نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵

بخش عمده‌ی درآمد کپ‌کام در سال مالی ۲۰۱۶ از فروش‌های دیجیتالی خواهد بود

کمپانی کپ‌کام انتظار دارد که تا پایان سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۶، بیشتر درآمدش از فروش بازی‌ها مربوط به بخش فروش دیجیتالی باشد. چنین اتفاقی برای اولین بار در تاریخ این شرکت ژاپنی رخ خواهد داد.

کپ‌کام از سال ۲۰۱۲ به دنبال این است که بتواند سهم فروش‌های دیجیتالی‌اش را به ۵۰ درصد برساند و به نظر می‌رسد که در سال مالی جاری یک قدم بسیار بزرگ در این راستا خواهد برداشت.

در سال مالی گذشته که در ۳۱ مارس ۲۰۱۵ پایان یافت، کپ‌کام ۸ میلیون نسخه از بازی‌هایش را به صورت فیزیکی فروخت و ۵ میلیون نسخه از آنها را به طور دیجیتالی به فروش رساند؛ اما امسال انتظار می‌رود که این نسبت کاملا برعکس شود و سهم فروش‌ فیزیکی به ۶ میلیون کاهش پیدا کند و فروش‌ دیجیتالی به ۸ میلیون نسخه برسد. بر اساس گزارشی که توسط هاروهیرو سوجیموتو، رییس کل کپ‌کام منتشر شده است، این موضوع یک نقطه‌ی عطف در تاریخ این کمپانی خواهد بود که حتی در خارج از ژاپن با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

رشد فروش‌های دیجیتالی کپ‌کام با گسترش پشتیبانی این شرکت از پلتفرم‌های دیجیتالی شدت بیشتری می‌گیرد. طی سال آینده کپ‌کام تلاش خواهد کرد که جریان درآمد‌های خود از شبکه‌ی استیم را تقویت کند و سهم بیشتری از فروش‌های دیجیتالی‌اش را از طریق پلتفرم والو به دست آورد.

بازی Deep Down یکی از مهمترین پروژه‌های دیجیتالی کپکام است. بازی Deep Down یکی از مهمترین پروژه‌های دیجیتالی کپ‌کام است.

از سوی دیگر کپ‌کام در سال آینده بازی‌های فیزیکی و درجه‌ی یک زیادی را عرضه نمی‌کند. این شرکت ۲۹ بازی را برای انتشار در برنامه دارد که بازی‌های بزرگی مثل Street Fighter V جزو آنها نیستند (این بازی پس از ماه مارس عرضه می‌شود)؛ در عوض وقتی به بازی‌های دیجیتالی این شرکت مانند بازی رایگان Deep Down یا بازسازی‌ مجموعه‌های قدیمی‌اش نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در این بخش سال بهتری پیش روی کپ‌کام است.

علاوه بر همه‌ی این‌ها، کپ‌کام پیش‌بینی می‌کند که میزان فروش فیزیکی بازی‌هایش در آینده کاهش چشمگیری داشته باشد؛ مثلا این شرکت انتظار دارد که بازی Street Fighter V حدود ۲ میلیون نسخه بفروشد و Monster Hunter روی کنسول دستی 3DS فروش ۲.۵ میلیون نسخه‌ای را تجربه کند؛ یعنی در مجموع ۴.۵ میلیون نسخه فروش فیزیکی برای دو بازی مهم کمپانی در سال ۲۰۱۶ رقم خواهد خورد. این در حالی است که احتمالا فروش محتواهای دانلودی Street Fighter V حتی از خود بازی نیز بیشتر خواهد بود.

روی هم رفته کپ‌کام توقع دارد که فروش فیزیکی بازی‌هایش تا ماه مارس ۲۰۱۶ به ۶ میلیون نسخه برسد؛ به طور مشخص در قاره‌ی اروپا، کپ‌کام طی سال مالی گذشته حدود ۱.۳ میلیون نسخه از عناوینش را به صورت فیزیکی فروخته است، اما انتظار می‌رود که این میزان در سال مالی جاری به ۳۰۰٫۰۰۰ نسخه کاهش پیدا کند.

در مجموع کپ‌کام پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۶ میلیارد ین از فروش‌ فیزیکی بازی‌هایش درآمد کسب کند، در حالی که درآمد این شرکت از دانلود‌های دیجیتالی، بازی‌های موبایلی و عناوین آنلاین رایانه‌های شخصی ۲۲.۵ میلیارد دلار خواهد بود. با این شرایط نباید تعجب کنیم اگر کپ‌کام در آینده‌ی نزدیک تمام تمرکزش را روی عرضه‌ی دیجیتالی بازی‌هایش بگذارد.

منبع: GamesIndustry


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده