نویسنده: کیان کاظمی
// شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۹

مقایسه عملکرد بازی Middle-earth: Shadow of War در ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو

تحلیل و بررسی عملکرد فنی بازی Middle-earth: Shadow of War در ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو را از زبان دیجیتال فاندری در ادامه مشاهده می‌کنید.

اخیرا گروه دیجیتال فاندری به بررسی فنی و مقایسه گرافیکی بازی Middle-earth: Shadow of War در ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو پرداخته و در این مطلب گزارش آن‌ها از نتایج حاصله را با هم مرور می‌کنیم. ادامه مطلب از زبان نویسنده دیجیتال فاندری است.

در حالی که می‌توانیم با نگاهی بر مشخصات فنی دو کنسول پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، در مورد آن‌ها نتیجه‌گیری کنیم، فعلا نتایج مقایسه در شرایط واقعی تا حدودی نزدیک‌تر است. کنسول جدید مایکروسافت بایستی به لطف حافظه بیشتر، پهنای باندی در سطح بالاتر و مزیت سیستم محاسباتی قدرتمند خود، پیشرفت‌های جامعی در بخش فنی بازی‌ها ارائه دهد، اما این مورد در چه حوزه‌ای از جهان همگن توسعه بازی‌های چند پلتفرمی واقعا دارای اهمیت خواهد بود؟ با یک نگاه دقیق به نسخه گیمزکام بازی Middle-earth: Shadow of War که در ایکس‌باکس وان ایکس اجرا می‌شد، می‌توانستیم نشانه‌های خوبی برای سخت‌افزار جدید تیم ایکس باکس پیدا کنیم؛ چرا که بازی در تمامی زمینه‌های فنی و گرافیکی بهبود یافته بود و حتی می‌توان گفت شاهد بهترین بهبود گرافیکی در میان بازی‌های کنسول‌های میان نسلی بودیم.

ولی زود قضاوت نکنید، چرا که نسخه پلی‌استیشن 4 پرو بازی Shadow of War هم نسخه بدی نیست. رزولوشن پویای این نسخه به طور متوسط در رزولوشن 1620p خروجی می‌دهد که در مقایسه با 1080p نسخه استاندارد پلی استیشن 4 قابل توجه است. این در حالی است که فاصله رندر هندسی و سطح جزئیات سایه‌های بازی هم بهبود پیدا کرده است. البته حتی پس از بروزرسانی بازی به آخرین آپدیت یعنی نسخه 1.04، نسخه پرو همچنان تعداد بسیار فراوانی تکسچر بی‌کیفیت دارد که تو ذوق می‌زنند و مخصوصا در نمایشگرهای اولترا HD خیلی به چشم می‌آیند.

پیاده‌سازی تکسچر پک 4K نسخه کامپیوتر در نسخه کنسولی می‌توانست نتایج شگفت‌انگیزی داشته باشد، اما طبیعتا حافظه محدود ۵۱۲ مگابایتی بیشتر که در دسترس پرو قرار دارد، دست سازندگان را برای پیاده‌سازی منابع باکیفیت‌شان در این کنسول بسته نگه داشته است و این یکی از آشکارترین تفاوت‌های میان نسخه پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس بازی است. بنابراین با اولین نگاه می‌توانید متوجه کیفیت پایین تکسچرهای نسخه پرو شوید. با این حال به لطف ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5 ایکس‌باکس وان ایکس، بازی Shadow of War بهبود کیفیتی تماشایی را به بازیکنان ارائه می‌دهد. برای مثال، تکسچرهای زمین در نسخه ایکس به‌زیبایی ناهمواری و بخش‌های تخریب‌شده زمین را به نمایش می‌گذارند که از نتایج آبکی نسخه پرو بسیار بهتر هستند.

| |

استودیو مونولیث برای نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی خود دو حالت گرافیکی در نظر گرفته و هر یک را به روش متفاوتی بهبود داده است. یکی از این حالت‌ها Quality mode نام دارد که اولویت خود را روی ارائه تنظیمات بصری بهتر، مثل فاصله رندر اشیا قرار داده است. در کنار این حالت، حالت Resolution mode وجود دارد که رزولوشن 4K محلی ارائه می‌دهد. در ضمن، تکسچرهای به کار رفته در هر دو حالت نسبت به تکسچرهای پلی‌استیشن 4 پرو بهتر هستند. در حالت Quality mode بهترین منابع موجود در ایکس‌باکس وان ایکس را دریافت خواهید کرد، در حالی که حالت Resolution mode از یک تکنیک فیلترینگ تکسچر با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کند. با وجود اینکه تسکچرها مشابه با حالت دیگر هستند، در این حالت شاهد تار شدن جزئی زمین هستیم. در مقایسه با تکسچرهای پلی‌استیشن 4 پرو در Quality mode (که اینجا هم تکسچرهای Quality مشابه با Resolution است)، باز هم نسخه ایکس‌باکس وان ایکس در وضوح کامل، نسخه پلی‌استیشن 4 پرو را شکست می‌دهد.

علاوه بر این، چه از حالت Quality استفاده کنید چه Resolution، همچنان در مقایسه با نسخه استاندارد ایکس باکس وان، شاهد کیفیت بهتر تکنولوژی Ambient occlusion خواهید بود. در ایکس‌باکس وان ایکس اگر از حالت Quality استفاده کنید فاصله رندر بسیار بهتری خواهید داشت و برای مثال می‌توانید جزئیات یک قلعه در جریان محاصره را به طور کامل مشاهده کنید؛ چرا که دامنه رندر جزئیات سایه و هندسه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ظاهر شدن ناگهانی اشیا که در کنسول‌های دیگر مشاهده می‌شود، در این نسخه وجود ندارد و در نتیجه جهان بازی بسیار منسجم‌تر به نظر می‌رسد.

در مقایسه میان پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس‌باکس وان ایکس، بهتر است که در هر دو کنسول از حالت Quality استفاده کنید. نه‌تنها این حالت بسیار پایدارتر است، بلکه کنسول مایکروسافت به طور کلی فاصله رندر بهتری در نمایش هندسه سطح شیب‌دار کوهستان و نمایش اشیا کوچک در مقایسه با پلی‌استیشن 4 پرو دارد. با وجود اینکه بهبود مذکور در مقایسه با کیفیت تکسچرها ناچیز است، اما یک مزیت دیگر برای ایکس‌باکس وان ایکس است که خود را به بهترین کیفیت ممکن، یعنی نسخه کامپیوتر بازی نزدیکتر کند.

در راس حالت‌های Quality و Resolution که در اختیار کنسول میان نسلی سونی قرار دارد، ایکس‌باکس وان ایکس یک قابلیت دیگر به نام رزولوشن پویا هم دارد که می‌توانید آن را روی هر دو حالت پیاده‌سازی کنید. این حالت به طور پیش‌فرض در پلی‌استیشن 4 پرو وجود دارد و امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد، اما دارندگان ایکس‌باکس وان اگر می‌خواهند شانس خود را با سطح کارایی با پایداری کمتر امتحان کنند، می‌توانند آن را غیرفعال کنند. در صورتی که این قابلیت غیرفعال باشد، شما در حالت Quality رزولوشن ۳۵۲۰x۱۹۸۰ را دریافت خواهید کرد. این رزولوشن کیفیت 1980p ثابت روی ایکس‌باکس وان ایکس خواهد بود که جهش بزرگی در کیفیت تصویر در مقایسه با خروجی ۲۸۸۰x۱۶۲۰ پلی‌استیشن 4 پرو محسوب می‌شود.

بازی Shadow of War

ایکس‌باکس وان ایکس

 

بازی Shadow of War

پلی‌استیشن 4 پرو

 

ایکس‌باکس وان ایکس

 

بازی Shadow of War

پلی‌استیشن 4 پرو

 

بازی Shadow of War

ایکس‌باکس وان ایکس

 

بازی Shadow of War

پلی‌استیشن 4 پرو

 

بازی Shadow of War

ایکس‌باکس وان ایکس

 

بازی Shadow of War

پلی‌استیشن 4 پرو

 

با توجه به نسخه گیمزکام بازی Shadow of War، در صورتی که می‌خواهید در رزولوشن 4K بازی را تجربه کنید، حالت Resolution ایکس‌باکس وان ایکس هم انتخاب خوبی است. طبق آنچه تست کردیم، با استفاده از این حالت می‌توانید در وضوح تصویر ۳۸۴۰x۲۱۶۰ محلی به تجربه بازی بپردازید؛ البته به شرط اینکه قابلیت رزولوشن پویا غیرفعال شده باشد. در این شرایط، کنسول مجبور به اجرای بازی در این رزولوشن می‌شود، اما تکنیک تکسچر فیلترینگ بازی به مدل ضعیف‌تری تغییر می‌یابد و کیفیت سطح جزئیات اشیا هم کاهش پیدا می‌کند. ما در هر دو حالت Quality و Resolution و قابلیت رزولوشن پویای فعال و غیرفعال بازی را امتحان کردیم و نهایتا حالت Quality را انتخاب کردیم.

در ضمن جدا از انتخاب حالت Quality، ما قابلیت رزولوشن پویا را هم فعال کردیم. حالت Quality با این قابلیت رزولوشن بازی را تا ۳۳۶۰x۱۸۹۰ هم کاهش می‌دهد. با این حال، عدد ثبت‌شده همچنان از پلی‌استیشن 4 پرو بیشتر است که در پایین‌ترین شرایط در حالت Quality، رزولوشن بازی را به کیفیت 1512p کاهش می‌دهد. در نتیجه شاهد بهبود ۵۶ درصدی در کنسول مایکروسافت هستیم. برخلاف کنسول سونی، ایکس‌باکس وان ایکس می‌تواند در سکانس‌های خلوت بازی، رزولوشن بازی را تا 4K محلی هم افزایش دهد.

مجموعا بازی کردن به این شکل جالب است؛ چرا که علاوه بر داشتن تمامی ویژگی‌های بصری، می‌توانید در صورت امکان به طور خودکار در رزولوشن 4K هم بازی کنید. با وجود اینکه بازی گاهی نمی‌تواند به رزولوشن UHD برسد، بیشتر اوقات به این سطح کیفیت نزدیک است تا شرایط بازی روی نمایشگر 4K هم خوب باشد. در همین حال، فعالسازی رزولوشن پویا در ایکس‌باکس وان همیشه هم انقلابی نیست؛ چرا که اگر بازی احساس کند سکانسی بیش از اندازه شلوغ است و به کارایی بازی لطمه خواهد خورد، رزولوشن بازی تا ۳۵۸۴x۲۰۱۶ هم کاهش پیدا می‌کند. با این حال بیشتر اوقات شاهد رزولوشنی بالاتر از ۳۸۴۰x۲۱۶۰ هستیم.

بازی Shadow of War

حالت Quality/رزولوشن پویا فعال

 

بازی Shadow of War

حالت Resolution/رزولوشن پویا غیرفعال

 

بازی Shadow of War

حالت Quality/رزولوشن پویا فعال

 

بازی Shadow of War

حالت Resolution/رزولوشن پویا غیرفعال

 

بازی Shadow of War

حالت Quality/رزولوشن پویا فعال

 

بازی Shadow of War

حالت Resolution/رزولوشن پویا غیرفعال

 

بازی Shadow of War

حالت Quality/رزولوشن پویا فعال

 

بازی Shadow of War

حالت Resolution/رزولوشن پویا غیرفعال

 

بازی Shadow of War

حالت Quality/رزولوشن پویا فعال

 

بازی Shadow of War

حالت Resolution/رزولوشن پویا غیرفعال

 

نسخه ایکس‌باکس وان بازی در بیشتر سکانس‌های ماموریت‌های اصلی بازی موفق به گرفتن ۳۰ فریم بر ثانیه می‌شود. با این حال در برخی سکانس‌های محاصره قلعه‌ها، به علت وجود شخصیت‌ها و افکت‌های فراوان، نرخ فریم بازی تا ۲۰ هم کاهش پیدا می‌کند. در ضمن به نظر می‌رسد حالت Quality در مقایسه با حالت Resolution فشار بیشتری به ایکس‌باکس وان وارد می‌کند و در سکانس‌های مشابه شاهد تفاوت ۳-۲ فریمی میان این دو حالت هستیم. نکته عجیب اینکه فعال کردن قابلیت رزولوشن پویا در اینجا هیچ تاثیری ندارد و احتمالا به علت وجود تعداد فراوانی المان، پردازنده کنسول، بازی را محدود می‌کند. وجود جزئیات بیشتر به معنای صدور Draw call بیشتر (برای رسم هر شی بازی در نمایشگر، انجین یک draw call به API گرافیکی صادر می‌کند که پروسه بسیار سنگینی است) و در نتیجه افزایش بار بازی است که احتمالا علت کاهش کارایی بازی از این مورد نشات می‌گیرد.

به طور کلی، بازی Shadow of War برای اولین بار به ما نشان می‌دهد که چرا مایکروسافت مشخصات فنی خاص ایکس‌باکس وان ایکس را هدف خود قرار داده است. کمپانی احساس کرده تعداد پیکسل‌ها به‌تنهایی کافی نیست؛ بنابراین با افزودن حافظه بیشتر امکان نمایش جزئیات بیشتری مثل تسکچرهای بهتر و سطح جزئیات بهبود یافته را در این پیکسل‌ها فراهم کرده است. تنظیمات بصری بیشتر مثل امکان تغییر وضعیت رزولوشن پویا هم از امکانات بسیار خوب کنسول میان نسلی مایکروسافت است. افرادی که به دنبال 4K واقعی هستند می‌توانند آن را داشته باشند؛ در حالی که افرادی که دنبال کارایی خوب و جزئیات گرافیکی مناسب می‌گردند هم راضی خواهند بود.

حافظه ایکس‌باکس وان ایکس طوری اساسی بهبود یافته است که به‌تنهایی می‌تواند ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو را از یکدیگر جدا کند، اما رویکرد مونولیث به ساخت تکسچرهای 4K احتمالا به این زودی‌ها برای هر بازی‌ای رخ نخواهد داد. در آغاز نسل هشتم، داشتن هشت گیگابایت حافظه GDDR5 تقریبا بدون خاصیت به نظر می‌رسید؛ مخصوصا که افزایشی ۱۶ برابری در مقایسه با نسل هفتم داشت. بنابراین هنوز هم کار کردن با این مقدار حافظه قابل توجه است و در نتیجه، تفاوت در بازی‌های دیگر آن‌قدر هم آشکار نخواهد بود. با این حال با توجه به مدارک ارائه‌شده توسط دو بازی Shadow of War و بازی Rise of the Tomb Raider، ممکن است حافظه ۱۲ گیگابایتی ایکس‌باکس وان ایکس به‌زودی تاثیر بیشتری داشته باشد و بخشی از تفکر رو به جلوی مایکروسافت باشد.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده