// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

شایعات مربوط به پلی استیشن 5 پرو | قدرتمندترین کنسول سونی؟

با گذشت بیش از سه سال از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5، گمانه‌‌زنی‌ها درخصوص عرضه یک نسخه میان نسلی ارتقا یافته از آن به اوج خود رسیده است. در این مقاله به سراغ معرفی سخت‌افزار احتمالی کنسول پلی استیشن 5 پرو می‌رویم.

بیشتر از سه سال از زمان عرضه کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 می‌گذرد و در این مدت شاهد انتشار بازی‌های مختلف برای این پلتفرم دوست‌داشتنی شرکت سونی بوده‌ایم. کنسولی که با قدرت سخت‌افزاری بالای خود به کاربران اجازه داد تا بازی‌ها را با رزولوشن 4K یا نرخ فریم ۱۲۰ تجربه کنند. از سویی دیگر با ایجاد تعادل بین کیفیت خروجی، شاهد فعال‌سازی ویژی ری‌تریسینگ روی برخی از بازی‌های این کنسول بودیم که در مقایسه با گذشته کیفیت چشم‌گیر و لذت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. حالا با گذشت سه سال از زمان عرضه این کنسول، گمانه‌زنی‌های بسیاری درخصوص عرضه یک ارتقای میان‌نسلی از آن به گوش می‌رسد.

درواقع سونی پیش از این در کنسول‌های نسل‌های قبلی خود همیشه پس از گذشت چند سال از زمان عرضه به سراغ معرفی یک کنسول نسخه اسلیم با هدف کوچک‌تر کردن و در عین حال رفع برخی ایرادها می‌رفت که این رویه درخصوص کنسول پلی استیشن 4 کمی تغییر کرد. سونی در نسل هشتم علاوه‌بر معرفی نسخه اسلیم کنسول پلی استیشن 4، یک نسخه پرو با قدرت سخت‌افزاری بیشتر از این کنسول را در اختیار بازیکنان قرار داد تا آن‌ها بتوانند بازی‌ها را با کیفیت بالاتری درمقایسه با گذشته تجربه کنند.

حالا پس از گذشت سه سال از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 و عرضه نسخه اسلیم آن در نوامبر ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که باز هم شاهد معرفی یک نسخه قدرتمند‌تر از این کنسول در ماه‌های آتی باشیم. کنسول میان‌نسلی که از فناوری‌های به‌روزتری در مقایسه با نسخه ۲۰۲۰ پلی استیشن 5 استفاده کند و بتواند نرخ فریم باثبات‌تر و در عین حال رزولوشن بالاتری را در اختیار بازیکنان قرار دهد.

هرچند تاکنون خود سونی هیچ خبر رسمی مبنی بر عرضه یا مشخصات این کنسول ارائه نکرده است، اما شایعات و اخبار مختلفی تاکنون طی یک سال گذشته از افراد مختلف حوزه صنعت بازی‌های ویدیویی به گوش رسیده است که ادعا می‌کنند نه‌تنها از روند توسعه آن باخبر هستند، بلکه برخی از مشخصات سخت‌افزاری آن را هم در اختیار دارند. با تمامی این اوصاف ما در این مقاله به سراغ تمامی این شایعات و اخبار فاش شده از کنسول پلی استیشن 5 پرو رفته‌ایم و قصد داریم تا نگاهی به آن‌ها بیاندازیم. با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

کنسول پلی استیشن 5 به همراه متعلقات

سونی در نسل نهم،‌ در کنار کنسول پلی استیشن 5، متعلقات مختلفی را معرفی کرد

زمان عرضه کنسول PS5 Pro

به احتمال زیاد کنسول پلی استیشن 5 پرو، اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شود

جالب است بدانید که گمانه‌زنی‌ها درخصوص عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو تنها یک سال پس از عرضه نسخه اصلی یعنی در سال ۲۰۲۱ قوت گرفت. سپتامبر سال ۲۰۲۱ بود که یوتیوبری با نام کاربری Moore's Law is Dead ادعا کرد که نسخه پرو این کنسول تا سال ۲۰۲۳ به بازار می‌آید که خب تاکنون مشخص شده که این ادعا بی‌اساس بوده است.

با این وجود مدتی است که شایعات مختلفی در سطح اینترنت در حال گسترش پیدا کردن است که براساس آن‌ها گفته می‌شود که کنسول پلی استیشن 5 پرو را می‌توانیم اواخر سال ۲۰۲۴ از نزدیک تجربه کنیم. دو منبعی که بیشتر از سایر نسبت به افشاسازی‌های آن می‌توان اعتماد کرد، تام هندرسون (Tom Handerson) از Insider Gaming و جف گراب (Jeff Grub) فعال رسانه‌ای هستند.

هندرسون را ما بیشتر با افشای مشخصات پلی استیشن 5 می‌شناسیم و حالا او ادعا می‌کند که نسخه پروی این کنسول در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. از سویی‌ دیگر جف گراب که سابقه طولانی در انتشار شایعه‌های مختلف دارد، در جریان پادکست Game Mess اعلام کرده است که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ می‌توانیم شاهد عرضه کنسول PS5 Pro باشیم.

جدا از شایعه‌هایی که این افراد در صحبت‌های خود به آن‌ها اشاره می‌کنند، برای مشخص شدن زمان معرفی و عرضه این کنسول کافی است نگاهی به پیشینه شرکت سونی بیاندازیم. در نسل هشتم آن‌ها کنسول پلی استیشن 4 را در ماه نوامبر ۲۰۱۳ عرضه کردند و نسخه‌های اسلیم و پروی آن کنسول را به‌ترتیب در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۱۶ معرفی و عرضه کردند. اگر کمی به‌ عقب‌تر بازگردیم، سونی درخصوص کنسول پلی استیشن 3 و نسخه اسلیم آن نیز رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده بود. به‌نحوی که PS3 در ماه نوامبر ۲۰۰۶ به جهانیان عرضه و نسخه اسلیم آن در ماه اوت ۲۰۰۹ معرفی شد و در سپتامبر همان سال در اختیار کاربران قرار گرفت.

همان‌طور که مشخص است سونی در رویکردی مشابه در تابستان سه‌سالگی کنسول از نسخه ارتقا یافته میان‌نسلی خود رونمایی کرده و در پاییز همان‌سال آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اتفاقی که در نسل نهم برای نسخه اسلیم کنسول پلی استیشن 5 نیز شاهد آن بودیم. حال باتوجه‌به پیشرفت چشم‌گیر و روزافزون تکنولوژی و عمر سه ساله کنسول PS5، انتظار معرفی و عرضه نسخه پیشرفته و ارتقایافته آن در سال ۲۰۲۴ اصلا دور از انتظار نیست.

تکنولوژی ری تریسینگ در بازی سایبرپانک 2077

ری تریسینگ در بازی سایبرپانک 2077 که انتظار می‌رود پلی استیشن 5 پرو به راحتی از عهده پردازش آن برآید

مشخصات فنی احتمالی کنسول پلی استیشن 5 پرو

به‌نظر می‌رسد سونی برای اسم رمز سخت‌افزارهای خود همچنان از مجموعه ماتریکس در حال الهام‌گیری است. همان‌طور که می‌دانید سخت‌افزار PSVR ابتدا با نام رمز پروژه مورفیوس و کنسول PS4 Pro با نام رمز پروژه نئو شناخته می‌شد و حالا طبق گزارش‌های به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد که کنسول PS5 Pro‌ با نام رمز پروژه ترینیتی در حال ساخت است. درواقع Project Trinity قرار است با قدرت پردازش گرافیکی چشم‌گیر در مقایسه با نسخه اصلی خود، تجربه بازی کردن روی کنسول‌ها را تا حد زیادی دچار دگرگونی کند.

درواقع وقتی صحبت از نسخه پروی کنسول پلی استیشن 5 می‌شود، کاربران انتظار یک تغییر اساسی در زمینه قدرت پردازشی آن در مقایسه با نسخه اصلی دارند که تکنولوژی آن مربوط‌به چند سال قبل است. همان‌طور که می‌دانید صنعت ویدیو گیمینگ چه در زمینه سخت‌افزاری و چه در زمینه نرم‌افزاری هرساله شاهد پیشرفت‌های متعددی در زمینه‌های مختلف است که ما آن‌ها را بیشتر در پلتفرم پی‌سی مشاهده می‌کنیم. واضح است که این سرعت بالای رشد تکنولوژی پردازش گرافیکی خود می‌تواند از دلایلی باشد که سازندگان کنسول‌های بازی را مجاب کند تا با عرضه نسخه جدید یا به‌‌روز از پلتفرم‌ خود، از قافله عقب نمانند.

شایعه‌ها ادعا می‌کنند که قدرت پردازشی پلی استیشن 5 پرو حدود ۲۳ ترافلاپس است!

از این‌رو منطقی است که انتظار کاربران از مشخصات فنی کنسول پلی استیشن 5 پرو، سخت‌افزاری باشد که با تکنولوژی‌های روز کارت‌گرافیک‌های کامپیوتری بتواند رقابت کند. تاکنون شایعه‌های مختلفی درخصوص قدرت و مشخصات سخت‌افزاری PS5 Pro در فضای اینترنت پخش شده است که گزارش منتشر شده توسط تام هندرسون در ژولای ۲۰۲۳ در وب‌سایت Key to Gaming از جمله آن‌ها است. به‌گفته هندرسون پروژه ترینیتی از اوایل سال ۲۰۲۲ در دست توسعه قرار داشته است. به‌گفته او، بسیاری از استودیوها کیت توسعه را اواخر نوامبر ۲۰۲۳ دراختیار می‌گیرند و روند توسعه به شکل کامل در حال پیش‌روی بوده است. این کنسول قرار است با در دست داشتن سخت‌افزاری قدرتمند، نرخ فریم ثابت در رزولوشن 4K و یک حالت پرفورمنس جدید برای رزولوشن 8K را به کاربران ارائه دهد.

جست‌وجو در میان ناشناخته‌ها در بازی Alan Wake 2

گزارش‌ها ادعا می‌کنند که بازی‌های امروزی با نرخ‌فریم و رزولوشن بالا در PS5 Pro اجرا خواهند شد

پردازنده: همان‌طور که می‌دانید هسته مرکزی کنسول پلی استیشن 5 یک پردازنده هشت هسته‌ای هفت نانومتری و شخصی‌سازی شده Zen 2 از شرکت AMD بود که با فرکانس متغیر ۳.۵ گیگاهرتزی توان پردازشی قدرتمندی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. خب نسل Zen 2 پردازنده‌های AMD به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون این شرکت نسل‌های Zen 3 و Zen 4 را هم روانه بازار کرده است و طبیعی است که انتظار داشته باشیم تا سونی برای کنسول پلی استیشن 5 پرو به سراغ نسل‌های جدیدتر پردازنده برود.

نسل Zen 5 پردازنده‌های AMD نیمه دوم سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسند و بعید به‌نظر می‌رسد شاهد استفاده از آن در کنسول پلی استیشن 5 پرو باشیم و ممکن است سونی استفاده از آن را به کنسول بعدی خود موکول کند. پس با این اوصاف به‌نظر می‌رسد معماری Zen 4 (که در حال حاضر در پردازنده‌های سری Ryzen 7000 شاهد حضور آن هستیم) وظیفه قدرت پردازشی کنسول PS5 Pro را به‌عهده داشته باشد.

پردازنده گرافیکی: وقتی صحبت از کنسول‌های بازی می‌شود، مهم‌ترین بخش سخت‌افزاری که بسیاری از کاربران به آن چشم دوخته‌اند، قدرت پردازنده گرافیکی آن است که نقشی حیاتی در نحوه اجرای بازی‌ها به ‌عهده دارد. سونی در سال ۲۰۲۰ برای کنسول PS5 خود، از معماری RDNA 2 شخصی‌سازی شده با ۳۶ واحد پردازشی استفاده کرد که توان ۱۰.۳ ترافلاپسی و سرعت پردازشی ۲.۲۳ گیگاهرتزی را در اختیار کاربران این کنسول قرار می‌داد. RDNA 2 اولین‌بار در نوامبر سال ۲۰۲۰ عرضه شد و شرکت AMD از آن زمان تاکنون و در دسامبر سال ۲۰۲۲ معماری گرافیکی RDNA 3 را هم روانه بازار کرده است که می‌توانیم عملکرد آن را در کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 7000 این شرکت مشاهده کنیم.

منابع هندرسون درخصوص مشخصات پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 پرو ادعا می‌کنند که این دستگاه از تعداد ۳۰ WGP یا Work Group Process بهره می‌برد. این بدان معنی است که این کنسول ۶۰ واحد پردازشی خواهد داشت که از کنسول اصلی پلی استیشن 5، مقدار ۲۴ عدد بیشتر است.

حافظه رم: دیگر مشخصه مهم سخت‌افزار کنسول پلی استیشن 5 پرو به حافظه رم آن مربوط می‌شود. به‌نظر می‌رسد که شرکت سونی تغییرات چندانی را در زمینه رم برای این کنسول درنظر نگرفته است و باز هم شاهد حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6 روی این سخت‌افزار هستیم. البته که منابع هندرسون ادعا می‌کنند که سرعت حافظه این کنسول با مقدار 18000 MT/s تعداد ۴۰۰۰ واحد بیشتر از کنسول اصلی خواهد بود.

درنهایت باتوجه‌به صحبت‌های هندرسون و دیگر اطلاعات منتشر شده، ممکن است شاهد قدرت فوق‌العاده ۲۳.۰۴ ترافلاپسی کنسول پلی استیشن 5 پرو باشیم که توانی دوبرابر نسخه اصلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. استفاده از این قدرت پردازشی می‌تواند مشکل کنسول پلی استیشن 5 در اجرای روان و ۶۰ فریم بر ثانیه بازی‌ها با در حالت ری‌تریسینگ را تا حد زیادی برطرف کند.

در حال حاضر بسیاری از بازی‌های کنسول پلی استیشن 5 از ویژگی‌ ری‌تریسینگ استفاده می‌کنند، اما برای اجرای روان‌تر توسعه‌دهندگان مجبور شده‌اند تا نرخ فریم یا رزولوشن بازی را کاهش دهند. این درحالی است که یک کامپیوتر با سخت‌افزار قدرتمند به‌راحتی می‌تواند از عهده اجرای بازی‌ها با نرخ‌فریم ثابت و بالا و رزولوشن 4K با فعال بودن ری‌تریسینگ برآید.

وقتی صحبت از رزولوشن به میان می‌آید، ما در سالیان گذشته پلی استیشن 5ی را در اختیار داشتیم که روی کاغذ قرار بود تا توانایی اجرای بازی‌ها با کیفیت 8K را در اختیار داشته باشد، اما در حال حاضر این کنسول خروجی حداکثری خود را به 4K محدود کرده است. تنها یک بازی وجود دارد که می‌تواند روی رزولوشن 8K اجرا شود که The Touryst نام دارد، اما PS5 رزولوشن آن را قبل از آن‌که به صفحه‌نمایش شما برسد به 4K کاهش می‌دهد.

کنترلر دوال سنس اج در کنار نسخه معمولی

کنترلر دوال‌سنس اج یک نسخه کامل‌تر از نسخه اصلی آن به شمار می‌رود

دیگر قابلیت‌های PS5 Pro

آبان ماه امسال بود که سونی از نسخه جدیدی از کنسول PS5 رونمایی کرد که ابعادی کوچک‌تر (اسلیم؟) و دیسک قابل جدا شدن را در اختیار داشت. حال براساس گزارش‌های مختلف به‌نظر می‌رسد که این رویکرد در خصوص کنسول پلی استیشن 5 پرو نیز قرار است اجرا شود و کاربران می‌توانند حق انتخابی آزادانه در خصوص استفاده از نسخه دیسک‌خور یا تمام دیجیتال این کنسول در اختیار داشته باشند. این روش نوآورانه به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی بین نسخه کنسول دیجیتال و کنسول دیسک‌خور نقل مکان کنند.

از سویی‌ دیگر به‌نظر می‌رسد سونی درکنار نسخه پروی این کنسول قرار است از نسخه جدیدی از کنترلر دوال‌سنس (شاید با شماره 2.0؟) رونمایی کند که عمر باتری آن تا ۱۲ ساعت افزایش پیدا کرده است. این شایعه بیشتر زمانی قوت گرفت که در شعبه کانادایی فروشگاه BestBuy نسخه‌ای از کنترلر دوال‌سنس فهرست شد که در آن به این ویژگی عمر باتری ۱۲ ساعت اشاره شده بود و پس از مدتی کوتاه از این فروشگاه حذف گردید.

قیمت احتمالی پلی استیشن 5 پرو

انتظار می‌رود که سونی با عرضه کنسول پلی استیشن 5 پرو، قیمت نسخه پایه را کاهش دهد

درکنار قدرت سخت‌افزاری، موضوع قیمت یکی دیگر از بحث‌های چالش‌برانگیز کنسول‌های بازی‌های ویدیویی بوده است که بدون شک نقشی مهم در زمینه فروش آن را بازی می‌کند. پیش از آن‌که بخواهیم درباره قیمت احتمالی پلی استیشن 5 پرو گمانه‌زنی کنیم، ابتدا اجازه دهید به گذشته بازگردیم و نگاهی به کنسول قبلی شرکت سونی بیاندازیم. همان‌طور که می‌دانید سونی کنسول پلی استیشن 4 را در سال ۲۰۱۳ ابتدا با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلاری معرفی و عرضه کرد. دو سال بعد سونی قیمت پایه کنسول خود را ۵۰ دلار کاهش داد و اواخر سال ۲۰۱۶، بالاخره نسخه پروی این کنسول را با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلاری روانه بازار کرد.

البته که سونی درکنار پلی استیشن 4 پرو، نسخه اسلیم این کنسول را با قیمت فوق‌العاده ۲۹۹.۹۹ دلاری عرضه کرد که اختلافی چشم‌گیر با قیمت اولیه این کنسول داشت. رویکرد سونی در زمینه قیمت‌گذاری کنسول نسل هشتمی خود از همان ابتدا برگ برنده این استودیو ژاپنی در مقایسه با ایکس باکس وان شرکت مایکروسافت به‌شمار می‌رفت و این رویکرد تا انتهای نسل هشت باعث شد تا PS4 به محبوب‌ترین کنسول تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود.

حال باری دیگر به پلی استیشن 5 و حدس و گمان‌ها درخصوص قیمت احتمالی این کنسول بازمی‌گردیم. سونی از همان ابتدای نسل نهم، کنسول خود را با دو مدل مختلف دیسک‌خور و بدون دیسک با قیمت‌های به‌ترتیب ۴۹۹.۹۹ و ۳۹۹.۹۹ دلاری عرضه کرد. البته که از همان ابتدای عرضه این کنسول، صنعت بازی‌های ویدیویی با مشکل جدی کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی مواجه شد که باعث شد تا مدت زیادی شاهد کمبود عرضه این کنسول و در نتیجه بالاتر بودن قیمت فروشگاهی آن در سراسر جهان باشیم.

به‌واسطه این اتفاق حتی با فروش فوق‌العاده این کنسول، سونی تا به امروز قیمت کنسول خود را کاهش نداده است و حتی با عرضه نسخه اسلیم آن، قیمت نسخه دیجیتال کنسول خود را ۵۰ دلار نیز بالاتر برد. در حال حاضر قیمت کنسول پلی استیشن 5 اسلیم بدون دیسک ۴۴۹ دلار و نسخه دیسک‌خودر آن با برچسب قیمتی ۴۹۹ دلار به‌فروش می‌رسد.

اگر سونی قرار باشد که قیمت کنسول‌های خود را کاهش دهد،‌ انتظار می‌رود که نسخه بدون دیسک آن تا قیمت ۳۹۹ دلار و نسخه دیسک‌خود آن را با قیمت ۴۴۹ دلار به‌فروش برساند و اگر قرار باشد کنسول پلی استیشن پرو با قیمتی ۱۰۰ دلار گران‌تر عرضه شود، انتظار قیمت ۵۴۹.۹۹ دلاری آن مسئله غیر معقولی نیست. درحالی‌که بسیاری از منابع خبری صحبت از قیمت ۶۰۰ دلاری برای کنسول پلی استیشن 5 پرو می‌کنند، این رویکرد قیمت‌گذاری احتمال جذب کاربران به خرید گسترده نسخه ارتقایافته PS5 را تا حد زیادی می‌تواند کاهش دهد.

در انتها شما کاربران زومجی هم نظرات خود را با ما در میان بگذارید. به‌نظر شما کنسول پلی استیشن 5 پرو با چه مشخصات و قیمتی عرضه می‌شود و آیا شما نیز یکی از خریدارن آن خواهید بود؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده