نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

دورنمای عرضه و قیمت قطعات کامپیوتر و کنسول ‌های نسل جدید

چه اتفاقاتی منجر به کمبود گسترده در عرضه‌‌ی محصولات جدیدِ بازار گیمینگ شد و چه شرایطی را باید در ماه‌‌‌های آینده انتظار داشته باشیم؟

فصل آخر سال ۲۰۲۰ میلادی پر از رخدادهای تاثیرگذار در عرصه‌ی سخت‌افزارهای گیمینگ بود که نه فقط برخی از کاربران، بلکه بخش بزرگی از صنعتِ رایانه و سازندگانِ بزرگ سخت‌افزار و کنسول‌های بازی را نیز تحت تاثیرِ خود قرار داد. از عرضه‌ی رسمی کنسول‌های نسل بعدیِ سونی و مایکروسافت گرفته تا کارت‌های گرافیکیِ نسل جدید انویدیا و ای‌ام‌دی، همگی در این بازه‌ی زمانی، با حاشیه‌های فراوان و شرایطِ خاص حاکم بر دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شدند. مشهودترین پیامد مشابه در روز عرضه‌ی پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس/ ایکس باکس سری اس، کارت‌های گرافیک جیفورس RTX 3080/RTX 3090 و همین‌طور رادئون RX 6800 XT/RX 6900 XT، اتمام موجودیِ این محصولات در عرض چند ساعت و حتی چند ثانیه بعد از آغاز عرضه بود که بسیاری از کاربران را به عرضه‌ی صوری و غیرِ واقعی این محصولات متقاعد کرد.

بررسی این که چه اتفاقاتی در پایان سال گذشته به بروز مشکلات و حواشی پیرامونِ عرضه‌ی محصولاتِ نسل جدید منجر شد و وضعیت عرضه‌ی این محصولاتِ پرطرفدار در ماه‌های پیشِ ‌رو چگونه ارزیابی می‌شود، مبحثی است که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

تعرفه‌های تجاری

رئیس‌جمهورِ قبلی امریکا معتقد بود که چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا با قواعد غیرمنصفانه، کنترل دستوریِ بازار و دزدی اسرار تجاری، سعی در تسلط بر بازار ایالات متحده و جهان را دارد و به همین دلیل هم باید محدودیت‌هایی برای تجارت با این کشور در نظر گرفته شود. دونالد ترامپ با توجیهِ افزایش کسری تراز تجاری، ابتدا سعی در وضع تعرفه‌های بازرگانی بر برخی اقلام وارداتی از چین گرفت تا بتواند امتیازاتی را در قراردادهای جدید با چینی‌ها بدست آورد. اما مذاکرات این دو قدرت علاوه بر طولانی شدن، به وضع تعرفه‌های تجاری متقابل از سوی چینی‌ها و امریکایی‌ها منجر شد و به تدریج محصولات مصرفی الکترونیکی را که اکثرا در چین تولید می‌شوند را هم در بر گرفت.

برد کامپیوتری با تراشه‌های منقش با پرچم های چین و امریکا

اما پس از مدت‌ها تنش و کشمکش سرانجام این دو کشور در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، توافق موقتی را امضا کردند که به موجب آن تعرفه‌های تجاری وضع شده بر اقلام الکترونیکیِ پرمصرف، تا مدتِ محدودی معلق شد و قطعاتی مانند کارت گرافیک و مادربرد از تعرفه‌های امریکا مستثنی شدند. هر چند که این توافق برای صنعت کامپیوتر امیدبخش بود، اما در پایان سال میلادی منقضی شد و تعرفه‌های ۲۵ درصدی گمرکی روی اقلام مذکور اجرایی شد و فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان بزرگ قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی تحمیل کرد. به همین دلیل هم بود که در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی ابتدا شرکت ایسوس و سپس به پیروی از آن تعدادی از سازندگان بزرگ سخت‌افزار به ناچار طی بیانیه‌ای رسمی افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را اعلام کردند و گفتند که پس از ماه‌ها مشکلات عدیده از قبیل افزایش تعرفه‌ها، هزینه‌های مواد اولیه و عدم سودآوری، چاره‌ای جز تن دادن به افزایش قیمت رسمی محصولات خود نخواهند داشت. باید منتظر ماند و دید که دولتِ جو بایدن چه سیاستی را در برابر چین و رقابت تجاری با این کشور در پیش خواهد گرفت و چگونه لطمه‌های وارد شده از این جنگ تجاریِ مخرب را جبران خواهد کرد.

بیت‌کوین و ماینینگ

حتما می‌دانید که روند افزایشی ارزش ارزهای دیجیتال در ماه‌های گذشته اوج گرفت و نرخ بیت‌کوین را به رکوردی رساند که در عینِ رکود اقتصادی و رشد منفی بسیاری از اقتصادهای دنیا، راهی نسبتا آسان برای کسب درآمدی جدید برای بسیاری از افراد گشوده شود. در نتیجه تب ماینینگ (استخراج ارز دیجیتال) با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای و در راس آنها، کارت‌های گرافیکی قدرتمندی که برای گیمرها طراحی شده بود دوباره اوج گرفته، و برآورد می‌شود که تعداد قابل توجهی از معدود محصولاتِ عرضه شده توسط انویدیا در ماه‌های گذشته در کانالِ رسیدن به دست ماینرها و فارم‌های بزرگِ ماینینگ قرار گرفته و قبل از رسیدن به بازار ناپدید شده باشند.

تعداد زیادی کارت گرافیکی با نور پردازی رنگی

۷۸ کارت گرافیک PNY RTX 3080 در حال استفاده برای عملیات ماینینگ

هر چند که اشتیاقِ ماینرها برای خرید، تمام مدل‌های RTX 3080 و RTX 3090 را هم شامل می‌شده، اما در این اواخر بیشتر از همه مدلِ RTX 3060 Ti بوده که به خاطر قیمت پایین و بازدهی بالا در پردازش‌های ماینینگ نظر بسیاری از ماینرهای دنیا را به خود جلب کرده است. گفته می‌شود که بسیاری از کارت‌های RTX 3060 Ti به صورت عمده و حتی قبل از توزیع در بازار توسط ماینرها خریداری شده و با وجودِ عرضه‌ی تعداد بالاترِ این محصولات به بازار و امید گیمرها به دستیابی به کارت‌های نسل آمپر با قیمت معقول، فعلا موجودی این کارت‌ها هم به دست واسطه‌ها افتاده و با قیمت‌های دو برابری و بیشتر عرضه می‌شوند.

کرونا و خانه‌نشینی

کم کم به سالگرد یک‌سالگی همه‌گیری کرونا/کووید 19 نزدیک می‌شویم و جهان در انتظار رهایی از محدودیت‌های وضع شده بعد از واکسیناسیون همگانی به سر می‌برد. شروع این اتفاق در ابتدای سال گذشته باعث شد که بسیاری مشاغل یا تعطیل شوند و یا شیوه‌ی کار خود را به دورکاری و کار از منزل تغییر دهند، امری که باعث شد تقاضای خرید تجهیزات پی‌سی و سرگرمی‌های خانگی در ابعاد تصاعدی افزایش یابد. از سوی دیگر زنجیره‌ی تامین مواد اولیه، کالا و خدماتِ مربوطه به خاطر محدودیت‌های رفت و آمدی و کاهش چشمگیر حمل و نقل هوایی و دریایی در جهان با موانع جدی، تاخیر فراوان و افزایش هزینه روبرو شد و دسترسی به بسیاری از محصولات در کشورهای مبدا تولید، از جمله چین و کشورهای آسیای شرقی به سختی صورت می‌گرفت یا عملا تا بعد از قرنطینه‌ی سراسریِ این کشورها غیرممکن بود.

در ابتدای این همه‌گیری، تولید برخی کالاها مانند منبع تغذیه و مادربرد متوقف شد و در بازار نایاب شدند و ماه‌ها طول کشید تا سازندگان بزرگ توانستند ظرفیت تولید خود را با جایگزینی منابع تامین قطعات از ژاپن و کره به میزان اولیه بازگردانند. در هر حال تحولات ناشی از اوضاع جدید در دنیا باعث رشد فزاینده و غیرقابل پیش‌بینی تقاضا در بازار تجهیزات پی‌سی شد و از آنجایی که با معرفی کنسول‌های نسل بعدی و نسل جدید کارت‌های گرافیکی هم همراه شد، عرضه‌ی جهانی تمام محصولات یاد شده را با اتمام سریع موجودی و عدم دسترسی بسیاری از خریداران بالقوه به محصول مورد نظرشان همراه کرد. در واقع اگر این تقاضای بالا برای خرید محصولات جدید ایجاد نشده بود، بسیاری از سازندگان می‌توانستند با تلاش بسیار کمتری به تغذیه و تامین کالای مورد نیاز بازار بپردازند و خریداران هم حداقل مثل سال‌های گذشته، فرصتی برای سر زدن به سایتِ فروش آنلاین یا حتی فروشگاه‌های محلی برای خرید قطعات جدید یا کنسول‌های نسل بعدی داشتند.

انویدیا که زودتر از همه به معرفی رسمی و عرضه‌ی محصولات مبتنی بر معماری آمپر پرداخته بود، زودتر از دیگران با ناپدید شدن کارت‌های گرافیکی RTX 3080 و RTX 3090 در بازار مواجه شد و با بازخوردی که از کاربرانِ خشمگین گرفت، متوجه شد که عرضه‌ی محصولات جدیدش تا مدت‌ها با چالش‌های فراوان و نارضایتی کاربران مواجه خواهد بود. هر چند که بیانیه‌ی رسمی انویدیا علت نایابی محصولاتشان را تقاضای بالا ذکر می‌کرد، اما اخبار تایید نشده و برخی منابع خبریِ معتبر جنبه‌ی دیگری از مشکلات موجود را هم نمایان می‌کردند.

کارت گرافیک سری TUF ایسوس

به نظر می‌رسید که شرکت سامسونگ به عنوان تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌های آمپر برای انویدیا با محدودیت تولید تراشه‌های ۸ نانومتری مواجه بود و با وجود شروع تولید از تابستان ۲۰۲۰، باز هم نتوانسته بود تعداد کافی از تراشه‌های آمپر را برای انویدیا تولید کند، یا دست کم سفارش انویدیا به سامسونگ بسیار کمتر از تعدادی بود که نیاز سازندگان کارت‌های گرافیکی جدید را در کوتاه مدت برآورده کند. تخمین زده شده که تعداد کارت‌های آمپر عرضه شده در روزهای ابتداییِ عرضه در کل دنیا به رقمی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار عدد محدود بوده که طبعا به سرعت به اتمام رسیده است. این وضعیت نبودِ مطلق موجودی برای انویدیا بعدا تا انتهای ماه نوامبر هم ادامه پیدا کرد تا سری جدید محصولات با تعداد بسیار بیشتری دوباره به بازار عرضه شد، اما باز هم کفاف تقاضای بازار را نداد و مجددا به عدم موجودی منتهی شد.

اما وضعیت عرضه‌ی محصولات گرافیکی RDNA 2 از ای‌ام‌دی هم با وجود اظهار اطمینان از موجودی کافی پس از عرضه، بهتر از انویدیا نبود. در واقع شرایط برای RX 6800 و RX 6800 XT بسیار بدتر و شرم‌آورتر از وضعیت عرضه‌ی محصولات آمپر بود. بسیاری از خرده‌فروشان و سایت‌های فروش آنلاین با وجود سفارش تعداد بالا، حتی از دریافت تعداد دو رقمی از این محصولات در روز عرضه هم عاجز بودند و کارت‌های مرجع ساخت ای‌ام‌دی تنها به دست سایت‌های معتبر سخت‌افزاری و برخی یوتوبرهای معروف رسید تا بررسی شود. نسبت دادنِ عرضه‌ی کاعذی یا اصطلاحا paper launch، حقیقتا سزاوار کارت‌های نسل جدید AMD بود.

نمایی از یک ویفر سیلیکونی مورد استفاده در لیتوگرافی تراشه‌ها

نمایی از یک ویفر سیلیکونی مورد استفاده در ساخت تراشه‌های پیشرفته

TSMC به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی تراشه‌های ۷ نانومتری در دنیا از مدت‌ها قبل به عنوان شریک تجاری ای‌ام‌دی، تعهدِ تولید تراشه‌های RDNA 2 را بر عهده داشت و این بار هم باید تمام تراشه‌های مورد نیاز برای کارت‌های گرافیک سری RX 6000 را برای ای‌ام‌دی تولید می‌کرد. اما گویا TSMC هم با محدودیت‌هایی در ظرفیت تولید روبرو بود یا دست کم اولویت‌های ظرفیت تولید خود را به محصولات دیگر از کمپانی‌های دیگری داده بود. شاید در خبرها دیده باشید که شرکت اپل بیشترین حجم از ظرفیت تولید تراشه‌ها را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود که در سال ۲۰۲۱ بخشی از سفارشات آن به خط تولید جدید ۵ نانومتری منتقل می‌شود و ظرفیت تولید ۷ نانومتری برای محصولات دیگر از جمله تراشه‌های RDNA 2 و APU-های طراحی شده برای کنسول‌های نسل جدید به تدریج افزایش خواهد یافت.

تعداد زیادی جعبه کنسول پلی استیشن 5

سونی و مایکروسافت با وجود اعلام قبلی مبنی بر آماده بودن تعداد بالای کنسول‌های جدید در روز موعود، در ظرف چند روز یا در مواردی چند ساعت پس از عرضه با اتمام موجودیِ کامل در خرده‌فروشی‌های دنیا روبرو شدند و در واکنش به نارضایتی گیمرها، وعده‌ی تلاش بیشتر برای تولید و عرضه‌ی بیشتر را دادند. با این وجود کمبود کنسول‌ها در عرض این چند ماه همچنان ادامه دارد و تنها واسطه‌ها هستند که می‌توانند این محصولات را با قیمت بالاتر از نرخ رسمی به دست معدود خریدارانِ این بازار برسانند. برخی اخبار غیر رسمی و گزارشِ افراد شاغل در بخش توزیع حکایت از آن دارد که شرکت سونی در ابتدای سال ۲۰۲۱ و اواخر ماه ژانویه، بازار را با موج جدید و عمده‌ای از پلی استیشن 5 تغذیه خواهد کرد و این کار احتمالا تا رسیدن به تعطیلات سال نوی چینی ادامه خواهد یافت. مایکروسافت هم که قبلا به شکل رسمی گفته بود تمام تلاش خود را برای ارائه‌ی تعداد بیشتری از کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس خواهد کرد، وضعیتِ نسبتا بهتری در بازارِ جهانی دارد و تقریبا به صورت مستمر اما در تعداد کمتر به تامین بازارهای اصلی و خرده‌فروشان مطرح در بازار مشغول است. به یاد داشته باشید که بر اساس گزارش‌های مستقلِ دیگر، آمار کلیِ فروشِ پلی استیشن 5 حداقل دو برابر بیشتر از ایکس باکس سری ایکس/سری اس در بازارهای مختلف بوده و این وضعیت می‌تواند سخت‌تر بودنِ کار تامینِ نیاز بازار برای سونی را اثبات کند.

دورنمای عرضه در ماه‌های پیشِ ‌رو

شرایط ایجاد شده در دنیا تقریبا تمام بازیگرانِ بزرگ درگیر در عرصه‌ی فروش تجهیزات رایانه‌ای را به بازبینی و تلاش برای بهبود وضعیت تولید و عرضه‌ی محصولات خود وادار کرده است. با وجود آغاز واکسیناسیونِ همگانی در کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی از جمله خود چین و امریکا، کارشناسان عقیده دارند که هنوز ماه‌ها تا بهبود وضعیت همه‌گیری و طبیعی شدن شرایط فاصله داریم و بنابراین باید تمهیدات اضطراری مربوط به این دوران را در ماه‌های آینده و دست کم تا نیمه‌ی سال ۲۰۲۱ میلادی انتظار داشته باشیم. چندی پیش در خلال برگزاری رویداد CES 2021، لیزا سو، مدیرعامل AMD طی مصاحبه‌ای با سایت Anandtech اظهار داشت:

 ما در مورد انقضای برخی از سیاست‌های تعرفه‌ای اطلاع داشتیم و پیش از این هم در رابطه با یک زنجیره‌ی تأمین انعطاف‌پذیرتر، تا جایی که به ما مربوط بود کار کردیم. ما متعهد هستیم که قیمت GPU را تا جایی که ممکن است به قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی خود نزدیک نگه داریم، چرا که این تنها راه منصفانه در برابر کاربران است. به طور معمول وقتی کارت گرافیک جدیدی عرضه می‌شود، در ابتدا کارت‌های مرجع ساخت خودمان موجود است، اما بعد از عرضه‌ی همین مدل‌ها توسط شرکای تجاری ما، (مدل‌های مرجع) از بازار محو می‌شوند. اما این بار، دیگر عرضه‌ی سریِ RX 6000 ساختِ خود را متوقف نمی‌کنیم و این امکان را برای ما فراهم می‌کند که در کمترین قیمت ممکن، مستقیم به مشتری بفروشیم. ما شرکای تجاری خود را هم به انجام همین کار تشویق می‌کنیم. نه‌تنها تعرفه‌ها، بلکه شرایط COVID هم هزینه‌ی حمل و نقل را افزایش داده است که اجتناب از آنها دشوار است. با ورود به یک محیط عادی‌تر، این شرایط باید بهبود یابد. این مورد همچنین برای به‌روزرسانیِ جدید کارت‌های گرافیکی برنامه‌ریزی شده‌ی ما تا نیمه‌ی اول سال مهم است، زیرا محصولات زیادی به بازار عرضه خواهند شد.

لیزا سو مدیر ای ام دی و جنسن هوانگ مدیر انویدیا

طبق اظهارات Colette Kress، مدیر مالی Nvidia در بیست و چهارمین کنفرانس سالانه فناوریِ Credit Suisse، این شرکت محدودیت‌هایی را در عرضه تجربه کرده است که باعث شده انویدیا نتواند در فصل آخر سال ۲۰۲۰ هم پاسخ‌گوی تقاضای بازار باشد. به گفته‌ی وی، این محدودیت نه‌تنها شامل ویفر و سیلیکون، بلکه بستر و اجزای سازنده‌ی آن هم می‌شود. این به این معنی است که گیمرها احتمالاً تا سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱ قادر به خرید هیچ یک از این محصولات با نرخِ مقرون به صرفه نخواهند بود.

با توجه به اینکه تلاش های جهانی برای توزیع واکسنِ کووید از ابتدای سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، ممکن است حمل و نقل جهانی با جابجاییِ حجم زیادی از این واکسن‌ها، حتی بیشتر از قبل هم مختل شود. این بدان معناست که گیمرها ممکن است حداقل تا اواسط سال و در بدترین سناریوها تا اواخر سال ۲۰۲۱ شاهد عادی شدن قیمت ها نباشند. مدیر مالی انویدیا در ادامه گفت:

ما در طول سه ماهه‌ی گذشته بر روی بهبودِ عرضه‌ی خود در حال کار هستیم و البته حتی اگر محدودیتِ عرضه هم‌اکنون حل می‌شد، باز هم چند ماه طول می‌کشید تا کانال‌های تولید و عرضه تقاضا را برآورده کنند. ما انتظار داریم که احتمالاً دو ماه طول بکشد تا بتوان تقاضا را جبران کرد، اما در حال حاضر برآورد کردن آن برای ما واقعاً دشوار است. بنابراین ما همچنان تلاش می‌کنیم تا قطعات خود را برای فصل بسیار مهم تعطیلات به بازار عرضه کنیم. هر روز وضعیت به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، اما قبل از پایان این فصل، می‌توانیم اطلاعات بیشتری ارائه دهیم.

با توجه به تحلیل‌های ارائه شده از سوی هر دو کمپانی مذکور می‌توان انتظار داشت که شرایط ناپایدار و کمبودِ فعلی در زمینه‌ی کارت‌های گرافیکی دست‌کم تا پایان سه‌ ماهه‌ی اول یا همان اواخر ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰ شمسی) ادامه داشته باشد و سپس به تدریج رو به بهبود رود. انویدیا برای جبران کمبودِ شدید بازار حتی متوسل به عرضه‌ی مجدد کارت‌های گرافیکی RTX 2060 معمولی و RTX 2060 Super شده که تابستان گذشته تولید آنها را متوقف کرده بود. عرضه‌ی این کارت‌های ۳۰۰ دلاری در شرایط فعلی می‌تواند حداقل بخشی از تقاضای بازار برای کارت‌های گرافیک RTX را کاهش دهد، ضمن این که تراشه‌های مبتنی بر معماری تورینگ با فناوری ۱۲ نانومتری و در کارخانه‌ی TSMC تولید می‌شوند و بنابراین تاثیری روی تولید تراشه‌های آمپر نخواهند گذاشت.

همچنین انویدیا مدتی پیش قراردادِ جدیدی با سامسونگ هم امضا کرد که بر اساس آن، سفارش تولید تراشه‌های خود را به میزان دو برابر نسبت به قرارداد قبلی افزایش داد. همین افزایش تعداد سفارش‌های دریافتی از سامسونگ در ماه‌های آینده به شرط محقق شدن می‌تواند توانِ انویدیا را برای عرضه‌ی محصولات بیشتر بر مبنای آمپر افزایش دهد. اما در سوی دیگر AMD نه تنها باید در قبال تامین تراشه‌های کنسولیِ سونی و مایکروسافت با معماری تقریبا یکسان متعهد باشد، بلکه باید تراشه‌های گرافیکی RX 6000 و پردازنده‌های جدید رایزن نسل Zen 3 را هم از خط تولید ۷ نانومتری TSMC تامین کند، محصولاتی که در روزهای پایانیِ سال گذشته در هیچ سایت و فروشگاهی موجود نبودند و کمتر کسی شانس خرید آنها را پیدا کرد.

نگاهی به نوسان قیمت در بازار داخلی

اما آنچه که افزایش قیمت کارت‌های گرافیکی و مادربرد را در روزهای گذشته قطعی کرد، پیش‌دستی شرکت ایسوس در اعلام افزایش قیمت رسمی برخی محصولاتش بود که با دنباله‌روی دیگر سازندگان بزرگ، شکلی همگانی به خود گرفت و افزایش غیرِ رسمی قیمت این محصولات را که از فصل آخر سال گذشته آغاز شده بود به تمام سازندگان سخت‌افزار تعمیم داد. بنابراین حداقل در مورد قطعات اصلی و گران‌قیمت پی‌سی می‌توان مطمئن بود که نرخ دلاری‌ آنها از این پس تا سقف ۳۰ درصد گرانتر از قیمتِ قبل از دی ماه اعلام خواهد شد.

حتی با نگاهی گذرا به فهرست قیمت‌های این قطعات در بازار داخلی هم می‌توان تاثیر فراتر از انتظارِ این مساله را به‌وضوح دریافت. به عنوان نمونه، کارت RTX 3080 از برند ایسوس که در پایان آذرماه ۹۹ به قیمت ۳۹ میلیون تومان رسیده بود، در چند روز گذشته به شکل محسوسی جهش قیمت داشت و اکنون با وجود کاهش نسبی نرخ دلار، با قیمت ۵۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد که حتی از سقف ۳۰ درصد افزایش قیمت گران‌ترین محصولات سازنده‌اش هم بیشتر است. یا اگر نگاهی به قیمت RTX 3060 Ti از برند ایسوس در زمان عرضه و نرخِ کنونی آن داشته باشیم، خواهیم دید که قیمتِ آن از ۲۱ میلیون تومان در اواسط دی‌ماه ۹۹ به حدود ۳۳ میلیون تومان در ابتدای بهمن‌ماه افزایش یافته است.

این الگو نشان می‌دهد که قیمت این سری محصول و محصولات مشابه هنوز توسط واسطه‌ها کنترل می‌شود و در کانال عادیِ توزیع بین سازندگان به خرده‌فروشان موجودی اندکی دارد. به خاطر داشته باشید که بیش از ۴ ماه از معرفی و عرضه‌ی محصولات آمپر در انتهای شهریورماه گذشته و با این وجود، هنوز بازارِ عرضه‌ی آن اینچنین وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند که در نوع خود و در تاریخ عرضه‌ی محصولات مشابه از این کمپانی‌ها کمتر تجربه شده است.

نمایی از کنسول ایکس باکس سری ایکس در کنار پلی استیشن 5 استاندارد

اما شرایط حاکم بر بازارِ کنسول‌های خانگی همگام با تغییراتِ جهانی آن بوده و تفاوت زیادی با وضعیت بازار قطعات پی‌سی دارد و به صورت تدریجی، ولی مداوم به سمتِ بهتر شدن میل می‌کند. قیمت پلی استیشن 5 نسخه‌ی استاندارد که در روزهای ابتدایی عرضه به ۳۵ میلیون تومان هم می‌رسید، پس از مدتی نایاب شدن در بازار اکنون با قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مشخصا به قیمت رسمی سونی در مقایسه با قبل نزدیکتر شده است. البته این قیمت هنوز هم قیمتی واسطه‌ای محسوب می‌شود و با قیمتِ ۵۰۰ دلاریِ تعیین شده برای کنسول فاصله‌ی زیادی دارد، اما انتظار می‌رود که در روزها و هفته‌های آتی، در صورتِ تحقق وعده‌های سونی و افزایشِ موجودیِ بازار و اشباع کانال‌های توزیعِ رسمی، باز هم بیشتر از این کاهش پیدا کند.

کنسول نسل نهمی و قدرتمندِ ایکس باکس سری ایکس هم که با وجود همرده بودن قیمت با پلی استیشن 5، از ابتدای عرضه با قیمت پایین‌تری نسبت به رقیبِ خود به فروش می‌رسید و موجودی‌ آن در بازار بسیار بهتر از پلی استیشن 5 بود. سری ایکس اکنون با قیمت حدود ۱۷ میلیون تومان در بازار قابل تهیه است و بسیاری از گیمرهایی که به تجربه‌ی محتوای غنی و وسوسه کننده‌ی سرویسِ Game pass مایکروسافت علاقه دارند، این کنسول را برای خرید انتخاب کرده‌اند یا آن را برای خرید در آینده‌ی نزدیک در نظر دارند.

نظر شما در مورد وضعیت عرضه‌ و موجودی محصولات جدید چیست؟ آیا به خرید با قیمت واقعیِ کنسول‌ها و کارت‌های گرافیکی جدید امیدوارید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده