نویسنده: کیان کاظمی
// یکشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۱

زنیمکس خواستار توقف فروش برخی محصولات آکیولس شد

کمپانی زنیمکس اخیرا با تنظیم شکایت‌نامه‌ای، درخواست کرده که فروش برخی محصولات کمپانی آکیولس متوقف شود.

زنیمکس (ZeniMax) که کمپانی مادر بتسدا (Bethesda)، سازنده مجموعه Fallout و اسکایریم محسوب می‌شود، به تازگی حکم قضایی بر علیه کمپانی آکیولس (Oculus) که سازنده تکنولوژی واقعیت مجازی است آماده کرده که مربوط به پرونده اخیر پیرامون تکنولوژی به سرقت رفته شده از این کمپانی است. زنیمکس قبلا آکیولس را متهم به دزدیدن کدهای مربوط به واقعیت مجازی کرده بود که متعاقبا در ماه گذشته موفق به دریافت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار غرامت شد.

حال، زنیمکس پا را فراتر گذاشته و حکم قضایی جدیدی برعلیه آکیولس که مالک آن غول شبکه‌های اجتماعی یعنی فیس بوک محسوب می‌شود، آماده کرده است. در حکم جدید زنیمکس درخواست کرده محصولاتی از آکیولس که با استفاده از کدهای دزدیده شده تولید شده‌اند، از بازار جمع آوری و جلوی فروش آن‌ها گرفته شود. به طور دقیق‌تر، زنیمکس قصد دارد از فروش کیت‌های توسعه برای موبایل و رایانه‌های شخصی و همچنین تکنولوژی که موجب یکپارچگی آکیولس ریفت با موتورهای بازی سازی آنریل (Unreal Engine) و یونیتی (Unity) می‌شود، جلوگیری کند.

در صورتی که با حکم قضایی موافقت نشود، زنیمکس سهمی از درآمد حاصل از محصولاتی را که به تکنولوژی دزدیده شده مربوط هستند، بعلاوه ۲۰ درصد از سود این محصولات تا ۱۰ سال آینده می‌خواهد. زنیمکس ادعا می‌کند جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری گذشته، انگیزه کافی برای آکیولس جهت متوقف کردن تخلفات را نمی‌دهد.

در عین حال، آکیولس می‌گوید درخواست زنیمکس این واقعیت را که حکم اولیه از نظر قانونی ناقص بوده و در حقیقت غیر قابل ضمانت است، تغییر نخواهد داد. در بیانیه این شرکت آمده است:

بی صبرانه منتظریم تا درخواست خود را آماده کنیم و حکم هیئت منصفه را کنار بگذاریم و اگر لازم بود، درخواستی را آماده کنیم که به ما اجازه دهد این دعوی قضایی را پشت سر بگذاریم.

پرونده اولیه پس از شهادت اشخاص معروفی از جمله مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) از کمپانی فیس بوک و جان کارمک (John Carmack) مدیر ارشد فناوری آکیولس در ماه گذشته به نتیجه رسید.

کارمک برای هیچگونه خسارتی مقصر شناخته نشد، اما به حکم نهایی دادگاه اعتراض کرد. این برنامه نویس معروف و مورد احترام از همان ابتدا یکی از اشخاص مهم پرونده به شمار می‌آمد. پیش از سمت کنونی خود در آکیولس و هنگامی که زنیمکس استودیو او یعنی Id Software را به قیمت ۴۰۵ میلیون دلار خریداری کرد، او از سال ۲۰۰۹ برای زنیمکس فعالیت می‌کرد. در نوامبر ۲۰۱۳، او جهت پیوستن به آکیولس از زنیمکس استعفا داد.

با این حال چندین ماه پیش از جدایی از زنیمکس، کارمک به طور موثر برای هر دو کمپانی فعالیت می‌کرد. یک سال پیش از این وقایع، او در پروژه ساخت یک نسخه واقعیت مجازی از Doom 3 برای آکیولس VR شرکت کرده بود.

زنیمکس کارمک را به کپی کردن هزاران پرونده از رایانه‌های زنیمکس به یک دستگاه ذخیره سازی USB متهم کرد. در بیانیه مربوطه آمده است:

او هرگز آن فایل‌ها یا کپی آن‌ها را پس از جدایی از زنیمکس بازنگرداند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده