAG) را دریافت خواهد کرد.

مورگان فریمن، بازیگر، تهیه‌کننده و صداپیشه‌ی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، به واسطه‌ی موفقیت‌های خود در عرصه‌ی هنر و البته فعالیت‌های انسان دوستانه‌اش، در بیست و چهارمین دوره‌ی مراسم سالانه‌ی انجمن بازیگران فیلم آمریکا (SAG)، پنجاه و چهارمین نفری خواهد بود که بالاترین نشان احترام این انجمن، یعنی جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را دریافت خواهد کرد.

انجمن SAG در شرایطی این جایزه را به فریمن اهدا می‌کند که وی پیش از این در طول سال‌های زیاد فعالیت هنری‌اش، نشان‌ها و جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی اسکار، جایزه‌ی انجمن بازیگران فیلم آمریکا، خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین، جایزه‌ی سیسیل بی. دمیل انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، هفت جایزه‌ی ایمیج (ویژه‌ی رنگین پوستان)، چندین جایزه‌ی اوبی (ویژه‌ی تئاتر)، جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری موسسه‌ی فیلم آمریکا، نشان افتخار مرکز کندی و یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود را از آن خود کرده است.

گابریله کارتریس، رییس انجمن بازیگران آمریکا، احساس خود را از اهدای این جایزه به فریمن این‌چنین بیان می‌کند:

بسیار هیجان‌زده هستم که مورگان فریمن را به عنوان دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری امسال انجمن بازیگران فیلم معرفی می‌کنم. برخی بازیگران تمام عمر حرفه‌ای خود را صرف انتظار کشیدن برای دستیابی به نقشی بی‌نقص می‌کنند، اما مورگان به ما نشان داد که کمال حقیقی آن است که خود بازیگر هر نقشی را به نقشی بی‌نقص تبدیل کند. او بازیگری کاملا خلاق و نترس است که هیچ محدودیتی را برنمی‌تابد. مورگان چه به عنوان یک راننده‌ی شخصی یا یک محکوم به قتل، چه به عنوان یک مربی بوکس یا یک رئیس جمهور، همواره از روح خود به شخصیت‌هایی که ایفا می‌کند می‌دمد و از آنها تصویری کاملا انسانی ارائه می‌دهد. این افتخار بزرگی است که می‌توانیم شاهد نبوغ وی در حرفه‌ی خود باشیم.

فریمن در سن ۱۲ سالگی با برنده شدن در مسابقات سراسری نمایش، برای نخستین بار استعدادش را در زمینه‌ی بازیگری نمایان کرد

فریمن در سن ۱۲ سالگی با برنده شدن در مسابقات سراسری نمایش که در می‌سی‌سی‌پی برگزار شد، برای نخستین بار استعدادش را در زمینه‌ی بازیگری نمایان کرد. او در ادامه به عنوان بازیگری جوان فقط در نقش‌های کوتاه به بازی پرداخت و سپس به خدمت نیروی هوایی ارتش آمریکا درآمد. پس از بازگشت از ارتش، در ابتدا به تئاتر روی آورد و در پی آن، رفته رفته وارد سینما و تلویزیون شد.

سریال نمایشی The Electric Company که پخش آن در سال ۱۹۷۱ آغاز شد، برای نخستین بار فریمن را در سطحی وسیع به مخاطبان تلویزیون شناساند و همین عامل زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی وی در عرصه‌های دیگر شد. The Electric Company مجموعه‌ای کمدی بود که مفاهیم آوایی و دستور زبان انگلیسی را در قالب نمایش‌های زنده، پخش انیمیشن و خواندن ترانه به کودکان آموزش می‌داد. این مجموعه به مدت ۶ سال، به عنوان بهترین برنامه‌ی آموزشی تلویزیون شناخته می‌شد و فریمن در تمام ۷۸۰ قسمت آن به ایفای نقش پرداخت.

morgan freeman

با پررنگ‌تر شدن حضور مورگان در سینما، او به‌شدت مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و آثارش نیز با موفقیت‌های تجاری همراه شدند؛ به طوری که امروز فیلم‌های فریمن با مجموع فروش بیش از ۴.۵ میلیارد دلار، او را در بین یکی از پنج بازیگر پولساز تمام تاریخ قرار می‌دهند.

فریمن پیش از این چهار مرتبه نامزد دریافت جایزه‌ی انجمن بازیگران فیلم آمریکا شده است که در این میان، به واسطه بازی در فیلم محبوب میلیون دلاری (Million Dollar Baby) این جایزه را در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل از آن خود کرد؛ نقشی که جایزه‌ی اسکار را نیز برای وی به ارمغان آورد. دو فیلم نابخشوده (Unforgiven) و رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption) با بازی فریمن، برای نگهداری در کتابخانه‌ی ملی کنگره‌ی آمریکا انتخاب شده‌اند.

در میان تمام آثار مورگان فریمن، نقش‌آفرینی به جای شخصیت نلسون ماندلا در فیلم شکست ناپذیر (Invictus) نقطه‌ی عطفی در کارنامه‌ی هنری وی به حساب می‌آید؛ نقشی که جایزه‌ی هیئت ملی بازبینی فیلم و نامزدی جوایز اسکار، گلدن گلوب و انجمن بازیگران فیلم آمریکا را نیز برای وی به همراه داشت. از آن گذشته، شکست‌ناپذیر توسط شرکت فیلمسازی خود فریمن تحت عنوان رولیشنز اینترتینمنت (Revelations Entertainment) تولید شده است؛ شرکتی که فریمن و لوری مک‌مریری آن را در سال ۱۹۹۶ با هدف تولید فیلم‌هایی که دست به آشکارسازی حقیقت بزند تاسیس کردند.

morgan freeman

فریمن کار در تئاتر را نیز از اواسط دهه‌ی شصت با شرکت در نمایش سلام عزیزم (Hello, Dolly) آغاز کرد و در ادامه در نمایش‌هایی نظیر پرلی (Purlie)، کوریولانوس (Coriolanus)، جولیوس سزار (Julius Caesar) و رانندگی برای خانم دیزی (Driving Miss Daisy) حضور پیدا کرد. او به واسطه‌ی بازآفرینی نقش هول کولبرن Driving Miss Daisy در دنیای سینما، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شد. آخرین حضور مورگان روی صحنه به دو نمایش دختر روستایی (The Country Girl) نوشته‌ی کلیفورد اودتس و هشت (8) نوشته‌ی داستین لنس بلک برمی‌گردد.

در سال‌های اخیر فریمن به همراه مک‌کریری از طریق شرکت رولیشنز اینترتینمنت به تولید سریال خانم وزیر (Madam Secretary) پرداخته است که پخش فصل چهارم این مجموعه از هشتم اکتبر (۱۶ مهر) از طریق شبکه‌ی CBS آغاز خواهد شد. فریمن همچنین تهیه‌کننده و راوی مستند از درون کرمچاله‌ها با مورگان فریمن (Through the Wormhole with Morgan Freeman) است که اخیرا فصل هفتم آن برای پخش از شبکه‌ی ساینس (Science) تکمیل شده است. از دیگر فعالیت‌های فریمن در تلویزیون می‌توان به تهیه‌کنندگی و حضور در مستند داستان خدا با مورگان فریمن (The Story of God with Morgan Freeman) اشاره کرد که پخش فصل دوم آن از شبکه‌ی نشنال جئوگرافیک (National Geographic Channel) به اتمام رسید. سریال مستند داستان ما با مورگان فریمن (The Story of Us with Morgan Freeman) جدیدترین محصول شرکت وی خواهد بود که پخش فصل نخست آن از یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) آغاز خواهد شد.

morgan freeman

مورگان فریمن با صدای منحصربه‌فرد خود در سال‌های اخیر در مستندهای بسیاری به گویندگی پرداخته که از میان آنها می‌توان به جهان سلول‌های بنیادی با استیون هاوکینگ (Stem Cell Universe with Stephen Hawking)، جزیره لمورها: ماداگاسکار (Island of Lemurs: Madagascar) و مرد شانزدهم (The 16th Man) اشاره کرد.

فریمن ضمن حمایت از هنرمندان جوان، کمپین حمایت از امکان تحصیل برای زنان را به منظور افزایش میزان امید آنها به زندگی و آینده تشکیل داده است

مورگان در سال ۱۹۷۳ به همراه تنی چند از دوستانش، کارگاه نویسندگان فرانک سیلورا را تاسیس کرد که هدف آن پرورش و حمایت از نویسندگان جوان آفریقایی آمریکایی و رساندن صدای آنها به گوش سایر مردم آمریکا و جهان است. فریمن ضمن حمایت از هنرمندان جوان، کمپین حمایت از امکان تحصیل برای زنان را به منظور افزایش میزان امید آنها به زندگی و آینده تشکیل داده است. او همچنین یکی از مالکان کلوپ گراند زیرو (Ground Zero) است که در آن به معرفی خوانندگان و نوازندگان موسیقی بلوز می‌پردازد. او با توجه به اینکه سابقه‌ی چندین سال ملوانی دارد و مجوز خلبانی را نیز دریافت کرده، اکثر اوقات فراغتش را در دریا یا در آسمان سپری می‌کند.

از فیلم‌های سینمایی که فریمن به تازگی در آنها نقش‌آفرینی کرده می‌توان به فیلم کمدی اکشن ویلا کاپری (Villa Capri) به کارگردانی ران شلتون و فیلم فانتزی فندق‌شکن و چهار قلمرو (The Nutcracker and the Four Realms) به کارگردانی لاسه هالستروم اشاره کرد که این آثار به ترتیب در بیست و دوم نوامبر ۲۰۱۷ (۱ آذر ۱۳۹۶) و دوم نوامبر ۲۰۱۸ (۱۱ آبان ۱۳۹۷) به نمایش عمومی درخواهند آمد. او همچنین در فیلم انجل سقوط کرده است (Angel Has Fallen) برای سومین مرتبه در نقش آلن ترمبول حضور خواهد یافت.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده