نویسنده: آرش رستمی
// سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۵

شایعه: کنترلر Apple TV جدید دارای حسگرهای حرکتی محدود، ولی مناسب برای گیمرها است

پیش از این در زومجی به اطلاع‌تان رساندیم که اپل احتمالاً در ماه سپتامبر از نسل جدید Apple TV رونمایی خواهد کرد. حال با نزدیک شدن به رویداد رسانه‌ای ۹ سپتامبر اپل، این شایعات قوت بیشتری به خود گرفته‌اند. با ما همراه باشید.

جمعه‌ی گذشته، طرفداران اپل نظاره‌گر یکی از آخرین شایعات پیرامون نسل بعدی Apple TV بودند. شایعه‌ی فوق که توسط تک‌کرانچ منتشر شده بود، حاکی از این بود که دستگاه کنترل‌ از راه‌ دور اپل تی‌وی جدید از یک سیستم چند-محوره‌ی تشخیص حرکت، با عملکردی مشابه وی‌موت کنسول Wii، بهره خواهد برد. اکنون مارک گارمن از 9to5Mac شایعه‌ی دیگری را بر سر زبان‌ها انداخته است. وی که سابقه‌ی زیادی در زمینه‌ی افشا کردن اسرار اپل دارد، به نقل از منبع خبری‌اش عنوان می‌کند که کنترل‌ازراه‌دور اپل تی‌وی بعدی دارای حسگرهای حرکتی است، ولی درعین‌حال بر این موضوع تأکید می‌کند که این سیستم با نمونه‌ی استفاده‌شده در Wii تفاوت دارد.

آن‌طور که گارمن می‌گوید، کنترل‌ از راه‌ دور جدید برای تشخیص حرکت از سیستمی کم‌ و بیش مشابه نمونه‌های موجود در دستگاه‌های مجهز به iOS بهره می‌برد. با این حساب، ابزار فوق برای انجام بازی‌هایی نظیر اتومبیل‌رانی مناسب خواهد بود، ولی نمی‌توان از آن انتظاری برای ارائه‌ی عملکردی در سطح حسگرهای حرکتی Wii را داشت. وب‌سایت 9to5Mac همچنین عنوان می‌کند که دستگاه کنترل‌ازراه‌دور فوق از طریق بلوتوث به اپل تی‌وی نسل بعد متصل می‌شود و در این میان خبری از حسگر مادون‌قرمز، مشابه آنی که در ساخته‌ی نینتندو وجود دارد، نخواهد بود. ازاین‌رو برخلاف کنسول Wii، روند «اشاره و کلیک» برای جابجا شدن در منوها، احتمالاً در ساخته‌ی اپل در نظر گرفته نشده است. با این حال بنا به شنیده‌ها، اپل تی‌وی بعدی دارای رابط‌ کاربری جدیدی است و از سیستم‌عاملی بر پایه‌ی iOS 9 بهره می‌برد. در کنار این‌ها، گویا در پلتفرم فوق بر روی Siri، دستیار صوتی اپل، هم تأکید ویژه‌ای صورت گرفته است. وب‌سایت 9to5Mac به نقل از یکی از منابع خبری‌اش که «امکان استفاده از محصول فوق را داشته»، می‌نویسد:

شما می‌توانید تنها با استفاده از کلید در نظر گرفته‌شده برای Siri (بر روی کنترلر)، در تقریباً تمامی بخش‌های اپل تی‌وی جدید به پیمایش بپردازید.

SteelSeries and MEGA gamepads for mobile platforms تعدادی از گیم‌پدهای موبایل PowerA Moga و SteelSeries

شایعات مذکور همچنین حاکی از این هستند که گرچه توانایی‌های حسگرهای حرکتی در کنترلر اپل تی‌وی جدید آن‌قدرها بالا نیست، ولی با این حال، گیمینگ یکی از مواردی خواهد بود که در پلتفرم جدید به آن توجه ویژه‌ای شده است. وب‌سایت 9to5Mac ادعا می‌کند که اپل تی‌وی بعدی از گیم‌پدهای بلوتوثی MFi (تاییدیه‌ی اپل برای لوازم جانبی سازگار با خانواده‌ی iDevice)، که از ۲۰۱۳ به بعد عرضه شده‌اند، پشتیبانی خواهد کرد. این موضوع، اگر صحت داشته باشد، شاید به فراگیر شدن این گیم‌پدها، که به دلایلی از جمله داشتن قیمت‌های بالا تا به‌ اینجا با محبوبیت چندانی روبه‌رو نشده‌اند، کمک کند.

دست‌اندکاران 9to5Mac می‌گویند که اطلاعات بیشتری از اپل تی‌وی جدید دارند که می‌توانند تا پیش از رونمایی از این پلتفرم، آن‌ها را فاش کنند. با این حساب، باید در روزهای آینده انتظار منتشر شدن اطلاعات بیشتری از سوی آن‌ها را داشته باشیم.

منبع: TouchArcade


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده