نویسنده: کیان کاظمی
// پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۹

مدیر ایکس باکس از بازی میان پلتفرمی با پلی استیشن 4 اطمینان ندارد

فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، در مصاحبه اخیر خود در مورد وضعیت بازی میان پلتفرمی بین ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 سخن گفت.

سال گذشته بود که مایکروسافت در حرکتی جالب توجه دعوت‌نامه‌هایی به شبکه‌های آنلاین بازی برای اتصال به ایکس‌باکس لایو ارسال کرد تا امکان بازی میان پلتفرمی میان ایکس باکس و کنسول‌های رقیب ایجاد شود. این تصمیم بسیار جالب، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ چرا که قبلا چنین کاری هرگز انجام نشده بود. در نمایشگاه E3، مایکروسافت و نینتندو از همکاری برای ایجاد قابلیت بازی میان پلتفرمی بازی Minecraft برای ایکس‌باکس و نینتندو سوییچ سخن گفتند، اما سونی از پیوستن به آن‌ها خودداری کرد. این کمپانی گفت که قصد اتصال شبکه پلی استیشن به شبکه‌های خارجی را ندارد، چرا که نگران امنیت کاربرانش است.

حال، فیل اسپنسر در جدیدترین اخبار بازی خبرهای تازه‌ای در مورد وضعیت مذاکرات مایکروسافت با سونی در مورد این موضوع دارد. اسپنسر در مصاحبه با گیم‌اسپات در نمایشگاه بازی برزیل گفته است که مایکروسافت به طور مداوم با سونی صحبت می‌کند، اما مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداشته و ممکن است هرگز هم نتیجه‌ای نداشته باشد.

به طور مداوم با سونی صحبت می‌کنم. با عرضه بازی Minecraft در پلی‌استیشن، ما یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های پلتفرم آن‌ها از نظر فروش و گیم‌پلی را در اختیار داریم. این شرایط در مورد نینتندو هم حاکم است. ارتباط ما با نینتندو در این زمینه قدرتمند است. آن‌ها حامیان فوق‌العاد‌ه‌ای هستند و ما به همکاری با آن‌ها ادامه می‌دهیم. اما معتقدم دیدگاه سونی متفاوت است. آن‌ها بایستی در مورد دیدگاهشان صحبت کنند.

اسپنسر در پاسخ به این سوال که آیا امکان راه‌اندازی بازی میان پلتفرمی بین ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 از دست رفته است، گفت که نمی‌خواهد از جانب سونی صحبت کند. هنوز هیچ مشخص نیست، اما شرایط کنونی مایکروسافت با سونی طوری است که اسپنسر را متقاعد کرده که سونی هرگز با بازی میان پلتفرمی موافقت نخواهد کرد.

برایم مشکل است که بخواهم در مورد انگیزه یا جدول زمانی آن‌ها نظر بدهم. می‌دانم که دیدگاه خاصی وجود دارد که می‌گوید اگر دوستان من این کنسول را دارند، نمی‌توانند با افرادی که یک کنسول دیگر را می‌خرند بازی کنند. به همین علت است که آن‌ها می‌روند و کنسول من را می‌خرند.

وی افزود:

این علت و دیدگاه قرار نیست از بین برود. پس ما بازی Minecraft را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های روی هر پلتفرمی در نظر گرفته‌ایم و به مردم، بدون در نظر گرفتن پلتفرمشان، امکان بازی کردن با یکدیگر را می‌دهیم. معتقدم همه از رویکرد مشابهی برای این اکوسیستم استفاده نمی‌کنند. پس هرگز هیچ چیز را از دست رفته نمی‌خوانم، اما معتقدم برخی دلایل اساسی و سناریوهای قطعی واقعا از بین نخواهند رفت. پس نمی‌دانم چه چیزی تغییر خواهد کرد.

اسپنسر در ادامه، توضیحاتی عمومی در مورد ویژگی‌ها و مزایای قابلیت بازی بین پلتفرمی ارائه داد. او گفت که ویژگی کراس پلی امکان قدرتمند ماندن محیط‌های چندنفره بازی‌ها را فراهم می‌کند؛ زیرا به لطف این قابلیت، تعداد بازیکنان از هر زمان دیگری بیشتر خواهد بود.

معتقدم مردم با بررسی بازی میان پلتفرمی می‌گویند که این قابلیت برای بازیکنان بهتر است. اگر این قابلیت برای بازیکنان بهتر است، نمی‌دانم چرا نباید این کار را انجام دهیم؛ به‌خصوص وقتی در تلاش هستید که یک تجارت بازی را تبدیل به یک تجارت بزرگ‌تر کنید، آن را رشد دهید، بازی‌های بیشتری داشته باشید و فرصت‌های بیشتری خلق کنید.

وی افزود:

مخصوصا در زمینه بازی‌های مستقل؛ مثلا اگر شما یک بازی آنلاین مستقل را خلق می‌کنید و قصد دارید آن را برای پنج پلتفرم که شامل نسخه استیم، ایکس‌باکس لایو برای کامپیوتر، نسخه ایکس‌باکس، نسخه پلی‌استیشن و نسخه سوییچ می‌شود عرضه کنید، ایجاد سیستم Matchmaking برای همه آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. ما باید به سازندگان کمک کنیم؛ نه اینکه کار آن‌ها را سخت‌تر کنیم.

نکته دیگر اینکه راه‌اندازی قابلیت بازی میان پلتفرمی بین ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 با مشکل فنی روبه‌رو نیست؛ چرا که اپیک گیمز برای بازی Fortnite به طور تصادفی این ویژگی را فعال و البته به‌سرعت هم حذف کرده بود. بنابراین بحث فقط به سیاست‌ها و قراردادهای میان مایکروسافت و سونی باز می‌گردد. استودیو سایانیکس، سازنده بازی Rocket League هم گفته بود که قابلیت بازی بین پلتفرمی برای این بازی آماده است و آن‌ها تنها منتظر توافق میان دو کمپانی هستند.

به نظر شما سونی در نهایت با بازی میان پلتفرمی موافقت می‌کند؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده