نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۶

اپل در حال مذاکره با هالیوود برای پخش فیلم‌های روی اکران در آیتونز

اپل می‌خواهد فیلم‌های جدید را تنها دو هفته پس از اکران از طریق دسترس زودهنگام در اختیار کاربران آیتونز قرار دهد.

طبق خبری که بلومبرگ منتشر کرده اپل قصد دارد سرویس گران‌تری در آیتونز ایجاد کرده تا دو هفته پس از اکران فیلم‌ها، آن را در اختیار کاربرانش قرار دهد. این حرکت تأثیر زیادی روی رابطه‌ی نه چندان خوشایند استودیوها و مجتمع‌های سینمایی می‌گذارند اما مشخص است که صنعت سینما در سال‌های آتی به سمت استریم خواهد رفت.

اپل تا به حال با استودیوهای فاکس قرن بیستم، وارنر برادرز و یونیورسال پیکچرز مذاکره کرده تا فیلم‌هایی را که در سینماها اکران شده‌اند به فاصله‌ی دو هفته در دسترس مخاطبان خانگی قرار دهد. این حرکت به آیتونز کمک خواهد تا تبدیل به فروشگاهی همه‌جانبه برای انواع محتوا شود و در برابر رقیبانی مانند نتفلیکس و آمازون قرار گیرد. در حالی که سرویس اپل میوزیک به سرعت در حال پیشرفت است و به تازگی از مرز ۲۰ میلیون کاربر عبور کرده، محتویات مربوط به فیلم و سریال آیتونز از سرویس‌های استریم عقب مانده است. ایجاد دسترسی زودهنگام به فیلم‌هایی از سه تا از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود، می‌تواند شرایط را به نفع اپل تغییر دهد.

البته هنوز مشخص نیست این اتفاق چه تأثیری روی صنعت سینما می‌گذارد. استودیوها در حال حاضر به بعضی صاحبان سینماهای زنجیره‌ای مانند AMC و Regal Entertainment حقوق انحصاری پخش فیلم به مدت ۹۰ روز می‌دهند. با این حال تماشاگران سینما در حال کاهش هستند و سینماها دنبال استراتژی‌های جدید هستند تا درآمدشان را افزایش دهند. با تصمیمی که اپل گرفته، دیگر سالن‌های سینماها عنصری اساسی برای حیات فیلم‌ها و سینما نخواهند بود.

سینماها در حالت عادی اصلاً موافق این روند نیستند و بارها با استودیوهای فیلمسازی مناقشه کرده‌اند تا راه حلی غیر از پخش فیلم‌ها در اینترنت و روی دیسک پیدا کنند. زمانی که فیلم Paranormal Activity: The Ghost Dimension اکران شد، پارامونت استودیوی پخش‌کننده فیلم تصمیم گرفت تنها ۱۷ روز بعد از اکران، آن را از طریق سرویس‌های استریم پخش کند و به همین دلیل سینماها این فیلم را تحریم کردند. نتفلیکس هم فیلم تحسین‌شده‌ی خود به نام Beasts of No Nation را تنها توانست در سینماهای مستقل پخش کند چرا که از همان روز اول استریم فیلم را نیز آغاز کرده بود. اما با این وجود این فیلم تنها در ده روز سه میلیون بار دیده شد.

با این وجود مشکل حل‌نشده‌ای که باقی می‌ماند، بحث سرقت فیلم‌هاست. اپل امیدوار است با دادن دسترسی زودهنگام به کاربران، از دزدی محتوا جلوگیری کند و آیتونز هم هم‌اکنون محتوای خود را رمزگذاری می‌کند اما تضمینی وجود ندارد که سارقین راهی برای دور زدن ویژگی‌های امنیتی این سرویس پیدا نکنند.

با تمام این تفاسیر، آینده از آن سرویس‌های استریم است. تاریخ عرضه‌ی دیجیتالی فیلم‌ها جلوتر خواهد آمد و زودتر در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرد. اپل نیز با هوشمندی خودش را در میانه‌ی این تغییر قرار داده است. کارگردان‌هایی مانند جیمز کامرون و جی‌جی آبرامز موافق این موضوع هستند و تنها مسئله این است که سینماها راهی برای درآمدزایی خود پیدا کنند.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده