// جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰

پیش نمایش بازی Steep

Steep یکی از منحصر به فردترین بازی‌های ورزشی است که به زودی شاهد عرضه آن خواهیم بود. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به جزییات این بازی داشته باشیم.

هر سال عادت داشتیم تا در پایان کنفرانس‌های E3 کمپانی یوبیسافت، منتظر نمایش یک بازی سورپرایز کننده باشیم و آن قدر هیجان‌انگیز باشد که برای نمایش‌های بعدی آن لحظه شماری کنیم. اما امسال یوبیسافت اثری را معرفی کرد که کمتر از سال‌های قبل توانست همه را شگفت‌زده کند. آن‌ها با معرفی بازی Steep، کمی بازی‌های جهان‌باز و تیراندازی را کنار گذاشتند و این‌بار به سراغ ورزش‌های خطرناک و هیجان‌انگیز کوهستانی رفتند. درست است که این رونمایی برای خیلی از ما سورپرایزی در بر نداشت، اما مسئله جالب توجه این است که بازی Steep در این صنعت پر از ریسک، یک اثر ورزشی متفاوت به شمار می‌رود و با انتخاب خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی در قالب یک بازی ویدیویی، جاده‌ای جدید در سبک بازی‌های ورزشی احداث کرده است. اما این که جاده در دست احداث Steep چقدر مستحکم و بادوام باشد، بررسی آن را به پس از عرضه بازی منتقل می‌کنیم و در اینجا نگاهی به بازی و عناصر مختلف آن می‌اندازیم.

Steep یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های سبک ورزشی است

بازی Steep شما را به کوه‌های سر به فلک کشیده آلپ می‌برد و یک فضای بزرگ و کاملا آزاد را برای گشت و گذار و ورزش در اختیار‌تان قرار می‌دهد. آب و هوا، جو و اتمسفر، افکت‌های مختلفی مانند برف و بسیاری دیگر نیز کاملا به صورت پویا طراحی شده‌اند و در همین نمایش‌های بازی می‌توان متوجه شد که بازی از نظر بصری بسیار عالی کار شده است. این بازی توسط استودیو یوبیسافت انسی «Ubisoft Annecy» در حال ساخت است. شاید نام این استودیو زیاد برای‌تان آشنا نباشد، اما بهتر است بدانید که در کارنامه آن‌ها کار ساخت بخش‌های چند نفره سری بازی‌های Assassin’s Creed و Tom Clancy’s Splinter Cell دیده می‌شود. اما بازی Steep اولین اثری است که آن‌ها از ابتدا تا انتهای آن را خودشان ساخته‌اند و از سال ۲۰۱۳ تا امروز مشغول آن هستند. نکته جالب در مورد ساخت بازی Steep این است که ایده اولیه ساخت بازی به این دلیل به ذهن این استودیو آمد چرا که آن‌ها فاصله کمی با رشته کوه‌های آلپ دارند.

در ابتدای ارایه این ایده، یوبیسافت هرگز با ساخت این بازی توسط استودیو موافقت نکرد، اما پس از رشد محبوبیت بازی‌های ورزش‌های مخاطره‌آمیز که به نام Extreme Sports شناخته می‌شوند، استودیو انسی چراغ سبز ساخت این بازی را از یوبیسافت دریافت کرد. با الهام گیری از یک سری بازی محبوب مانند Trials و با هدف ایجاد ساختاری جدید در ژانر بازی‌های ورزشی توسط سیستم جهان‌باز و آنلاین، کار ساخت Steep آغاز شد و رفته رفته به زمان عرضه آن نزدیک می‌شویم.

Steep

همانطور که گفته شد، بازی Steep شما را در نقش ورزشکارانی قرار می‌دهد که عاشق ورزش‌های مخاطره‌آمیز هستند. چهار ورزش اصلی در بازی قرار دارند که شامل اسکی، اسنوبرد، پرواز با لباس بالدار و پاراگلایدر می‌شود. هر کدام از آن‌ها نیز دارای شاخه‌های مختلفی هستند که بسته به نوع مسیر، محیط و قوانین متفاوت خواهند بود. نکته بسیار جذاب بازی Steep، نوع فیلم‌برداری و هیجانی است که در قالب این بازی به بازیکنان منتقل می‌کند. شاید در گذشته بازیی مانند SSX شما را به کوهستان می‌برد و با اسنوبرد از بالای کوه به پایین می‌رفتید، اما Steep سعی دارد به شکل واقعی‌تری شما را در نقش یک ورزشکار واقعی قرار دهد و سپس هیجان، آزادی و آدرنالین را به شما ارایه دهد.

پاراگلایدر، اسنوبورد، لباس بالدار و اسکی، چهار رشته ورزشی Steep هستند

در این بازی می‌توان هم به صورت اول شخص و هم سوم شخص بازی را انجام داد. سیستم جالب دیگر بازی این است که تنها با رفتن به منوی بازی، می‌توان بین ورزش‌ها سوییچ کرد و خیلی سریع از اسکی به پاراگلایدر، از اسنوبرد به پرواز با لباس بالدار، یا هر شکل دیگری که خواستید تغییر سبک داد. باید به خاطر داشته باشید که بازی Steep تمرکز بالایی روی بازی‌ها و رقابت‌های آنلاین دارد. تمام بازیکنان دنیای یکسانی دارند و تمامی رکوردها، مسابقات و رقبا، تماما به صورت آنلاین انجام می‌شوند. همانطور که گفتیم، دنیای بازی وسیع و آزادانه است. در جای جای این دنیا، بخش‌هایی به نام دراپ‌زون وجود دارد «Dropzone به منطقه‌ای در بازی می‌گویند که هر کدام از آن‌ها شامل مسابقات و چالش‌های منحصر به فرد می‌شوند». در دراپ‌زون‌ها، مسابقات مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها حالتی داستانی دارند. در این مسابقات شما در مورد بازیکنان حرفه‌ای آن رشته، تاریخچه کوه‌ها و حتی تاریخچه مسیرها و اتفاقاتی که در این بخش از دنیای بازی رخ داده است اطالاعت کسب می‌کنید. مسابقات روتین و سنتی مانند رکورد شکنی و رقابت با دیگر بازیکنان نیز در دراپ‌زون‌ها وجود دارد.

Steep

در کنار این مسابقات، سازندگان سعی کرده‌اند تا علاوه بر ایجاد آدرنالین، عناصر ماجراجویی را نیز به بازی اضافه کنند. برای این منظور، شما قادر خواهید بود تا خارج از پیست‌های معین شده نیز با ابزار خود سفر کنید و با خطرات مختلف رو به رو شوید. با اسنوبورد، پاراگلایدر، لباس بالدار یا هرچیز دیگری قادر خواهید بود دنیایی که یوبیسافت خلق کرده را کشف کنید. نکته خوب در مورد مسابقات و سبک‌های ورزشی مختلفی که در Steep وجود دارد این است که سازنده سعی کرده است آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز و منحصر به فرد طراحی کند. گیم‌پلی و حتی محیط بازی جوری نیست که هنگام استفاده از پاراگلایدر و لباس‌های بالدار، گیم‌پلی و حس و حالی شبیه به هم به شما دست دهد. نه تنها گیم‌پلی، بلکه تعداد بی‌شماری از لباس‌ها و ابزار مختلف وجود دارد که می‌توانید کاراکتر خود را توسط آن‌ها شخصی‌سازی کنید.

انواع و اقسام سبک‌های آزاد را می‌توان در این بازی اجرا کرد

در گیم‌پلی‌های به نمایش درآمده، شاهد کیفیت بالای انیمیشن‌ها و حرکات کاراکترها بودیم. برای پیاده‌سازی این تنوع در بخش گیم‌پلی و حتی انیمیشن‌های واقعی و شبیه‌سازی شده، استودیو یوبیسافت انسی تمامی حرکات و انیمیشن‌های بازی را از روی ورزشکاران واقعی و حرفه‌ای تصویربرداری کرده است. با توجه به نمایش‌های بازی نیز، می‌توان حس راضی کننده و بسیار واقعی را در بدن و حرکات کاراکترهای درون بازی دید. به نظر می‌رسد حتی هنگامی که بین ورزش‌های مختلف سوییچ کنیم، می‌توان تغییرات رفتار درست کاراکترها نسبت به شرایط خاص و تغییر سبک ورزشی را مشاهده کرد. همانطور که بیشتر و بیشتر در دنیای بازی خو می‌گیرید، مناطق و چالش‌های جدیدی را کشف خواهید کرد. در کنار این موارد، سیستم تجربه یا همان XP معروف نیز در بازی فراموش نشده است. با کسب تجربه و مهارت، استایل بازیکن نیز رفته رفته بسیار بهتر می‌شود و جلوه واقعی‌تری به خود می‌گیرد.

Steep

به طور کلی Steep از آن دست بازی‌هایی نیست که شما را نسبت به قوانین یک بازی محدود کند. در طول بازی هر کاری می‌توانید بکنید و در هر مسابقه‌ای می‌توانید شرکت کنید. حتی آن‌قدر آزادی عمل دارید که استایل منحصر به فرد خود را داشته باشید. از Free Styleها گرفته تا کشف مناطقی جدید، با هر وسیله و هر ابزاری، کاملا آزادی انتخاب دارید. هر بازیکن نیز قادر است تکنیک‌های خاص خود را در بازی اجرا کند و طبق هر تکنیک، امتیازات ویژه دریافت کند. حتی اگر تکنیک خود را به طور دقیق و به شیوه‌ای فوق‌العاده اجرا کنید، مدال کسب خواهید کرد و در دنیای بازی به شخصی برجسته تبدیل خواهید شد. اما باید در کنار چهار سبک مهم ورزشی بازی، چهار سبک اجرای ورزش‌ها در دنیای Steep را نیز معرفی کرد. هر کدام از شما می‌توانید دارای استایل خاص خود باشید: استایل ماجراجو، شخصی که دوست دارد چالش‌های جدید و محیط‌های جدید دنیای بازی را کشف کند،  Freestylerها که با انجام تکنیک‌های تخصصی حرفه‌ای بودن خود را در این بازی نشان می‌دهند. استایل Bone Collectorها که به شیوه‌های عجیب و سورپرایز کننده خود را به کشتن می‌دهند و در نهایت، استایل آخر بازی Freerider نام دارد. این اشخاص هر سه سبک دیگر را ادغام می‌کنند به کسب مدال می‌پردازند.

Steep

 تمامی این اتفاقات نیز، از رکوردها گرفته تا حریفان، همیشه به صورت آنلاین در جریان هستند و به طور دائم می‌توانید هر اتفاق درون بازی را به اشتراک بگذارید. از رکوردها گرفته تا ثبت مناطق جدید و کلیپ‌های مختلف به راحتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. به نظر می‌رسد که یوبیسافت سعی دارد سیاست همیشه آنلاین بودن و متصل بودن با دنیای دیگر بازیکنان را در تمامی بازی‌های خود اجرا کند. اما به طور کلی می‌توان گفت Steep، بازی ورزشی یوبیسافت آن دست ورزش‌هایی را هدف گرفته که در صنعت گیم کاملا منحصر به فرد است. در عین حال که سعی دارد این سبک ورزش را به طور واقعی و شبیه‌سازی شده پیاده کند، اما در عین حال هیجان و سرگرمی را هم با خود به همراه خواهد داشت. حال باید دید یوبیسافت انسی در خلق این هیجان چقدر موفق خواهد بود.


منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده