نویسنده: میثم سبحانی
// دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۲

مارک زاکربرگ به دادگاه احضار شده است

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، مارک زاکربرگ، مدیرعامل پرآوازه فیسبوک، به دلیل دعوی حقوقی علیه پروژه واقعیت مجازی‌ آکیولوس ریفت به دادگاه احضار شده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، روز سه‌شنبه، هفدهم ژانویه، به دلیل دعوی حقوقی‌ای بالقوه پر سر و صدا علیه شرکت آکیولوس در دادگاه شهادت خواهد داد. این دعوی حقوقی مدعی است که پروژه واقعیت مجازی آکیولوس ریفت که او به مبلغ دو میلیارد دلار خریداری کرده بر اساس فناوری دزدیده شده ساخته شده است.

این پرونده حقوقی علیه فیسبوک که بیشتر از دو سال از آغاز آن می‌گذرد و توسط بازی‌سازی به نام زنیمکس علیه این شرکت تنظیم شده، با برگزاری دادرسی علنی توسط هیات منصفه که در دادگاهی در شهر دالاس آمریکا در نهم ژانویه آغاز شد، به اوج خود رسیده است. زنیمکس از شرکت فیسبوک خسارتی به ارزش دو میلیارد دلار درخواست کرده است، که این مقدار دقیقا همان هزینه‌ای است که این غول شبکه‌های اجتماعی در ابتدای محبوبیت پروژه آکیولوس در سال ۲۰۱۴ برای خرید این استارتاپ خرج کرد.

نمایندگان حقوقی زنیمکس در تماس با بیزینس اینسایدر تایید کرده‌اند که مارک زاکربرگ روز سه‌شنبه برای پاسخگویی به سوالات در جایگاه شاهدان قرار خواهد گرفت. پس از آن پالمر لاکی، یکی دیگر از موسسان آکیولوس، نیز هفته آینده در دادگاه شهادت خواهد داد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، دادرسی از نهم ژانویه آغاز شده است و در دهم ژانویه، جان کارمک، کارمند سابق زنیمکس و مدیر ارشد فناوری شرکت آکیولوس، نخستین فردی بود که در جایگاه شاهدان قرار گرفت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

نمایندگان حقوقی فیسبوک بر این باورند که زاکربرگ نباید به پاسخگویی به سوالاتی درباره نحوه تملکش بر آکیولوس مجبور شود، اما قاضی پرونده درخواست آنان را رد کرد. شهادت لاکی نخستین حضور علنی او در جمعی عمومی در سال جدید میلادی است. وی آخرین بار در ماه سپتامبر در حال اعتراف به حمایت مالی مخفیانه از گروهی سیاسی که تبلیغات ویدیویی طنز علیه هیلاری کلینتون می‌ساختند، دیده شد.

John-carmack-cto-of-oculus

در ردیف اول این مرافعه حقوقی، جان کارمک، مدیر ارشد فناوری آکیولوس قرار دارد، کسی که در گذشته با همکاری زنیمکس، شرکت بازی‌سازی اید سافت‌ور را اداره می‌کرد و به عنوان مغز متفکر بازی‌های ویدیویی همچون Doom و Quake شناخته می‌شود.

زنیمکس، مدیران ارشد آکیولوس را به سرقت آگاهانه و عامدانه از نرم‌افزارها و اسرار تجاری کمپانی‌اش از طریق استخدام کارمک و پنج تن از کارمندان اید سافت‌ور، متهم کرده است. دادخواست ارائه شده از جانب زنیمکس مدعی است که کارمک، با به اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه شرکت او با مدیران آکیولوس، که بعدها از آن به عنوان شالوده اصلی نرم‌افزار واقعیت مجازی این شرکت استفاده شد، مفاد توافق‌نامه بین او و کارمندانش را نقض کرده است.

تونی سامی، یکی از وکلای زنیمکس نیز حتی پا را از این فراتر گذاشته و در خلال نطق افتتاحیه خود برای هیات منصفه در روز دهم ژانویه، تصاحب آکیولوس توسط فیسبوک را «یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تکنولوژی صورت گرفته تا به امروز» معرفی کرد.

در مقابل نمایندگان حقوقی فیسبوک معتقدند که ادعاهای زنیمکس فاقد ارزش حقوقی است و او بیهوده شکایت حقوقی تنظیم کرده چرا که قبل از اینکه فیسبوک این شرکت را به قیمت دو میلیارد دلار بخرد و علاوه بر این، هشتصد میلیون دلار هزینه ابقای کارمندان را پرداخت کند، زنیمکس سرمایه‌گذاری در پروژه آکیولوس را متوقف کرده بود. یکی از سخنگویان شرکت آکیولوس به بیزینس اینسایدر گفت:

کمپانی آکیولوس و موسسانش، زمان و هزینه بسیار زیادی را صرف پلتفرم واقعیت مجازی کرده‌اند، زیرا ما معتقدیم که واقعیت مجازی می‌تواند شیوه تعامل و ارتباط افراد با یکدیگر را به طور اساسی دگرگون کند. اما بسیار متاسفیم که شرکتی دیگر که بصیرت، مهارت و صبر لازم برای ساخت اینچنین تکنولوژی‌ای را ندارد، در تلاش است که با طرح دادخواستی بی‌فایده، تمام اعتبار ساخت این فناوری را از آن خود کند.

زاکربرگ، لاکی، آیرایب و دیگر کارکنان کلیدی شرکت آکیولوس، در طول سه هفته باقیمانده از زمان دادرسی برای شهادت در دادگاه حاضر می‌شوند. از این افراد درباره نحوه تملک آکیولوس توسط فیسبوک، جزئیات چگونگی اختراع هدست آکیولوس ریفت و اینکه آیا کارمک قرارداد خود با زنیمکس را نقض کرده است، سوالاتی خواهد شد. قبل از ارائه اظهارات جدید، اکثر جزئیات این پرونده توسط دادگاه محرمانه و تحت مهر و موم نگه داشته شده است.

نظر شما درباره دعوی حقوقی زنیمکس علیه شرکت آکیولوس چیست؟ آیا جان کارمک، قرارداد خود با زنیمکس و استودیو اید سافت‌ور را نقض کرده است؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده