نویسنده: علی ولی خانی
// دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۵

نویسنده داستان بازی‌های Dragon Quest از نسخه بعدی این سری گفت

یوجی هوری اطلاعاتی را درباره‌ی بازی‌های سری Dragon Quest به اشتراک گذاشت و درباره‌ی احتمال ساخت یک بازی آنلاین جدید صحبت کرد. در ضمن، او علاقه‌ی زیادی دارد که این سری در خارج از ژاپن هم به محبوبیت برسد.

آقای یوجی هوری، نویسنده‌ی داستان بازی‌های سری Dragon Quest، کنفرانسی را در مراسم Cedec+Kyushu 2018 برگزار کرد. گرداننده‌ی این کنفرانس کسی نبود جز آکیهیرو هینو، مدیر عامل استودیو Level-5.

طی این کنفرانس، هوری نگاهی اجمالی به زندگی حرفه‌ایش و هر یک از بازی‌های اصلی سری Dragon Quest انداخت و توصیه‌هایی را به جمعی از هنرآموزان رشته‌ی بازی سازی که در بین جمعیت حاضر بودند، ارائه داد. او داستان‌های متفاوتی را درباره‌ی پروسه‌ی ساخت سری با حضار به اشتراک گذاشت؛ برای مثال، وی از زمانی گفت که او و همکارانش قصد داشتند اولین نسخه‌ی Dragon Quest را برای کنسول Famicom منتشر کنند و با مشکل عدم وجود حافظه‌ی کافی مواجه شدند که برطرف شدن این مسئله تا انتشار Dragon Quest III طول کشید و بالاخره این نسخه از بازی به لطف کارتریج‌هایی با ظرفیت بالاتر به آن‌ها اجازه داد داستانی کامل‌تر و بلند‌تر را به بازیکنان ارائه دهند.

هوری در پاسخ به این سوال که اگر می‌توانست نکته‌ای را درباره‌ی سری Dragon Quest بهبود بخشد، چه می‌کرد، پاسخ داد که دوست دارد این بازی در کشورهای غربی محبوبیت بیشتری داشته باشد. او از این مسئله که آن‌ها نسخه‌های قدیمی سری را در خارج از ژاپن منتشر نکرده‌اند پشیمان است و فکر می‌کند این اقدام موجب شده افراد غیر ژاپنی اصلا ندانند که Dragon Quest چیست. به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم انتشار بازی‌های Dragon Quest در خارج از ژاپن، زیاد و سنگین بودن پروسه‌ی ترجمه‌ی متون موجود در بازی به سایر زبان‌ها است. بیشتر بازی‌های سری Dragon Quest تا قبل از اینکه بازسازی چند نسخه از آنان روی کنسول Nintendo DS عرضه شود، در خارج از ژاپن منتشر نشدند. Chrono Trigger، یکی دیگر از بازی‌هایی که هوری روی آن کار کرده، موفق شد محبوبیت قابل توجهی در خارج از ژاپن به‌دست بیاورد. این مسئله باعث شد هوری دریابد که این سبک از بازی‌ها می‌توانند در خارج از ژاپن هم با استقبال بازیکنان مواجه شوند و بخواهد روزی را ببیند که Dragon Quest هم به چنین جایگاهی رسیده. Dragon Quest XI قدمی رو به جلو برای این سری به‌شمار می‌رود و آمار قابل توجه فروش جهانی چهار میلیون نسخه‌ را به نام خود ثبت کرده است.

 

Dragon Quest XI

در ادامه هوری یکی از نکات کلیدی استفاده شده در روند ساخت سری Dragon Quest را افشا کرد؛ او توضیح داد که در این سری به‌جای توضیح دادن سیستم گیم پلی با بخش‌های آموزشی پر جزئیات، آن‌ها المان‌های گیم پلی را زیاد پیچیده نمی‌کنند و آن را به حداکثر چهار سیستم متفاوت خلاصه می‌کنند که هر یک از آن‌ها در طی بازی به بازیکن معرفی می‌شود. او اعتقاد دارد که بازی هرگز نباید روندی را پیش بگیرد که بازیکن با خود بگوید: «نمی‌دانم چه کنم» و حتی اگر آن‌ها متوجه نشوند که باید چه کنند، مهم ترین کار این است طوری جلوه کنید که فکر کنند فهمیده‌اند. سپس او به تشریح این مسئله پرداخت که چگونه در سری Dragon Quest دیالوگ‌های NPCها (شخصیت‌های غیر قابل بازی) به منظور جلوگیری از خسته شدن بازیکنان طولانی نیستند و همیشه این شخصیت‌ها به جملاتی ساده و مستقیم مثل «به سمت غرب حرکت کن» بسنده می‌کنند. هوری گفت که او سعی می‌کند هیچوقت دیالوگی بیشتر از سه خط برای شخصیتی ننویسد، تا بازیکنان به راحتی متوجه شوند قرار است چه کاری را انجام بدهند و حس نکنند از مسیر اصلی خارج شده و در حال اتلاف وقت خود با کارهای غیر ضروری هستند. از سوی دیگر هوری در این باره صحبت کرد که چگونه آزاد گذاشتن بازیکنان در محیط و اینکه به آن‌ها اجازه بدهی هر کاری بخواهند انجام دهند هم می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. او در این رابطه بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را مثال زد و به این مسئله اشاره کرد که او چقدر از گشتن در محیط بازی و پرداختن به فعالیت‌های مختلف بدون هیچ محدودیت یا اشاره‌گری لذت برده است. بعد از هوری، آقای هینو نیز نظرات خود را با حضار در میان گذاشت.

هینو به این مسئله پرداخت که داستان‌های نوشته شده توسط هوری برای سری Dragon Quest را نمی‌توان به هیچ شکل دیگری جز بازی‌های ویدیویی به تصویر کشید و این نکته راز پشت داستان سرایی بسیار خوب این سری است. او بر این نکته تاکید کرد که داستان‌های این سری به نحوی خوب به بازیکنان خیانت می‌کند؛ دیدن افرادی که درباره‌ی مسئله‌ای بسیار جدی هستند، باعث می‌شود بخواهی کمی در آن رابطه سر به سرشان بگذاری و این دقیقا همان کاری است که هوری با طرفداران Dragon Quest می‌کند و این به نوعی خنده دار است. هوری و آکرا توریاما برای مزاح و شوخی با طرفداران، به جای اینکه موهای شخصیت اصلی Dragon Quest XI را طبق معمول مثل شخصیت‌های سری انیمه‌ی Dragon Ball افشان و سیخ سیخی طراحی ‌کنند، به او موهایی بلند و صاف دادند.

در انتهای کنفرانس، هوری پاسخ چند سوال از پیش تعیین شده را داد. اولین سوال این بود که آیا در آینده شاهد یک Dragon Quest تماما آنلاین خواهیم بود یا خیر؟ هوری در پاسخ گفت که طرق لذت بردن از بازی‌های ویدیویی بسیار تغییر کرده است و ما در حال تحقیق درباره‌ی این دوران هستیم که مردم هر جا که بخواهند با گوشی‌های همراهشان یا کنسول‌های دستی همچون سوییچ می‌توانند به بازی کردن بپردازند.

بازی Dragon Quest Builders

سوال دوم این بود که آیا او قصد ساختن بازی دیگری جز Dragon Quest را در آینده دارد؟ هوری پاسخ داد که دوست دارد نسخه‌ی جدیدی از Portopia Renzoku Satsujin Jiken را بسازد. این اثر یک بازی ماجراجویی/ رمان تصویری است که در سال ۱۸۸۳ برای PC-6001 منتشر شد. در این بازی Portopia جدید، شخصیت‌های متعددی حضور خواهند داشت که نامشان با «یاسو» آغاز شود؛ برای مثال یاسودا، یاسوهیرو، یاسوشی و غیره. در این بازی جمله‌ی «یاسو قاتل است» به نمایش درخواهد آمد و شما باید بفهمید که این یاسو کدامیک از آن‌ها است. در بازی اصلی کارآگاه و همکارش، که اسم مستعارش یاسو بود، قاتل‌های واقعی بودند و این مسئله باعث شد جمله‌ی «یاسو قاتل است» به یک جوک اینترنتی بدل شود و به شکل یک اصطلاح عامیانه با این معنی که هیچوقت نمی‌شود حدس زد جنایتکار واقعی کیست در بین طرفداران رمان‌های جنایی دست به دست شود. بر اساس Wikipedia، هوری قبلا چند بار به این مسئله اشاره کرده که دوست دارد یک بازی Portopia جدید بسازد؛ پس پاسخی که به این سوال داده خبری بزرگ و دسته اول به‌شمار نمی‌رود.

آخرین سوال فرضیه‌ای درباره‌ی Dragon Quest XII بود. بعد از سکوتی طولانی، هوری نهایتا جواب داد:

من به کلمات کلیدی بازی بعد فکر کرده‌ام، اما در حال حاضر نمی‌توانم چیزی را برملا کنم. می‌دانم که XI بیشتر به خاطر داستانش با استقبال بازیکنان مواجه شد؛ پس فکر کنم برای بازی بعد بیشتر بخواهم به ایجاد تغییراتی جدید در سیستم بازی بپردازم. به احتمال زیاد تلاش افراد برای رسیدن به رویاهای خود مضمون اصلی این بازی باشد، اما هنوز سال‌های زیادی تا ساخت و عرضه‌ی XII باقی مانده؛ به همین دلیل فعلا شما باید به فکر بازی کردن Dragon Quest Builders 2 باشید که به زودی منتشر خواهد شد.

Dragon Quest XI هم‌اکنون برای پلی استیشن 4 در سراسر جهان در دسترس است. بازیکنان ژاپنی می‌توانند این بازی را روی کنسول 3DS نیز تجربه کنند. نسخه‌ی سوییچ این بازی نیز تحت عنوان Dragon Quest XI S قرار است منتشر شود که اخبار بیشتری از آن را تا حدود دو هفته‌ی دیگر خواهیم شنید.

Dragon Quest Builders 2 در بیستم دسامبر (بیست و نهم آذر) برای PS4 و سوییچ در ژاپن منتشر خواهد شد. هنوز خبری رسمی مبنی بر عرضه‌ی این بازی در کشورهای غربی اعلام نشده است.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده