// شنبه, ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲

رشد سرسام آور درآمد بازی های موبایل، زنگ خطری برای بازی های کنسولی

با توجه به آمارهای منتشر شده، تا سال ۲۰۲۰ بیش از نیمی از درآمد صنعت گیم به بازی‌های موبایل اختصاص خواهد داشت.

برای بیشتر افراد، شاید اخبار مرتبط با رشد مداوم بازی‌های موبایلی چندان مورد توجه نباشد اما همیشه آمارهای ارائه شده در این زمینه جالب‌توجه هستند. آمارهای جدیدترین گزارش Newzoo از «بازار جهانی صنعت گیم» نیز رقم‌های جالبی را از گسترش سود حاصل از بازی‌های موبایلی نشان می‌دهد. طبق این گزارش انتظار می‌رود که در سال جاری، سیر رو به رشد درآمدهای حاصل از صنعت گیم ادامه پیدا کند. در این زمینه نیز سود آورترین بخش در صنعت گیم، در میان «پلتفرم‌های موبایلی» بوده که رشد سال به سال ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد و برای سال ۲۰۱۷، به میزان ۴۲ درصد از کل بازار صنعت گیم خواهد رسید. با توجه به این انتظار که بازار گیم رشد خود را در گوشی‌های هوشمند و تبلت ادامه خواهد داد، این شاخه تا سال ۲۰۲۰ میلادی «بیش از نیمی» از کل درآمد حاصله در صنعت گیم را به خود اختصاص خواهد داد.

موبایل

در جدیدترین اخبار بازی‌ موبایل، طبق این گزارش و در سال جاری، انتظار می‌رود که بازار «بازی‌های موبایلی» درآمدی بیش از ۴۶ میلیارد دلار را از آن خود کند که در این شاخه از بازار گیم، گوشی‌های هوشمند نسبت به تبلت‌ها برتری کاملی خواهند داشت؛ انتظار می‌رود از میزان درآمد ذکر شده، بیش از ۳۵ میلیارد دلار به بازار گیم در گوشی‌های هوشمند و حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز در بازی‌های عرضه شده روی تبلت‌ها اختصاص یابد. این تفاوت از سهم البته جای تعجبی نیز ندارد و با توجه به کاهش فروش محصولات تبلت در چند سال اخیر منطقی به نظر می‌رسد. به هر شکل، تحقیق به این موضوع اشاره کرده که «۲۸۰ میلیون تبلت» همچنان فعالانه در این صنعت حاضر بوده و در موفقیت بازار گیم در پلتفرم‌های موبایلی سهیم هستند.

رشد سریع‌تر بازار گیم به عنوان یک بازار کلی، خود را بیشتر در کشورهای آسیایی نشان می‌دهد تا کشورهای غربی؛ که البته همین قاعده در بازار گیم در پلتفرم‌های موبایلی نیز صادق است. برای مثال، رشد کلی این بازار در کشور چین بیشتر حاصل رشد بازار موبایل گیمینگ در این کشور بوده است که در این زمینه، فعالیت‌های شرکت‌هایی چون «تنسنت» و «نت‌ایز» شاخص هستند. همچنین در آمریکای شمالی نیز رشد درآمدهای این صنعت، بیشتر به خاطر رشد بازار موبایل گیمینگ بوده که البته این رشد، کم‌تر از آنچه در چین اتفاق افتاد بوده است. به هرشکل همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد این اخبار گرچه چندان شگفت‌ انگیز نیستند اما قطعا دیدن میزان رشد بازار در شاخه بازی‌های موبایلی و این حقیقت که کشورهای آسیایی اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد جالب توجه است. همچنین این حقایق، قطعا روی تصمیم‌های توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیز اثر گذار خواهد بود.

موبایل

همچنین نکته جالب‌توجه دیگر در این گزارش، انتظار کاهش سهم درآمد «بازی‌های کنسولی» و «پی‌سی» در طول سال‌های پیش رو است. برای مشاهده گزارش کامل، به وب‌سایت Newzoo مراجعه کنید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده